Transmission i hybrid/PHEV
- Halvleg
- Medlem
- Indlæg: 580
- Tilmeldt: 25. feb 2017, 00:18
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 124 times
- Been thanked: 164 times
Transmission i hybrid/PHEV
Min leasing på Arteon'en udløber sidst på sommeren men jeg er allerede begyndt at kigge efter et alternativ. Jeg har bl.a. kig på en Passat Variant Plus Pro GTE eller en Octavia RS iV (Fabriksnye der skal bestilles) Begge har en 6 trins DQ400e og nu kommer mit egentlige spørgsmål Hvordan er den gearkasse? Er der kendte problemer med den? Jeg har jo været igennem lidt af hvert med en tidligere Passat og DQ200 samt DQ381 i min Arteon og jeg gider ærlig talt ikke endnu en værkstedsbil
Senest rettet af Halvleg 9. dec 2020, 21:25, rettet i alt 2 gange.
Tesla Model Y RWD 2024
Octavia RS iV Coupe 2021
Tidligere:
Arteon R-Line 2.0 TSi DSG 2018
Passat 1.4 TSI Variant Highline Plus DSG 2017
Octavia RS iV Coupe 2021
Tidligere:
Arteon R-Line 2.0 TSi DSG 2018
Passat 1.4 TSI Variant Highline Plus DSG 2017
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2609
- Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 610 times
- Been thanked: 349 times
Re: Transmission i hybrid/PHEV (DQ250)
DQ400e bruges i de biler.
Har ikke hørt negativt om den fra de par kolleger der har GTE.
Dog skulle den være ekstremt pebret at reparere på, hvis den fejler...
Har ikke hørt negativt om den fra de par kolleger der har GTE.
Dog skulle den være ekstremt pebret at reparere på, hvis den fejler...
- Halvleg
- Medlem
- Indlæg: 580
- Tilmeldt: 25. feb 2017, 00:18
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 124 times
- Been thanked: 164 times
Re: Transmission i hybrid/PHEV (DQ250)
OK, jeg må have misforstået noget - opdaterer tråden tak
Tesla Model Y RWD 2024
Octavia RS iV Coupe 2021
Tidligere:
Arteon R-Line 2.0 TSi DSG 2018
Passat 1.4 TSI Variant Highline Plus DSG 2017
Octavia RS iV Coupe 2021
Tidligere:
Arteon R-Line 2.0 TSi DSG 2018
Passat 1.4 TSI Variant Highline Plus DSG 2017
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1842
- Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 48 times
- Been thanked: 198 times
Re: Transmission i hybrid/PHEV
Jeg har lige solgt en Golf GTE fra ‘18 jeg har haft fra ny.
Det er en fantastisk dejlig gearkasse at køre med. Kan på ingen måde sammenlignes med DQ200, selvom DQ400e faktisk er højere gearet.
Jeg kan ikke udtale mig om DQ381, da jeg ikke har ejet en bil med denne.
DQ400e er dog ekstremt dyr at reparere på.
Jeg fik skiftet en pakdåse til 89kr pga. oliespild, der krævede at motor/gear skulle ud af bilen. En rep. til 20k +moms ifølge værkstedet.
Den utætte pakdåse er et almindeligt problem med den gearkasse.
Tænker dette er udbedret i 2019.
Skal koblingerne skiftes, skal der ny gearkasse til, da koblingerne ikke kan skiftes uden el-motoren skiftes, og denne kræver skift af hele gearkassen.
Uanset de dyre stumper, har jeg lige købt en ny bil med denne type gearkasse i igen (dog m. 245hk denne gang som i Octavia RS iV).
Teknisk set giver det ikke mening, at have en traditionel gearkasse i en el-drivlinje, men det kører skidegodt med DQ400e gearkassen
Det er en fantastisk dejlig gearkasse at køre med. Kan på ingen måde sammenlignes med DQ200, selvom DQ400e faktisk er højere gearet.
Jeg kan ikke udtale mig om DQ381, da jeg ikke har ejet en bil med denne.
DQ400e er dog ekstremt dyr at reparere på.
Jeg fik skiftet en pakdåse til 89kr pga. oliespild, der krævede at motor/gear skulle ud af bilen. En rep. til 20k +moms ifølge værkstedet.
Den utætte pakdåse er et almindeligt problem med den gearkasse.
Tænker dette er udbedret i 2019.
Skal koblingerne skiftes, skal der ny gearkasse til, da koblingerne ikke kan skiftes uden el-motoren skiftes, og denne kræver skift af hele gearkassen.
Uanset de dyre stumper, har jeg lige købt en ny bil med denne type gearkasse i igen (dog m. 245hk denne gang som i Octavia RS iV).
Teknisk set giver det ikke mening, at have en traditionel gearkasse i en el-drivlinje, men det kører skidegodt med DQ400e gearkassen
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG
-
- Medlem
- Indlæg: 1156
- Tilmeldt: 16. jul 2008, 19:23
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Østjyllannd
- Has thanked: 89 times
- Been thanked: 157 times
Re: Transmission i hybrid/PHEV
Jeg kender heller ikke til nogle der har haft problemer med dem, selvom jeg kender en del der har haft GTE.
Dog syntes jeg den skifter ret groft når den er kold, men det er nok bare en “feature”
Dog syntes jeg den skifter ret groft når den er kold, men det er nok bare en “feature”
Mvh Anders
Porsche Taycan Sport Tourismo
Tidligere:
Audi A5 SB TDI ‘20
MB A200 ‘19
VW Golf TSI DSG R-Line '16
Audi A3 Sportback ‘09
Porsche Taycan Sport Tourismo
Tidligere:
Audi A5 SB TDI ‘20
MB A200 ‘19
VW Golf TSI DSG R-Line '16
Audi A3 Sportback ‘09
- Madmax
- Medlem
- Indlæg: 1107
- Tilmeldt: 6. apr 2017, 17:13
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 102 times
- Been thanked: 471 times
Re: Transmission i hybrid/PHEV
Jeg havde den i min superb iV. Jeg har ikke noget at sætte på den. Jeg synes den skiftede glimrende.
- VWAU
- Medlem
- Indlæg: 1247
- Tilmeldt: 21. maj 2019, 20:14
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 225 times
- Been thanked: 641 times
Re: Transmission i hybrid/PHEV
Volkswagens PHEV konstruktioner er noget af det mest håbløse der findes i bilindustrien.
Gør som Volvo, Peugeot, Mini, BMW (fx: X1 ogX2):
1) Placer en helt normal motor og gearkasse fortil.
2) Placer en helt normal el-motor med reduktions-gear bagtil.
Fordele:
1) Simpel kendt teknik i begge ender af bilen, der virker - også om mange, mange år
2) Bedre vægtfordeling
3) Bedre traction (specielt i denne tid med fedtede veje)
4) Bedre virkningsgrad (det er i den grad tåbeligt at sende momentet fra en el-motor gennem en 6-trins DSG)
5) Langt lettere tilgængelighed ved en eventuel reparation (helt normalt motorrum med normal tilgængelighed)
6) Kortere forbindelser mellem batteri og el-motor: mindre tab og mindre vægt
7) Bedre sikkerhed ved påkørsel bagfra (i en Golf 7/8 ligger benzintanken lige ved bagkofangeren - i en BMW X2 ligger den som den bør ligge - foran bagakslen)
Ulemper:
1) Ingen
En VAG-fan der absolut ikke er VAG PHEV-fan
Gør som Volvo, Peugeot, Mini, BMW (fx: X1 ogX2):
1) Placer en helt normal motor og gearkasse fortil.
2) Placer en helt normal el-motor med reduktions-gear bagtil.
Fordele:
1) Simpel kendt teknik i begge ender af bilen, der virker - også om mange, mange år
2) Bedre vægtfordeling
3) Bedre traction (specielt i denne tid med fedtede veje)
4) Bedre virkningsgrad (det er i den grad tåbeligt at sende momentet fra en el-motor gennem en 6-trins DSG)
5) Langt lettere tilgængelighed ved en eventuel reparation (helt normalt motorrum med normal tilgængelighed)
6) Kortere forbindelser mellem batteri og el-motor: mindre tab og mindre vægt
7) Bedre sikkerhed ved påkørsel bagfra (i en Golf 7/8 ligger benzintanken lige ved bagkofangeren - i en BMW X2 ligger den som den bør ligge - foran bagakslen)
Ulemper:
1) Ingen
En VAG-fan der absolut ikke er VAG PHEV-fan
- Vedhæftede filer
-
- Bmw_225xe.jpg (119.33 KiB) Vist 2481 gange
- Korreborg
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3405
- Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Viborg
- Has thanked: 580 times
- Been thanked: 873 times
Re: Transmission i hybrid/PHEV
Som jeg lige har forstået det/mener at kunne huske at have læst da den kom frem, så er det mere eller mindre en DQ250 de har bygget om, så der sidder en elmotor indbygget i gear Gearkassen mellem gearene og den alm motor.
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1842
- Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 48 times
- Been thanked: 198 times
Re: Transmission i hybrid/PHEV
@VWAU Vi er helt enige om, at det teknisk giver langt bedre mening, at separere el-motoren fra en traditionel gearkasse, og tilslutte denne til de drivende aksler gennem et reduktionsgear.
Jeg er dog ikke enig i, at benzintanken i Golf 7 ligger helt ude ved bagkofangeren.
Den ligger under bagagerummet, indesluttet i en rør-konstruktion for yderligere beskyttelse.
Jeg kunne godt tænke mig at se noget evidens på, at denne konstruktion skulle være farligere ved påkørsel bagfra sammenlignet med en benzintank uden yderligere beskyttelse, der ligger foran bagakslen.
Nedenstående er taget fra SSP537.
Jeg er dog ikke enig i, at benzintanken i Golf 7 ligger helt ude ved bagkofangeren.
Den ligger under bagagerummet, indesluttet i en rør-konstruktion for yderligere beskyttelse.
Jeg kunne godt tænke mig at se noget evidens på, at denne konstruktion skulle være farligere ved påkørsel bagfra sammenlignet med en benzintank uden yderligere beskyttelse, der ligger foran bagakslen.
Nedenstående er taget fra SSP537.
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13239
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3206 times
- Been thanked: 4540 times
Re: Transmission i hybrid/PHEV
Man kan læse lidt om 0DD gearkassen her...
- Vedhæftede filer
-
- SSP_538_The_Dual_Clutch_Gearbox_0DD.pdf
- (4.37 MiB) Downloadet 158 gange
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- VWAU
- Medlem
- Indlæg: 1247
- Tilmeldt: 21. maj 2019, 20:14
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 225 times
- Been thanked: 641 times
Re: Transmission i hybrid/PHEV
Det er kun en strid om ord. Den er flyttet fra en meget sikker position foran bagakslen, som på stort set alle biler efter Ford Pinto og FIAT Bravo skandalerne (der brændte ved påkørsler bagfra fordi tankene lå bag bagakslen) til en langt mere usikker position som på Ford Pinto og FIAT Bravo. Hvis en Golf GTE / Audi A3 e-tron rammes bagfra af en lastbil er man ilde stedt.
- Vedhæftede filer
-
- A3 benzin.jpg (110.98 KiB) Vist 2419 gange
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13239
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3206 times
- Been thanked: 4540 times
Re: Transmission i hybrid/PHEV
Jeg skal lige forstå illustrationen rigtigt;VWAU skrev: ↑10. dec 2020, 14:19Den er flyttet fra en meget sikker position foran bagakslen, som på stort set alle biler efter Ford Pinto og FIAT Bravo skandalerne (der brændte ved påkørsler bagfra fordi tankene lå bag bagakslen) til en langt mere usikker position som på Ford Pinto og FIAT Bravo. Hvis en Golf GTE / Audi A3 e-tron rammes bagfra af en lastbil er man ilde stedt.
Benzintanken på det nederste billede er den sorte tingest .. der hvor den røde pil starter..
Og pilen angiver at den på GTE modellerne er flyttet derud hvor bageste potte ligger ... hvor den røde pil slutter/peger hen..
Altså med andre ord - dit billede viser en almindelig A3.
Korrekt ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1842
- Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 48 times
- Been thanked: 198 times
Re: Transmission i hybrid/PHEV
@HansH: I Golf GTE er tanken flyttet hen under det blå område på den øverste illustration jeg viste i mit forrige indlæg.
Det skal ikke gå op i ordkløveri, det er vi helt enige om VWAU, men hvis tanken ligger foran bagakslen kan man vel også påstå at den så er mere udsat ved sidekollisioner end ved placeringen i en GTE?
Det skal ikke gå op i ordkløveri, det er vi helt enige om VWAU, men hvis tanken ligger foran bagakslen kan man vel også påstå at den så er mere udsat ved sidekollisioner end ved placeringen i en GTE?
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG
- VWAU
- Medlem
- Indlæg: 1247
- Tilmeldt: 21. maj 2019, 20:14
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 225 times
- Been thanked: 641 times
Re: Transmission i hybrid/PHEV
Ja, korrekt.HansH skrev: ↑10. dec 2020, 14:43Jeg skal lige forstå illustrationen rigtigt;VWAU skrev: ↑10. dec 2020, 14:19Den er flyttet fra en meget sikker position foran bagakslen, som på stort set alle biler efter Ford Pinto og FIAT Bravo skandalerne (der brændte ved påkørsler bagfra fordi tankene lå bag bagakslen) til en langt mere usikker position som på Ford Pinto og FIAT Bravo. Hvis en Golf GTE / Audi A3 e-tron rammes bagfra af en lastbil er man ilde stedt.
Benzintanken på det nederste billede er den sorte tingest .. der hvor den røde pil starter..
Og pilen angiver at den på GTE modellerne er flyttet derud hvor bageste potte ligger ... hvor den røde pil slutter/peger hen..
Altså med andre ord - dit billede viser en almindelig A3.
Korrekt ?
Her er en bil der er blevet ramt bagfra. Den har en typisk placering af tanken (noget af den er synlig mellem hjulene). Den er ikke sprunget læk.
- Vedhæftede filer
-
- www.jpg (102.49 KiB) Vist 2383 gange
-
- Medlem
- Indlæg: 524
- Tilmeldt: 2. mar 2014, 19:34
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 110 times
Re: Transmission i hybrid/PHEV
Transmission i hybrid/PHEV - hvad har det med placering af benzintank at gøre
ID.5 PRO Performance 2022