Gearkassen på min Audi Q7 2015' (4M 2015->) skifter hård i enkelte gear. BOS i Greve sagde, at det skyldes fejl i mechatronic-enheden til gearkassen.
Spørgsmål:
Skal gearkassen gen-programmeres, hvis man skifter solenoiderne (magnetventilerner) i mechatronic-enheden?
Tanken var at beholde mechanonic-enhedens elektronik.
Kræver skift af solenoider i mechatronic en om-programmering (Q7 4M)
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13249
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3212 times
- Been thanked: 4543 times
Re: Kræver skift af solenoider i mechatronic en om-programmering (Q7 4M)
Nej, der skal ikke omprogrammeres.Niels777 skrev: ↑24. jun 2023, 13:24Gearkassen på min Audi Q7 2015' (4M 2015->) skifter hård i enkelte gear. BOS i Greve sagde, at det skyldes fejl i mechatronic-enheden til gearkassen.
Spørgsmål:
Skal gearkassen gen-programmeres, hvis man skifter solenoiderne (magnetventilerner) i mechatronic-enheden?
Tanken var at beholde mechanonic-enhedens elektronik.
Mekanik og elektronik er to helt adskilte ting i en mechatronic. (Når tingene er samlet, arbejder de dog (for det meste) fint sammen for at skifte gear for dig .. )
Jeg fik skiftet ventiler i min og de startede bare med at pille styreenheden af. Den lå henne på bordet mens der blev arbejdet på mekanikken.
Når tingene er samlet igen skal der udføres en grundjustering .. men det er jo en helt anden sag, og har ikke noget at gøre med den sw og den kodning der ligger i styreenheden.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 5
- Tilmeldt: 3. jan 2020, 10:00
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 0
Re: Kræver skift af solenoider i mechatronic en om-programmering (Q7 4M)
Tak!
Andre må også meget gerne bekræfte, at gearkassen ikke skal parres (om-programmeres), hvis elektronikken beholdes, og alene solenoiderne/magnetventilerne skiftes.
/Niels
Betyder "grundjustering" bare, at gearkassen skal reset'es, så den selv lærer, de bedste skiftetidspunkter igen (med de nye solenoider, hvor alle virker optimalt)?
Andre må også meget gerne bekræfte, at gearkassen ikke skal parres (om-programmeres), hvis elektronikken beholdes, og alene solenoiderne/magnetventilerne skiftes.
/Niels
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13249
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3212 times
- Been thanked: 4543 times
Re: Kræver skift af solenoider i mechatronic en om-programmering (Q7 4M)
Mnjaaa..... ikke helt.
"skiftetidspunkter" - dvs ved hvilket omdr.tal den skifter gear op/ned, er bestemt af nogle kurver der ligger fast programmerede i styreenhedens software. De hverkan kan eller skal indlæres. De er som de er fra fabrikken.
Kun en tuner der kan lave DSGMOD kan ændre på disse, så du får andre "skiftepunkter".
Se evt her - viewtopic.php?f=73&t=149681
Grundjustering betyder:
Den tjekker at skiftegaflerne kan indkoble og låse hvert gear.
Tilsvarende lukker den lige så forsigtigt hver kobling, for at lære hvor bitepoint er.
Hvis proceduren afsluttes uden fejl, slettes de gamle læreværdier og erstattes med de nye.
(Hvis noget går galt undervejs, beholder den de gamle læreværdier og aborter bare processen).
Samtidig har den et antal bestemte "mønstre" den gerne vil se og lære fra.
Et "mønster" er en kombination af gear, omdrejningstal og speederstilling.
Hver mønster har et register / en tæller, som ved succefuld afslutning af grundjusteringen sættes til 50.
Når du så kører i bilen til daglig, holder den hele tiden øje med om du tilfældigvis rammer et af disse mønstre. Når det sker, hapser den nøgletallene og mikrojusterer læreværdierne ud fra dette, og tæller registerets tæller ned med 1. Når den rammer 0 på alle mønstre, er indlæringen helt afsluttet.
Hele denne del af processen er ikke noget du overhovedet mærker til. Det foregår altsammen i stilhed i baggrunden. Du skal bare køre i bilen som du nu har lyst til..
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- Martin1986
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2361
- Tilmeldt: 4. feb 2011, 16:01
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Herning
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 105 times
Re: Kræver skift af solenoider i mechatronic en om-programmering (Q7 4M)
Tænker det er det samme om.det er vag eller bmw. Der kan du fint skifte solenoider uden noget skal kodes
Nuværende bil: BMW F11 530D
- kws
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2880
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 23:04
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Randers
- Has thanked: 132 times
- Been thanked: 69 times
Re: Kræver skift af solenoider i mechatronic en om-programmering (Q7 4M)
Der skal ikke kodes noget efter udskiftning, blot til info.
Men har du prøvet at resette din gearkasse? Det kan jo være, at det er nok.
Fremgangsmåde:
1. Tænding på bilen. Du må ikke starte bilen.
2. Træd speederpedalen helt i bund og hold den der i 15-20 sekunder. Du vil kunne mærke et lille klik når pedalen er helt i bund.
3. Fjern foden fra speederpedalen og start derefter bilen.
Der kan god komme lidt lyde fra gearkassen under processen, hvilket er helt ok, men det er ikke sikkert at de kommer.
Sendt fra min SM-S911B med Tapatalk
Men har du prøvet at resette din gearkasse? Det kan jo være, at det er nok.
Fremgangsmåde:
1. Tænding på bilen. Du må ikke starte bilen.
2. Træd speederpedalen helt i bund og hold den der i 15-20 sekunder. Du vil kunne mærke et lille klik når pedalen er helt i bund.
3. Fjern foden fra speederpedalen og start derefter bilen.
Der kan god komme lidt lyde fra gearkassen under processen, hvilket er helt ok, men det er ikke sikkert at de kommer.
Sendt fra min SM-S911B med Tapatalk
- Skoda Karoq Style 1,5 TSI DSG 2018 -
- VW Bobbel 1200 1973
- Tesla Model Y 2023
Diagnose/Kodnings udstyr: VCDS HEX-V2, VCP, VAS6154(altid nyeste version af ODIS-S/E)
- VW Bobbel 1200 1973
- Tesla Model Y 2023
Diagnose/Kodnings udstyr: VCDS HEX-V2, VCP, VAS6154(altid nyeste version af ODIS-S/E)
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2766
- Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 501 times
Re: Kræver skift af solenoider i mechatronic en om-programmering (Q7 4M)
Hvad er det man resetter med den manøvre?kws skrev: ↑24. jun 2023, 20:46Der skal ikke kodes noget efter udskiftning, blot til info.
Men har du prøvet at resette din gearkasse? Det kan jo være, at det er nok.
Fremgangsmåde:
1. Tænding på bilen. Du må ikke starte bilen.
2. Træd speederpedalen helt i bund og hold den der i 15-20 sekunder. Du vil kunne mærke et lille klik når pedalen er helt i bund.
3. Fjern foden fra speederpedalen og start derefter bilen.
Der kan god komme lidt lyde fra gearkassen under processen, hvilket er helt ok, men det er ikke sikkert at de kommer.
Sendt fra min SM-S911B med Tapatalk
- kws
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2880
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 23:04
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Randers
- Has thanked: 132 times
- Been thanked: 69 times
Re: Kræver skift af solenoider i mechatronic en om-programmering (Q7 4M)
Det er alle adaptionerne i mechatronicen
Sendt fra min SM-S911B med Tapatalk
Sendt fra min SM-S911B med Tapatalk
- Skoda Karoq Style 1,5 TSI DSG 2018 -
- VW Bobbel 1200 1973
- Tesla Model Y 2023
Diagnose/Kodnings udstyr: VCDS HEX-V2, VCP, VAS6154(altid nyeste version af ODIS-S/E)
- VW Bobbel 1200 1973
- Tesla Model Y 2023
Diagnose/Kodnings udstyr: VCDS HEX-V2, VCP, VAS6154(altid nyeste version af ODIS-S/E)