2019 Skoda Kodiaq - Fejl på gearkasse, bakgear ikke tilgængeligt

Alt vedr. gear, kobling mv.
Besvar
Bnielsen
Nyt medlem
Indlæg: 149
Tilmeldt: 28. aug 2012, 22:31
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 165 times
Been thanked: 37 times

2019 Skoda Kodiaq - Fejl på gearkasse, bakgear ikke tilgængeligt

Indlæg af Bnielsen » 27. jul 2023, 22:30

Hej
Vi er på vej hjem fra ferie i Italien, vi slap heldigvis for haglskader.
Men i Østrig gav bilen pludselig fejlen “Fejl på gearkasse, bakgear ikke tilgængeligt”.
Vi holdte en pause og alt virkede derefter igen efter at have talt med Skoda vejhjælp som bad is finde en servicepartner.
Der gjorde vi hurtigt og fik fejl udlæst.
Død mecatronic enhed ;(
Bilen kan kun køre i 1., 3., 5. og vist 7 (ikke prøvet tror jeg).
Når bilen er kold er der ingen problemer men de kommer når den skal arbejde lidt.
Motorlampen lyser selvom fejlen ikke er tilstede.
Ville i turde køre fra St. Anton til DK med det?
Fik er par fotos af fejlene.
Er naturligvis i dialog med Skoda og SOS, men egentlig mest interesseret i om man forsvarligt kan køre hjem med det.
Bilen er under udvidet garanti og har kørt 141.000
Billede

Bnielsen
Nyt medlem
Indlæg: 149
Tilmeldt: 28. aug 2012, 22:31
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 165 times
Been thanked: 37 times

2019 Skoda Kodiaq - Fejl på gearkasse, bakgear ikke tilgængeligt

Indlæg af Bnielsen » 27. jul 2023, 22:31

Billede
Senest rettet af Bnielsen 27. jul 2023, 22:31, rettet i alt 1 gang.

Bnielsen
Nyt medlem
Indlæg: 149
Tilmeldt: 28. aug 2012, 22:31
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 165 times
Been thanked: 37 times

Re: 2019 Skoda Kodiaq - Fejl på gearkasse, bakgear ikke tilgængeligt

Indlæg af Bnielsen » 27. jul 2023, 22:32

Billede

Billede

tvartou
Medlem
Indlæg: 649
Tilmeldt: 13. sep 2010, 21:19
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 14 times
Been thanked: 57 times

Re: 2019 Skoda Kodiaq - Fejl på gearkasse, bakgear ikke tilgængeligt

Indlæg af tvartou » 27. jul 2023, 23:13

Det er vel i princippet ikke forsvarligt at køre i en bil hvor bakgear ikke virker - du kan jo ende i en situation/et sted hvor det er absolut nødvendigt at du kan bakke.

Når det er sagt, så gælder det vist bare om at få bilen hjem og så væbne sig med tålmodighed BilledeBillede

https://r.tapatalk.com/shareLink/topic? ... source=app

Besked skrevet og sendt fra S22 med de begrænsninger det fører med sig

Biker
Nyt medlem
Indlæg: 367
Tilmeldt: 13. jun 2008, 21:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Mariager
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: 2019 Skoda Kodiaq - Fejl på gearkasse, bakgear ikke tilgængeligt

Indlæg af Biker » 28. jul 2023, 00:01

Jeg ventede nu kun 5 uger…
Golf 2,0 TDI 2019
Yamaha YZF 1000 Thunderace.
Seat mii -15

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13249
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3214 times
Been thanked: 4543 times

Re: 2019 Skoda Kodiaq - Fejl på gearkasse, bakgear ikke tilgængeligt

Indlæg af HansH » 28. jul 2023, 06:29

Har lige tilføjet i din overskrift at det er en Kodiaq der er tale om.

Nysgerrigt spørgsmål:
Hvordan klarer du dig udenom de lige gear når du skal op i fart .. kører du i manuel og springer selv over ?
Kan bilen køre i D og så bare selv finde udenom 2-4-6 .. ?

Da jeg var chafut, var det en stående regel at man altid skulle forsøge at humpe hjem med stumperne, hvis det på nogen måde kunne lade sig gøre. Kunne det holdes sammen med tyggegummi og kabelstrips til man kom til Padborg - så gjorde man det.
Simpelt hen fordi det var nemmere (kommunikation, afstand mm), billigere, og mere bekvemt at få problemerne udredt og afhjulpet på sin hjemmebase, fremfor et eller andet sted i Langtbortistan.

Når du spørger om det er forsvarligt at køre hjem, så kan der jo ligge forskellige betydninger i "forsvarligt";
1) kan du ødelægge "mere" på bilen ved at køre videre med fejlen
2) kan du være til fare for dig selv og andre ved at køre med fejlen

ad 1) Jeg mener ikke du kan ødelægge mere ved at køre videre med det. Den melder fejl på en positionssensor på kobling 2, og det er derfor du ikke har gearene 2-4-6-R. Hvis du bare kan komme fremad i de andre gear, ser jeg ingen risiko for at ødelægge noget ved det.
ad 2) som tvartou skriver - du kunne potentielt havne i en situation hvor du er tvunget til at bakke, og så kan du være til hinder for andre / trafikken .. whatever.

Jeg vil mene, at hvis du tænker dig godt om hver gang I er nødt til at køre ind på en rasteplads / tank, og aldrig kører tæt op bag noget som du potentielt ville skulle bakke væk fra, så bør det kunne gå.
En Kodiaq er en stor, tung bil. Ved ikke hvor mange personer I er afsted ? Men hvis du har noget manpower i bilen, så kan du altid sætte den i N og så sende et indsatshold ud og skubbe ... :)

Det værste der kan ske er vel, at elektronikken giver helt op og bilen går i nødprogram .. så I ender i nødsporet og må have vejhjælp ud.
Det er den gambling man må tage. Hvis din gambling går hjem, så når du i det mindste nord for Hamburg, hvor dansk vejhjælp må komme ned og hente dig.
Jeg ville køre hjem med det.
These users thanked the author HansH for the post (total 2):
HallasBnielsen
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

DanielPT
Medlem
Indlæg: 561
Tilmeldt: 12. nov 2013, 09:23
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 49 times
Been thanked: 45 times

Re: 2019 Skoda Kodiaq - Fejl på gearkasse, bakgear ikke tilgængeligt

Indlæg af DanielPT » 28. jul 2023, 06:56

Shit mand.
I burde få et hotel med alt betalt til den enhed kommer hjem. En sådan ny bil og så smider de sådan nogle skrammel enheder i dem. De skulle have et gok i nøden.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13249
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3214 times
Been thanked: 4543 times

Re: 2019 Skoda Kodiaq - Fejl på gearkasse, bakgear ikke tilgængeligt

Indlæg af HansH » 28. jul 2023, 07:01

DanielPT skrev:
28. jul 2023, 06:56
Shit mand.
I burde få et hotel med alt betalt til den enhed kommer hjem. En sådan ny bil og så smider de sådan nogle skrammel enheder i dem. De skulle have et gok i nøden.
??

Jeg tror da en hvilken som helst bil kunne få en defekt efter 4år og 140.000km... :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

DanielPT
Medlem
Indlæg: 561
Tilmeldt: 12. nov 2013, 09:23
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 49 times
Been thanked: 45 times

Re: 2019 Skoda Kodiaq - Fejl på gearkasse, bakgear ikke tilgængeligt

Indlæg af DanielPT » 28. jul 2023, 07:19

HansH skrev:
28. jul 2023, 07:01
DanielPT skrev:
28. jul 2023, 06:56
Shit mand.
I burde få et hotel med alt betalt til den enhed kommer hjem. En sådan ny bil og så smider de sådan nogle skrammel enheder i dem. De skulle have et gok i nøden.
??

Jeg tror da en hvilken som helst bil kunne få en defekt efter 4år og 140.000km... :)
Okay måske fordi jeg sammenligner med min O3 (Nu skal jeg ikke jinkse det) med manuel gear fra 2014 og 152000 km.

Og så mange som skal betale en bondegård for de enheder der.

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4951
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4441 times
Been thanked: 1958 times
Kontakt:

Re: 2019 Skoda Kodiaq - Fejl på gearkasse, bakgear ikke tilgængeligt

Indlæg af DanielB12 » 28. jul 2023, 07:31

Hvis du kører den hjem, så ville jeg få det på skrift fra vejhjælp og Skoda, at de tillader det, og at hvis turen ødelægger andet på bilen, så er det dækket også.
Ikke at det er en sikker sag, hvis nu den anden kobling giver op eller noget andet går i udu pga det øgede pres, men det vil måske hjælpe.
These users thanked the author DanielB12 for the post (total 4):
BnielsenKMDTHYPassatg 3cMike H
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Bnielsen
Nyt medlem
Indlæg: 149
Tilmeldt: 28. aug 2012, 22:31
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 165 times
Been thanked: 37 times

Re: 2019 Skoda Kodiaq - Fejl på gearkasse, bakgear ikke tilgængeligt

Indlæg af Bnielsen » 28. jul 2023, 08:56

HansH skrev:Har lige tilføjet i din overskrift at det er en Kodiaq der er tale om.

Nysgerrigt spørgsmål:
Hvordan klarer du dig udenom de lige gear når du skal op i fart .. kører du i manuel og springer selv over ?
Kan bilen køre i D og så bare selv finde udenom 2-4-6 .. ?

Da jeg var chafut, var det en stående regel at man altid skulle forsøge at humpe hjem med stumperne, hvis det på nogen måde kunne lade sig gøre. Kunne det holdes sammen med tyggegummi og kabelstrips til man kom til Padborg - så gjorde man det.
Simpelt hen fordi det var nemmere (kommunikation, afstand mm), billigere, og mere bekvemt at få problemerne udredt og afhjulpet på sin hjemmebase, fremfor et eller andet sted i Langtbortistan.

Når du spørger om det er forsvarligt at køre hjem, så kan der jo ligge forskellige betydninger i "forsvarligt";
1) kan du ødelægge "mere" på bilen ved at køre videre med fejlen
2) kan du være til fare for dig selv og andre ved at køre med fejlen

ad 1) Jeg mener ikke du kan ødelægge mere ved at køre videre med det. Den melder fejl på en positionssensor på kobling 2, og det er derfor du ikke har gearene 2-4-6-R. Hvis du bare kan komme fremad i de andre gear, ser jeg ingen risiko for at ødelægge noget ved det.
ad 2) som tvartou skriver - du kunne potentielt havne i en situation hvor du er tvunget til at bakke, og så kan du være til hinder for andre / trafikken .. whatever.

Jeg vil mene, at hvis du tænker dig godt om hver gang I er nødt til at køre ind på en rasteplads / tank, og aldrig kører tæt op bag noget som du potentielt ville skulle bakke væk fra, så bør det kunne gå.
En Kodiaq er en stor, tung bil. Ved ikke hvor mange personer I er afsted ? Men hvis du har noget manpower i bilen, så kan du altid sætte den i N og så sende et indsatshold ud og skubbe ... :)

Det værste der kan ske er vel, at elektronikken giver helt op og bilen går i nødprogram .. så I ender i nødsporet og må have vejhjælp ud.
Det er den gambling man må tage. Hvis din gambling går hjem, så når du i det mindste nord for Hamburg, hvor dansk vejhjælp må komme ned og hente dig.
Jeg ville køre hjem med det.
HansH skrev:Skriver en masse…..

Hvordan klarer du dig udenom de lige gear når du skal op i fart .. kører du i manuel og springer selv over ?
Kan bilen køre i D og så bare selv finde udenom 2-4-6 .. ?
Den kan køre i D og den springer selv fra 1. til 3., men det tager laaang tid…
Jeg kører i manuel fordi Skoda anbefalede det. Det skulle give mindre belastning og der går længere tid inden fejlen indtræffer.
Når den er kold kører den fint, men det holder ikke så længe :(

Jeg havde faktisk besluttet mig for at køre hjem, men fik i dag til morgen en besked fra SOS om at det ikke er forsvarligt at køre så langt i den.
Så nu afventer jeg afklaring fra dem.

Tak for svarene.


Sent from my iPad using Tapatalk

perw
Medlem
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 226 times

Re: 2019 Skoda Kodiaq - Fejl på gearkasse, bakgear ikke tilgængeligt

Indlæg af perw » 28. jul 2023, 10:45

Jeg ville da bare ringe til SOS eller hvem jeres forsikring nu bruger.

Bilen ka ikke rep. Inden for tidsfristen, så får i en lånebil og bilen køres hjem til dk.

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4951
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4441 times
Been thanked: 1958 times
Kontakt:

Re: 2019 Skoda Kodiaq - Fejl på gearkasse, bakgear ikke tilgængeligt

Indlæg af DanielB12 » 28. jul 2023, 11:16

perw skrev:
28. jul 2023, 10:45
Jeg ville da bare ringe til SOS eller hvem jeres forsikring nu bruger.

Bilen ka ikke rep. Inden for tidsfristen, så får i en lånebil og bilen køres hjem til dk.
‘Bare’ er nok ikke ‘bare’ lige nu med alle de lejebiler folk skal bruge til skader i Italien, hvor der i forvejen var mangel på lejebiler
:-(
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

perw
Medlem
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 226 times

Re: 2019 Skoda Kodiaq - Fejl på gearkasse, bakgear ikke tilgængeligt

Indlæg af perw » 28. jul 2023, 12:50

DanielB12 skrev:
28. jul 2023, 11:16
perw skrev:
28. jul 2023, 10:45
Jeg ville da bare ringe til SOS eller hvem jeres forsikring nu bruger.

Bilen ka ikke rep. Inden for tidsfristen, så får i en lånebil og bilen køres hjem til dk.
‘Bare’ er nok ikke ‘bare’ lige nu med alle de lejebiler folk skal bruge til skader i Italien, hvor der i forvejen var mangel på lejebiler
:-(
Jeg ved ikke hvor mange der reelt har fået lejebil i Italien. Jeg har mere en formodning om at de hentes hjem i busser. 0g når de er i Østrig, så kan situationen se helt anderledes ud, da de måske kan få en lejebil et helt andet sted fra.

Jeg ville ikke kører hjem med en defekt gearkasse. Jeg tvivler på at det er godt for bilen.

cuaion
Helt nyt medlem
Indlæg: 39
Tilmeldt: 1. dec 2018, 22:50
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times

Re: 2019 Skoda Kodiaq - Fejl på gearkasse, bakgear ikke tilgængeligt

Indlæg af cuaion » 3. aug 2023, 19:13

Jeg venter stadig på min mechatronic. Håber ikke du skal vente ligeså længe som jeg, for så det nok til jul du kørende igen....
VW Scirocco 2.0TSI 2010 210HK Billede
MAN TGL.12.220 2013 Billede
VW Golf IV GTI 2000 180HK

Bnielsen
Nyt medlem
Indlæg: 149
Tilmeldt: 28. aug 2012, 22:31
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 165 times
Been thanked: 37 times

Re: 2019 Skoda Kodiaq - Fejl på gearkasse, bakgear ikke tilgængeligt

Indlæg af Bnielsen » 4. aug 2023, 10:10

Bilen holder stadig i Østrig, og vi fik en Volvo S90 med 1000 km på klokken til at køre hjem i.
Det kører egentlig ret okay :)

Det lyder til at de forventer at det bare er et print som skal skiftes, det burde ikke tage helt så lang tid siger de…

Men, vi har faktisk besluttet at sælge den, og er meget tæt på at skrive under på en Enyaq Coupe RS.


Sent from my iPad using Tapatalk
These users thanked the author Bnielsen for the post (total 3):
HansHDanielB12Hallas

cuaion
Helt nyt medlem
Indlæg: 39
Tilmeldt: 1. dec 2018, 22:50
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times

Re: 2019 Skoda Kodiaq - Fejl på gearkasse, bakgear ikke tilgængeligt

Indlæg af cuaion » 4. aug 2023, 14:31

Bnielsen skrev:
4. aug 2023, 10:10
Bilen holder stadig i Østrig, og vi fik en Volvo S90 med 1000 km på klokken til at køre hjem i.
Det kører egentlig ret okay :)

Det lyder til at de forventer at det bare er et print som skal skiftes, det burde ikke tage helt så lang tid siger de…

Men, vi har faktisk besluttet at sælge den, og er meget tæt på at skrive under på en Enyaq Coupe RS.


Sent from my iPad using Tapatalk
Samme her, har også beslutte at når min er lavet skal den udskiftes med en anden. Dog træls at være “fange” med den, og ikke kunne komme videre før vw får produceret en mechatronic.
VW Scirocco 2.0TSI 2010 210HK Billede
MAN TGL.12.220 2013 Billede
VW Golf IV GTI 2000 180HK

Besvar

Tilbage til "Transmission"