Skylning af DSG

Alt vedr. gear, kobling mv.
Besvar
Anders And
Helt nyt medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: 8. feb 2017, 18:08
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Skylning af DSG

Indlæg af Anders And » 20. mar 2021, 14:57

Jeg en Passat der lige har rundet 65000 Km
Kontaktede SMC i Højbjerg for at høre om jeg skulle havde udskiftet og skyllet DSG gearkassen.
De sagde at min vogn havde tørplade kobling og at gearkassen derfor var vedligeholdelsesfri.
Men nu har jeg ikke det store kendskab til gearkasser, men koblingen er vel en del for sig selv
og gearkassen en del for sig selv. jeg forstår det ikke rigtigt ? :roll:

magre
Medlem
Indlæg: 681
Tilmeldt: 29. nov 2013, 08:25
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Esbjerg - DK
Has thanked: 155 times
Been thanked: 114 times

Re: Skylning af DSG

Indlæg af magre » 20. mar 2021, 15:51

Ud fra VWs kommentar at bedømme så kører du i enten en 1.4/1.5 TSI el. 1.6 TDI og dermed 7-trins DQ200.
Den har tørkoblinger så nul olie ved koblingerne.
Olien i gearkassen holder i princippet evigt. Nogen skifter det , måske efter 150/200.000 km men ikke for hver 60.000 km.

60.000 km DSG service er gældende for 6-trins m. vådkoblinger aka DQ250.

VW ved nok hvad de snakker om...
These users thanked the author magre for the post (total 2):
kGlerupAnders And
Tesla Model Y Performance, kongeblå :mrgreen:
[Afleveret] Opel Crossland :?
[Solgt] Skoda Superb Combi Elegance 3.6 FSI V6 4x4 DSG 3T Billede
[Solgt] Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI DSG 1Z Billede

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2607
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 609 times
Been thanked: 348 times

Re: Skylning af DSG

Indlæg af kGlerup » 20. mar 2021, 16:04

Kun for at supplere magre's svar.
Grunden til at man normalt skifter olie på de andre DSG gearkasser: Koblingerne kører i den olie som også smører tandhjul/differeantiale. Så skidtet fra koblingerne bliver fordelt i hele gearkassen og skal derfor skiftes efter interval.
På den gode gamle 6-trins DQ250 bruges olien også i Mecatronic-enheden, gearkassens styresystem, hvilket gør olieskift endnu mere kritisk.
Din DQ200 gearkasser har som nævnt af magre koblingerne i "fri luft", så de ikke sviner gearolien. Mecatronic på DQ200 har sit separate oliekredsløb, adskilt fra den olie som smører selve gearkasse/differentiale.
These users thanked the author kGlerup for the post:
Anders And

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Skylning af DSG

Indlæg af HansH » 20. mar 2021, 16:13

Tak for dit indlæg.

For at tiltrække andre brugere til at klikke ind på dit indlæg og hjælpe dig, har vi brug for din hjælp.
Prøv at kigge på emnets overskrift. Forklarer den hvad det er, indlægget drejer sig om?
Det synes vi ikke i nuværende form og vi vil foreslå dig at lave den om.
Ret derfor venligst overskriften ved at klikke på blyant-knappen i værktøjslinjen øverst i indlægget.

Lav overskriften således:
"Årgang, bilmærke+model, motor – stikord om problemet/spørgsmålet/indholdet"

Eksempel: "2014 VW Touran 1.4 TSI - klaprerende lyd fra kobling i tomgang"
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Besvar

Tilbage til "Transmission"