DQ200 DSG - "Frygter" man stadig den ?

Alt vedr. gear, kobling mv.
Fonne
Medlem
Indlæg: 1313
Tilmeldt: 13. jun 2008, 19:33
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 8 times
Been thanked: 169 times

DQ200 DSG - "Frygter" man stadig den ?

Indlæg af Fonne » 24. jun 2021, 09:03

Hej

På den anden side af sommeren skal der kigges ny/større bil, og en af dem der står højt på listen er en Seat Leon 1,6 TDI DSG fra omkring 2016.

Disse kører med Q200, men er det stadig noget man frygter ? - Bilen vil realistisk have kørt omkring 100k +/-

https://chiptuning.nu/shop/dsgmod-132c1.html
Til DQ200 tilbyder vi et program som er særdeles omfattende. Programmet indeholder følgende: Intern momentbegrænsning hævet, hurtigere skift i D, M og S, optimerede skiftetidspunkter, senere skift fra 1. til 2. gear og øget koblingstryk for at hindre "microslip". Programmet koster 2.495kr alene eller 1.995kr i forbindelse med en chiptuning.
Skal man ofre penge på sådan et program, og så ellers bare nyde en dejlig og solid bil ?

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: DQ200 DSG - "Frygter" man stadig den ?

Indlæg af HansH » 24. jun 2021, 09:12

Mine egne erfaringer - viewtopic.php?f=73&t=149681

Det er fsva. dit spørgsmål mht om chiptuning.nu's DSGMOD er pengene værd.

Mht. den "frygt" du taler om, så ændrer DSGMOD jo ikke noget ved grundkonstruktionen. Trods alt. Chiptuning.nu kan meget ... meen... :)
Dvs en stor del af de dårlige historier der er om DQ200 står stadig, uanset du får lavet DSGMOD.
Så på den led er der jo intet nyt under solen .... Og alt hvad der findes under solen, har du i forvejen herinde.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10861
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1882 times

Re: DQ200 DSG - "Frygter" man stadig den ?

Indlæg af GaSelle » 24. jun 2021, 09:39

Been there, done that and bought the t-shirt.

Jeg ville vælge noget andet end DQ200.

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 697 times

Re: DQ200 DSG - "Frygter" man stadig den ?

Indlæg af martinta » 24. jun 2021, 09:44

Hvis du kigger på brugt bil har du jo alle muligheder for at tjekke om gearkassen har problemer eller ej.

Der findes en rimelig omfattende tråd herinde (som du nok har bemærket) med folk der har problemer.

Tråden omfatter 2 "typer" profiler, folk der har problemer med DQ200, og alle dem der ikke har, og i perioder er der mindre kampe derinde imellem de 2 fronter.

Personligt har jeg en Passat med DQ200, som har gået 70.000km, og indtil videre uden problemer. Jeg kan fremtvinge at den glider hvis jeg vil, men det er ikke noget jeg oplever ellers, og vores bruges til både normal kørsel, og med 1.800kg bagpå.

Så skal jeg anbefale noget, så er det om du føler dig tryg ved den (jeg gør, og ville ikke har noget imod at købe end igen), og hvis ja, og siden du kigger på brugt bil, så læs hvordan folk oplever det, og prøv de biler du kigger på godt efter inden du køber.
These users thanked the author martinta for the post:
90_HK_GAB

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2608
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 610 times
Been thanked: 349 times

Re: DQ200 DSG - "Frygter" man stadig den ?

Indlæg af kGlerup » 24. jun 2021, 10:27

DQ200'erne er som de er. Nogen er glade og tilfredse, heldigvis! Andre bliver aldrig glade for den.
Personligt har jeg svært ved at acceptere dens virkemåde. Det er ikke hvad jeg forventer af et tysk kvalitetsprodukt. DSGMOD er tydeligvis en stor hjælp for mange, men burde jo ikke være nødvendigt.
Vi var glade for vores 2018 1.5 TSI dsg Sportsvan, men jeg græd ikke ligefrem da den blev afleveret..

Jannik
Aktiv medlem
Indlæg: 1841
Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 48 times
Been thanked: 198 times

DQ200 DSG - "Frygter" man stadig den ?

Indlæg af Jannik » 24. jun 2021, 12:33

Vi har en Polo 1.0 TSI fra december 2019 med DQ200 gearkassen i.
Jeg er glad for den blot er leaset, for så skal jeg ikke bekymre mig om, at den glider og rusker helt utroligt meget i 3. gear. Den har pt. kørt lige 21.000km og det bliver værre og værre.
Jeg kommer ikke til at eje en bil med den gearkasse, specielt i kombination med en 1.0 TSI, som er en helt utrolig uharmonisk sammensætning.

Jeg har kørt primært T-Roc med 1.5 TSI og DQ200 i forbindelse med lånebiler, og dette har for mig virket til at være en langt mere harmonisk sammensætning.

Mine forældre har en Seat Arona med identisk drivlinje, og de er rigtigt glade for deres bil. Den har kørt 46.000km uden de samme skavanker ved gearkassen, som vores Polo har.

Som skrevet af andre, så er nogen glade og tilfredse med den gearkasse, mens andre ikke er. Jeg falder i den sidste kategori.
Senest rettet af Jannik 24. jun 2021, 12:33, rettet i alt 1 gang.
These users thanked the author Jannik for the post:
kGlerup
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5572
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 317 times
Been thanked: 367 times

Re: DQ200 DSG - "Frygter" man stadig den ?

Indlæg af GranTurismo » 24. jun 2021, 14:13

Det er en ret lille andel af bilerne med DQ200 som har problemer med glidende koblinger. Så hvis du tester gearkassen inden køb, ville jeg ikke være så bekymret hvis den "består" følgende test:

Test for glidende koblinger ved at lade bilen trække med fuld gas i 3. og 4. gear med gearkassen i manuel. Lad den trække fra lave omdrejninger og hold øje med om omdrejningstælleren stiger jævnt eller i ryk. Jævnt=køb. Ujævnt=løb... :D

Jeg har haft en bil med DQ200 i knap 7 år og er super glad for den. Jeg er en af dem som har oplevet glidende koblinger, men takket være den lange tråd om DQ200, har jeg været opmærksom på om koblingerne gled og tog straks affære, da jeg oplevede glidende koblinger. Bilen kom allerede dagen efter på værksted til grundjustering. Det afhjalp problemet. Da garantien udløb valgte jeg for en sikkerheds skyld at få anden DSG-software med højere koblingstryk installeret (TVS stage 2+). Det har jeg ikke fortrudt.

Det er min holdning at problemerne med DQ200 er stærkt overdrevet herhjemme. Sjovt nok er problemerne også i mindre omfang i andre lande. Man skal huske på at det nok er den mest solgte automatgearkasse herhjemme, så derfor vil f.eks. 2% med problemer være et meget større antal, end hvis der var 2% af DQ500 med problemer.

Jeg mener man med lidt sund fornuft kan reducere risikoen for glidende koblinger:
- Hold et fast tryk på bremsen, når du holder stille, så bilen ikke er på grænsen til at kravle frem.
- Lad være med at give god med gas, før eventuel belægning er slidt af koblingerne (ligesom med bremser som kan skurre lidt efter et par dages stilstand pga. overfladerust på skiverne).

Jeg er en af dem som foretrækker DQ200 frem for DQ250, DQ381 og DQ500. De glider alle mere end en velfungerende DQ200 ved igangsætning og skiftet fra 1. til 2. gear. Olibadede koblinger er imo en hovsaløsning. Man bader jo heller ikke bremser i olie, for derefter at montere en kraftigere kaliber med mange stempler med højt tryk.

Jeg vil under alle omstændigheder anbefale en optimering af DSG-softwaren, uanset hvilken type DSG-gearkasse det drejer sig om. De tidlige skiftepunkter gearkasserne har fra standard hjælper kun på brændstofforbruget i teorien, ikke i praksis. Jeg oplevede faktisk en forbedring med TVS-softwaren.

Der er eksempler på biler herinde som har kørt 3-400.000 km på originale koblinger med original software. Jeg vil dog stadig anbefale at få optimeret softwaren.
These users thanked the author GranTurismo for the post (total 5):
baconbaronenHallasMorten HedenstedPeter NTorslunde
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: DQ200 DSG - "Frygter" man stadig den ?

Indlæg af i-s » 24. jun 2021, 15:45

GranTurismo skrev:
24. jun 2021, 14:13
Jeg er en af dem som foretrækker DQ200 frem for DQ250, DQ381 og DQ500. De glider alle mere end en velfungerende DQ200 ved igangsætning og skiftet fra 1. til 2. gear. Olibadede koblinger er imo en hovsaløsning. Man bader jo heller ikke bremser i olie, for derefter at montere en kraftigere kaliber med mange stempler med højt tryk.
Hovsaløsning ?? ehhh - det er den mest robuste løsning man kan få.
Der har siddet oliebadede koblinger i automatgearkasser de sidste 50 år. Fantastisk robust og stabil løsning.
Det er nok mere de ikke-oliebadede DSG koblinger der er noget hovsa.

DQ200 - Been there, done that - never again.
These users thanked the author i-s for the post (total 5):
GaSelleHalvlegMichaelSmed_JensenPeder
/Søren.

Morten Hedensted
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1722 times
Been thanked: 467 times

Re: DQ200 DSG - "Frygter" man stadig den ?

Indlæg af Morten Hedensted » 24. jun 2021, 17:48

GranTurismo skrev:
24. jun 2021, 14:13
Det er en ret lille andel af bilerne med DQ200 som har problemer med glidende koblinger. Så hvis du tester gearkassen inden køb, ville jeg ikke være så bekymret hvis den "består" følgende test:

Test for glidende koblinger ved at lade bilen trække med fuld gas i 3. og 4. gear med gearkassen i manuel. Lad den trække fra lave omdrejninger og hold øje med om omdrejningstælleren stiger jævnt eller i ryk. Jævnt=køb. Ujævnt=løb... :D

Jeg har haft en bil med DQ200 i knap 7 år og er super glad for den. Jeg er en af dem som har oplevet glidende koblinger, men takket være den lange tråd om DQ200, har jeg været opmærksom på om koblingerne gled og tog straks affære, da jeg oplevede glidende koblinger. Bilen kom allerede dagen efter på værksted til grundjustering. Det afhjalp problemet. Da garantien udløb valgte jeg for en sikkerheds skyld at få anden DSG-software med højere koblingstryk installeret (TVS stage 2+). Det har jeg ikke fortrudt.

Det er min holdning at problemerne med DQ200 er stærkt overdrevet herhjemme. Sjovt nok er problemerne også i mindre omfang i andre lande. Man skal huske på at det nok er den mest solgte automatgearkasse herhjemme, så derfor vil f.eks. 2% med problemer være et meget større antal, end hvis der var 2% af DQ500 med problemer.

Jeg mener man med lidt sund fornuft kan reducere risikoen for glidende koblinger:
- Hold et fast tryk på bremsen, når du holder stille, så bilen ikke er på grænsen til at kravle frem.
- Lad være med at give god med gas, før eventuel belægning er slidt af koblingerne (ligesom med bremser som kan skurre lidt efter et par dages stilstand pga. overfladerust på skiverne).

Jeg er en af dem som foretrækker DQ200 frem for DQ250, DQ381 og DQ500. De glider alle mere end en velfungerende DQ200 ved igangsætning og skiftet fra 1. til 2. gear. Olibadede koblinger er imo en hovsaløsning. Man bader jo heller ikke bremser i olie, for derefter at montere en kraftigere kaliber med mange stempler med højt tryk.

Jeg vil under alle omstændigheder anbefale en optimering af DSG-softwaren, uanset hvilken type DSG-gearkasse det drejer sig om. De tidlige skiftepunkter gearkasserne har fra standard hjælper kun på brændstofforbruget i teorien, ikke i praksis. Jeg oplevede faktisk en forbedring med TVS-softwaren.

Der er eksempler på biler herinde som har kørt 3-400.000 km på originale koblinger med original software. Jeg vil dog stadig anbefale at få optimeret softwaren.
Bortset fra kritikpunktet af DQ381 er jeg helt enig. Vi har haft en bil med DQ200 der gled i koblingerne, de blev skiftet og problemet var løst. Det var en leasingbil, så der blev ikke indlæst uoriginal software. Mine forældre er nu på deres anden bil med DG200, de har aldrig haft problemer.

Eftersom jeg selv har oplevet problemerne, ved jeg de eksisterer, men omfanget er stærkt overdrevet målt på antal producerede og leverede enheder - Det er hævet over enhver tvivl!.

Jeg turde til enhver tid købe en bil med DQ200 igen.
These users thanked the author Morten Hedensted for the post:
svak
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5572
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 317 times
Been thanked: 367 times

Re: DQ200 DSG - "Frygter" man stadig den ?

Indlæg af GranTurismo » 24. jun 2021, 19:58

i-s skrev:
24. jun 2021, 15:45
GranTurismo skrev:
24. jun 2021, 14:13
Jeg er en af dem som foretrækker DQ200 frem for DQ250, DQ381 og DQ500. De glider alle mere end en velfungerende DQ200 ved igangsætning og skiftet fra 1. til 2. gear. Olibadede koblinger er imo en hovsaløsning. Man bader jo heller ikke bremser i olie, for derefter at montere en kraftigere kaliber med mange stempler med højt tryk.
Hovsaløsning ?? ehhh - det er den mest robuste løsning man kan få.
Der har siddet oliebadede koblinger i automatgearkasser de sidste 50 år. Fantastisk robust og stabil løsning.
Det er nok mere de ikke-oliebadede DSG koblinger der er noget hovsa.

DQ200 - Been there, done that - never again.
En konvertergearkasse/pløreturbine er ganske rigtigt oliebadet. Men det er et lidt andet princip end en manuel gearkasse. En DSG gearkasse er i princippet bare en robotstyret manuel gearkasse. Og der er vist ikke så mange manuelle gearkasser med oliebadet kobling?!?

Jeg tænker at VAG har valgt at lave den oprindelige DQ250 med oliebadede koblinger, fordi de ikke kunne få den til at køre smooth med tørkoblinger vha softwaren.

Grundlæggende synes jeg det virker underligt at smøre to emner, der skal "bide sammen" med olie. Det er imo en nødløsning. Det forringer brændstofsøkonomien og øger kravet til koblingstrykket. Derfor mener jeg det er en hovsaløsning.

Jeg tror også den oprindelige DQ250 er den DSG-gearkasse, der har været flest problemer med. Der blev skiftet et stort antal mechatronicenheder på dem, fordi slidrester fra koblingerne satte sig i magnetventilerne i mechatronicenheden. Det er dog blevet væsentligt bedre i de nyere modeller. Men man har dog alligevel valgt at udfase dem og erstatter dem med DQ381, der har separat smøring af mechatronic ligesom DQ200 har.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

larsfv
Medlem
Indlæg: 778
Tilmeldt: 17. jun 2008, 10:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Søborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 26 times

Re: DQ200 DSG - "Frygter" man stadig den ?

Indlæg af larsfv » 24. jun 2021, 21:12

Jeg har kørt 70.000 med dq200 de første 35.000 suttede røv indtil jeg fik software fra Landberg lige siden har det været en fornøjelse….


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Peter N
Nyt medlem
Indlæg: 115
Tilmeldt: 10. jun 2017, 07:15
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 47 times
Been thanked: 51 times

Re: DQ200 DSG - "Frygter" man stadig den ?

Indlæg af Peter N » 24. jun 2021, 22:35

Kører på 4 år nu og med TVS Stage 2+ software i den. No problemo.
300 nm++ og den kører bare derud af.
Hverken rusk, glidende koblinger, eller andre finurligheder.
These users thanked the author Peter N for the post:
GranTurismo
Vh Peter
Volkswagen Golf GTI TCR 2019
(solgt)VW Polo BlueGT 1,4 TSI DSG7 2017

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: DQ200 DSG - "Frygter" man stadig den ?

Indlæg af i-s » 25. jun 2021, 13:01

GranTurismo skrev:
24. jun 2021, 19:58
En konvertergearkasse/pløreturbine er ganske rigtigt oliebadet. Men det er et lidt andet princip end en manuel gearkasse. En DSG gearkasse er i princippet bare en robotstyret manuel gearkasse. Og der er vist ikke så mange manuelle gearkasser med oliebadet kobling?!?
Nej og nej. I en konvertergearkasse sidder der en momentkonverter foran - næsten samme sted hvor koblingerne sidder i en DSG .. måske det er der du tager fejl. Men i en konvertergearkasse sidder der en vådkobling ved hvert gear, samme type som i en DSG, bare i miniformat da der er en kobling per gear.
"Clutch" i nedenstående tegninger af konvertergear er koblingerne.
2021-06-25 13_57_58-Window.png
2021-06-25 13_57_58-Window.png (141.28 KiB) Vist 4624 gange
2021-06-25 13_56_07-Window.png
2021-06-25 13_56_07-Window.png (232.22 KiB) Vist 4624 gange
/Søren.

Peder
Aktiv medlem
Indlæg: 2307
Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 48 times
Been thanked: 202 times

Re: DQ200 DSG - "Frygter" man stadig den ?

Indlæg af Peder » 25. jun 2021, 16:13

Jeg havde en lånebil da jeg fik skiftet forrude i slideren for en måned siden (dq250 maskinen) og fik en T-cross 1.0 tsi - den skulle man tro var så svag at den ikke kan rykke dq200 konstruktionen fra hinanden - men desværre. Den gled i 3. Gear og lavede maxislip mellem gearskift. Den havde gået 600 km, så det var nok tid til ny kobling - måske en ny gearkasse.

Så tiden går - problemerne bistår.
Men nu er tiden for dq200 snart ovre, som elbilerne overtager og den går så i graven med forbrændingsmotoren, med stadig uløste problemer.
Vedhæftede filer
AB3091C1-CD3A-42E8-A275-BDFC76525CD8.jpeg
AB3091C1-CD3A-42E8-A275-BDFC76525CD8.jpeg (132.46 KiB) Vist 4586 gange
Venligst Peder

2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5572
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 317 times
Been thanked: 367 times

Re: DQ200 DSG - "Frygter" man stadig den ?

Indlæg af GranTurismo » 25. jun 2021, 16:51

Peder skrev:
25. jun 2021, 16:13
Jeg havde en lånebil da jeg fik skiftet forrude i slideren for en måned siden (dq250 maskinen) og fik en T-cross 1.0 tsi - den skulle man tro var så svag at den ikke kan rykke dq200 konstruktionen fra hinanden - men desværre. Den gled i 3. Gear og lavede maxislip mellem gearskift. Den havde gået 600 km, så det var nok tid til ny kobling - måske en ny gearkasse.

Så tiden går - problemerne bistår.
Men nu er tiden for dq200 snart ovre, som elbilerne overtager og den går så i graven med forbrændingsmotoren, med stadig uløste problemer.
Det problem kan man læse om herinde med de øvrige DSG-versioner også. Det er typisk bare fordi positionssensoren skal kalibreres. En grundjustering så burde den køre som tiltænkt igen... Medmindre man ignorerer problemet så længe, at koblingerne når at blive slidt.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Peder
Aktiv medlem
Indlæg: 2307
Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 48 times
Been thanked: 202 times

Re: DQ200 DSG - "Frygter" man stadig den ?

Indlæg af Peder » 25. jun 2021, 16:58

GranTurismo skrev:
25. jun 2021, 16:51
Det problem kan man læse om herinde med de øvrige DSG-versioner også. Det er typisk bare fordi positionssensoren skal kalibreres. En grundjustering så burde den køre som tiltænkt igen... Medmindre man ignorerer problemet så længe, at koblingerne når at blive slidt.
Men den har gået 600 km.. så kan man ikke lave andet end at grundjustere.
Alt hvad jeg har ejet af dq200 er løbende blevet grundjusteret, udskiftet, grundjusteret, komplet ny gearkasse og grundjusteret igen. Uden effekt - udover at værkstedet ikke havde andre kort at trække.

Min dq250 er grundjusteret een gang på 180.000 km, og det var ikke nødvendigt, men i forbindelse med anden fejlretning. Den kører perfekt.
Venligst Peder

2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2608
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 610 times
Been thanked: 349 times

Re: DQ200 DSG - "Frygter" man stadig den ?

Indlæg af kGlerup » 25. jun 2021, 17:37


GranTurismo skrev: Det problem kan man læse om herinde med de øvrige DSG-versioner også. Det er typisk bare fordi positionssensoren skal kalibreres. En grundjustering så burde den køre som tiltænkt igen... Medmindre man ignorerer problemet så længe, at koblingerne når at blive slidt.
Vores begyndte med maxi slip efter få tusinde km. Den blev grundjusteret og kørte fint de næste cirka 1000km. Så var den gal igen..
Nok bare mig den var gal med så :)

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5572
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 317 times
Been thanked: 367 times

Re: DQ200 DSG -

Indlæg af GranTurismo » 25. jun 2021, 20:33

kGlerup skrev:
25. jun 2021, 17:37
GranTurismo skrev: Det problem kan man læse om herinde med de øvrige DSG-versioner også. Det er typisk bare fordi positionssensoren skal kalibreres. En grundjustering så burde den køre som tiltænkt igen... Medmindre man ignorerer problemet så længe, at koblingerne når at blive slidt.
Vores begyndte med maxi slip efter få tusinde km. Den blev grundjusteret og kørte fint de næste cirka 1000km. Så var den gal igen..
Nok bare mig den var gal med så :)
...eller måske gearkassens positionssensor? (eller f.eks. forbindelsen hertil)
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2608
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 610 times
Been thanked: 349 times

Re: DQ200 DSG -

Indlæg af kGlerup » 25. jun 2021, 20:49


GranTurismo skrev: ...eller måske gearkassens positionssensor? (eller f.eks. forbindelsen hertil)
Hvad er det for en positionssensor du hentyder til og hvad skal der ske med den? Justeres eller skiftes?
Burde VW ikke vide det så?

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5572
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 317 times
Been thanked: 367 times

Re: DQ200 DSG -

Indlæg af GranTurismo » 25. jun 2021, 21:17

kGlerup skrev:
25. jun 2021, 20:49
GranTurismo skrev: ...eller måske gearkassens positionssensor? (eller f.eks. forbindelsen hertil)
Hvad er det for en positionssensor du hentyder til og hvad skal der ske med den? Justeres eller skiftes?
Burde VW ikke vide det så?
Den positionssensor der registrerer koblingernes position.

Jeg kan jo ikke sidde her og fjerndiagnostisere dit problem. Det vil jo aldrig være andet end et gæt. Man kan nogle gange blive forbløffet over autoriserede værksteders kompetencer... eller mangel på samme.

Jeg kan blot konstatere at dit problem ikke er et generelt problem, som rammer alle... selvom nogle brugere prøver at generalisere.

Hvis en håndfuld brugere fik det problem at cisternen på deres Ifö toilet revnede og tilsammen skrev et firecifret antal indlæg om det, så ville nogle læsere måske også tro, at Ifö laver verdens mest fejlbehæftede toiletter. Der er nok nogle som ville tænke "pfff jeg har haft 4 Ifö toiletter og de har aldrig fejlet noget". Men derfor er problemet jo ikke mindre for de 5 med en revnet cisterne. Det er bare ikke et generelt problem...

Der er også en bruger herinde, hvis DQ381 smed alt olien foran huset. Det ændrer jo ikke på at langt de fleste DQ381 ikke smider alt olien. Det ville stadig ikke være et generelt problem, selvom der var 10 brugere, som oplevede det og de tilsammen skrev 2000 indlæg om det.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2608
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 610 times
Been thanked: 349 times

Re: DQ200 DSG - "Frygter" man stadig den ?

Indlæg af kGlerup » 25. jun 2021, 21:34

Kan positionssensorerne (der er to) kalibreres, eller skifter man den/dem?
Det ville også være fint at vide hvordan man får VW værkstedet til at gøre yderligere når de erklærer at ens let hoppende bil kører helt som den skal :)
Jeg er udmærket klar over at vi er i hvert vores ringhjørne og ikke bliver enige. Jeg er som sådan positiv over selve designet, men forundret over at VW ikke har formået at få has på de sidste ting i HW og SW.
Den ellers dejlige Sportsvan er nu videre og erstattet med noget der kan accelerere HELT uden ryk ;-)

Sokken
Nyt medlem
Indlæg: 117
Tilmeldt: 29. sep 2018, 15:43
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6 times
Been thanked: 15 times

Re: DQ200 DSG - "Frygter" man stadig den ?

Indlæg af Sokken » 25. jun 2021, 22:28

Min Arona går op i omdrejninger ved gearskifte. Uanset om den er kold eller varm.

Det har den gjort nok de sidste 20000 km. Den har kørt 50000 km.

Kommer den til at ruske i gear på et senere tidspunkt hvis det ikke bliver indstillet?

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2608
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 610 times
Been thanked: 349 times

Re: DQ200 DSG - "Frygter" man stadig den ?

Indlæg af kGlerup » 25. jun 2021, 22:34

Sokken skrev:Min Arona går op i omdrejninger ved gearskifte. Uanset om den er kold eller varm.

Det har den gjort nok de sidste 20000 km. Den har kørt 50000 km.

Kommer den til at ruske i gear på et senere tidspunkt hvis det ikke bliver indstillet?
Pas, men tænker ikke der nødvendigvis er en sammenhæng. Den har trods alt kørt 50 kkm, maxi slip ville normalt have vist sig for længe siden :)
Men en grundindstilling bør kunne løse det fænomen.

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5572
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 317 times
Been thanked: 367 times

Re: DQ200 DSG - "Frygter" man stadig den ?

Indlæg af GranTurismo » 25. jun 2021, 23:45

Sokken skrev:
25. jun 2021, 22:28
Min Arona går op i omdrejninger ved gearskifte. Uanset om den er kold eller varm.

Det har den gjort nok de sidste 20000 km. Den har kørt 50000 km.

Kommer den til at ruske i gear på et senere tidspunkt hvis det ikke bliver indstillet?
Jeg ville få den grundjusteret.

Den stiger i omdrejninger fordi skifterobotten ikke helt præcist ved hvor kobling(erne) er. Så kommer den til at koble ud inden den slipper gassen eller giver gas, inden koblingen er i indgreb. Det må alt andet lige slide mere på koblingerne, end når den skifter som den skal.

Det er min opfattelse at rusken oftest skyldes opskift ved for lave omdrejninger. Det er især et problem på 1,0 TSI som af en eller anden grund skifter tidligere op end andre motorversioner (måske af hensyn til emissiontest?).
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5572
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 317 times
Been thanked: 367 times

Re: DQ200 DSG -

Indlæg af GranTurismo » 26. jun 2021, 00:00

kGlerup skrev:
25. jun 2021, 21:34
Kan positionssensorerne (der er to) kalibreres, eller skifter man den/dem?
Ja det sker i forbindelse med en grundjustering. Når systemet kalibrerer koblingspunktet giver det et ryk i bilen.

Jeg ved ikke om begge bliver kalibreret, men formoder at positionssensoren til kobling K1 kalibreres og den så kender afstanden mellem koblingerne, så kalibrering af K2-sensoren ikke er nødvendig.

Det er trist at der er så stor forskel på værkstederne. Jeg var så heldig at "mit" værksted var lydhøre og imødekommende. Jeg kan sagtens følge din frustration, men kan ikke lade være med at tænke om den ikke primært burde være rettet mod værkstedet? Her er vi så tilbage til min kommentar om deres kompetencer eller mangel på samme, som jeg skrev i forrige svar.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Grenaahavn
Helt nyt medlem
Indlæg: 78
Tilmeldt: 9. jul 2016, 14:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 16 times
Been thanked: 16 times

Re: DQ200 DSG - "Frygter" man stadig den ?

Indlæg af Grenaahavn » 26. jun 2021, 04:32

GranTurismo skrev: ↑24. jun 2021, 15:13
Olibadede koblinger er imo en hovsaløsning. Man bader jo heller ikke bremser i olie, for derefter at montere en kraftigere kaliber med mange stempler med højt tryk. = Alle gade motorcykler/motocross motorcykler har oliebadet kobling, så det er nok IKKE en “Hovsaløsning”
These users thanked the author Grenaahavn for the post (total 3):
MichaelSmedi-skGlerup
Skoda Octavia 2,0 TSi 190. Årg. 2019. :geek: VW E-up United model. Årg. 2021 :D

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2608
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 610 times
Been thanked: 349 times

Re: DQ200 DSG -

Indlæg af kGlerup » 26. jun 2021, 08:57


GranTurismo skrev:Jeg ved ikke om begge bliver kalibreret, men formoder at positionssensoren til kobling K1 kalibreres og den så kender afstanden mellem koblingerne, så kalibrering af K2-sensoren ikke er nødvendig.

Det er trist at der er så stor forskel på værkstederne. Jeg var så heldig at "mit" værksted var lydhøre og imødekommende. Jeg kan sagtens følge din frustration, men kan ikke lade være med at tænke om den ikke primært burde være rettet mod værkstedet? Her er vi så tilbage til min kommentar om deres kompetencer eller mangel på samme, som jeg skrev i forrige svar.
Man kan ikke tale om afstand mellem koblingerne i den konstruktion. Det er to separate systemer styringsmæssigt. De har hver deres aktuator med tilhørende proportionalventil. Hver af dem har så en positionssensor, lineær encoder formentlig. Styringen kan ikke udlede noget om K2's position ud fra data fra K1.
Grundjusteringen skal derfor som minimum lære "kiss-point" for begge koblingerne.
Det er tydeligvis her det er gået skævt hvis omdrejninger stiger ved gearskift. Men det bør grundjusteringen klare.
DQ200's grundliggende problem er, efter MIN mening, at softwaren ikke i tilstrækkelig grad kan tage højde for slid på koblingerne, altså at "kiss-point" flytter sig. Softwaren har tydeligvis også svært ved at kompensere ordentligt for miljø faktorer som fugt og temperatur.
Det er bare meget nemmere med oliebadede koblinger da alle disse faktorer er meget mere forudsigelige i et lukket miljø.

Jeg kørte min sag med forhandleren og involverede Semler. Semler bekræftede at bilen kørte som tiltænkt og intet yderligere ville blive gjort.
Så gad jeg ikke smide mere energi efter en leasingbil, men konstaterede blot at VW bare havde sat barren rigtig lavt for det produkt.

Mech0z
Helt nyt medlem
Indlæg: 60
Tilmeldt: 5. jun 2017, 22:03
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6 times
Been thanked: 1 time

Re: DQ200 DSG - "Frygter" man stadig den ?

Indlæg af Mech0z » 26. jun 2021, 22:21

Hvis man kigger på en Passat B8 eller Superb 3V ville i så gå efter en 1,8 for at undgå de her problemer eller har den bare andre problemer samt dårlig brændstof økonomi?

Er det blevet bedre med alderen eller motorer f.eks er 1,5 150hk bedre end 1,4 150hk?
Skoda Octavia III Elegance 2013 Hatchback 1.4TSI 140HK

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: DQ200 DSG - "Frygter" man stadig den ?

Indlæg af HansH » 26. jun 2021, 22:47

Mech0z skrev:
26. jun 2021, 22:21
Hvis man kigger på en Passat B8 eller Superb 3V ville i så gå efter en 1,8 for at undgå de her problemer ...
1.8TSI har også DQ200.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5572
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 317 times
Been thanked: 367 times

Re: DQ200 DSG - "Frygter" man stadig den ?

Indlæg af GranTurismo » 26. jun 2021, 22:51

Mech0z skrev:
26. jun 2021, 22:21
Hvis man kigger på en Passat B8 eller Superb 3V ville i så gå efter en 1,8 for at undgå de her problemer eller har den bare andre problemer samt dårlig brændstof økonomi?

Er det blevet bedre med alderen eller motorer f.eks er 1,5 150hk bedre end 1,4 150hk?
Jeg ville undgå 1,8. De tidligere generationer har ry for at bruge meget olie. Det skulle dog være bedre i den sidste generation. Den kører med samme DSG som 1,4/1,5 og bruger som du nævner mere benzin.

Det er ikke mange problemer man hører om med 1,4. 1,4 og 1,5 trækker ret ens, men 1,5 trækker imo lidt bedre under 2000 omdrejninger.

Jeg har en 1,4 TSI 150 og det er også den jeg vil anbefale
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Besvar

Tilbage til "Transmission"