VW polo 2019 dsg7 problem
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 3
- Tilmeldt: 19. okt 2020, 14:57
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
VW polo 2019 dsg7 problem
Hej vil lige hører om der nogen som har haft samme problem som mig. Min polo 95 HK dsg7 er fra 2019 og har kørt 27000 km for ca 3 måneder siden er den begyndt at skifte fra 2 gear til 1 gear når jeg kører 10 til 13 km/t over små miljøbump kantsten og små huller i vejen det føles og lyder ikke som om gearkassen er så vild med det men hvis jeg køre 6 til 9 km/t bliver den i 2 gear og det samme hvis jeg køre 14 til 17 km/t bor i et vænge med max 15 km/t og 3 bløde miljøbump. Så bliver dagligt mindet om det.
Har været ved Smc Odense hvor bilen er købt var ude at køre med deres mekaniker hvor vi kørte til vores vænge han kunne godt se at det virkede ikke rigtigt ville vende tilbage skulle lige ud og prøve et par andre poloer med samme gearkasse for se om de gjorde det samme han vendte tilbage med den besked at det gjorde de ikke og de havde en anden software så jeg skulle komme ud få ny software lagt i kom på aftalt tid ventede en time så kom de med nøglerne til bilen.
Og så fik jeg en ny besked at jeg ikke kunne få ny software da jeg havde den nyeste og så knækkede filmen nu vare beskeden at bilen ikke fejlede noget men at det var bilens brug og førernes kørestil det vil sige mig min kone og min svoger og deres egen
mekanikker
Allan
Har været ved Smc Odense hvor bilen er købt var ude at køre med deres mekaniker hvor vi kørte til vores vænge han kunne godt se at det virkede ikke rigtigt ville vende tilbage skulle lige ud og prøve et par andre poloer med samme gearkasse for se om de gjorde det samme han vendte tilbage med den besked at det gjorde de ikke og de havde en anden software så jeg skulle komme ud få ny software lagt i kom på aftalt tid ventede en time så kom de med nøglerne til bilen.
Og så fik jeg en ny besked at jeg ikke kunne få ny software da jeg havde den nyeste og så knækkede filmen nu vare beskeden at bilen ikke fejlede noget men at det var bilens brug og førernes kørestil det vil sige mig min kone og min svoger og deres egen
mekanikker
Allan
Senest rettet af Kjeld Allan Lund 20. okt 2020, 09:01, rettet i alt 1 gang.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 298
- Tilmeldt: 24. okt 2019, 21:19
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 169 times
- Been thanked: 80 times
Re: DSG7 problem
Det kan jeg sagtens genkende fra min Polo med DSG7 og for den sags skyld min Seat med DSG6. Virkelig irriterende.Kjeld Allan Lund skrev: ↑20. okt 2020, 08:43<r>Hej vil lige hører om der nogen som har haft samme problem som mig. Min polo 95 HK dsg7 er fra 2019 og har kørt 27000 km for ca 3 måneder siden er den begyndt at skifte fra 2 gear til 1 gear når jeg kører 10 til 13 km/t over små miljøbump kantsten og små huller i vejen det føles og lyder ikke som om gearkassen er så vild med det men hvis jeg køre 6 til 9 km/t bliver den i 2 gear og det samme hvis jeg køre 14 til 17 km/t bor i et vænge med max 15 km/t og 3 bløde miljøbump. Så bliver dagligt mindet om det.
Har været ved Smc Odense hvor bilen er købt var ude at køre med deres mekaniker hvor vi kørte til vores vænge han kunne godt se at det virkede ikke rigtigt ville vende tilbage skulle lige ud og prøve et par andre poloer med samme gearkasse for se om de gjorde det samme han vendte tilbage med den besked at det gjorde de ikke og de havde en anden software så jeg skulle komme ud få ny software lagt i kom på aftalt tid ventede en time så kom de med nøglerne til bilen.
Og så fik jeg en ny besked at jeg ikke kunne få ny software da jeg havde den nyeste og så knækkede filmen nu vare beskeden at bilen ikke fejlede noget men at det var bilens brug og førernes kørestil det vil sige mig min kone og min svoger og deres egen
mekanikker
Allan
Landberg software i DSG løste det på min Seat, mens jeg bare levede med det i Poloen da det var en leasingbil. I poloen gjorde jeg det at jeg smed DSG i "manual" mode, når jeg skulle over fartbump, så den blev i 2. gear.
Nuværende bil: 2016 Audi A4 Avant 3.0 TDI Quattro
Næste bil: ?
Drømmebil: RSQ8-R
Realistisk drømmebil: A6 Allroad BiTDI
Tidligere: 2017 Seat Leon ST 2.0TDI, 2014 Polo Blue GT, Ford S-max, Ford Fiesta og et par (eller 3) Skoda Fabia Combi.
Næste bil: ?
Drømmebil: RSQ8-R
Realistisk drømmebil: A6 Allroad BiTDI
Tidligere: 2017 Seat Leon ST 2.0TDI, 2014 Polo Blue GT, Ford S-max, Ford Fiesta og et par (eller 3) Skoda Fabia Combi.
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13175
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3171 times
- Been thanked: 4489 times
Re: DSG7 problem
Velkommen til DK's bedste forum for VAG entusiaster!
Venligst ret emnet/overskriften i trådens 1. indlæg så den indeholder flg. oplysninger:
Venligst ret emnet/overskriften i trådens 1. indlæg så den indeholder flg. oplysninger:
- bil+model+årgang
- stikord om problemet/spørgsmålet/indholdet.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13175
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3171 times
- Been thanked: 4489 times
Re: DSG7 problem
Tidligere - dvs inden jeg fik lavet custom software til vores Octavia's DQ200 - kørte jeg næsten altid i Manuel, fordi jeg ikke var enig i standard skiftepunkterne.chrstn_olsen skrev: ↑20. okt 2020, 08:48I poloen gjorde jeg det at jeg smed DSG i "manual" mode, når jeg skulle over fartbump, så den blev i 2. gear.
Kørsel i M havde bl.a. den pudsige konsekvens, at nedgearing fra 2g --> 1g foregik meget tidligere end i D.
I D holder den jo 2g indtil bilen holder fuldstændig stiller. Først da snupper den 1g. Så længe bilen blot bevæger sig med 0,5cm/t, så holder den 2g.
Derimod - når den var i M, så snuppede den 1g blot man kom under .... som jeg husker det - noget der ligner 17-1800 o/m. På det tidspunkt ruller bilen stadig så meget, at man naturligt ville beholde 2g hvis det var en bil med manuel kasse.
I mit hoved - en helt unødvendig nedgearing, som ikke giver nogen mening.
Jeg kan ikke huske om dette var i kombination med kørsel over bump o.lign. Jeg husker det umiddelbart som at den konsekvent gjorde det, men jeg må lige teste på plant underlag næste gang jeg er ude og køre
Konstaterede blot at jeg syntes det var en underligt inkonsekvent strategi. Hvis den kan holde 2g så langt ned i D, så skulle den vel også kunne i M.... kan i hvert fald ikke lige forstå logikken i den forskel.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- majbom
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2789
- Tilmeldt: 23. jun 2008, 08:43
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Midtfyn
- Has thanked: 78 times
- Been thanked: 152 times
Re: DSG7 problem
Bytter du om på D og M, eller siger du at den skiftede fra 2 - > 1 tidligere i M end i D?HansH skrev:Tidligere - dvs inden jeg fik lavet custom software til vores Octavia's DQ200 - kørte jeg næsten altid i Manuel, fordi jeg ikke var enig i standard skiftepunkterne.chrstn_olsen skrev: ↑20. okt 2020, 08:48I poloen gjorde jeg det at jeg smed DSG i "manual" mode, når jeg skulle over fartbump, så den blev i 2. gear.
Kørsel i M havde bl.a. den pudsige konsekvens, at nedgearing fra 2g --> 1g foregik meget tidligere end i D.
I D holder den jo 2g indtil bilen holder fuldstændig stiller. Først da snupper den 1g. Så længe bilen blot bevæger sig med 0,5cm/t, så holder den 2g.
Derimod - når den var i M, så snuppede den 1g blot man kom under .... som jeg husker det - noget der ligner 17-1800 o/m. På det tidspunkt ruller bilen stadig så meget, at man naturligt ville beholde 2g hvis det var en bil med manuel kasse.
I mit hoved - en helt unødvendig nedgearing, som ikke giver nogen mening.
Jeg kan ikke huske om dette var i kombination med kørsel over bump o.lign. Jeg husker det umiddelbart som at den konsekvent gjorde det, men jeg må lige teste på plant underlag næste gang jeg er ude og køre
Konstaterede blot at jeg syntes det var en underligt inkonsekvent strategi. Hvis den kan holde 2g så langt ned i D, så skulle den vel også kunne i M.... kan i hvert fald ikke lige forstå logikken i den forskel.
//morten
Sort Seat Leon 1,2 TSI Style 2016 ~135.000km
Tidligere biler: Ford Escort 1.1 1982 | VW Golf II 1,8 CL 1989 | VW Golf III 1,8 CL 1996 | VW Golf III 2,8 VR6 1996 | VW Passat 3B 1,9 TDI Variant 2000 | VW Golf II 1,6 CL 1986 | VW Golf III 1,8 Rolling Stones 1995 | VW Passat 3C 2,0 TDI Variant Highline DSG 2008 | Sort Opel Corsa D 1,2 2007
Sort Seat Leon 1,2 TSI Style 2016 ~135.000km
Tidligere biler: Ford Escort 1.1 1982 | VW Golf II 1,8 CL 1989 | VW Golf III 1,8 CL 1996 | VW Golf III 2,8 VR6 1996 | VW Passat 3B 1,9 TDI Variant 2000 | VW Golf II 1,6 CL 1986 | VW Golf III 1,8 Rolling Stones 1995 | VW Passat 3C 2,0 TDI Variant Highline DSG 2008 | Sort Opel Corsa D 1,2 2007
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13175
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3171 times
- Been thanked: 4489 times
Re: DSG7 problem
Det er lige præcis dét jeg siger - at den skifter ned 2g --> 1g tidligere i M end i D.
Og ja - som sagt finder jeg det også ulogisk og unødvendigt.
Det custom map Thomas har lavet, piller ikke ved M, så jeg bør stadig kunne demonstrere det.
Får lavet en lille video snarest muligt
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Re: DSG7 problem
Tror ikke han bytter om, når du kører i M skifter den stadig selv ned når du kører i et for højt gear, så kommer du fra motorvejen i M med 130 og kører af og stille og roligt bremser, så er du i 1.st når du rammer krydset på toppen og holder stille.majbom skrev: ↑20. okt 2020, 09:31Bytter du om på D og M, eller siger du at den skiftede fra 2 - > 1 tidligere i M end i D?HansH skrev:Tidligere - dvs inden jeg fik lavet custom software til vores Octavia's DQ200 - kørte jeg næsten altid i Manuel, fordi jeg ikke var enig i standard skiftepunkterne.chrstn_olsen skrev: ↑20. okt 2020, 08:48I poloen gjorde jeg det at jeg smed DSG i "manual" mode, når jeg skulle over fartbump, så den blev i 2. gear.
Kørsel i M havde bl.a. den pudsige konsekvens, at nedgearing fra 2g --> 1g foregik meget tidligere end i D.
I D holder den jo 2g indtil bilen holder fuldstændig stiller. Først da snupper den 1g. Så længe bilen blot bevæger sig med 0,5cm/t, så holder den 2g.
Derimod - når den var i M, så snuppede den 1g blot man kom under .... som jeg husker det - noget der ligner 17-1800 o/m. På det tidspunkt ruller bilen stadig så meget, at man naturligt ville beholde 2g hvis det var en bil med manuel kasse.
I mit hoved - en helt unødvendig nedgearing, som ikke giver nogen mening.
Jeg kan ikke huske om dette var i kombination med kørsel over bump o.lign. Jeg husker det umiddelbart som at den konsekvent gjorde det, men jeg må lige teste på plant underlag næste gang jeg er ude og køre
Konstaterede blot at jeg syntes det var en underligt inkonsekvent strategi. Hvis den kan holde 2g så langt ned i D, så skulle den vel også kunne i M.... kan i hvert fald ikke lige forstå logikken i den forskel.
Har ikke bemærket den skifter tidligere ned end ved D dog, men skal da være ærlig og sige at jeg nu heller ikke lige har kigget efter det
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13175
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3171 times
- Been thanked: 4489 times
Re: DSG7 problem
Præcis.
Selv om det hedder "Manuel", så følger den selv med ned i gearene, efterhånden som farten aftager.
Og det gør den rigtig fint i alle andre gear end 1g.
Og jeg forstår som sagt ikke tanken bag.
Hvis den kan holde 2g til ~stilstand i D .. hvorfor hulen skulle den så ikke også kunne det i M ?!
I det øjeblik man rører speederen for at komme fremad igen, er tilkobling/igangsætning jo samme uanset om man befinder sig i M eller D.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 3
- Tilmeldt: 19. okt 2020, 14:57
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: VW polo 2019 dsg7 problem
I min beskrivelse i indlægget er det når den står i D og den går kun fra 2 til 1 gear når den køre over små vejbump med 10 ti 13 km/t ellers bliver den i 2 gear ved normal nedbremsning går den først 1 gear når den holder helt stille
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5712
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 92 times
- Been thanked: 189 times
Re: VW polo 2019 dsg7 problem
Min 2019 Touran gør aaaalt det der bliver beskrevet i denne tråd. Det er desværre "by design". Tror trådstarter ikke at det måske har været der fra ny og man bare er blevet opmærksom på det over tid?
Jeg kørte i weekenden en del ture på en meget ujævn grusvej med huller osv.
Der gik den også fra 2. ned i 1. gear og blev der indtil vejen blev jævn igen.
Den gør det også når jeg svinger ind af vores sidevej, hvor der er brosten i overgangen fra bred til smal vej lidt op af bakke.
Det er som om den bruger en "rystesensor" - måske nogle data fra ESP/tiltsensor?!
Hvis jeg havde kørt i en bil med manuelt gear, ville jeg jeg have kørt i tomgang i 2. gear i de nævnte scenarier. Men er glad nok for at den trods alt BLIVER i et gear frem for at fedte rundt i koblingerne.
Jeg er enig i at nedgearingen fra 2. til 1. gear virker til at stresse gearkassen rent mekanisk.
Jeg kørte i weekenden en del ture på en meget ujævn grusvej med huller osv.
Der gik den også fra 2. ned i 1. gear og blev der indtil vejen blev jævn igen.
Den gør det også når jeg svinger ind af vores sidevej, hvor der er brosten i overgangen fra bred til smal vej lidt op af bakke.
Det er som om den bruger en "rystesensor" - måske nogle data fra ESP/tiltsensor?!
Hvis jeg havde kørt i en bil med manuelt gear, ville jeg jeg have kørt i tomgang i 2. gear i de nævnte scenarier. Men er glad nok for at den trods alt BLIVER i et gear frem for at fedte rundt i koblingerne.
Jeg er enig i at nedgearingen fra 2. til 1. gear virker til at stresse gearkassen rent mekanisk.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 3
- Tilmeldt: 19. okt 2020, 14:57
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 151
- Tilmeldt: 17. nov 2014, 14:55
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 19 times
- Been thanked: 41 times
Re: DSG7 problem
Har lige prøvet at kører i M her på vej hjem fra arbejde, min gør nøjagtig som du skriver. Skifter meget før ned i 1’ste - mærkeligt.HansH skrev: ↑20. okt 2020, 09:39Det er lige præcis dét jeg siger - at den skifter ned 2g --> 1g tidligere i M end i D.
Og ja - som sagt finder jeg det også ulogisk og unødvendigt.
Det custom map Thomas har lavet, piller ikke ved M, så jeg bør stadig kunne demonstrere det.
Får lavet en lille video snarest muligt
- These users thanked the author heinejepsen for the post:
- HansH
TMY 2023 LR
Skoda Citigo 2014
Honda CBF 1000A, 2006
Canyon Spectral 2018 mtb, rugbrøds drevet
Skoda Citigo 2014
Honda CBF 1000A, 2006
Canyon Spectral 2018 mtb, rugbrøds drevet
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13175
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3171 times
- Been thanked: 4489 times
Re: DSG7 problem
Har strikket denne lille video sammen som demonstrerer "fænomenet".
MFA er sat op til at vise hastighed, og så bremses bilen langsomt ned, så man kan se hvornår den downshifter fra 2g.
Først i D og derefter i M.
Tip - fokusér på gearindikatoren i øverste højre hjørne af MFA, så fanger man ud af øjenkrogen hvilken hastighed den skifter ved.
Som det fremgår skifter den ned når hastighed dropper under 5 km/t i D, mens den gør det ved 15 km/t i M.
15 km/t svarer til godt 1800 o/m i 1. gear, hvilket er netop det punkt jeg har valgt i min custom software, at den skal skifte OP fra 1. gear
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813