Transmission i hybrid/PHEV

Alt vedr. gear, kobling mv.
Besvar
Brugeravatar
Halvleg
Medlem
Indlæg: 580
Tilmeldt: 25. feb 2017, 00:18
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Transmission i hybrid/PHEV

Indlæg af Halvleg » 9. dec 2020, 20:52

Min leasing på Arteon'en udløber sidst på sommeren men jeg er allerede begyndt at kigge efter et alternativ. Jeg har bl.a. kig på en Passat Variant Plus Pro GTE eller en Octavia RS iV (Fabriksnye der skal bestilles) Begge har en 6 trins DQ400e og nu kommer mit egentlige spørgsmål :) Hvordan er den gearkasse? Er der kendte problemer med den? Jeg har jo været igennem lidt af hvert med en tidligere Passat og DQ200 samt DQ381 i min Arteon og jeg gider ærlig talt ikke endnu en værkstedsbil :lol:
Senest rettet af Halvleg 9. dec 2020, 21:25, rettet i alt 2 gange.
Tesla Model Y RWD 2024
Octavia RS iV Coupe 2021
Tidligere:
Arteon R-Line 2.0 TSi DSG 2018
Passat 1.4 TSI Variant Highline Plus DSG 2017

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 610 times
Been thanked: 349 times

Re: Transmission i hybrid/PHEV (DQ250)

Indlæg af kGlerup » 9. dec 2020, 20:58

DQ400e bruges i de biler.
Har ikke hørt negativt om den fra de par kolleger der har GTE.
Dog skulle den være ekstremt pebret at reparere på, hvis den fejler...

Brugeravatar
Halvleg
Medlem
Indlæg: 580
Tilmeldt: 25. feb 2017, 00:18
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Transmission i hybrid/PHEV (DQ250)

Indlæg af Halvleg » 9. dec 2020, 21:03

kGlerup skrev:
9. dec 2020, 20:58
DQ400e bruges i de biler.
Har ikke hørt negativt om den fra de par kolleger der har GTE.
Dog skulle den være ekstremt pebret at reparere på, hvis den fejler...
OK, jeg må have misforstået noget - opdaterer tråden tak :D
Tesla Model Y RWD 2024
Octavia RS iV Coupe 2021
Tidligere:
Arteon R-Line 2.0 TSi DSG 2018
Passat 1.4 TSI Variant Highline Plus DSG 2017

Jannik
Aktiv medlem
Indlæg: 1842
Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 48 times
Been thanked: 198 times

Re: Transmission i hybrid/PHEV

Indlæg af Jannik » 9. dec 2020, 21:23

Jeg har lige solgt en Golf GTE fra ‘18 jeg har haft fra ny.
Det er en fantastisk dejlig gearkasse at køre med. Kan på ingen måde sammenlignes med DQ200, selvom DQ400e faktisk er højere gearet.
Jeg kan ikke udtale mig om DQ381, da jeg ikke har ejet en bil med denne.

DQ400e er dog ekstremt dyr at reparere på.
Jeg fik skiftet en pakdåse til 89kr pga. oliespild, der krævede at motor/gear skulle ud af bilen. En rep. til 20k +moms ifølge værkstedet.
Den utætte pakdåse er et almindeligt problem med den gearkasse.
Tænker dette er udbedret i 2019.

Skal koblingerne skiftes, skal der ny gearkasse til, da koblingerne ikke kan skiftes uden el-motoren skiftes, og denne kræver skift af hele gearkassen.

Uanset de dyre stumper, har jeg lige købt en ny bil med denne type gearkasse i igen (dog m. 245hk denne gang som i Octavia RS iV).

Teknisk set giver det ikke mening, at have en traditionel gearkasse i en el-drivlinje, men det kører skidegodt med DQ400e gearkassen
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG

Sace
Medlem
Indlæg: 1156
Tilmeldt: 16. jul 2008, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Østjyllannd
Has thanked: 89 times
Been thanked: 157 times

Re: Transmission i hybrid/PHEV

Indlæg af Sace » 9. dec 2020, 22:02

Jeg kender heller ikke til nogle der har haft problemer med dem, selvom jeg kender en del der har haft GTE.

Dog syntes jeg den skifter ret groft når den er kold, men det er nok bare en “feature” :)
Mvh Anders
Porsche Taycan Sport Tourismo

Tidligere:
Audi A5 SB TDI ‘20
MB A200 ‘19
VW Golf TSI DSG R-Line '16
Audi A3 Sportback ‘09

Brugeravatar
Madmax
Medlem
Indlæg: 1107
Tilmeldt: 6. apr 2017, 17:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 102 times
Been thanked: 471 times

Re: Transmission i hybrid/PHEV

Indlæg af Madmax » 9. dec 2020, 22:19

Jeg havde den i min superb iV. Jeg har ikke noget at sætte på den. Jeg synes den skiftede glimrende.

Brugeravatar
VWAU
Medlem
Indlæg: 1247
Tilmeldt: 21. maj 2019, 20:14
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 225 times
Been thanked: 641 times

Re: Transmission i hybrid/PHEV

Indlæg af VWAU » 10. dec 2020, 10:40

Volkswagens PHEV konstruktioner er noget af det mest håbløse der findes i bilindustrien.
Gør som Volvo, Peugeot, Mini, BMW (fx: X1 ogX2):
1) Placer en helt normal motor og gearkasse fortil.
2) Placer en helt normal el-motor med reduktions-gear bagtil.

Fordele:
1) Simpel kendt teknik i begge ender af bilen, der virker - også om mange, mange år
2) Bedre vægtfordeling
3) Bedre traction (specielt i denne tid med fedtede veje)
4) Bedre virkningsgrad (det er i den grad tåbeligt at sende momentet fra en el-motor gennem en 6-trins DSG)
5) Langt lettere tilgængelighed ved en eventuel reparation (helt normalt motorrum med normal tilgængelighed)
6) Kortere forbindelser mellem batteri og el-motor: mindre tab og mindre vægt
7) Bedre sikkerhed ved påkørsel bagfra (i en Golf 7/8 ligger benzintanken lige ved bagkofangeren - i en BMW X2 ligger den som den bør ligge - foran bagakslen)

Ulemper:
1) Ingen

En VAG-fan der absolut ikke er VAG PHEV-fan ;)
Vedhæftede filer
Bmw_225xe.jpg
Bmw_225xe.jpg (119.33 KiB) Vist 2481 gange

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3405
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 873 times

Re: Transmission i hybrid/PHEV

Indlæg af Korreborg » 10. dec 2020, 11:04

Som jeg lige har forstået det/mener at kunne huske at have læst da den kom frem, så er det mere eller mindre en DQ250 de har bygget om, så der sidder en elmotor indbygget i gear Gearkassen mellem gearene og den alm motor.
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Jannik
Aktiv medlem
Indlæg: 1842
Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 48 times
Been thanked: 198 times

Re: Transmission i hybrid/PHEV

Indlæg af Jannik » 10. dec 2020, 11:26

@VWAU Vi er helt enige om, at det teknisk giver langt bedre mening, at separere el-motoren fra en traditionel gearkasse, og tilslutte denne til de drivende aksler gennem et reduktionsgear.

Jeg er dog ikke enig i, at benzintanken i Golf 7 ligger helt ude ved bagkofangeren.
Den ligger under bagagerummet, indesluttet i en rør-konstruktion for yderligere beskyttelse.
Jeg kunne godt tænke mig at se noget evidens på, at denne konstruktion skulle være farligere ved påkørsel bagfra sammenlignet med en benzintank uden yderligere beskyttelse, der ligger foran bagakslen.

Nedenstående er taget fra SSP537.
Skærmbillede 2020-12-10 kl. 11.21.23.png
Skærmbillede 2020-12-10 kl. 11.21.23.png (178.83 KiB) Vist 2461 gange
Skærmbillede 2020-12-10 kl. 11.21.39.png
Skærmbillede 2020-12-10 kl. 11.21.39.png (256.99 KiB) Vist 2461 gange
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: Transmission i hybrid/PHEV

Indlæg af HansH » 10. dec 2020, 11:27

Man kan læse lidt om 0DD gearkassen her...
Vedhæftede filer
SSP_538_The_Dual_Clutch_Gearbox_0DD.pdf
(4.37 MiB) Downloadet 158 gange
These users thanked the author HansH for the post:
Anders D
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
VWAU
Medlem
Indlæg: 1247
Tilmeldt: 21. maj 2019, 20:14
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 225 times
Been thanked: 641 times

Re: Transmission i hybrid/PHEV

Indlæg af VWAU » 10. dec 2020, 14:19

Jannik skrev:
10. dec 2020, 11:26
Jeg er dog ikke enig i, at benzintanken i Golf 7 ligger helt ude ved bagkofangeren.
Det er kun en strid om ord. Den er flyttet fra en meget sikker position foran bagakslen, som på stort set alle biler efter Ford Pinto og FIAT Bravo skandalerne (der brændte ved påkørsler bagfra fordi tankene lå bag bagakslen) til en langt mere usikker position som på Ford Pinto og FIAT Bravo. Hvis en Golf GTE / Audi A3 e-tron rammes bagfra af en lastbil er man ilde stedt.

Vedhæftede filer
A3 benzin.jpg
A3 benzin.jpg (110.98 KiB) Vist 2419 gange

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: Transmission i hybrid/PHEV

Indlæg af HansH » 10. dec 2020, 14:43

VWAU skrev:
10. dec 2020, 14:19
Den er flyttet fra en meget sikker position foran bagakslen, som på stort set alle biler efter Ford Pinto og FIAT Bravo skandalerne (der brændte ved påkørsler bagfra fordi tankene lå bag bagakslen) til en langt mere usikker position som på Ford Pinto og FIAT Bravo. Hvis en Golf GTE / Audi A3 e-tron rammes bagfra af en lastbil er man ilde stedt.
Jeg skal lige forstå illustrationen rigtigt;

Benzintanken på det nederste billede er den sorte tingest .. der hvor den røde pil starter..
Og pilen angiver at den på GTE modellerne er flyttet derud hvor bageste potte ligger ... hvor den røde pil slutter/peger hen..
Altså med andre ord - dit billede viser en almindelig A3.

Korrekt ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Jannik
Aktiv medlem
Indlæg: 1842
Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 48 times
Been thanked: 198 times

Re: Transmission i hybrid/PHEV

Indlæg af Jannik » 10. dec 2020, 15:26

@HansH: I Golf GTE er tanken flyttet hen under det blå område på den øverste illustration jeg viste i mit forrige indlæg.

Det skal ikke gå op i ordkløveri, det er vi helt enige om VWAU, men hvis tanken ligger foran bagakslen kan man vel også påstå at den så er mere udsat ved sidekollisioner end ved placeringen i en GTE?
These users thanked the author Jannik for the post:
HansH
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG

Brugeravatar
VWAU
Medlem
Indlæg: 1247
Tilmeldt: 21. maj 2019, 20:14
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 225 times
Been thanked: 641 times

Re: Transmission i hybrid/PHEV

Indlæg af VWAU » 10. dec 2020, 15:29

HansH skrev:
10. dec 2020, 14:43
VWAU skrev:
10. dec 2020, 14:19
Den er flyttet fra en meget sikker position foran bagakslen, som på stort set alle biler efter Ford Pinto og FIAT Bravo skandalerne (der brændte ved påkørsler bagfra fordi tankene lå bag bagakslen) til en langt mere usikker position som på Ford Pinto og FIAT Bravo. Hvis en Golf GTE / Audi A3 e-tron rammes bagfra af en lastbil er man ilde stedt.
Jeg skal lige forstå illustrationen rigtigt;

Benzintanken på det nederste billede er den sorte tingest .. der hvor den røde pil starter..
Og pilen angiver at den på GTE modellerne er flyttet derud hvor bageste potte ligger ... hvor den røde pil slutter/peger hen..
Altså med andre ord - dit billede viser en almindelig A3.

Korrekt ?
Ja, korrekt.
Her er en bil der er blevet ramt bagfra. Den har en typisk placering af tanken (noget af den er synlig mellem hjulene). Den er ikke sprunget læk.
Vedhæftede filer
www.jpg
www.jpg (102.49 KiB) Vist 2383 gange
These users thanked the author VWAU for the post:
HansH

kuno
Medlem
Indlæg: 524
Tilmeldt: 2. mar 2014, 19:34
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 110 times

Re: Transmission i hybrid/PHEV

Indlæg af kuno » 10. dec 2020, 16:47

Transmission i hybrid/PHEV - hvad har det med placering af benzintank at gøre :D
ID.5 PRO Performance 2022

Besvar

Tilbage til "Transmission"