DQ200 Vibreren ved dsg gearskift 1 -> 2

Alt vedr. gear, kobling mv.
Besvar
mkp2200
Helt nyt medlem
Indlæg: 7
Tilmeldt: 11. apr 2021, 12:59
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 0

DQ200 Vibreren ved dsg gearskift 1 -> 2

Indlæg af mkp2200 » 11. apr 2021, 13:05

Kære forum

Jeg har for kort tid siden købt en brugt VW PASSAT B8, TDI 1,6 med DSG7.
Jeg er meget glad for den, og synes den kører fremragende.
Dog oplever jeg, at når bilen er varm og jeg har kørt et stykke tid så kommer der små rystelser, når bilen skifter gear fra 1 til 2. Når bilen er kold eller jeg skifter manuelt, så gør den det ikke.

Er der nogen der har erfaringer med dette og vil give mig et godt råd med på vejen? Bør jeg være bekymret eller bare køre ubekymret videre.

De bedste hilsner
Morten :-)

M87
Helt nyt medlem
Indlæg: 94
Tilmeldt: 23. jan 2014, 18:33
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 23 times
Been thanked: 29 times

Re: Vibreren ved dsg gearskift 1 -> 2

Indlæg af M87 » 12. apr 2021, 18:12

Jeg ville starte med at få den kørt til et vw-værksted, og bede dem om at tjekke om der evt er en tpi på problemet (fx indeholdende en softwareopdatering), dernæst få dem til at lave en grundindstilling.
Softwareopdateringen må du gerne bede dem om at tjekke uanset om der er en tpi eller ej.

Kan læse i øvrige tråde herinde, at nogle har gode erfaringer med at få indlæst en alternativ software, som flytter skiftetidspunktet lidt højere op i rpm. Men uanset hvad ville jeg starte med ovennævnte.

Hjælper dette ikke på problemet, så er vi ude i de dyrere ting som kobling og/eller mechatronic.
These users thanked the author M87 for the post:
mkp2200

mkp2200
Helt nyt medlem
Indlæg: 7
Tilmeldt: 11. apr 2021, 12:59
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 0

Re: Vibreren ved dsg gearskift 1 -> 2

Indlæg af mkp2200 » 12. apr 2021, 18:21

Mange tak for svar. Det vil jeg prøve. 👍

mkp2200
Helt nyt medlem
Indlæg: 7
Tilmeldt: 11. apr 2021, 12:59
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 0

Re: Vibreren ved dsg gearskift 1 -> 2

Indlæg af mkp2200 » 12. apr 2021, 18:25

M87 skrev:
12. apr 2021, 18:12
Jeg ville starte med at få den kørt til et vw-værksted, og bede dem om at tjekke om der evt er en tpi på problemet (fx indeholdende en softwareopdatering), dernæst få dem til at lave en grundindstilling.
Softwareopdateringen må du gerne bede dem om at tjekke uanset om der er en tpi eller ej.

Kan læse i øvrige tråde herinde, at nogle har gode erfaringer med at få indlæst en alternativ software, som flytter skiftetidspunktet lidt højere op i rpm. Men uanset hvad ville jeg starte med ovennævnte.

Hjælper dette ikke på problemet, så er vi ude i de dyrere ting som kobling og/eller mechatronic.
Har du mulighed for at forklare mig lidt nærmere hvad en tpi er? 😊

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Vibreren ved dsg gearskift 1 -> 2

Indlæg af HansH » 12. apr 2021, 18:45

mkp2200 skrev:
12. apr 2021, 18:25
Har du mulighed for at forklare mig lidt nærmere hvad en tpi er? 😊
Velkommen til DK's bedste forum for VAG entusiaster! :)

TPI = Technical Product Information.

Det er VAG gruppens ticketsystem, hvor alle issues omkring teknik håndteres.
En typisk TPI indeholder :
1) Kundens beskrivelse/oplevelse af problemet/symptomet
2) Fabrikkens forklaring på hvad der ligger til grund for problemet
3) Løsningsbeskrivelse som værkstedet skal følge for at udbedre

Med andre ord - når de første XX kunder har haft samme problem, så erkender fabrikken at bilen har et svagt punkt, og dokumenterer dette i en TPI, som så indeholder instruks og vejledning til værkstedet om hvordan problemet løses for kunden.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

mkp2200
Helt nyt medlem
Indlæg: 7
Tilmeldt: 11. apr 2021, 12:59
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 0

Re: Vibreren ved dsg gearskift 1 -> 2

Indlæg af mkp2200 » 12. apr 2021, 18:49

HansH skrev:
12. apr 2021, 18:45
mkp2200 skrev:
12. apr 2021, 18:25
Har du mulighed for at forklare mig lidt nærmere hvad en tpi er? 😊
Velkommen til DK's bedste forum for VAG entusiaster! :)

TPI = Technical Product Information.

Det er VAG gruppens ticketsystem, hvor alle issues omkring teknik håndteres.
En typisk TPI indeholder :
1) Kundens beskrivelse/oplevelse af problemet/symptomet
2) Fabrikkens forklaring på hvad der ligger til grund for problemet
3) Løsningsbeskrivelse som værkstedet skal følge for at udbedre

Med andre ord - når de første XX kunder har haft samme problem, så erkender fabrikken at bilen har et svagt punkt, og dokumenterer dette i en TPI, som så indeholder instruks og vejledning til værkstedet om hvordan problemet løses for kunden.
Mange tak for den fine velkomst 😄
Det er et væsentligt begreb at kende, kan jeg forstå. Mange tak for forklaringen.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Vibreren ved dsg gearskift 1 -> 2

Indlæg af HansH » 12. apr 2021, 18:50

mkp2200 skrev:
11. apr 2021, 13:05
Dog oplever jeg, at når bilen er varm og jeg har kørt et stykke tid så kommer der små rystelser, når bilen skifter gear fra 1 til 2. Når bilen er kold eller jeg skifter manuelt, så gør den det ikke.
Et gearskift består jo af en række operationer:
1) kobling 1 åbner
2) kobling 2 lukker
3) du giver gas for at accelerere videre

Prøv lige at forklare præcis hvornår de rystelser forekommer i forløbet.
Jeg ved godt at DSG medfører at 1) + 2) sker "samtidig" - eller det er i hvert fald meningen at man ikke skal bemærke det - men alligevel kan man jo godt fornemme hvad den laver.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

mkp2200
Helt nyt medlem
Indlæg: 7
Tilmeldt: 11. apr 2021, 12:59
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 0

Re: Vibreren ved dsg gearskift 1 -> 2

Indlæg af mkp2200 » 12. apr 2021, 18:55

HansH skrev:
12. apr 2021, 18:50
mkp2200 skrev:
11. apr 2021, 13:05
Dog oplever jeg, at når bilen er varm og jeg har kørt et stykke tid så kommer der små rystelser, når bilen skifter gear fra 1 til 2. Når bilen er kold eller jeg skifter manuelt, så gør den det ikke.
Et gearskift består jo af en række operationer:
1) kobling 1 åbner
2) kobling 2 lukker
3) du giver gas for at accelerere videre

Prøv lige at forklare præcis hvornår de rystelser forekommer i forløbet.
Jeg ved godt at DSG medfører at 1) + 2) sker "samtidig" - eller det er i hvert fald meningen at man ikke skal bemærke det - men alligevel kan man jo godt fornemme hvad den laver.
Umiddelbart føles rystelserne lige før skiftet til 2. gear og varer i omkring 1 sekund.
Har ikke kørt mange tusinde kilometer med DSG endnu, men det er mit indtryk at det er i den sene fase af gearskiftet, hvis man kan kalde dét det.
Giver det for dig mening at den ikke gør det, når jeg skifter manuelt og jeg kun oplevet det, når bilen er varm?

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Vibreren ved dsg gearskift 1 -> 2

Indlæg af HansH » 12. apr 2021, 19:05

mkp2200 skrev:
12. apr 2021, 18:55
Umiddelbart føles rystelserne lige før skiftet til 2. gear og varer i omkring 1 sekund.
Har ikke kørt mange tusinde kilometer med DSG endnu, men det er mit indtryk at det er i den sene fase af gearskiftet, hvis man kan kalde dét det.
Giver det for dig mening at den ikke gør det, når jeg skifter manuelt og jeg kun oplevet det, når bilen er varm?
Hvis jeg nu siger, at det f.eks. er meget udtalt når du samtidig drejer mens den skifter fra 1G --> 2G ... rimer det så for dig ?

Eller at du også oplever flg.:
- du kommer rullende hen til et T-kryds og stopper _næsten_ helt op
- der er fri på tværvejen, så du giver gas for at køre frem og drejer samtidigt
- givet DSG gearkassens programmering, holder den 2G og "filer" nærmest bilen i gang fra _næsten_ stilstand
- du oplever vibration og rusk i bilen mens du på samme tid drejer og accelererer (de facto sætter i gang)

Giver det mening ?

Hvis du kan nikke genkendende til dette, så har jeg en idé om hvor vi er.
Og det vil i så fald forklare hvorfor du ikke oplever det når du skifter manuelt, for du kan ikke upshifte manuelt fra 1G --> 2G før du rammer noget der ligner 1800 o/m...
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

mkp2200
Helt nyt medlem
Indlæg: 7
Tilmeldt: 11. apr 2021, 12:59
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 0

Re: Vibreren ved dsg gearskift 1 -> 2

Indlæg af mkp2200 » 12. apr 2021, 19:12

HansH skrev:
12. apr 2021, 19:05
mkp2200 skrev:
12. apr 2021, 18:55
Umiddelbart føles rystelserne lige før skiftet til 2. gear og varer i omkring 1 sekund.
Har ikke kørt mange tusinde kilometer med DSG endnu, men det er mit indtryk at det er i den sene fase af gearskiftet, hvis man kan kalde dét det.
Giver det for dig mening at den ikke gør det, når jeg skifter manuelt og jeg kun oplevet det, når bilen er varm?
Hvis jeg nu siger, at det f.eks. er meget udtalt når du samtidig drejer mens den skifter fra 1G --> 2G ... rimer det så for dig ?

Eller at du også oplever flg.:
- du kommer rullende hen til et T-kryds og stopper _næsten_ helt op
- der er fri på tværvejen, så du giver gas for at køre frem og drejer samtidigt
- givet DSG gearkassens programmering, holder den 2G og "filer" nærmest bilen i gang fra _næsten_ stilstand
- du oplever vibration og rusk i bilen mens du på samme tid drejer og accelererer (de facto sætter i gang)

Giver det mening ?

Hvis du kan nikke genkendende til dette, så har jeg en idé om hvor vi er.
Og det vil i så fald forklare hvorfor du ikke oplever det når du skifter manuelt, for du kan ikke upshifte manuelt fra 1G --> 2G før du rammer noget der ligner 1800 o/m...
Ja det er helt klart tydeligere når jeg drejer ved acceleration, som du beskriver.
Jeg har både oplevet det ved t-kryds og ind i rundkørsler, hvor jeg har holdt helt stille, også kører ind i rundkørsel..
Det sker også ved igangsætning ligeud, men slet ikke ligeså tydeligt, som når jeg drejer.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Vibreren ved dsg gearskift 1 -> 2

Indlæg af HansH » 12. apr 2021, 19:19

Godt. Jamen så tror jeg at vi er på et spor :)

Du har formodentlig bemærket, at når du sætter i gang i D, så vipper nålen på omdr.tælleren kun lige akkurat en lille streg over 1000, inden du ser tallet i displayet skifte fra D1 til D2.
Med andre ord - det jeg kalder at den de facto "filer" bilen i gang.

Jeg vover pelsen og påstår, at de gange hvor du har oplevet det ved indgang til en rundkørsel, har du faktisk ikke holdt HELT stille.
Bilen har stadig rullet en lille bitte smule ... og så holder den 2G når du giver gas for at sætte i gang.

Dette er by design, og derfor oplever du kun det som er tiltænkt fra VW ingeniørernes side.
Over tid, dvs når koblingerne bliver slidte, er en af konsekvenserne den du oplever: at den rusker ved tilkobling i 2G efter det meget tidlige skift fra 1G.
Og det er som sagt mest udtalt hvis man samtidig drejer.

Der er mange, inkl undertegnede, som aldrig har været helt tilfreds med den måde de shift maps er lavet på.
Igangsætning er én ting.
Generelt upshift ved lave omdr er en anden. Der er tænkt meget på brændstoføkonomi, og man er nok kommet frem til at man kan spare et snapseglas brændstof om året, hvis man shortshifter sådan som en DQ200 standard gør....

Prøv evt lige at læse denne tråd - viewtopic.php?f=73&t=149681 ...
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

mkp2200
Helt nyt medlem
Indlæg: 7
Tilmeldt: 11. apr 2021, 12:59
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 0

Re: Vibreren ved dsg gearskift 1 -> 2

Indlæg af mkp2200 » 12. apr 2021, 19:26

HansH skrev:
12. apr 2021, 19:19
Godt. Jamen så tror jeg at vi er på et spor :)

Du har formodentlig bemærket, at når du sætter i gang i D, så vipper nålen på omdr.tælleren kun lige akkurat en lille streg over 1000, inden du ser tallet i displayet skifte fra D1 til D2.
Med andre ord - det jeg kalder at den de facto "filer" bilen i gang.

Dette er by design, og derfor oplever du kun det som er tiltænkt fra VW ingeniørernes side.
Omvendt er der mange, inkl undertegnede, som aldrig har været helt tilfreds med den måde de shift maps er lavet på.
Igangsætning er én ting.
Generelt upshift ved lave omdr er en anden. Der er tænkt meget på brændstoføkonomi, og man er nok kommet frem til at man kan spare et snapseglas brændstof på et år, hvis man shortshifter sådan som en DQ200 standard gør.

Over tid, dvs når koblingerne bliver slidte, er en af konsekvenserne den du oplever: at den rusker ved det meget tidlige skift 1G --> 2G.
Og det er som sagt mest udtalt hvis man samtidig drejer.

Prøv evt lige at læse denne tråd - viewtopic.php?f=73&t=149681 ...
1000-tak for din grundige forklaring! Så det er noget jeg bør affinde mig med, det skal siges at bilen har kørt 190xxx, så ja koblingerne har naturligvis en del slidtage. Jeg forventer jo ikke at en bil med så mange kilometer kører som fabriksny, men synes godt nok, at den klarer det godt trods kilometerne.

Er det DQ200 gearkassen der er i VW Passat B8, 1,6 TDI fra 2017? Har søgt alverdens steder for at finde ud af hvilken gearkasse, der er i bilen?

Tak for link til tråden med opdatering af maps, kan tænke mig til at det kan være en løsning for mig, hvis jeg ikke kan leve med vibrationerne ved upshift. :-)

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Vibreren ved dsg gearskift 1 -> 2

Indlæg af HansH » 12. apr 2021, 19:34

mkp2200 skrev:
12. apr 2021, 19:26
1000-tak for din grundige forklaring! Så det er noget jeg bør affinde mig med, det skal siges at bilen har kørt 190xxx, så ja koblingerne har naturligvis en del slidtage. Jeg forventer jo ikke at en bil med så mange kilometer kører som fabriksny, men synes godt nok, at den klarer det godt trods kilometerne.

Er det DQ200 gearkassen der er i VW Passat B8, 1,6 TDI fra 2017? Har søgt alverdens steder for at finde ud af hvilken gearkasse, der er i bilen?
Du har fundet det rette sted nu. vagcars har svarene.. :D

Ja - det er "the infamous DQ200" du har i din Passat.
Den er sådan set fin nok, men jeg må sige at jeg blev først rigtig glad for den i vores Octavia, da jeg fik et custom map i den, som ændrede de ting vi har drøftet her i tråden, så de passede til mit temperament.
Indtil da havde jeg altid kørt i Manuel og klaret alle skift med knapperne på rattet.
Min kone har intet forhold til de sager, og kunne aldrig drømme om at køre i andet end D :)

Slidte koblinger kan dog ikke ændres med software.
Hvis du har lyst kan du læse om skift af koblinger her - viewtopic.php?f=73&t=149307

Jeg vil dog også retfærdigvis sige, at scenariet med deceleration hvor den holder 2G til _næsten_ stilstand, og efterflg igangsætning i 2G ... er IKKE blevet ændret med mit DSGMOD.
Det er kun den stående start jeg har fået udbedret, hvor den nu trækker ud til 1800 i 1G inden den upshifter til 2G.
Nu kender jeg bilen, og derfor ved jeg at jeg skal være nænsom mod den, når jeg kan se den holder 2G, og jeg gerne vil fremad igen.
Jeg sørger da for at give gas lige så forsigtigt, så jeg ikke presser den til at overføre for meget moment, indtil koblingen til 2G er lukket helt ... og derefter kan man trykke til den.
Med den teknik kan man i nogen grad mitigere konsekvenserne af, hvad jeg vil kalde et uhensigtsmæssigt design.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Incoming
Helt nyt medlem
Indlæg: 28
Tilmeldt: 19. apr 2017, 10:28
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

Re: DQ200 Vibreren ved dsg gearskift 1 -> 2

Indlæg af Incoming » 13. apr 2021, 06:26

Hejsa.
Der er lidt interessant læsning om DSG gearkasse princippet her:

https://www.vwvortex.com/threads/how-to ... cs/5989734

Mvh. Michael
These users thanked the author Incoming for the post:
mkp2200

Besvar

Tilbage til "Transmission"