Side 1 af 1

Golf 7 1/2 diesel eller benzin?

: 28. jun 2021, 19:29
af nygaardmartin
Går ig overvejer sådan en golf 7 variant fra 18-20 stykker, men har både kig på 2.0 TDI 150hk og en 1.5 tsi 150 hk, begge med dsg. Kører ca 35000km om året, og ja selvfølgelig kører TDI’en længst på literen, men ud over det, hvad er der så af fordele og ulemper ved de to?Er der ikke noget med gearkassen på benzin udgaven kan være lidt træls?
PFT

Re: Golf 7 1/2 diesel eller benzin?

: 28. jun 2021, 19:53
af kGlerup
Du bliver nødt til at præge at søge på DQ200 herinde.
Det er nok det mest diskuterede emne overhovedet herinde..

Re: Golf 7 1/2 diesel eller benzin?

: 28. jun 2021, 20:24
af GranTurismo
Udover gearkassen som er en smagssag, så bør man også kigge på serviceudgifter, årlig afgift, potentielle reparationer samt forskelle på indkøbspris og forventet afskrivning i ejerperioden.

TDI'en er dyrere i årlig afgift og har EGR-ventil samt dieselpartikelfilter som dyre potentielle reparationer.

TSI'en er dyrere i brændstof.

Da du kigger på brugt er der måske ikke ret stor forskel i indkøbspris. Jeg vil tro TDI er dyrere i afskrivning -medmindre TSI'en har gået mange km, når du sælger den.

Serviceomkostninger tror jeg heller ikke der er den store forskel på. TSI har tændrør der skal skiftes. Til gengæld er der olieskiftinterval på TDI'ens gearkasse.

Jeg tror ikke vi får forbud mod Euro6 diesel i de større byer herhjemme inden for de næste år. Men måske nogle udenlandske storbyer får?

Hvor langt kører du til arbejde? Kører du mange korte ture?

Re: Golf 7 1/2 diesel eller benzin?

: 28. jun 2021, 20:41
af nygaardmartin
Jeg har 50km på job, og konen har 120km og det er sådan en bil vi begge bruger sådan på skift, da vi i husstanden også har en Up! Golfen er ment som erstatning for min nuværende A4 B8 TDI 143hk. De to biler jeg har kigget på er en 2020 1.5 TSI r-Line der har gået 26000 til 299000kr og TDI i highline fra 18 der har gået 132000 til 200000. Planen er at bilen skal sælges igen om et par år.

Re: Golf 7 1/2 diesel eller benzin?

: 28. jun 2021, 21:19
af Hallas
Diesel har gået for meget. Evt sparet ved indkøb kan koste på km i rep. Du vil jo skulle sælge den med mange km, hvorimod benzin stadig vil have færre km på tæller

Re: Golf 7 1/2 diesel eller benzin?

: 28. jun 2021, 21:50
af GranTurismo
nygaardmartin skrev:
28. jun 2021, 20:41
Jeg har 50km på job, og konen har 120km og det er sådan en bil vi begge bruger sådan på skift, da vi i husstanden også har en Up! Golfen er ment som erstatning for min nuværende A4 B8 TDI 143hk. De to biler jeg har kigget på er en 2020 1.5 TSI r-Line der har gået 26000 til 299000kr og TDI i highline fra 18 der har gået 132000 til 200000. Planen er at bilen skal sælges igen om et par år.
Det er lidt en svær sammenligning. Den ene har jo kørt 5 gange så langt.

Det er jo hele bilen der har kørt hhv 100k og 200 k km ved salg, herunder undervogn, bremser, lejer m.m. samt slitage på interiør. Om det vil medføre øgede reparationer er nok svært at gisne om.

Og så er der jo også forskel på R-line og Highline udstyr. Nogle vil foretrække konen, andre datteren.

Re: Golf 7 1/2 diesel eller benzin?

: 29. jun 2021, 10:13
af Charlimike
Vælg dieslen den går brandgodt og er god til trailer. Tsi”en er lige hurtig men føles mere tam bag rattet.

Re: Golf 7 1/2 diesel eller benzin?

: 29. jun 2021, 20:23
af i-s
Jeg havde valgt TDI'en, alene fordi køreglæden er størst i den.

Re: Golf 7 1/2 diesel eller benzin?

: 29. jun 2021, 23:05
af GranTurismo
Jeg havde klart valgt 1,5 TSI. Det er imo en langt mere harmonisk motor som har et bedre bundtræk og trækker godt over mange omdrejninger.

Jeg synes den trækker godt fra ca 1600-6000 omdrejninger. TDI'en synes jeg trækker godt fra 2000-4000 omdrejninger.

TSI'en har ikke kørt ret langt. Og så foretrækker jeg også R-line udstyret frem for Highline, selvom en Highline også er veludstyret.

Re: Golf 7 1/2 diesel eller benzin?

: 30. jun 2021, 06:01
af Charlimike
Nu er der heldigvis lidt forskel på teori og praksis. Har logget 2x Leon st hhv 1.5 tsi 150 og 2.0 tdi 150. Begge 7 trins, og målt ved samme udveksling, dog i forskellige gear da tsi er mere lavgearet men stadig med samme udgangspunkt udveksling tæt på 3.0, nøjagtig som du ville gøre på rullefelt.
Jeg logger altid 50-150kmt ish, og kan sige at 2.0 tdi er 2 sek hurtigere i den sprint. Dog er 0-100kmt nærmest det samme.
2.0 tdi har noget mere overarm ved D2D kørsel.

At de skulle arbejde over er smalt område kan jeg ikke genkende. Det er muligt at peak ligger mellem 2000-3000 rpm, og at man skruer ned for festen over 4000 rpm i dieslen for at passe på egt og grejet.

Min egen diesel er begrænset under 2000 rpm for at passe på grejet, og max moment frigives højere oppe da der køres max på med moment.

1.4 tsi - 1.5 tsi er med god grund populære men de er faktisk ikke for happy over 5000 rpm pga turboladeren.

Man skal købe efter behov og hvad hjertet siger.
EECC0B63-9501-466A-88B7-B6BB5E66D048.jpeg
EECC0B63-9501-466A-88B7-B6BB5E66D048.jpeg (172.9 KiB) Vist 713 gange
AFB1179E-DE8C-47D8-A6C4-C6B801B9DA9B.jpeg
AFB1179E-DE8C-47D8-A6C4-C6B801B9DA9B.jpeg (138.96 KiB) Vist 713 gange
533F1C55-2552-4338-9EE9-52F49A57608D.jpeg
533F1C55-2552-4338-9EE9-52F49A57608D.jpeg (78.17 KiB) Vist 713 gange

Re: Golf 7 1/2 diesel eller benzin?

: 30. jun 2021, 06:18
af HansH
Charlimike skrev:
30. jun 2021, 06:01
Jeg logger altid 50-150kmt ish, og kan sige at 2.0 tdi er 2 sek hurtigere i den sprint.
Forstår ikke helt ... måske jeg ikke evner at læse dit målingsark.

Men som jeg forstår det, så tager de 3 motorer hh.vis 14,4s - 14,03s - 14,1s om at løbe 50-150.
Altså nederste række på første illustration, og altså praktisk taget samme tid.

Men du skriver at 2.0TDI er 2 sek hurtigere i den disciplin ?

Ellers er du nødt til lige at forklare nærmere hvad dit målingsark viser.

Re: Golf 7 1/2 diesel eller benzin?

: 30. jun 2021, 06:32
af Charlimike
HansH skrev:
30. jun 2021, 06:18
Charlimike skrev:
30. jun 2021, 06:01
Jeg logger altid 50-150kmt ish, og kan sige at 2.0 tdi er 2 sek hurtigere i den sprint.
Forstår ikke helt ... måske jeg ikke evner at læse dit målingsark.

Men som jeg forstår det, så tager de 3 motorer hh.vis 14,4s - 14,03s - 14,1s om at løbe 50-150.
Altså nederste række på første illustration, og altså praktisk taget samme tid.

Men du skriver at 2.0TDI er 2 sek hurtigere i den disciplin ?

Ellers er du nødt til lige at forklare nærmere hvad dit målingsark viser.
Nu omhandler arken min egen tdi, og ikke 150 tdi. Det et for at vise at en diesel ikke dør over 3000 rpm som nogen mener.

Man bruger 1 tids kolonne pr parameter, så man skal tegne en kurve hvis man vil sammeligne alle parametre ved et givent rpm tal.

Hvis man tager kolonne hastighed som også har en tids kolonne, er 2.0 tdi knap 2 sek hurtigere end 1.5 tsi fra 50 til 150 kmt målt med gear låst til bestemt gear, men begge ved samme slutudveksling.

Det må tilskrives de 100 eksta nm. Nu er den sprint også i dieslens favør.

Re: Golf 7 1/2 diesel eller benzin?

: 30. jun 2021, 06:36
af HansH
Ah... okay.
Blot fordi du skrev at du havde logget 2 x 1.5TSI og 1 x 2.0TDI i disciplinen 50-150, og så syntes jeg arket passede noget så fint med 3 tidskolonner og det hastighedsinterval du skrev om... :)

Got it.

Re: Golf 7 1/2 diesel eller benzin?

: 30. jun 2021, 10:53
af GranTurismo
Charlimike skrev:
30. jun 2021, 06:01
Nu er der heldigvis lidt forskel på teori og praksis. Har logget 2x Leon st hhv 1.5 tsi 150 og 2.0 tdi 150. Begge 7 trins, og målt ved samme udveksling, dog i forskellige gear da tsi er mere lavgearet men stadig med samme udgangspunkt udveksling tæt på 3.0, nøjagtig som du ville gøre på rullefelt.
Jeg logger altid 50-150kmt ish, og kan sige at 2.0 tdi er 2 sek hurtigere i den sprint. Dog er 0-100kmt nærmest det samme.
2.0 tdi har noget mere overarm ved D2D kørsel.

At de skulle arbejde over er smalt område kan jeg ikke genkende. Det er muligt at peak ligger mellem 2000-3000 rpm, og at man skruer ned for festen over 4000 rpm i dieslen for at passe på egt og grejet.

Min egen diesel er begrænset under 2000 rpm for at passe på grejet, og max moment frigives højere oppe da der køres max på med moment.

1.4 tsi - 1.5 tsi er med god grund populære men de er faktisk ikke for happy over 5000 rpm pga turboladeren.

Man skal købe efter behov og hvad hjertet siger.EECC0B63-9501-466A-88B7-B6BB5E66D048.jpegAFB1179E-DE8C-47D8-A6C4-C6B801B9DA9B.jpeg533F1C55-2552-4338-9EE9-52F49A57608D.jpeg
At logge dem i forskellige gear er jo en stor fejl. Det vil alt andet lige give en fordel til TDI'en. Men kun på papiret. De skal selvfølgelig logges i samme gear, da den ene har maks omdrejninger ved 6000 og den anden ved 4500. Der er VW's egne opgivelser mere reelle. Når man kigger på VW's opgivelse for 80-120 km/t i 5. gear, er tiden nærmest identisk. Hvis jeg husker ret er TSI'en 0,1 sekund hurtigere.

Det du måler på din metode er jo en sammenligning af acceleration over forskellige hastigheder. TDI'en er sikkert 2 sekunder hurtigere fra f.eks. 60-90 km/t end TSI'en er fra 80-120 km/t. Og det er jo reelt set det du måler, når du logger dem i forskellige gear.

Vi må kigge på nogle forskellige kurver, for på de dynokurver jeg har over 1,4/1,5 TSI holder de maks effekt på 150 Hk helt op til 6000 omdrejninger, hvor 2,0 TDI 150 mister effekt over 4000. Men når man begynder at tune på dem, så mister de begge effekt op mod det røde felt. Her er f.eks. min egen 1,4: