Side 1 af 1

DQ250 termostat - motor længe om at blive varm

: 19. jan 2021, 15:53
af kumse
Hej derude

Jeg har en Passat 2011 2.0TDI DSG6 med DQ250. Jeg oplever at motoren er noget længe om at blive varm nu når vi er tæt på 0 grader. Jeg mener at have læst at det ofte er en termostat til gearkassen der fejler på disse. Er jeg helt galt på den?
Hvad siger i?
Her efter cirka 30 min blandet kørsel. Motorolien er varm, men vandtemperaturen lige i underkanten.
1.jpg
1.jpg (165.31 KiB) Vist 952 gange
-Thomas

Re: DQ250 termostat - motor længe om at blive varm

: 19. jan 2021, 16:00
af HansH
Det er det oplagte sted at starte i hvert fald.

https://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic. ... 70&t=77046

Re: DQ250 termostat - motor længe om at blive varm

: 19. jan 2021, 18:47
af kumse
Super, mange tak Hans!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: DQ250 termostat - motor længe om at blive varm

: 19. jan 2021, 21:34
af KMDTHY
Min har problemet igen.... spørgsmålet er om det er den samme termostat der fejl igen og igen. :(

Re: DQ250 termostat - motor længe om at blive varm

: 21. jan 2021, 12:19
af i-s
KMDTHY skrev:
19. jan 2021, 21:34
Min har problemet igen.... spørgsmålet er om det er den samme termostat der fejl igen og igen. :(
Det var da mærkeligt med det lave km-tal.

Re: DQ250 termostat - motor længe om at blive varm

: 21. jan 2021, 12:44
af KMDTHY
i-s skrev:
21. jan 2021, 12:19
KMDTHY skrev:
19. jan 2021, 21:34
Min har problemet igen.... spørgsmålet er om det er den samme termostat der fejl igen og igen. :(
Det var da mærkeligt med det lave km-tal.
Har jo skiftet termostaten på kassen :) Måske det er den anden termostat der begynder at drille. Men ja, den har da efterhånden lidt km på bagen, men kører særdeles fremragende endnu.

Re: DQ250 termostat - motor længe om at blive varm

: 22. jan 2021, 09:54
af i-s
KMDTHY skrev:
21. jan 2021, 12:44
i-s skrev:
21. jan 2021, 12:19
KMDTHY skrev:
19. jan 2021, 21:34
Min har problemet igen.... spørgsmålet er om det er den samme termostat der fejl igen og igen. :(
Det var da mærkeligt med det lave km-tal.
Har jo skiftet termostaten på kassen :) Måske det er den anden termostat der begynder at drille. Men ja, den har da efterhånden lidt km på bagen, men kører særdeles fremragende endnu.
Tænker lidt om man kunne afsløre denne fejl på DSG termostaten ved at logge kølevandstemperatur og gearkasseolie temperatur med VCDS + måske noget mere ?

Re: DQ250 termostat - motor længe om at blive varm

: 22. jan 2021, 09:56
af kumse
God pointe i-s. Kender vi driftstemperaturen for gearkassen? Gætter den er meget vejrafhængig


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: DQ250 termostat - motor længe om at blive varm

: 22. jan 2021, 12:13
af i-s
kumse skrev:
22. jan 2021, 09:56
God pointe i-s. Kender vi driftstemperaturen for gearkassen? Gætter den er meget vejrafhængig


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det behøver man vel ikke kende. Tænker det relevante er at se om det er kølevandet der trækker gearkasse temp. med op eller om kølevand får lov til at stige til ~80-85 gr før gearkassen følger med.

Re: DQ250 termostat - motor længe om at blive varm

: 22. jan 2021, 17:03
af kumse
Jeg skal lige se hvad jeg kan logge af data. Det er fra to forskellige styrebokse, og det ved jeg ikke om man kan i vcds.
Jeg kan ret tydeligt se at kølevandstemp følger olietemp.
Så hvis jeg kører lidt stærkere på motorvejen, og olietemp kommer over 75, feks 83-85 grader, så følger kølevanstemp med.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: DQ250 termostat - motor længe om at blive varm

: 22. jan 2021, 19:58
af KMDTHY
kumse skrev:
22. jan 2021, 17:03
Jeg skal lige se hvad jeg kan logge af data. Det er fra to forskellige styrebokse.
Er du sikker på om ikke ikke gearkasse temp kan udlæses igennem motorstyringen?

Re: DQ250 termostat - motor længe om at blive varm

: 15. feb 2021, 14:33
af kumse
Nå - nu har jeg endelig fået skiftet termostaten på gearkassen. Købte en fra Mahle, og kan se at original mærkerne er fræset af, så kvaliteten burde ikke fejle noget.
Det har ikke hjulpet, så der er ikke andet for end jeg må tappe kølervæsken af og skifte motortermostaten. Det ligner efter instruktionen i elsawin at det er en større operation, for mange ting skal af, blandandet røret til oliepinden? :)