Død mechatronic i golf 7

Alt vedr. gear, kobling mv.
Besvar
7ergolfer
Helt nyt medlem
Indlæg: 1
Tilmeldt: 5. okt 2020, 09:45
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Død mechatronic i golf 7

Indlæg af 7ergolfer » 5. okt 2020, 10:41

Hej,

Jeg ved er er skrevet utallige indlæg om DSG gearkassen.

Jeg har en golf 7, 1,4 tsi 122 fra 2014/15. En rigtig dejligt bil - som er blevet serviceret og repareret efter alle kunstens regler hos VW.

Da jeg kørte den anden aften, kom der pludselig en advarsel i dispalyet "apply brake" bilen stoppede med at trække øjeblikkeligt. Herefter stod der "error gearbox". Efter et par forsøg på at få bilen i gear, måtte jeg få den transporteret til mit lokale VW værksted.

De ringede og sagde at det var mechatronic enheden som skal skiftes. En lille snild operation til +20k!! Jeg sagde at jeg synes det var mærkeligt at en bil i den alder og med ca 100k på tælleren - som desuden er vedligeholdt af VW hele vejen.

Har i oplevet mulighed for kulance?
Skal jeg vælge at lade VW reparere den eller er der andre bedre alternativer?

MVH

Brugeravatar
diskoboy
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5468
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:17
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ved Roskilde Fjord
Has thanked: 125 times
Been thanked: 325 times

Re: Død mechatronic i golf 7

Indlæg af diskoboy » 5. okt 2020, 11:43

Tag fat i Giegel herinde:
https://www.vagcars.dk/phpbb/memberlist ... ile&u=1200

Tror han kan hjælpe
These users thanked the author diskoboy for the post:
7ergolfer
VW eGolf 2019 - Predictive ACC, 2Q0 Lane Assist, QQ9-lyspakke med 30 farver, TPMS med dæktryk visning, facelift Passat rat, PLA, keyless i bagdøre og Dynaudio
VW Touran Highline 1.4 TSI - '17 - Predictive ACC, Parkeringsassistent, Lane Assist, Forrudevarme, svingbart træk inkl Trailer Assist, Discovery Pro 2.5 med SIM/DAB, QQ9-lyspakke med 30 farver, 230v inverter, Side Assist, Area View, DLA, trådløs mobilopladning, Active Info Display og Head-Up Display

Brugeravatar
mart!n
Aktiv medlem
Indlæg: 3092
Tilmeldt: 14. jun 2008, 09:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 2 times
Been thanked: 20 times
Kontakt:

Re: Død mechatronic i golf 7

Indlæg af mart!n » 5. okt 2020, 19:03

7ergolfer skrev:
5. okt 2020, 10:41
De ringede og sagde at det var mechatronic enheden som skal skiftes. En lille snild operation til +20k!! Jeg sagde at jeg synes det var mærkeligt at en bil i den alder og med ca 100k på tælleren - som desuden er vedligeholdt af VW hele vejen.

Har i oplevet mulighed for kulance?
Skal jeg vælge at lade VW reparere den eller er der andre bedre alternativer?
Det er desværre den værste 1,4 TSI du kan få i en Golf 7. Dog har de ikke kæde mere. Men lige 122 hk skilder sig som den eneste 1,4 sig ud ved at have dårlige stempelringe og kan derfor bruge en hel del olie.
Men det er lidt at holde øje med fremover.

Mht geakassen så har DQ200 (som DSG gearkassen hedder) Altid været plaget af en masse fejl. Mechatronic, Skifte hydraulik, koblinger, bare for at nævne de mest gængse.
De kan gå i stykker dagen efter de har forladt forhandleren fra ny eller køre 200.000 km uden problemer.
Der er ingen der kan sige hvornår de kommer. Det har intet med kørestil at gøre. Det kan komme om den bliver kørt pænt eller tæsket til døde. Alle er lige sårbare.
Så det er slet ikke unormalt at den er død.
mart!n - Liljedahl.eu
Billede @Dub_Collective
2013 Polo 6R GT
2015 Golf 7 TSI R-Line

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: Død mechatronic i golf 7

Indlæg af HansH » 5. okt 2020, 19:39

mart!n skrev:
5. okt 2020, 19:03
.. lige 122 hk skilder sig som den eneste 1,4 sig ud ved at have dårlige stempelringe og kan derfor bruge en hel del olie.
Link til at underbygge dette ?

Jeg har kun hørt om olieforbrug-problematikken på 1.8TSI og TFSI.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
mart!n
Aktiv medlem
Indlæg: 3092
Tilmeldt: 14. jun 2008, 09:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 2 times
Been thanked: 20 times
Kontakt:

Re: Død mechatronic i golf 7

Indlæg af mart!n » 5. okt 2020, 19:50

HansH skrev:
5. okt 2020, 19:39
mart!n skrev:
5. okt 2020, 19:03
.. lige 122 hk skilder sig som den eneste 1,4 sig ud ved at have dårlige stempelringe og kan derfor bruge en hel del olie.
Link til at underbygge dette ?

Jeg har kun hørt om olieforbrug-problematikken på 1.8TSI og TFSI.
Det er sgu et rimelig kendt problem. Men han ikke link da jeg har det mund til mund fra bla. VW mekanikere.
mart!n - Liljedahl.eu
Billede @Dub_Collective
2013 Polo 6R GT
2015 Golf 7 TSI R-Line

Brugeravatar
VWAU
Medlem
Indlæg: 1247
Tilmeldt: 21. maj 2019, 20:14
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 225 times
Been thanked: 640 times

Re: Død mechatronic i golf 7

Indlæg af VWAU » 6. okt 2020, 07:12

1.4 TSI med 125 HK bruger helt de samme stempelringe. Hvorfor er den så ikke ramt?

Brugeravatar
mart!n
Aktiv medlem
Indlæg: 3092
Tilmeldt: 14. jun 2008, 09:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 2 times
Been thanked: 20 times
Kontakt:

Re: Død mechatronic i golf 7

Indlæg af mart!n » 6. okt 2020, 15:03

VWAU skrev:
6. okt 2020, 07:12
1.4 TSI med 125 HK bruger helt de samme stempelringe. Hvorfor er den så ikke ramt?
Det er jo så den opdaterede udgave af 122 hk udgaven. Kan også være det er selve stemplerne... men olie bruger 122 ihvertfald,
mart!n - Liljedahl.eu
Billede @Dub_Collective
2013 Polo 6R GT
2015 Golf 7 TSI R-Line

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5573
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 318 times
Been thanked: 367 times

Re: Død mechatronic i golf 7

Indlæg af GranTurismo » 7. okt 2020, 01:06

Mechatronic er bare noget følsomt skidt uanset hvilken DSG-gearkasse den sidder i. De værste var nok de tidligere generationer af DQ250. De nyere gearkasser har separat smøring af mechatronic, men derfor hører man også om DQ200 og DQ381 som er ramt af problemet. Men slet ikke i samme omfang som de tidlige DQ250.

Gigel som er nævnt kan renovere den, hvis VW ikke vil yde kulace. Det yder de typisk i 6-7 år (?), Det er da forsøget værd, nu hvor den ikke har gået så mange km.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Anders D
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5712
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 92 times
Been thanked: 189 times

Re: Død mechatronic i golf 7

Indlæg af Anders D » 7. okt 2020, 08:34

Min far fik sin Mechatronic skiftet ud fra nøjagtigt samme symptom som beskrives.

Der var bilen 6 år gammel og havde kørt 70.000. VW var fuldt kulante på opgaven. Det var dog en Golf VI.

Jeg selv havde en Golf VI der fik skiftet hele gearkassen kulant. Der var bilen 3 år gammel og havde kørt 90.000.

Så det kan godt lade sig gøre, men jeg tror det handler om ens forhold til værkstedet og servicehistorikken.

vartaz
Aktiv medlem
Indlæg: 1903
Tilmeldt: 23. jul 2013, 16:42
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 10 times
Been thanked: 178 times

Re: Død mechatronic i golf 7

Indlæg af vartaz » 7. okt 2020, 11:17

mart!n skrev:
5. okt 2020, 19:50
HansH skrev:
5. okt 2020, 19:39
mart!n skrev:
5. okt 2020, 19:03
.. lige 122 hk skilder sig som den eneste 1,4 sig ud ved at have dårlige stempelringe og kan derfor bruge en hel del olie.
Link til at underbygge dette ?

Jeg har kun hørt om olieforbrug-problematikken på 1.8TSI og TFSI.
Det er sgu et rimelig kendt problem. Men han ikke link da jeg har det mund til mund fra bla. VW mekanikere.

Hvad er beuge olie? Min 122 g7 bruger ca 1l pr 4000km.. hAe kørt 170.000. Er det unormalt ?

Brugeravatar
mart!n
Aktiv medlem
Indlæg: 3092
Tilmeldt: 14. jun 2008, 09:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 2 times
Been thanked: 20 times
Kontakt:

Re: Død mechatronic i golf 7

Indlæg af mart!n » 7. okt 2020, 22:51

vartaz skrev:
7. okt 2020, 11:17
Hvad er bruge olie? Min 122 g7 bruger ca 1l pr 4000km.. hAe kørt 170.000. Er det unormalt ?
Det er inden for VW's tolerancer. De siger de må bruge op til 1 liter pr 1000 km. Men vil sige det er en del.

Jeg har selv 2 biler med 1,4 TSI (EA211). Begge med 140 hk. De bruger MAX en liter mellem hver service (30.000 km) hver.
mart!n - Liljedahl.eu
Billede @Dub_Collective
2013 Polo 6R GT
2015 Golf 7 TSI R-Line

gubbala
Nyt medlem
Indlæg: 171
Tilmeldt: 20. jul 2009, 20:24
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 5580
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Død mechatronic i golf 7

Indlæg af gubbala » 8. okt 2020, 06:13

det er rigtigt mht til 122 hk (cxsa) motoren kan bruge olie, der kan bare googles på det.
2007 Seat Altea Van, 2.0 Tfsi Dsg.
2016 skoda superb combi 2.0 tdi 150 style.

Anders D
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5712
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 92 times
Been thanked: 189 times

Re: Død mechatronic i golf 7

Indlæg af Anders D » 8. okt 2020, 08:03

Jeg kan huske, at både 160 HK twincharger og 122 hk 1,4 med turbo var kendt for ovale stempler og trælse stempelringe.

Men det er nok lidt uden for kontekst, af hvad tråden handlede om oprindeligt.

Brugeravatar
jan67
Nyt medlem
Indlæg: 174
Tilmeldt: 15. okt 2011, 19:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 10 times
Been thanked: 4 times

Re: Død mechatronic i golf 7

Indlæg af jan67 » 8. okt 2020, 08:44

hvis du ikke kan få kulance..
så kan Dansk bilservice skifte din mecatronic,

hilsen Jan
Skoda fabia 2006 16v 101hk, Skoda Superb 2012 1.8 tsi

Casper8-9
Helt nyt medlem
Indlæg: 12
Tilmeldt: 2. apr 2020, 19:55
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Død mechatronic i golf 7

Indlæg af Casper8-9 » 7. jun 2023, 17:48

Hej alle, ved det et stykke tid siden med denne tråd, men har selv en Golf 7 med dq200 (TSI 140 hk., gået lige under 170.000), som har lavet samme ballade med apply breake og gearbox error, kunne ingen vegne køre... Jeg fik så af vide, at man kunne få et rep. sæt, som bliver skiftet i stedet for hele mechatronic. Blev ikke lavet hos VW, men måtte alligevel slippe 20k. Det bare super ærgerligt, men ikke meget at gøre, når de ting går og man skal have det lavet autoriseret på regning.

Besvar

Tilbage til "Transmission"