Svinghjul/kobling hvilke fabrikat?

Alt vedr. gear, kobling mv.
Besvar
Tony S
Helt nyt medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: 11. nov 2017, 19:57
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Svinghjul/kobling hvilke fabrikat?

Indlæg af Tony S » 15. aug 2020, 17:41

Nu har jeg siddet det meste af eftermiddagen for at finde ud af hvilken kobling og svinghjul der passer til min bil samt hvilket fabrikat det skal være, og nu kaster jeg håndklædet i ringen og søger hjælp her.
Grunden til udskiftningen er at der kommer en rasle lyd fra motorrummet ved tomgang og når jeg slukker bilen kommer der den klassiske klonk klonk lyd ligesom motoren stopper.
Da jeg alligevel skal have gearkassen ned for at skifte svinghjul og vognen kørt 320k tænkte jeg, jeg ville smide en ny kobling i ved samme lejlighed. nogen meninger for eller i mod om det?
Så jeg kiggede rundt i div. tråde her inde og der bliver bla. skrevet at det eneste der dur er SACHS og andre skriver at det eneste man kan få er LUK så nu er jeg lidt rund forvirret... :?:
Som jeg kan se skal jeg bruge kobling nr 3000 970 062 og svinghjul nr 2294 001 091 hvis det skal være SACHS
og så det lille styreleje/centerleje som jeg ikke lige kan finde et nr på.
Så er der nogen der kan bekræfte ovenstående eller give mig de rigtige nr samt komme med input til hvad der er godt og hvad der er skidt.

Bilen er en Superb 3T5 fra 14-10-2010 motorkode: CFGB WIN nr TMBJF73T4B9027802
Har du ikke tid til at lave det ordentligt, så spørg dig selv hvornår du har tid til at lave det om.

Brugeravatar
norn
Meget aktiv medlem
Indlæg: 7784
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: blans - sønderborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 171 times

Re: Svinghjul/kobling hvilke fabrikat?

Indlæg af norn » 15. aug 2020, 17:52

Du roder lidt rundt i tingene.....
Har du DSG eller manuel gear.....????
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG

Tony S
Helt nyt medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: 11. nov 2017, 19:57
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Re: Svinghjul/kobling hvilke fabrikat?

Indlæg af Tony S » 15. aug 2020, 18:36

Sorry det er DSG
Har du ikke tid til at lave det ordentligt, så spørg dig selv hvornår du har tid til at lave det om.

Kim B Olesen
Nyt medlem
Indlæg: 455
Tilmeldt: 17. aug 2013, 17:35
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fjerritslev
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Svinghjul/kobling hvilke fabrikat?

Indlæg af Kim B Olesen » 16. aug 2020, 06:50

Fed signatur forøvrigt 😎👍🏻😂 det er der nogle der godt kunne bruge som mantra 😂

Brugeravatar
norn
Meget aktiv medlem
Indlæg: 7784
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: blans - sønderborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 171 times

Re: Svinghjul/kobling hvilke fabrikat?

Indlæg af norn » 16. aug 2020, 07:44

Fra fabrikken er det kun LUK svinghjul til DSG
I lang tid lavede sachs slet ikke svinghjulet til DSG , men det gør de vist nu

Kobling og svinghjul er to vidt forskellige ting på en DSG , svinghjulet blir siddende på motoren når du tar gearkassen ud og koblingen sidder inde i gearkassen
Hvis du ikke har problemer med koblingen så lad vær med at gøre noget
Den kobling holder rigtigt længe
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG

Tony S
Helt nyt medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: 11. nov 2017, 19:57
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Re: Svinghjul/kobling hvilke fabrikat?

Indlæg af Tony S » 16. aug 2020, 10:33

norn skrev:
16. aug 2020, 07:44
Fra fabrikken er det kun LUK svinghjul til DSG
I lang tid lavede sachs slet ikke svinghjulet til DSG , men det gør de vist nu

Hvis du ikke har problemer med koblingen så lad vær med at gøre noget
Den kobling holder rigtigt længe
jamen så giver det lidt bedre mening, den tråd jeg fandt hvor der stod at det kun var LuK "af de to" der lavede svinghjul, var af ældre dato. Tak for hjælpen med at afklare det.

Som jeg forstår det der står inde på WebCat (Sachs) så laver de en kobling der passer sammen med svinghjulet fra LuK og så laver de en kobling som kun passer sammen med deres svinghjul.
der står ihvertfald at henholdsvis svinghjul og kobling med deres respektive numre, kun passer sammen.
Om det sæt så passer på min bil og om der er godt, er noget af det jeg prøver og finde ud af.

Jeg ved ikke om jeg har problemer med koblingen eller om jeg skal kigge andet sted for at finde fejlen, men engang imellem når jeg starter bilen og skifter fra P til D, S eller R så giver det et klonk nærmest som hvis koblingen bare bliver sluppet i en med manuelt gear.

Hvad er egentlig rigtig længe? jeg synes jo at 320.000 km er længe.
Har du ikke tid til at lave det ordentligt, så spørg dig selv hvornår du har tid til at lave det om.

Brugeravatar
HenrikH29
Medlem
Indlæg: 618
Tilmeldt: 12. jun 2016, 20:35
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 8 times
Been thanked: 49 times

Re: Svinghjul/kobling hvilke fabrikat?

Indlæg af HenrikH29 » 16. aug 2020, 20:08

Tony S skrev:
16. aug 2020, 10:33
norn skrev:
16. aug 2020, 07:44
Fra fabrikken er det kun LUK svinghjul til DSG
I lang tid lavede sachs slet ikke svinghjulet til DSG , men det gør de vist nu

Hvis du ikke har problemer med koblingen så lad vær med at gøre noget
Den kobling holder rigtigt længe
jamen så giver det lidt bedre mening, den tråd jeg fandt hvor der stod at det kun var LuK "af de to" der lavede svinghjul, var af ældre dato. Tak for hjælpen med at afklare det.

Som jeg forstår det der står inde på WebCat (Sachs) så laver de en kobling der passer sammen med svinghjulet fra LuK og så laver de en kobling som kun passer sammen med deres svinghjul.
der står ihvertfald at henholdsvis svinghjul og kobling med deres respektive numre, kun passer sammen.
Om det sæt så passer på min bil og om der er godt, er noget af det jeg prøver og finde ud af.

Jeg ved ikke om jeg har problemer med koblingen eller om jeg skal kigge andet sted for at finde fejlen, men engang imellem når jeg starter bilen og skifter fra P til D, S eller R så giver det et klonk nærmest som hvis koblingen bare bliver sluppet i en med manuelt gear.

Hvad er egentlig rigtig længe? jeg synes jo at 320.000 km er længe.
Hvis du når du stopper bilen til tider hører en "klonk" som der falder et stykke metal mod et andet stykke metal - og lyden kommer fra mellem forsæderne, så er et godt bud svinghjulet. Havde selv denne klonk lyd på min Q5 allerede ved. 100.000 km. Det var svinghjulet, som så blev skiftet.

Brugeravatar
norn
Meget aktiv medlem
Indlæg: 7784
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: blans - sønderborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 171 times

Re: Svinghjul/kobling hvilke fabrikat?

Indlæg af norn » 16. aug 2020, 20:43

Tony S skrev:
16. aug 2020, 10:33
norn skrev:
16. aug 2020, 07:44
Fra fabrikken er det kun LUK svinghjul til DSG
I lang tid lavede sachs slet ikke svinghjulet til DSG , men det gør de vist nu

Hvis du ikke har problemer med koblingen så lad vær med at gøre noget
Den kobling holder rigtigt længe
jamen så giver det lidt bedre mening, den tråd jeg fandt hvor der stod at det kun var LuK "af de to" der lavede svinghjul, var af ældre dato. Tak for hjælpen med at afklare det.

Som jeg forstår det der står inde på WebCat (Sachs) så laver de en kobling der passer sammen med svinghjulet fra LuK og så laver de en kobling som kun passer sammen med deres svinghjul.
der står ihvertfald at henholdsvis svinghjul og kobling med deres respektive numre, kun passer sammen.
Om det sæt så passer på min bil og om der er godt, er noget af det jeg prøver og finde ud af.

Jeg ved ikke om jeg har problemer med koblingen eller om jeg skal kigge andet sted for at finde fejlen, men engang imellem når jeg starter bilen og skifter fra P til D, S eller R så giver det et klonk nærmest som hvis koblingen bare bliver sluppet i en med manuelt gear.

Hvad er egentlig rigtig længe? jeg synes jo at 320.000 km er længe.
Det der med at koblingen skal passe til svinghjulet , det er kun på manuel gearkasse
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG

Tony S
Helt nyt medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: 11. nov 2017, 19:57
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Re: Svinghjul/kobling hvilke fabrikat?

Indlæg af Tony S » 17. aug 2020, 23:05

HenrikH29 skrev:
16. aug 2020, 20:08

Hvis du når du stopper bilen til tider hører en "klonk" som der falder et stykke metal mod et andet stykke metal - og lyden kommer fra mellem forsæderne, så er et godt bud svinghjulet. Havde selv denne klonk lyd på min Q5 allerede ved. 100.000 km. Det var svinghjulet, som så blev skiftet.
Nå fik lokket fruen til lige at dreje nøglen et par gange her til aften mens jeg havde hjelmen oppe,.......synes ikke det lyder som min den gamle bil da den skulle have nyt svinghjul.......det lød lidt som to tunge stykker metal der lige bankede mod hinanden et par gange når den blev slukket.....det her lyder mere som noget alu der bliver banket på et par gange når bilen slukkes......tror lige jeg smider den på liften i morgen og får kigget op under den......jeg kunne jo håbe at det bare er et varmeskjold der sidder lidt løst.
Det der med at koblingen skal passe til svinghjulet , det er kun på manuel gearkasse
jamen så blev jeg lidt klogere igen i dag
Snakkede med en fra Becker i dag og han sagde at det kun er den originale kobling der laves til min bil.
Reservedelsnr 02E398029B til lige knap 4k
Og koblingen der passer til er fra LuK til lige over 3k
med nr 415 0744 09 og der medfølger styreleje, men boltene med nr 411 0133 10 skal tilkøbes til omkring en hund
og dertil de strækbolte der skal demonteres for at få gearkassen ud.
Er det en fair nok pris, hvis det bliver aktuelt?
Har du ikke tid til at lave det ordentligt, så spørg dig selv hvornår du har tid til at lave det om.

Besvar

Tilbage til "Transmission"