Side 1 af 1

DSG Optimering?

: 19. okt 2020, 16:29
af Coolman87
Bør man få lavet ny DSG Optimering efter man har skiftet kobling på en DQ 200 gearkasse?

Re: DSG Optimering?

: 19. okt 2020, 16:32
af HansH
Velkommen til DK's bedste forum for VAG entusiaster! :)

Sædvanligvis forstås ved 'optimering' at man har fået lavet custom software.
Mener du måske grundindstilling ?
Hvis ja ... så kommer det helt af sig selv. Tro mig.. :) Se evt beretningen her - viewtopic.php?f=73&t=149307

Re: DSG Optimering?

: 19. okt 2020, 16:44
af Coolman87
Hvad er forskellen på en custom software og en grundindstilling?

Re: DSG Optimering?

: 19. okt 2020, 17:29
af HansH
Optimering / custom software -
Du har været ved en tuner og han har ændret programmet i gearkassens styremodul, så bilen skifter gear ved andre omdrejninger, ændret koblingstryk, launch control .. osv osv.
Tjek f.eks. her - viewtopic.php?f=73&t=149681

Grundindstilling -
Er et program / en procedure der udføres for at gearkassens styremodul "lærer" f.eks. en ny kobling at kende.
Grundindstillingen tjekker også at den får de forventede input fra sensorer osv.
Når alt er OK, "frigiver" den gearkassen til normal funktion. Hvis du ikke kan gennemføre en grundindstilling, er det fordi noget - enten elektronisk eller mekanisk - er galt, og du vil da kunne risikere at gearkassen kun vil køre i et nødprogram, dvs f.eks. ikke kan skifte over 3. gear.

Re: DSG Optimering?

: 19. okt 2020, 18:00
af Coolman87
Tak for svar ;)

Så blev man lidt klogere på det.

Det kunne godt tænkes at den skal have en grundindstilling nu efter at den har fået skiftet kobling.

Re: DSG Optimering?

: 19. okt 2020, 18:41
af HansH
Coolman87 skrev:
19. okt 2020, 18:00
Det kunne godt tænkes at den skal have en grundindstilling nu efter at den har fået skiftet kobling.
Hmm.. jeg mener altså at det er fuldstændig obligatorisk. Kan egentlig slet ikke forstå hvorfor du overvejer at lade være ?

Her sakset fra den tråd jeg linkede til tidligere:

Første tur i bilen
Gearkassen skal grundindstilles efter koblingsskift, så mechatronic'en kan adaptere sig til de nye koblinger.
Problemet er bare, at for at kunne udføre en grundindstilling, skal temperaturen i gearkasseolien være >30 grader.
Men... bilen er jo kold .... og kan kun blive varm ved at komme ud og køre :?
En klassisk gordisk knude.

Der er ikke andet at gøre end ud og køre (u-grundindstillet), til den er varm nok, og så må man lave grundindstilling når temp er kommet op.
Man kan med VCDS følge med i en måleblok hvor varm olien er i gearkassen.
Vi kørte rundt i ca 20 min inden olien var kommet op på 35 grader, og så kunne vi grundindstille.

Mens gearkassen ikke var grundindstillet, var det tydeligt at koblingerne bed tidligere end elektronikken regnede med.
Så det var nogle ret hårde gearskift, og igangsætning med ryk osv. Men den kunne da køre.
Michael fortalte, at han havde skiftet på en 1,6 TDI'er, hvor den ved første start simpelt hen stallede bilen i bakgear. Den smed koblingen så hårdt, at bilen gik ud. Det burde jo ikke kunne lade sig gøre med en DSG gearkasse... men det kan det altså, i lige præcis den situation :)

Grundindstillingen var som at drysse tryllestøv ud over bilen.. Derefter var den som forvandlet.

Re: DSG Optimering?

: 21. okt 2020, 12:50
af GranTurismo
Grundindstilles gearkassen ikke altid ved skift af koblinger? Ellers ved skkifterobotten jo ikke hvor koblingspunktet er med de nye koblinger

Re: DSG Optimering?

: 21. okt 2020, 12:54
af HansH
GranTurismo skrev:
21. okt 2020, 12:50
Grundindstilles gearkassen ikke altid ved skift af koblinger? Ellers ved skkifterobotten jo ikke hvor koblingspunktet er med de nye koblinger
Netop.
Jeg kan ikke rigtig forstå hvordan det kan undgås.
Jeg kan heller ikke helt forstå hvorfor det overhovedet overvejes IKKE at udføre en grundindstilling efter koblingsskift på en DQ200.

Re: DSG Optimering?

: 21. okt 2020, 13:19
af GranTurismo
HansH skrev:
21. okt 2020, 12:54
GranTurismo skrev:
21. okt 2020, 12:50
Grundindstilles gearkassen ikke altid ved skift af koblinger? Ellers ved skkifterobotten jo ikke hvor koblingspunktet er med de nye koblinger
Netop.
Jeg kan ikke rigtig forstå hvordan det kan undgås.
Jeg kan heller ikke helt forstå hvorfor det overhovedet overvejes IKKE at udføre en grundindstilling efter koblingsskift på en DQ200.
Altså medmindre trådstarter selv har skiftet koblingerne hjemme i perlegruset, så må man da formode at den er blevet grundindstillet?!?
Coolman87 skrev:
19. okt 2020, 16:29
Bør man få lavet ny DSG Optimering efter man har skiftet kobling på en DQ 200 gearkasse?
Hvor mange km har den kørt siden skift af koblinger? Er der fortsat garanti på bilen? Hvilken bil og årgang drejer det sig om?

Re: DSG Optimering?

: 23. okt 2020, 18:21
af Coolman87
Der er blevet lavet grundindstilling på den da værkstedet skiftet kobling og gearolie. Men der kommer sådan nogle hug fra opstart og op til 4 eller 5 gear. Kan det være mecatronic'en der fejler?

Re: DSG Optimering?

: 23. okt 2020, 19:11
af HansH
Coolman87 skrev:
23. okt 2020, 18:21
..der kommer sådan nogle hug fra opstart og op til 4 eller 5 gear.
Kan du prøve at uddybe det lidt nærmere..

Re: DSG Optimering?

: 23. okt 2020, 19:51
af Coolman87
Fra opstart i 1 gear op til 4 eller 5 gear kommer der sådan nogle ryk/hug imellem gear skiftene. Og også nogle gange under nedgearing.

Re: DSG Optimering?

: 23. okt 2020, 20:12
af HansH
Når du skriver "imellem gearskiftene" ..... mener du så at den hugger mens den kører i gearet ? Altså som en slags udsætter..

Eller mener du at hugget kommer i forbindelse med gearskiftet ?

Re: DSG Optimering?

: 23. okt 2020, 20:19
af Coolman87
hugget kommer i forbindelse med gearskiftet. Og Det er specielt slemt når man kører bykørsel med lyskryds.

Re: DSG Optimering?

: 23. okt 2020, 20:23
af HansH
Oplever du, at det især kommer hvis du giver ... LIDT mere gas end helt blød fod, når du accelerer ?
Dvs, hvis du nu kører med rigtig blød fod, så den stiger lige så stille i omdrejningerne, og dermed langsomt nærmer sig skiftepunktet, så kommer hugget ikke.
Hvorimod hvis du giver en smule mere gas, så du kommer en lille smule mere "friskt" fremad - f.eks. som man ville gøre ved acceleration ud af en rundkørsel - så kommer det hug du snakker om.

Lidt svært at forklare ... giver det mening ? :)

Re: DSG Optimering?

: 23. okt 2020, 20:27
af Coolman87
Jeg forstår godt hvad nu mener ;). Men det er lige præcis det den gør.

Re: DSG Optimering?

: 23. okt 2020, 20:45
af HansH
Interessant...

Grunden til at jeg kan sætte ord på hvad du oplever, er at jeg har noget af det samme på min 2010 Octavia.
Og det er kommet efter et koblingsskift for 8 mdr siden. Den gjorde det ikke med de gamle koblinger.

Den blev naturligvis grundindstillet lige efter skiftet, og kørte også fint i et stykke tid efter.
Lige så stille er den så begyndt at skurre i koblingen, mens man er i gearet og er under acceleration. Altså - når den egentlig bare skulle trække rent afsted.
Og det er lige så stille blevet værre og værre.
Jeg synes ikke jeg oplever det i 1. og 2. gear. Men i 3. og 4. er det tydeligt.

Mht "hugget", så oplever jeg det når den skifter 3g --> 4g (her er det værst) og i mindre grad når den skifter 4g --> 5g.
Jeg kan sagtens eliminere det, ved blot at køre med helt blød fod, så omdrejningerne lige så forsigtigt nærmer sig skiftepunktet. Så gør den det ikke.
Men så snart jeg trykker 5 gram hårdere på speederen, så kommer hugget ved skift fra 3. til 4.
Jeg har planer om, i weekenden, at tage ud og prøve at logge speederstillingen med VCDS, og se om jeg kan definere indenfor hvilket område problemet forekommer, for det er helt klart afhængigt af stillingen på speederen.

Jeg har prøvet adskillige gange at grundindstille undervejs, men det fjerner ikke problemet.

(Der kommer i øvrigt en post om dette i min tråd om koblingsskift, som jeg linkede til oppe i starten af tråden).

Re: DSG Optimering?

: 23. okt 2020, 21:01
af Coolman87
Min bil er en Ibiza fra 11. Min gør det kun i de lavere gear. Har du skiftet olie i din mechatronic enhed for at se om det har kunne hjælpe på problemet?

Re: DSG Optimering?

: 23. okt 2020, 21:26
af HansH
Nej.
Der blev hverken skiftet olie på gearkasse eller mechatronic, da koblingerne blev skiftet.

Re: DSG Optimering?

: 23. okt 2020, 21:32
af Coolman87
Har du nogle idé om det eventuelt kan afhjælpe problemet? eller om man bare skal få sat en ny mechatronic på.

Re: DSG Optimering?

: 23. okt 2020, 21:37
af HansH
Det har jeg ikke den fjerneste idé om.

Re: DSG Optimering?

: 25. okt 2020, 15:01
af HansH
Jeg har planer om, i weekenden, at tage ud og prøve at logge speederstillingen med VCDS, og se om jeg kan definere indenfor hvilket område problemet forekommer, for det er helt klart afhængigt af stillingen på speederen.
Var ude og logge lidt data i dag.
Måleblok 54 i ECU'en fortæller hvor meget speederen er trådt ned.
På min bil vises de to yderpunkter som speeder sluppet=14,8% og speeder i bund=79,7%.

Idle_cut.jpg
Idle_cut.jpg (19.81 KiB) Vist 2055 gange
FullThrottle_cut.jpg
FullThrottle_cut.jpg (15.55 KiB) Vist 2055 gange

Det viser sig desværre, at det ikke KUN er speederstillingen der afgør om det kære "hug" forekommer ved gearskiftet.
Jeg kunne konsekvent fremprovokere det ved speeder nedtrådt mere end 48%, hvilket svarer til halvt nedtrådt på den fysiske vandring.
Omvendt, holder man den under 35-36%, er accelerationen så rolig at hugget ikke forekommer.

Men i spændet 38-39% og op til ca 48% kunne det hh.vis fremprovokeres eller udeblive.
Dvs i en given situation med speeder nedtrådt til f.eks. 42%, kunne gearkassen lave hugget - eller ikke lave det.

Der må således indgå en/flere parametre yderligere i ligningen, og det er svært at vide hvad det er for nogle.
Input fra bilens hældningssensor og input fra anfordret moment er to af de ting jeg ved indgår i kurverne.
Begge dele kan også sagtens fanges med VCDS, men det jeg mangler for at kunne lave en brugbar logning er at VCDS også kunne logge hvornår "hugget" forekommer. Så ville man kunne putte alle de loggede tal ind i samme graf, og finde den røde tråd i hvornår det sker.

Da bilen imidlertid ikke har en måleblok for "hug ved gearskift", er jeg henvist til at sidde og kigge på VCDS skærmen hele tiden for at se værdierne, og så føle om hugget kommer eller ikke kommer når den skifter gear.
Processen foregik naturligvis i et dødt industrikvarter uden trafik, idet jeg mildest talt ikke havde fokus hvor det burde være, når man kører bil .. :oops: Men det er eneste måde at gøre det på.

Det siger sig selv at hvis jeg så tilføjer 2 yderligere måleblokke i VCDS, som jeg skal forsøge at holde øje med under live kørsel ... så begynder det at blive liiidt kompliceret.. :)

Jeg kan derfor kun konkludere at speederstillingen som ventet spiller en rolle - men også at der er andet der spiller ind.

Re: DSG Optimering?

: 29. nov 2020, 08:45
af HansH
I forrige uge begyndte bilen at smide denne fejlkode sammen med gul lampe på motorstyringen ("tyk helikopter") i instrumentet:

005981 - Clutch 1 Opens Unintentionally
P175D - 000 - - Intermittent

Fik derefter repareret min mechatronic enhed monteret hos Autogearnord i Brønderslev.
3 af de 8 magnetventiler i min MT var defekte og blev skiftet.
Nu skifter den gear perfekt! :)

Opgaven er købt som en renovering med hele enheden omfattet af garanti, dvs hvis noget går i stykker i garantiperioden - altså ikke kun de 3 udskiftede magnetventiler, men også alt andet på MT'en - så er dette dækket ind under garantien.