Dsg gearkasser og deres historie

Alt vedr. gear, kobling mv.
Besvar
Huke
Nyt medlem
Indlæg: 237
Tilmeldt: 25. jun 2019, 09:47
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 55 times
Been thanked: 27 times

Dsg gearkasser og deres historie

Indlæg af Huke » 26. maj 2021, 10:59

Hej godtfolk,
Er der nogen, der kan gennemgå DSG gearets historie med gearkassebetegnelse, våd/tør kobling, 6/7 trin, hvad vi ved om holdbarhed og problemer osv.
Jeg ved godt, at emnet er gammelt og fortærsket. Men savner lidt en samlet historisk oversigt.
Mvhuke

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Dsg gearkasser og deres historie

Indlæg af HansH » 26. maj 2021, 11:19

Jeg plejer at sige - "vagcars kan alt!" .... men det var godt nok lidt af et ønske du fremsætter her :shock:
Altså, lidt som i - "kan du ikke lige hurtigt ridse begivenhederne i 2. verdenskrig op for mig.."

Spøg til side -
Den historie du ønsker dig, findes jo allerede derude. Wikipedia har fine artikler om hvordan DSG gearet blev til.
I min optik giver det ikke mening at en bruger på vagcars skulle sætte sig ned og begynde at skrive alt det, som allerede står skrevet andetsteds. Det er jo et ganske omfattende emne.
Men det står selvf alle frit for :)

En start kunne være her - https://en.wikipedia.org/wiki/Direct-shift_gearbox
These users thanked the author HansH for the post:
kGlerup
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Huke
Nyt medlem
Indlæg: 237
Tilmeldt: 25. jun 2019, 09:47
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 55 times
Been thanked: 27 times

Re: Dsg gearkasser og deres historie

Indlæg af Huke » 26. maj 2021, 11:32

Tak til Hans for henvisning til link - det er udmærket. Men en god lille dansk opstilling i tabelform med en god praktikers kommentarer er også velkommen. Det kan fint laves i skemaform med gearkassebetegnelser og erfaringer med holdbarhed osv. Jeg forestiller mig ikke noget forkromet - bare et lille snu skema. ;-). Hvis I ikke mener, der er behov for det, så er Hanses henvisning fin - så tak for det.

mvhuke

Besvar

Tilbage til "Transmission"