DSG7 der kommer lyd/ryk under motorhjelm

Alt vedr. gear, kobling mv.
Fisher
Helt nyt medlem
Indlæg: 76
Tilmeldt: 9. aug 2021, 15:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

DSG7 der kommer lyd/ryk under motorhjelm

Indlæg af Fisher » 12. aug 2021, 20:48

:twisted: Hey Folkens

Jeg er en ny glæd ejer af en Passat 1.5 TSI DSG7 fra 2019, dog tror jeg at der er et eller andet der er galt med min gearkasse.

Her til aften fandt jeg ud af at når jeg står stille og skifter fra D til R så gir det et mærkeligt lyd fra under motorhjelmen, den gør det ikke altid men gør det tit syns jeg.

Når jeg skifter mellem P til R er der intet lyd. Og når jeg skifter fra N til R er der meget lidt lyd, ikke noget men normalt vil lægge mærke til. Men Fra D til R kan virkelig gi en lyd og rykken.

Nogen der har oplevet det samme og evt ved hvad det kan være? Bilen har kørt 33500km og er købt sidste uge så den har stadig halvt års garanti.

Regner med at kør den indtil forhandleren men vil hør jeres erfaring.

Har optaget lyden og vil i lytte til kan jeg sende den.

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5575
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 319 times
Been thanked: 368 times

Re: DSG7 der kommer lyd/ryk under motorhjelm

Indlæg af GranTurismo » 13. aug 2021, 09:17

Det kunne godt lyde som enten et synkroniseringsproblem i gearkassen og/eller som om koblingen ikke kobler helt ud når tandhjulet til bakgear tilkobles.

Da der er garanti på bilen, er det eneste rigtige at få værkstedet til at se på den. De vil formodentligt starte med at grundjustere den. Hvis det er sidstnævnte forslag, vil det nok kunne løse problemet.

Held og lykke!
These users thanked the author GranTurismo for the post:
Anders D
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Fisher
Helt nyt medlem
Indlæg: 76
Tilmeldt: 9. aug 2021, 15:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: DSG7 der kommer lyd/ryk under motorhjelm

Indlæg af Fisher » 13. aug 2021, 09:30

GranTurismo skrev:
13. aug 2021, 09:17
Det kunne godt lyde som enten et synkroniseringsproblem i gearkassen og/eller som om koblingen ikke kobler helt ud når tandhjulet til bakgear tilkobles.

Da der er garanti på bilen, er det eneste rigtige at få værkstedet til at se på den. De vil formodentligt starte med at grundjustere den. Hvis det er sidstnævnte forslag, vil det nok kunne løse problemet.

Held og lykke!

Jeg har snakket med sælgeren, han siger at det er normalt, og at lyden kommer ved udatødningen hvor en ventil der åbner lukker, hvilket syns jeg ikke det lyd overbevisende.

Den gør det engang imellem, og derfor hælder jeg også lidt på tandhjulsproblem men jeg ved det ikke :)

Lyden minder faktisk lidt om manuel gear hvor men prøver og smide den i bakgear med dårlig kobling

Det skal så os lige siges at når jeg sætter den på R fra P er der intet lyd, lyden kommer svagt ved skift fra D til N og lidt højere ved D til R og nogengange med alt for højt lyd ved skift mellem D til R 😡😡

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5575
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 319 times
Been thanked: 368 times

Re: DSG7 der kommer lyd/ryk under motorhjelm

Indlæg af GranTurismo » 13. aug 2021, 09:37

Forstår jeg det ret, at det nærmest rykker i bilen, når du skifter fra D (via N) til R? Det er i hvert fald ikke normalt.

Jeg tror du skal snakke med en anden end sælgeren. Evt værkstedets værkfører. Er det et autoriseret værksted? Hvornår i 2019 er bilen fra? Måske der stadig er fabriksgaranti på? (2 år medmindre yderligere er tilkøbt)
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Fisher
Helt nyt medlem
Indlæg: 76
Tilmeldt: 9. aug 2021, 15:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: DSG7 der kommer lyd/ryk under motorhjelm

Indlæg af Fisher » 13. aug 2021, 10:03

GranTurismo skrev:
13. aug 2021, 09:37
Forstår jeg det ret, at det nærmest rykker i bilen, når du skifter fra D (via N) til R? Det er i hvert fald ikke normalt.

Jeg tror du skal snakke med en anden end sælgeren. Evt værkstedets værkfører. Er det et autoriseret værksted? Hvornår i 2019 er bilen fra? Måske der stadig er fabriksgaranti på? (2 år medmindre yderligere er tilkøbt)
Jep du forstår rigtigt, præcis det den gør, dog gør den ikke hvergang, men den kan både give lyd samtidig med den prøver og rykke i bilen.

Han mente at det var en udstødnings ventil der gør det men den spiser jeg sgu ikke.

Kør den ud til dem idag, så han kan prøve og lytte til det. Men det noget de får og kigge nærmere på vil ikke risikere at dsg’en bliver smadret. Selvom jeg har halvtårs garanti på bilen :)

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13243
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3207 times
Been thanked: 4541 times

Re: DSG7 der kommer lyd/ryk under motorhjelm

Indlæg af HansH » 13. aug 2021, 10:13

Bakgearet ligger på kobling K2 sammen med 2-4-6.
Det lyder som om K2 kunne trænge til en grundjustering, fordi den - som GT påpeger - måske lige knapt er åbnet helt (eller lukker lidt for tidligt) når bakgearet kobles ind.

Det er altid en god start at forsøge med en grundjustering. Det kan løse mange ting, og koster ikke noget (hvis man selv kan lave det med VCDS eller OBD11 f.eks.).
Hvis du ikke selv har nogen af de værktøjer til rådighed, er du velkommen til et besøg i Taulov. Din profil siger Østjylland, men .... Østjylland er jo kæmpestort !!! :D

Jeg må så dog sige - det undrer mig i givet fald at den også laver lyd fra D-->N. Det burde ikke have noget med kobling at gøre ... :?
These users thanked the author HansH for the post:
Anders D
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Fisher
Helt nyt medlem
Indlæg: 76
Tilmeldt: 9. aug 2021, 15:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: DSG7 der kommer lyd/ryk under motorhjelm

Indlæg af Fisher » 13. aug 2021, 10:43

HansH skrev:
13. aug 2021, 10:13
Bakgearet ligger på kobling K2 sammen med 2-4-6.
Det lyder som om K2 kunne trænge til en grundjustering, fordi den - som GT påpeger - måske lige knapt er åbnet helt (eller lukker lidt for tidligt) når bakgearet kobles ind.

Det er altid en god start at forsøge med en grundjustering. Det kan løse mange ting, og koster ikke noget (hvis man selv kan lave det med VCDS eller OBD11 f.eks.).
Hvis du ikke selv har nogen af de værktøjer til rådighed, er du velkommen til et besøg i Taulov. Din profil siger Østjylland, men .... Østjylland er jo kæmpestort !!! :D

Jeg må så dog sige - det undrer mig i givet fald at den også laver lyd fra D-->N. Det burde ikke have noget med kobling at gøre ... :?

Tak for dit svarer, har selv vcds dog ved jeg ikke helt hvordan jeg skal bruge den til grundjustering, og når det så sagt er det ikke bedst forhandleren prøver og grundjustere den vis det er det der gør det?

Jeg er bare bange for om vi er i en større rep?

Er fra Århus :)

Det er iike fordi det gir en ordenligt
Lyd, men den gir da et svagt lyd ligesom men skifter helt alm gear på en manuel gear :) fra D til N :)

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13243
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3207 times
Been thanked: 4541 times

Re: DSG7 der kommer lyd/ryk under motorhjelm

Indlæg af HansH » 13. aug 2021, 10:46

Fisher skrev:
13. aug 2021, 10:43

Tak for dit svarer, har selv vcds dog ved jeg ikke helt hvordan jeg skal bruge den til grundjustering, og når det så sagt er det ikke bedst forhandleren prøver og grundjustere den vis det er det der gør det?

Jeg er bare bange for om vi er i en større rep?

Er fra Århus :)

Det er iike fordi det gir en ordenligt
Lyd, men den gir da et svagt lyd ligesom men skifter helt alm gear på en manuel gear :) fra D til N :)
Ja okay ..... det er jo dét med at beskrive en lyd ... det kan være temmelig svært :)

Bedste måde det kan give mening er nok hvis én der i forvejen kører DSG7 hører din lyd, og dermed får en chance for at bedømme det.

Jeg kan godt følge dig i, at så længe du er i en reklamationsretsperiode, vil det måske være bedst at lade sælger kigge på det, fremfor selv at begynde at rode med det.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Anders D
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5712
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 92 times
Been thanked: 189 times

Re: DSG7 der kommer lyd/ryk under motorhjelm

Indlæg af Anders D » 13. aug 2021, 10:51

Sker det på helt plan vej, eller er der måske tale om at det primært sker når du holder på en hældning?

Spørger fordi du skriver at symptomerne oplevelse sporadisk.

Fisher
Helt nyt medlem
Indlæg: 76
Tilmeldt: 9. aug 2021, 15:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: DSG7 der kommer lyd/ryk under motorhjelm

Indlæg af Fisher » 13. aug 2021, 11:00

HansH skrev:
13. aug 2021, 10:46
Ja okay ..... det er jo dét med at beskrive en lyd ... det kan være temmelig svært :)

Bedste måde det kan give mening er nok hvis én der i forvejen kører DSG7 hører din lyd, og dermed får en chance for at bedømme det.

Jeg kan godt følge dig i, at så længe du er i en reklamationsretsperiode, vil det måske være bedst at lade sælger kigge på det, fremfor selv at begynde at rode med det.
Netop, har en ven med en polo 1.4tsi dsg 7 har lyttet til hans og hans lyder slet ikke sådan. Så jeg er ret overbevidst om den fejler noget med mærkeligt at den kan gør det allerede da den kun har kørt 33500

Fisher
Helt nyt medlem
Indlæg: 76
Tilmeldt: 9. aug 2021, 15:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: DSG7 der kommer lyd/ryk under motorhjelm

Indlæg af Fisher » 13. aug 2021, 11:01

Anders D skrev:
13. aug 2021, 10:51
Sker det på helt plan vej, eller er der måske tale om at det primært sker når du holder på en hældning?

Spørger fordi du skriver at symptomerne oplevelse sporadisk.
Hej Anders

Det sker på et helt plan vej og når jeg skifter imens den kør på tomomgang

Anders D
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5712
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 92 times
Been thanked: 189 times

Re: DSG7 der kommer lyd/ryk under motorhjelm

Indlæg af Anders D » 13. aug 2021, 11:04

Det kunne være fedt hvis du kunne dele din optagelse med os. At se og høre et symptom med egne sanser hjælper som oftest bedst. Hvilken platform kan du dele på?

Fisher
Helt nyt medlem
Indlæg: 76
Tilmeldt: 9. aug 2021, 15:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: DSG7 der kommer lyd/ryk under motorhjelm

Indlæg af Fisher » 13. aug 2021, 11:08

Anders D skrev:
13. aug 2021, 11:04
Det kunne være fedt hvis du kunne dele din optagelse med os. At se og høre et symptom med egne sanser hjælper som oftest bedst. Hvilken platform kan du dele på?
Hvordan kan jeg dele det herinde? Det er optaget som video?

Anders D
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5712
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 92 times
Been thanked: 189 times

Re: DSG7 der kommer lyd/ryk under motorhjelm

Indlæg af Anders D » 13. aug 2021, 11:14

Det kan du ikke. Har du en Android eller iPhone som kilde? Eventuelt kan du det det med mig privat, så kan jeg smide et link op via Google Photos.

Fisher
Helt nyt medlem
Indlæg: 76
Tilmeldt: 9. aug 2021, 15:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: DSG7 der kommer lyd/ryk under motorhjelm

Indlæg af Fisher » 13. aug 2021, 11:16

Anders D skrev:
13. aug 2021, 11:14
Det kan du ikke. Har du en Android eller iPhone som kilde? Eventuelt kan du det det med mig privat, så kan jeg smide et link op via Google Photos.
Den er optaget med Iphone, hvordan kan jeg sende det til dig? Mobil eller mail? :)

Anders D
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5712
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 92 times
Been thanked: 189 times

Re: DSG7 der kommer lyd/ryk under motorhjelm

Indlæg af Anders D » 13. aug 2021, 11:23

Jeg sender dig en PB via email med detaljer.

Fisher
Helt nyt medlem
Indlæg: 76
Tilmeldt: 9. aug 2021, 15:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: DSG7 der kommer lyd/ryk under motorhjelm

Indlæg af Fisher » 13. aug 2021, 11:26

Anders D skrev:
13. aug 2021, 11:23
Jeg sender dig en PB via email med detaljer.
Fedt kan du se min mail? Og det kan du bare gør nu så kan jeg sende det med det samme :)

Anders D
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5712
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 92 times
Been thanked: 189 times

Re: DSG7 der kommer lyd/ryk under motorhjelm

Indlæg af Anders D » 13. aug 2021, 11:36

De 3 modtagne videoer med symptomet kan ses/høres her:

https://photos.app.goo.gl/PwTHo5PLT7Vm85U3A

(Det eneste jeg ved første gennemlytning hører, er 'normale'/forventede lyde fra skiftearmene, der bevæger sig i gearkassen. Ikke at min DSG gearkasse siger sådan, men synes som sagt ikke rigtigt jeg hører et alvorligt problem. Glæder mig til at høre hvad de andre mener :) )

Måske, som der nævnes, kan en grundindstilling formildne omstændighederne.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13243
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3207 times
Been thanked: 4541 times

Re: DSG7 der kommer lyd/ryk under motorhjelm

Indlæg af HansH » 13. aug 2021, 11:57

Jeg synes helt klart det er for voldsomt.
Én ting er de klik-klak lyde, som Anders helt rigtig siger den skal lave når skiftegaflerne flytter skiftegaflerne i gearkassen ... men en anden ting er de ryk.
Når du sidder med bremsen trådt (fast!) ned, så SKAL koblingerne være HELT åbne. Og så må det ikke rykke sådan i hele bilen.

Jeg holder fast i at mit første forsøg på en løsning ville være en grundjustering - og så se hvad man har når den er gennemført.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Fisher
Helt nyt medlem
Indlæg: 76
Tilmeldt: 9. aug 2021, 15:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: DSG7 der kommer lyd/ryk under motorhjelm

Indlæg af Fisher » 13. aug 2021, 12:03

HansH skrev:
13. aug 2021, 11:57
Jeg synes helt klart det er for voldsomt.
Én ting er de klik-klak lyde, som Anders helt rigtig siger den skal lave når skiftegaflerne flytter skiftegaflerne i gearkassen ... men en anden ting er de ryk.
Når du sidder med bremsen trådt (fast!) ned, så SKAL koblingerne være HELT åbne. Og så må det ikke rykke sådan i hele bilen.

Jeg holder fast i at mit første forsøg på en løsning ville være en grundjustering - og så se hvad man har når den er gennemført.

Har en Vw mekaniker ven, han mente at det kunne være skiftergafler som måske var revnet, det er set før siger han.

Men er de lyde normalt??

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13243
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3207 times
Been thanked: 4541 times

Re: DSG7 der kommer lyd/ryk under motorhjelm

Indlæg af HansH » 13. aug 2021, 12:12

Fisher skrev:
13. aug 2021, 12:03
Men er de lyde normalt??
Nej, det synes jeg ikke de er. Vores 11 år gamle dame med 190.000km på bagen siger slet ikke sådan.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Anders D
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5712
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 92 times
Been thanked: 189 times

Re: DSG7 der kommer lyd/ryk under motorhjelm

Indlæg af Anders D » 13. aug 2021, 12:32

HansH skrev:
13. aug 2021, 11:57
Én ting er de klik-klak lyde, som Anders helt rigtig siger den skal lave når skiftegaflerne flytter skiftegaflerne i gearkassen ... men en anden ting er de ryk.
Når du sidder med bremsen trådt (fast!) ned, så SKAL koblingerne være HELT åbne. Og så må det ikke rykke sådan i hele bilen.
Det var lige præcis derfor jeg ville have symptomerne ind i fællesskabsview'et her. Det giver et langt bedre resultat. Tak Hans ;)
These users thanked the author Anders D for the post:
HansH

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5575
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 319 times
Been thanked: 368 times

Re: DSG7 der kommer lyd/ryk under motorhjelm

Indlæg af GranTurismo » 13. aug 2021, 12:45

Jeg synes også det lyder højere end på min. Men lyde høres selvfølgelig tydeligere indendørs i en garage. Og oftest hører man det jo inde fra kabinen.

Det er jo dele i metal som flytter sig og går i indgreb, så det vil altid skabe noget lyd. Om det er mere end normalt har jeg svært ved at vurdere.

Men skift mellem de enkelte gear skal ikke give et ryk i bilen, som Hans også er inde på.

En grundjustering kan jo ikke rigtig skade noget, så det er imo et forsøg værd. Jeg ville prøve at bede værkstedet om at gøre det på garantien. Det koster dem ikke rigtig noget udover lidt arbejdstid. Hvis man selv skal betale for det, er det nok typisk ½ arbejdstime. Alternativt kan du måske finde en guide til det (måske YouTube?) og selv prøve med din VCDS. Vær opmærksom på at efter grundjusteringen skal gearkassen adaptere forskellige situationer under kørsel. Det gør den dog helt automatisk. Det kan tage op til 180 km kørsel, før den er helt adapteret og burde virke optimalt.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5575
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 319 times
Been thanked: 368 times

Re: DSG7 der kommer lyd/ryk under motorhjelm

Indlæg af GranTurismo » 13. aug 2021, 12:56

Jeg fandt denne video på YouTube. Jeg har dog ingen idé om metoden virker?!?



Denne video skulle være en guide til VCDS grundjustering (dog på en 6 trins DQ250)

VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Fisher
Helt nyt medlem
Indlæg: 76
Tilmeldt: 9. aug 2021, 15:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: DSG7 der kommer lyd/ryk under motorhjelm

Indlæg af Fisher » 13. aug 2021, 13:05

HansH skrev:
13. aug 2021, 12:12
Fisher skrev:
13. aug 2021, 12:03
Men er de lyde normalt??
Nej, det synes jeg ikke de er. Vores 11 år gamle dame med 190.000km på bagen siger slet ikke sådan.
Har byttet min superb med Dsg6 til fordel for passaten. Superben havde kørt 200.000 og slet ingen lyd fra dsg

Fisher
Helt nyt medlem
Indlæg: 76
Tilmeldt: 9. aug 2021, 15:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: DSG7 der kommer lyd/ryk under motorhjelm

Indlæg af Fisher » 13. aug 2021, 13:23

GranTurismo skrev:
13. aug 2021, 12:45
Jeg synes også det lyder højere end på min. Men lyde høres selvfølgelig tydeligere indendørs i en garage. Og oftest hører man det jo inde fra kabinen.

Det er jo dele i metal som flytter sig og går i indgreb, så det vil altid skabe noget lyd. Om det er mere end normalt har jeg svært ved at vurdere.

Men skift mellem de enkelte gear skal ikke give et ryk i bilen, som Hans også er inde på.

En grundjustering kan jo ikke rigtig skade noget, så det er imo et forsøg værd. Jeg ville prøve at bede værkstedet om at gøre det på garantien. Det koster dem ikke rigtig noget udover lidt arbejdstid. Hvis man selv skal betale for det, er det nok typisk ½ arbejdstime. Alternativt kan du måske finde en guide til det (måske YouTube?) og selv prøve med din VCDS. Vær opmærksom på at efter grundjusteringen skal gearkassen adaptere forskellige situationer under kørsel. Det gør den dog helt automatisk. Det kan tage op til 180 km kørsel, før den er helt adapteret og burde virke optimalt.

Har lige været hos Forhandleren, og han kunne godt hør det, men han mener det er normalt, han havde en lignende bil til at stående til salg, den fik vi startet og prøvet gearen af. Den gav også samme lyd fra sig. Mon det er normalt på dem?

Fisher
Helt nyt medlem
Indlæg: 76
Tilmeldt: 9. aug 2021, 15:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: DSG7 der kommer lyd/ryk under motorhjelm

Indlæg af Fisher » 13. aug 2021, 13:25

HansH skrev:
13. aug 2021, 11:57
Jeg synes helt klart det er for voldsomt.
Én ting er de klik-klak lyde, som Anders helt rigtig siger den skal lave når skiftegaflerne flytter skiftegaflerne i gearkassen ... men en anden ting er de ryk.
Når du sidder med bremsen trådt (fast!) ned, så SKAL koblingerne være HELT åbne. Og så må det ikke rykke sådan i hele bilen.

Jeg holder fast i at mit første forsøg på en løsning ville være en grundjustering - og så se hvad man har når den er gennemført.

Kunne du hjælpe/guide mig med grundjustere dsg’en? Over tlf eller fjernstyring? :)

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13243
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3207 times
Been thanked: 4541 times

Re: DSG7 der kommer lyd/ryk under motorhjelm

Indlæg af HansH » 13. aug 2021, 13:41

Fisher skrev:
13. aug 2021, 13:25
Kunne du hjælpe/guide mig med grundjustere dsg’en? Over tlf eller fjernstyring? :)
Allerførst vil jeg anbefale at du kun forsøger dig med nyeste, originale VCDS.
Din bil er så ny, at en gammel uddateret kinakopi ikke vil fungere ... med stor sandsynlighed.

Har du det - nyeste, originale VCDS ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Fisher
Helt nyt medlem
Indlæg: 76
Tilmeldt: 9. aug 2021, 15:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: DSG7 der kommer lyd/ryk under motorhjelm

Indlæg af Fisher » 13. aug 2021, 14:05

HansH skrev:
13. aug 2021, 13:41
Fisher skrev:
13. aug 2021, 13:25
Kunne du hjælpe/guide mig med grundjustere dsg’en? Over tlf eller fjernstyring? :)
Allerførst vil jeg anbefale at du kun forsøger dig med nyeste, originale VCDS.
Din bil er så ny, at en gammel uddateret kinakopi ikke vil fungere ... med stor sandsynlighed.

Har du det - nyeste, originale VCDS ?

Jeg har et org opdateret vcds. Ingen kina model her

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13243
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3207 times
Been thanked: 4541 times

Re: DSG7 der kommer lyd/ryk under motorhjelm

Indlæg af HansH » 13. aug 2021, 14:15

Fisher skrev:
13. aug 2021, 14:05
Jeg har et org opdateret vcds. Ingen kina model her
Super! :) Så er udgangspunktet i orden.

Ross-Tech har en procedurebeskrivelse her - http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.ph ... _(DSG/0AM)

Den afviger dog på et enkelt punkt, er min erfaring.
På de nye gearkasser (som din) skal grundjustering IKKE startes ved at aktivere gruppe 060.
I stedet har du en dropdown menu inde i 04 - basic settings, hvor du ganske enkelt vælger et punkt der hedder "Basic settings / clutch adaptation" eller noget i den stil ....

Resten af opskriften - dvs
- gearolie temp skal være >30
- fod på bremse, håndbremse trukket
... osv osv

.. er det samme.
Samme gælder for den efterfølgende Defined Test Drive procedure.

Jeg kan opskriften nogenlunde godt i hovedet fordi jeg efterhånden har gjort det mange gange, men jeg har den alligevel altid ved hånden og går slavisk frem, når jeg skal gøre det, for at være sikker på at det bliver gjort rigtigt.

Hvis jeg skulle guide dig pr tlf, så ville jeg bare læse op fra denne..... kan jeg lige så godt tilstå :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Besvar

Tilbage til "Transmission"