DSG 7, gearposition "P" - Anstrengt lyd v/ parkering på skråning + gearskift 1.-2.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 2
- Tilmeldt: 26. aug 2020, 13:40
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 0
DSG 7, gearposition "P" - Anstrengt lyd v/ parkering på skråning + gearskift 1.-2.
Hej alle med forstand på automatgear
Jeg har købt en VW Touran CL 1.6 TDI 115 HK, DSG7 SCR - (Bilen er fra 2019 og har nu kørt 22.000 km.)
Når jeg parkerer bilen, har jeg fra andre biler med automatgear været vant til at kunne sætte bilen i "P" uden at tænke over nogen mislyde. Men med denne bil kommer der en mærkelig anstrengt lyd hvis den ikke holder på en plan vandret flade når gearstangen rykkes til Pos. P - der er også en del mere modstand i gearstangen når den skal i P, holdende på skråning!!
Da jeg ikke synes det virker korrekt, trækker jeg håndbremsen hver gang jeg parkerer, inden jeg så sætter den i P.
Er der nogen herinde der har oplevet dette problem, og hvad er løsningen?
Ud over det, har den en mærkelig ide med at skifte fra 2. gear til 1. gear ved en fart på 10-15 km/t (det sker oftest på grusvej)
Generelt skifter gearet glidende og hurtigt, men det under mig at systemet ikke kan regne ud at det, når det skifter til 2. gear i tomgang, ikke skal geare ned når jeg begynder at træde på speederen og øger omdrejningerne.
Kan det justeres, eller er det noget jeg skal vænne mig til.?
Jeg har købt en VW Touran CL 1.6 TDI 115 HK, DSG7 SCR - (Bilen er fra 2019 og har nu kørt 22.000 km.)
Når jeg parkerer bilen, har jeg fra andre biler med automatgear været vant til at kunne sætte bilen i "P" uden at tænke over nogen mislyde. Men med denne bil kommer der en mærkelig anstrengt lyd hvis den ikke holder på en plan vandret flade når gearstangen rykkes til Pos. P - der er også en del mere modstand i gearstangen når den skal i P, holdende på skråning!!
Da jeg ikke synes det virker korrekt, trækker jeg håndbremsen hver gang jeg parkerer, inden jeg så sætter den i P.
Er der nogen herinde der har oplevet dette problem, og hvad er løsningen?
Ud over det, har den en mærkelig ide med at skifte fra 2. gear til 1. gear ved en fart på 10-15 km/t (det sker oftest på grusvej)
Generelt skifter gearet glidende og hurtigt, men det under mig at systemet ikke kan regne ud at det, når det skifter til 2. gear i tomgang, ikke skal geare ned når jeg begynder at træde på speederen og øger omdrejningerne.
Kan det justeres, eller er det noget jeg skal vænne mig til.?
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2307
- Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 48 times
- Been thanked: 202 times
Re: DSG 7, gearposition "P" - Anstrengt lyd v/ parkering på skråning + gearskift 1.-2.
Sådan er det desværre med DSG. Løsningen er som du selv er inde på håndbremsen.
Ligeså er nedgearing ved bumpende grusveje og brosten, det skal gerne ske uden ryk i bilen. Hvorfor den gør det har jeg aldrig fundet ud af - men det er normalt.
Ligeså er nedgearing ved bumpende grusveje og brosten, det skal gerne ske uden ryk i bilen. Hvorfor den gør det har jeg aldrig fundet ud af - men det er normalt.
- These users thanked the author Peder for the post:
- Bjarke Vejen
Venligst Peder
2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR
2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5712
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 92 times
- Been thanked: 189 times
Re: DSG 7, gearposition "P" - Anstrengt lyd v/ parkering på skråning + gearskift 1.-2.
Din bil har vel ligesom min Touran Autohold på E-håndbremsen, således den ved standsning har låst baghjulene let med bremseklodserne? Dvs. den ikke triller lidt frem/tilbage og holder bilens vægt i spærringen i P-position i gearkassen?
Jeg ejer et hus hvor der er en temmelig stejl adgangsvej, hvorfor jeg ofte holder på den måde du beskriver. Min Touran gør som følger: 1: Jeg standser bilen med fodbremse. Bilen holder automatisk sig holdene med autohold (som jo virker uanset plan eller stejl vej). 2: Jeg sætter bilen i P enten med foden på bremsen eller med motoren kørende og autohold i funktion. Det gør ingen forskel. 3: Slukker motoren og bilen "trækker håndbrensen" dvs. laver fuld bremsekraft på de allerede låste baghjul.
Jeg har engang haft en Golf VI med manuel håndbremse der opførte sig som du beskriver. Men læser man instruktionsbogen til sådan en, vil man også se at standsning på hældning eller i det hele taget, skal ske ved 1: stop med fodbremse. 2: Træk håndbremse. 3: Sæt i P. 4: sluk motor.
Autohold mitigerer dette scenarie på min Touran og burde også på din. Med mindre jeg misforstår din symptombeskrivelse?
Ift. det beskrevne med 1-2. gear er det noget man kan få omprogrammet hos f.eks. TVS eller Landberg. Men så kan du anse bilens garanti som afskrevet.
Jeg ejer et hus hvor der er en temmelig stejl adgangsvej, hvorfor jeg ofte holder på den måde du beskriver. Min Touran gør som følger: 1: Jeg standser bilen med fodbremse. Bilen holder automatisk sig holdene med autohold (som jo virker uanset plan eller stejl vej). 2: Jeg sætter bilen i P enten med foden på bremsen eller med motoren kørende og autohold i funktion. Det gør ingen forskel. 3: Slukker motoren og bilen "trækker håndbrensen" dvs. laver fuld bremsekraft på de allerede låste baghjul.
Jeg har engang haft en Golf VI med manuel håndbremse der opførte sig som du beskriver. Men læser man instruktionsbogen til sådan en, vil man også se at standsning på hældning eller i det hele taget, skal ske ved 1: stop med fodbremse. 2: Træk håndbremse. 3: Sæt i P. 4: sluk motor.
Autohold mitigerer dette scenarie på min Touran og burde også på din. Med mindre jeg misforstår din symptombeskrivelse?
Ift. det beskrevne med 1-2. gear er det noget man kan få omprogrammet hos f.eks. TVS eller Landberg. Men så kan du anse bilens garanti som afskrevet.
- These users thanked the author Anders D for the post:
- Bjarke Vejen
- GranTurismo
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5564
- Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 316 times
- Been thanked: 368 times
Re: DSG 7, gearposition "P" - Anstrengt lyd v/ parkering på skråning + gearskift 1.-2.
At trække håndbremsen inden man letter bremsetrykket er løsningen.
P på gearvælgeren er ikke en decideret bremse. Det er en funktion, hvor gearkassen låses af en pal. Denne pal kan knække i ekstreme tilfælde og det er en dyr reparation af pille den knækkede pal ud af gearkassen. Så hvis man ikke holder på helt plan vej, bør man altid trække P-bremsen (jeg gør det altid).
Det kan som nævnt ændre skiftemønstrene, at få installeret tredjepartssoftware. Den gratis løsning er at køre gearkassen manuelt i de situationer, hvor du ved gearskifteme ikke er hensigtsmæssige (M eller paddles)
Jeg vil anbefale tredjepartssoftware med øget koblingstryk - omend ikke før, så når garantien er udløbet, for at reducere risikoen for glidende koblinger.
P på gearvælgeren er ikke en decideret bremse. Det er en funktion, hvor gearkassen låses af en pal. Denne pal kan knække i ekstreme tilfælde og det er en dyr reparation af pille den knækkede pal ud af gearkassen. Så hvis man ikke holder på helt plan vej, bør man altid trække P-bremsen (jeg gør det altid).
Det kan som nævnt ændre skiftemønstrene, at få installeret tredjepartssoftware. Den gratis løsning er at køre gearkassen manuelt i de situationer, hvor du ved gearskifteme ikke er hensigtsmæssige (M eller paddles)
Jeg vil anbefale tredjepartssoftware med øget koblingstryk - omend ikke før, så når garantien er udløbet, for at reducere risikoen for glidende koblinger.
- These users thanked the author GranTurismo for the post:
- Bjarke Vejen
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 2
- Tilmeldt: 26. aug 2020, 13:40
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 0
Re: DSG 7, gearposition "P" - Anstrengt lyd v/ parkering på skråning + gearskift 1.-2.
Tak for jeres svar,
Som i skriver er løsningen at slå autohold funktionen til. Det er jo ligetil. - Jeg ville bare sikre mig at der ikke var noget galt med gearkassen, da jeg har spurgt andre som siger de aldrig anvender håndbremsen.
I.fht. gearskiftet i de lave gear - her må jeg jo se om jeg kan leve med det, eller få det justeret med tredjepartssoftware når garantien er udløbet
Som i skriver er løsningen at slå autohold funktionen til. Det er jo ligetil. - Jeg ville bare sikre mig at der ikke var noget galt med gearkassen, da jeg har spurgt andre som siger de aldrig anvender håndbremsen.
I.fht. gearskiftet i de lave gear - her må jeg jo se om jeg kan leve med det, eller få det justeret med tredjepartssoftware når garantien er udløbet
- Torslunde
- Nyt medlem
- Indlæg: 157
- Tilmeldt: 6. feb 2015, 17:55
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 21 times
- Been thanked: 10 times
Re: DSG 7, gearposition "P" - Anstrengt lyd v/ parkering på skråning + gearskift 1.-2.
Bjarke Vejen skrev: ↑28. aug 2020, 10:43
Ud over det, har den en mærkelig ide med at skifte fra 2. gear til 1. gear ved en fart på 10-15 km/t (det sker oftest på grusvej)
Generelt skifter gearet glidende og hurtigt, men det under mig at systemet ikke kan regne ud at det, når det skifter til 2. gear i tomgang, ikke skal geare ned når jeg begynder at træde på speederen og øger omdrejningerne.
Kan det justeres, eller er det noget jeg skal vænne mig til.?
Lidt sent med et svar jaja
Men generelt er det sådan, at systemet forventer behov for kraft, når speederpedalen trædes ned.
OG tilsvarende mindre behov for kraft, når der lettes på speederpedalen.
Efter lidt erfaring med DSG7, synes jeg, at det er let at styre gearskiftet ved at behandle speederpedalen forsigtigt.
Hvis man har travlt, skal man ikke køre i myldretiden.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 47
- Tilmeldt: 7. mar 2014, 18:04
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Fuglebjerg
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 4 times
Re: DSG 7, gearposition "P" - Anstrengt lyd v/ parkering på skråning + gearskift 1.-2.
Hej,
Nu har jeg haft min nye Karoq i en god md og har også været lidt utilfreds med den måde DSG arbejder i 1-2 gear på grusvej (min datter bor på en sådan) Derfor ændrede jeg i fredags på "køreprofilændring" som den hedder i VCDS, fra Tidsstyring til DIREKTE.
SÅ får speederen en lineær respons og syntes nu den er nemmere at styre på grus.
Her er kodningen
1 - Module 44 - Power steering.
2 - Adaptation
3 - Select - Driving profile switching
Options:
A - Time controlled (this is standard)
B - Directly, controlled by threshold value
I accept and enter the code (19249)
Nu har jeg haft min nye Karoq i en god md og har også været lidt utilfreds med den måde DSG arbejder i 1-2 gear på grusvej (min datter bor på en sådan) Derfor ændrede jeg i fredags på "køreprofilændring" som den hedder i VCDS, fra Tidsstyring til DIREKTE.
SÅ får speederen en lineær respons og syntes nu den er nemmere at styre på grus.
Her er kodningen
1 - Module 44 - Power steering.
2 - Adaptation
3 - Select - Driving profile switching
Options:
A - Time controlled (this is standard)
B - Directly, controlled by threshold value
I accept and enter the code (19249)
Nuværende bil
Karoq celebration MY2021
Karoq celebration MY2021
- Target
- Medlem
- Indlæg: 1252
- Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Holmegaard
- Has thanked: 1082 times
- Been thanked: 483 times
Re: DSG 7, gearposition "P" - Anstrengt lyd v/ parkering på skråning + gearskift 1.-2.
Det lyder interessant. Det tror jeg også lige jeg skal prøve på min Superb.
Men jeg undrer mig lidt over, at ændringer til speederrespons ligger under modulet til servostyringen? Det virker underligt. Men hey, hvis det virker så fred være med det.
Men jeg undrer mig lidt over, at ændringer til speederrespons ligger under modulet til servostyringen? Det virker underligt. Men hey, hvis det virker så fred være med det.
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5712
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 92 times
- Been thanked: 189 times
Re: DSG 7, gearposition "P" - Anstrengt lyd v/ parkering på skråning + gearskift 1.-2.
Det kan give mening. For det kan sagtens være at servostyreenheden og den den sags skyld ABS/ESP, kan give signal til DSG-styreenheden, at den skal opføre sig anerledes. Det giver faktisk mening; når man kører på grusvej/brosten (hvor jeg oplever det) er det jo styrtøjet der mærker, at man kører på noget ujævnt, ikke gearkassen.
Jeg vil også prøve at kode det på min 2019 Touran, og håber det ikke er forbundet med noget ekstraudstyr. Den Karoq har ikke køreprofilsvalg via skærmen, vel?
Jeg vil også prøve at kode det på min 2019 Touran, og håber det ikke er forbundet med noget ekstraudstyr. Den Karoq har ikke køreprofilsvalg via skærmen, vel?
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 47
- Tilmeldt: 7. mar 2014, 18:04
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Fuglebjerg
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 4 times
Re: DSG 7, gearposition "P" - Anstrengt lyd v/ parkering på skråning + gearskift 1.-2.
Hej, jo det har min, (har en knap til profilvalg) men det har ikke noget at gøre med den kodning. Det hedder bare "køreproil..." i VCDS koden, men burde måske hedde speeder karakterstik eller noget lign.Anders D skrev: ↑9. nov 2020, 09:56Det kan give mening. For det kan sagtens være at servostyreenheden og den den sags skyld ABS/ESP, kan give signal til DSG-styreenheden, at den skal opføre sig anerledes. Det giver faktisk mening; når man kører på grusvej/brosten (hvor jeg oplever det) er det jo styrtøjet der mærker, at man kører på noget ujævnt, ikke gearkassen.
Jeg vil også prøve at kode det på min 2019 Touran, og håber det ikke er forbundet med noget ekstraudstyr. Den Karoq har ikke køreprofilsvalg via skærmen, vel?
Nuværende bil
Karoq celebration MY2021
Karoq celebration MY2021
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5712
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 92 times
- Been thanked: 189 times
Re: DSG 7, gearposition "P" - Anstrengt lyd v/ parkering på skråning + gearskift 1.-2.
Min 2019 Touran accepterede tilpasningen, og på en kort tur hen på noget grusvej, tvang den ikke sig selv ned i 1. Kan godt mærke forskel på speederen.
Den blev på ujævn vej i 2. gear som på asfalt.
Tak!
Sendt fra min Pixel 4a med Tapatalk
Den blev på ujævn vej i 2. gear som på asfalt.
Tak!
Sendt fra min Pixel 4a med Tapatalk