DSG fejl - DQ250
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 109
- Tilmeldt: 26. mar 2013, 17:53
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Odense
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 5 times
DSG fejl - DQ250
Hej med jer,
Jeg starter åbentbart 2021 med at være lidt uheldig med min DSG kasse...
Det første problem opstod omkring jul, men jeg fik den til at køre igen.
Første gang jeg oplevede fejlen, sprang bilen pludselig ud af gear, mens jeg kørte i jævn fart omkring 50 km i timen.
Jeg var heldig og kunne trille ind på en parkeringsplads, hvor efter jeg kunne finde mit VCDS frem og prøve at nulstille fejlkoderne. Desværre fik jeg ikke gemt loggen, men mener at det var noget med Transmission output speed sensor G195 og G196.
Bilen kunne fint trille i tomgang og gearet i neutral, som min bror trak mig stille og roligt hjem.
Herefter tænkte jeg, at jeg da lige ville prøve igen, og fandme om ikke bilen kørte fint igen. Jeg nulstillede fejlene, og grundindstillede gearkassen. Alt var godt, ihvertfald de næste 400 km....
I dag ville jeg så lige checke om der var gemt nogle nye fejl på gearkassen, hvilket der ikke var.
Jeg havde dårligt fået smidt VCDS'en om. i bagagerummet, før at bilen ikke ville gå i gear igen!
Frem med computeren igen, og så fik jeg udlæst følgende koder:
Address 02: Auto Trans (J743) Labels: 0D9-927-770.clb
Part No SW: 0D9 300 041 H HW: 02E 927 770 AQ
Component: DQ250-6F MQB H54 5220
Revision: 06354004 Serial number: TFK01606301058
Coding: 0014
Shop #: WSC 01357 011 00200
ASAM Dataset: EV_TCMDQ250021 001001
ROD: EV_TCMDQ250021.rod
VCID: 1D316C730CB1C76E09-8048
3 Faults Found:
21170 - Transmission Output Speed Sensor (G195)
P0722 00 [072] - No Signal
Intermittent - Confirmed - Tested Since Memory Clear
Freeze Frame:
Fault Status: 00000001
Fault Priority: 0
Fault Frequency: 1
Mileage: 132797 km
Date: 2021.01.02
Time: 17:12:52
21171 - Transmission Output Speed Sensor 2 (G196)
P1793 00 [072] - No Signal
Intermittent - Confirmed - Tested Since Memory Clear
Freeze Frame:
Fault Status: 00000001
Fault Priority: 0
Fault Frequency: 1
Mileage: 132797 km
Date: 2021.01.02
Time: 17:12:52
10763 - Starter Enable from Selector Lever Sensor System
P1734 00 [002] - -
Intermittent - Not Confirmed - Tested Since Memory Clear
Endnu engang noget med Transmission Output Speed Sensor 1 og 2 (G195 og G196)...
Gearkassen sidder på en Golf 7 2.0 TDI R-Line, som har rullet 132.000 km i skrivende stund.
Der er skiftet olie og filter på gearkassen ved henholdsvis 60.000 og 120.000 km.
Da fejlen opstod idag, lavede jeg dette video klip (ca. 200mB):
https://www.dropbox.com/s/gal0om3qd6897 ... 4.MOV?dl=0
Som man kan se, er der ingen fremdrift i hverken R, D eller S. Når jeg skifter til Manual kontrol, står indikatoren i 2 gear, men heller ikke her er der nogen fremdrift. Uanset om jeg skifter op eller ned, bliver den stående i 2 gear.
Er der nogen, som har erfaring med denne fejl?
Mvh. Jens
Jeg starter åbentbart 2021 med at være lidt uheldig med min DSG kasse...
Det første problem opstod omkring jul, men jeg fik den til at køre igen.
Første gang jeg oplevede fejlen, sprang bilen pludselig ud af gear, mens jeg kørte i jævn fart omkring 50 km i timen.
Jeg var heldig og kunne trille ind på en parkeringsplads, hvor efter jeg kunne finde mit VCDS frem og prøve at nulstille fejlkoderne. Desværre fik jeg ikke gemt loggen, men mener at det var noget med Transmission output speed sensor G195 og G196.
Bilen kunne fint trille i tomgang og gearet i neutral, som min bror trak mig stille og roligt hjem.
Herefter tænkte jeg, at jeg da lige ville prøve igen, og fandme om ikke bilen kørte fint igen. Jeg nulstillede fejlene, og grundindstillede gearkassen. Alt var godt, ihvertfald de næste 400 km....
I dag ville jeg så lige checke om der var gemt nogle nye fejl på gearkassen, hvilket der ikke var.
Jeg havde dårligt fået smidt VCDS'en om. i bagagerummet, før at bilen ikke ville gå i gear igen!
Frem med computeren igen, og så fik jeg udlæst følgende koder:
Address 02: Auto Trans (J743) Labels: 0D9-927-770.clb
Part No SW: 0D9 300 041 H HW: 02E 927 770 AQ
Component: DQ250-6F MQB H54 5220
Revision: 06354004 Serial number: TFK01606301058
Coding: 0014
Shop #: WSC 01357 011 00200
ASAM Dataset: EV_TCMDQ250021 001001
ROD: EV_TCMDQ250021.rod
VCID: 1D316C730CB1C76E09-8048
3 Faults Found:
21170 - Transmission Output Speed Sensor (G195)
P0722 00 [072] - No Signal
Intermittent - Confirmed - Tested Since Memory Clear
Freeze Frame:
Fault Status: 00000001
Fault Priority: 0
Fault Frequency: 1
Mileage: 132797 km
Date: 2021.01.02
Time: 17:12:52
21171 - Transmission Output Speed Sensor 2 (G196)
P1793 00 [072] - No Signal
Intermittent - Confirmed - Tested Since Memory Clear
Freeze Frame:
Fault Status: 00000001
Fault Priority: 0
Fault Frequency: 1
Mileage: 132797 km
Date: 2021.01.02
Time: 17:12:52
10763 - Starter Enable from Selector Lever Sensor System
P1734 00 [002] - -
Intermittent - Not Confirmed - Tested Since Memory Clear
Endnu engang noget med Transmission Output Speed Sensor 1 og 2 (G195 og G196)...
Gearkassen sidder på en Golf 7 2.0 TDI R-Line, som har rullet 132.000 km i skrivende stund.
Der er skiftet olie og filter på gearkassen ved henholdsvis 60.000 og 120.000 km.
Da fejlen opstod idag, lavede jeg dette video klip (ca. 200mB):
https://www.dropbox.com/s/gal0om3qd6897 ... 4.MOV?dl=0
Som man kan se, er der ingen fremdrift i hverken R, D eller S. Når jeg skifter til Manual kontrol, står indikatoren i 2 gear, men heller ikke her er der nogen fremdrift. Uanset om jeg skifter op eller ned, bliver den stående i 2 gear.
Er der nogen, som har erfaring med denne fejl?
Mvh. Jens
- BCBC
- Medlem
- Indlæg: 840
- Tilmeldt: 15. mar 2013, 19:37
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 12 times
Re: DSG fejl - DQ250
G195 og G196 bliver brugt til b.la. at bestemme omløbsretningen. De er en integreret del af elektronik-modulet.
Se side 70
http://www.vaglinks.com/vaglinks_com/Do ... G_Audi.pdf
Dette er ment som inspiration og ikke en facitliste.
Det er muligvis en udskiftning af mechatronic unit’en der skal til. Måske unit’en kan repareres hvis du finder den rigtige nørd
Se side 70
http://www.vaglinks.com/vaglinks_com/Do ... G_Audi.pdf
Dette er ment som inspiration og ikke en facitliste.
Det er muligvis en udskiftning af mechatronic unit’en der skal til. Måske unit’en kan repareres hvis du finder den rigtige nørd
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 109
- Tilmeldt: 26. mar 2013, 17:53
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Odense
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 5 times
Re: DSG fejl - DQ250
Jeg har netop lige siddet og læst i den samme manual.
De skriver faktisk også, at bilen i stedet for vil tage data fra andre moduler... Så det er sgu ikke sikkert at det er der hunden ligger begravet, men fejlene blot kommer, fordi den forventer at der skulle være bevægelse enten forlæns eller baglæns.
Jeg faldt også over følgende:
Without electrical power and oil pressure,
no traction (or emergency operation) is possible.
Man må jo gå ud fra, at strømmen virker, for ellers kunne jeg vel ikke kommunikere med TCU'en.
Så kunne dem måske snarere være et problem med olietrykket, der gøre at den ikke vil noget som helst.
De skriver faktisk også, at bilen i stedet for vil tage data fra andre moduler... Så det er sgu ikke sikkert at det er der hunden ligger begravet, men fejlene blot kommer, fordi den forventer at der skulle være bevægelse enten forlæns eller baglæns.
Jeg faldt også over følgende:
Without electrical power and oil pressure,
no traction (or emergency operation) is possible.
Man må jo gå ud fra, at strømmen virker, for ellers kunne jeg vel ikke kommunikere med TCU'en.
Så kunne dem måske snarere være et problem med olietrykket, der gøre at den ikke vil noget som helst.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 109
- Tilmeldt: 26. mar 2013, 17:53
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Odense
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 5 times
Re: DSG fejl - DQ250
Næh... Det har du jo ret i. Det er lidt spøjst...
Ifg. audi manualen burde den jo kunne køre, selvom der er fejl på G195 og G196... Blot ved hjælp af data fra andre enheder. Men det kan den sgu ikke
Ifg. audi manualen burde den jo kunne køre, selvom der er fejl på G195 og G196... Blot ved hjælp af data fra andre enheder. Men det kan den sgu ikke
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 109
- Tilmeldt: 26. mar 2013, 17:53
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Odense
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 5 times
Re: DSG fejl - DQ250
Fandt ud af lidt mere her til aften på et engelsk forum....
Der var en, som havde lignende problem med fejl på G195 og G196 (P0722 og P1793)
En bruger foreslog at han lige skulle se, om man kunne skubbe bilen frem og tilbage, når den var i Park.
Det skal man jo ikke kunne... Jeg farede straks ned til min bil, og den kunne jeg sørme skubbe 1 meter frem og tilbage, ganske ubesværet, mens den stod i Park!
På det tyske forum, viste det sig at være et ødelagt drivakselled, som var skyld i det hele.
Det tænker jeg måske er lidt utænkeligt, da bilen jo har kørt over 400 km med det, siden den brød ned sidst... Så skulle det jo reparere sig selv, for at gå i stykker igen
Måske nogen har gode ideer, efter den sidste information her. Tænker måske noget med differentiale, forbindelse til gearstangen eller lign.
Der var en, som havde lignende problem med fejl på G195 og G196 (P0722 og P1793)
En bruger foreslog at han lige skulle se, om man kunne skubbe bilen frem og tilbage, når den var i Park.
Det skal man jo ikke kunne... Jeg farede straks ned til min bil, og den kunne jeg sørme skubbe 1 meter frem og tilbage, ganske ubesværet, mens den stod i Park!
På det tyske forum, viste det sig at være et ødelagt drivakselled, som var skyld i det hele.
Det tænker jeg måske er lidt utænkeligt, da bilen jo har kørt over 400 km med det, siden den brød ned sidst... Så skulle det jo reparere sig selv, for at gå i stykker igen
Måske nogen har gode ideer, efter den sidste information her. Tænker måske noget med differentiale, forbindelse til gearstangen eller lign.
- G6r-line
- Nyt medlem
- Indlæg: 163
- Tilmeldt: 9. okt 2016, 07:17
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 48 times
- Been thanked: 18 times
DSG fejl - DQ250
Jeg havde samme fejl på min gamle golf 6.
Den kunne køre 2 meter, og hoppe ud af gear. Den kunne også finde på at gøre det på motorvejen.
Nogle gange gik der en måned imellem den gjorde det.
Andre gange 1 dag. Altså fuldkommen sporadisk.
Jeg kørte på værksted med bilen ifbm. med at den alligevel skulle til service.
Jeg ved ikke hvad de lavede, men det kom aldrig igen, og det eneste ekstra der stod på regningen, var guidet funktion til fejlfinding. 192kr.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Den kunne køre 2 meter, og hoppe ud af gear. Den kunne også finde på at gøre det på motorvejen.
Nogle gange gik der en måned imellem den gjorde det.
Andre gange 1 dag. Altså fuldkommen sporadisk.
Jeg kørte på værksted med bilen ifbm. med at den alligevel skulle til service.
Jeg ved ikke hvad de lavede, men det kom aldrig igen, og det eneste ekstra der stod på regningen, var guidet funktion til fejlfinding. 192kr.
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 109
- Tilmeldt: 26. mar 2013, 17:53
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Odense
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 5 times
Re: DSG fejl - DQ250
Det lyder næsten for godt til at være sandt, at det skulle kunne repareres for 192 kr.
Tror du ikke bare det er betalingen for arbejdet med guidet fejlfinding?
Har du måske mulighed for at tage et billede af fakturaen. Det kunne være at det kunne give et hint i form af en reservedel, eller noget.
Tror du ikke bare det er betalingen for arbejdet med guidet fejlfinding?
Har du måske mulighed for at tage et billede af fakturaen. Det kunne være at det kunne give et hint i form af en reservedel, eller noget.
- G6r-line
- Nyt medlem
- Indlæg: 163
- Tilmeldt: 9. okt 2016, 07:17
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 48 times
- Been thanked: 18 times
DSG fejl - DQ250
Jeg huskede lidt forkert. Det kostede 165+moms.jens__m skrev:Det lyder næsten for godt til at være sandt, at det skulle kunne repareres for 192 kr.
Tror du ikke bare det er betalingen for arbejdet med guidet fejlfinding?
Har du måske mulighed for at tage et billede af fakturaen. Det kunne være at det kunne give et hint i form af en reservedel, eller noget.
Det var det eneste jeg gav ekstra, og den kørte uden problemer indtil jeg solgte den 1.1/2 år senere.
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 109
- Tilmeldt: 26. mar 2013, 17:53
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Odense
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 5 times
Re: DSG fejl - DQ250
Ja det ser da sådan ud. Man skulle næsten tro, at det havde glemt at påføre noget på fakturaen..
Men det var jo så bare dit held
Men det var jo så bare dit held
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 109
- Tilmeldt: 26. mar 2013, 17:53
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Odense
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 5 times
Re: DSG fejl - DQ250
Tak for input indtil videre. Jeg tror fejlen er fundet.
Jeg har lige haft mulighed for at kigge hurtigt på det, og det er tilsyneladende det inderste drivakselled i højre side, eller evt. akslen, som er defekt.
Man kan frit dreje højre forhjul rundt, uden at flangen på gearkassen kører med. Det eneste der bevæger sig er akslen, som drejer rundt i manchetten. Man skulle tro, at tripodeleddet var faldet af akslen første gang det skete, og så hoppet på akslen igen, mens bilen blev trukket hjem. Det er den eneste plausible forklaring jeg kan finde på.
Denne her gang er det så bare ikke hoppet på igen, eller er helt ødelagt... Det finder jeg ud af i morgen, når jeg får det adskilt.
Jeg har lige haft mulighed for at kigge hurtigt på det, og det er tilsyneladende det inderste drivakselled i højre side, eller evt. akslen, som er defekt.
Man kan frit dreje højre forhjul rundt, uden at flangen på gearkassen kører med. Det eneste der bevæger sig er akslen, som drejer rundt i manchetten. Man skulle tro, at tripodeleddet var faldet af akslen første gang det skete, og så hoppet på akslen igen, mens bilen blev trukket hjem. Det er den eneste plausible forklaring jeg kan finde på.
Denne her gang er det så bare ikke hoppet på igen, eller er helt ødelagt... Det finder jeg ud af i morgen, når jeg får det adskilt.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 171
- Tilmeldt: 20. jul 2009, 20:24
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: 5580
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Re: DSG fejl - DQ250
var det så akslen der var syg ? det lyder spøjst
2007 Seat Altea Van, 2.0 Tfsi Dsg.
2016 skoda superb combi 2.0 tdi 150 style.
2016 skoda superb combi 2.0 tdi 150 style.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 109
- Tilmeldt: 26. mar 2013, 17:53
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Odense
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 5 times
Re: DSG fejl - DQ250
Jeps. Inderste drivakselled var defekt på den højre aksel.
Låseringen havde desværre gnavet akslen ned i dimension, så der måtte en ny aksel til.
Den er udskiftet, og alt har kørt perfekt siden.
Låseringen havde desværre gnavet akslen ned i dimension, så der måtte en ny aksel til.
Den er udskiftet, og alt har kørt perfekt siden.
- BCBC
- Medlem
- Indlæg: 840
- Tilmeldt: 15. mar 2013, 19:37
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 12 times
Re: DSG fejl - DQ250
Men så var signalet fra g195 og g196 jo rigtigt årsagen lidt overraskende, men fedt at det er lavet.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 171
- Tilmeldt: 20. jul 2009, 20:24
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: 5580
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Re: DSG fejl - DQ250
vildt nok, det er rart at have i baghovedet hvis man står med sådan en selv engang
2007 Seat Altea Van, 2.0 Tfsi Dsg.
2016 skoda superb combi 2.0 tdi 150 style.
2016 skoda superb combi 2.0 tdi 150 style.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 109
- Tilmeldt: 26. mar 2013, 17:53
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Odense
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 5 times
Re: DSG fejl - DQ250
Jeps.. Det er altid rart, når folk deler erfaringer, og ikke mindst hvad problemet skyldtes.
Ved en sådan fejl her, vil man jo normalt opdage at manchetten er drejet rundt til en sommerhat, og straks mistænke leddet.
I mit tilfælde her, så manchetten helt normal ud... Akslen drejede bare rundt i enden af manchetten.
Ved en sådan fejl her, vil man jo normalt opdage at manchetten er drejet rundt til en sommerhat, og straks mistænke leddet.
I mit tilfælde her, så manchetten helt normal ud... Akslen drejede bare rundt i enden af manchetten.
- These users thanked the author jens__m for the post:
- carstenhjorth