DSG olieskift - 2013 Golf VII 1.4 TSI (122HK)
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 26
- Tilmeldt: 29. maj 2022, 11:04
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 8 times
DSG olieskift - 2013 Golf VII 1.4 TSI (122HK)
Hej alle,
Jeg skulle til at bestille service hos VW, da de kører med 5+ service til en skarp pris.
I forbindelse med det, så kan jeg under tilvalg vælge “Gearolie / DSG olieskift” , og kan forstå at dette burde udføres for hver 60.000 km.
Problemet er at jeg altid har fået serviceret ho en lokal forhandler som ikke er VW, og tror sku ikke de har skiftet olien
Burde jeg være nervøs, og hvad burde sådan et DSG olieskift koste?
Dette er min model:
VOLKSWAGEN GOLF 7 1.4 TSI BMT 122 HK 4 DØRS DSG
Årgang 2013
Mvh,
William
Jeg skulle til at bestille service hos VW, da de kører med 5+ service til en skarp pris.
I forbindelse med det, så kan jeg under tilvalg vælge “Gearolie / DSG olieskift” , og kan forstå at dette burde udføres for hver 60.000 km.
Problemet er at jeg altid har fået serviceret ho en lokal forhandler som ikke er VW, og tror sku ikke de har skiftet olien
Burde jeg være nervøs, og hvad burde sådan et DSG olieskift koste?
Dette er min model:
VOLKSWAGEN GOLF 7 1.4 TSI BMT 122 HK 4 DØRS DSG
Årgang 2013
Mvh,
William
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13290
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3229 times
- Been thanked: 4574 times
Re: DSG olieskift - Golf VII
Din 1.4TSI har en 7-trins DSG gearkasse med tørkoblinger, med betegnelsen DQ200.
Den gearkasse har livstidsolie og behøver derfor ikke løbende olieskift.
Den gearkasse du har læst om, som kræver olieskift for hver 60.000km, hedder DQ250 og er med vådkoblinger.
Den anvendes i biler hvor motoren yder >250Nm ... typisk dieselmodellerne, og de stærkere benzinere.
Såå... du skal slet ikke have foretaget DSG olieskift.
Den gearkasse har livstidsolie og behøver derfor ikke løbende olieskift.
Den gearkasse du har læst om, som kræver olieskift for hver 60.000km, hedder DQ250 og er med vådkoblinger.
Den anvendes i biler hvor motoren yder >250Nm ... typisk dieselmodellerne, og de stærkere benzinere.
Såå... du skal slet ikke have foretaget DSG olieskift.
- These users thanked the author HansH for the post:
- William Hansen
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 26
- Tilmeldt: 29. maj 2022, 11:04
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 8 times
Re: DSG olieskift - Golf VII
Ups, det var jeg slet ikke klar over men tusinde tak for svar!!HansH skrev: ↑31. jul 2023, 15:00Din 1.4TSI har en 7-trins DSG gearkasse med tørkoblinger, med betegnelsen DQ200.
Den gearkasse har livstidsolie og behøver derfor ikke løbende olieskift.
Den gearkasse du har læst om, som kræver olieskift for hver 60.000km, hedder DQ250 og er med vådkoblinger.
Den anvendes i biler hvor motoren yder >250Nm ... typisk dieselmodellerne, og de stærkere benzinere.
Såå... du skal slet ikke have foretaget DSG olieskift.
Så vælger jeg kun Volkswagen 5+ Service
- GranTurismo
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5596
- Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 325 times
- Been thanked: 375 times
Re: DSG olieskift - 2013 Golf VII 1.4 TSI (122HK)
Som uddybende forklaring kan tilføjes at DQ250 har olieskift interval på 60.000 fordi denne ikke har separat smøresystem til mechatronic.
.
Skal man sammenligner DQ200 med en DSG381 som også har separat smøring af mechatronic, så har DQ381 et skifteinterval på 120.000 km. Men DQ381 har vådkoblinger, hvor DQ200 har tørkoblinger.
Skal man være ekstra god ved sin DQ200, KAN man vælge at gøre det for hver 120.000. Men som HansH skriver, er der ikke noget skifteinterval på DQ200.
Generelt bør man ikke skylle ved olieskift på DSG, da urenheder kan blive skyllet "tilbage" til magnetventilerne i mechatronic.
.
Skal man sammenligner DQ200 med en DSG381 som også har separat smøring af mechatronic, så har DQ381 et skifteinterval på 120.000 km. Men DQ381 har vådkoblinger, hvor DQ200 har tørkoblinger.
Skal man være ekstra god ved sin DQ200, KAN man vælge at gøre det for hver 120.000. Men som HansH skriver, er der ikke noget skifteinterval på DQ200.
Generelt bør man ikke skylle ved olieskift på DSG, da urenheder kan blive skyllet "tilbage" til magnetventilerne i mechatronic.
- These users thanked the author GranTurismo for the post:
- William Hansen
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 26
- Tilmeldt: 29. maj 2022, 11:04
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 8 times
Re: DSG olieskift - 2013 Golf VII 1.4 TSI (122HK)
Tak for en uddybende forklaring.GranTurismo skrev: ↑31. jul 2023, 16:53Som uddybende forklaring kan tilføjes at DQ250 har olieskift interval på 60.000 fordi denne ikke har separat smøresystem til mechatronic.
.
Skal man sammenligner DQ200 med en DSG381 som også har separat smøring af mechatronic, så har DQ381 et skifteinterval på 120.000 km. Men DQ381 har vådkoblinger, hvor DQ200 har tørkoblinger.
Skal man være ekstra god ved sin DQ200, KAN man vælge at gøre det for hver 120.000. Men som HansH skriver, er der ikke noget skifteinterval på DQ200.
Generelt bør man ikke skylle ved olieskift på DSG, da urenheder kan blive skyllet "tilbage" til magnetventilerne i mechatronic.
Min bil har kørt 162.000 km nu, så er det måske en god idé nu at bede VW om at skifte olien selvom der ikke er noget interval?
Jeg føler også nogle gange at den på en eller anden måde ''hakker'' lidt i det når jeg er oppe i gear - måske derfor?
Jeg har fået diverse mekanikere til at prøvekøre den, men de føler ikke de kan mærke noget
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 26
- Tilmeldt: 24. okt 2019, 19:14
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 2 times
Re: DSG olieskift - 2013 Golf VII 1.4 TSI (122HK)
På det nordamerikanske marked er det ved 80,000 Miles.William Hansen skrev: ↑1. aug 2023, 11:45Tak for en uddybende forklaring.GranTurismo skrev: ↑31. jul 2023, 16:53Som uddybende forklaring kan tilføjes at DQ250 har olieskift interval på 60.000 fordi denne ikke har separat smøresystem til mechatronic.
.
Skal man sammenligner DQ200 med en DSG381 som også har separat smøring af mechatronic, så har DQ381 et skifteinterval på 120.000 km. Men DQ381 har vådkoblinger, hvor DQ200 har tørkoblinger.
Skal man være ekstra god ved sin DQ200, KAN man vælge at gøre det for hver 120.000. Men som HansH skriver, er der ikke noget skifteinterval på DQ200.
Generelt bør man ikke skylle ved olieskift på DSG, da urenheder kan blive skyllet "tilbage" til magnetventilerne i mechatronic.
Min bil har kørt 162.000 km nu, så er det måske en god idé nu at bede VW om at skifte olien selvom der ikke er noget interval?
Jeg føler også nogle gange at den på en eller anden måde ''hakker'' lidt i det når jeg er oppe i gear - måske derfor?
Jeg har fået diverse mekanikere til at prøvekøre den, men de føler ikke de kan mærke noget
- GranTurismo
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5596
- Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 325 times
- Been thanked: 375 times
Re: DSG olieskift - 2013 Golf VII 1.4 TSI (122HK)
Jeg ville starte med at få lavet en grundjustering. Det kan måske afhjælpe det, du oplever. Det koster måske en halv abejdstime.William Hansen skrev: ↑1. aug 2023, 11:45Tak for en uddybende forklaring.GranTurismo skrev: ↑31. jul 2023, 16:53Som uddybende forklaring kan tilføjes at DQ250 har olieskift interval på 60.000 fordi denne ikke har separat smøresystem til mechatronic.
.
Skal man sammenligner DQ200 med en DSG381 som også har separat smøring af mechatronic, så har DQ381 et skifteinterval på 120.000 km. Men DQ381 har vådkoblinger, hvor DQ200 har tørkoblinger.
Skal man være ekstra god ved sin DQ200, KAN man vælge at gøre det for hver 120.000. Men som HansH skriver, er der ikke noget skifteinterval på DQ200.
Generelt bør man ikke skylle ved olieskift på DSG, da urenheder kan blive skyllet "tilbage" til magnetventilerne i mechatronic.
Min bil har kørt 162.000 km nu, så er det måske en god idé nu at bede VW om at skifte olien selvom der ikke er noget interval?
Jeg føler også nogle gange at den på en eller anden måde ''hakker'' lidt i det når jeg er oppe i gear - måske derfor?
Jeg har fået diverse mekanikere til at prøvekøre den, men de føler ikke de kan mærke noget
Hvis du herefter ikke oplever noget unormalt, ville jeg kun få skiftet olie, hvis du kører mange km om året. Alternativt kan det måske udføres af en fra forum som har VCDS. Bor du i nærheden af Fredericia, tænker jeg at @HansH kan klare det for en kasse Faxe Kondi... eller nowet.
- These users thanked the author GranTurismo for the post:
- William Hansen
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 26
- Tilmeldt: 29. maj 2022, 11:04
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 8 times
Re: DSG olieskift - 2013 Golf VII 1.4 TSI (122HK)
Jeg bor desværre på Sjælland I Ringsted, ellers havde jeg med glæde betalt en halv arbejdstime eller en kasse Kondi for besværet...GranTurismo skrev: ↑1. aug 2023, 13:49Jeg ville starte med at få lavet en grundjustering. Det kan måske afhjælpe det, du oplever. Det koster måske en halv abejdstime.William Hansen skrev: ↑1. aug 2023, 11:45Tak for en uddybende forklaring.GranTurismo skrev: ↑31. jul 2023, 16:53Som uddybende forklaring kan tilføjes at DQ250 har olieskift interval på 60.000 fordi denne ikke har separat smøresystem til mechatronic.
.
Skal man sammenligner DQ200 med en DSG381 som også har separat smøring af mechatronic, så har DQ381 et skifteinterval på 120.000 km. Men DQ381 har vådkoblinger, hvor DQ200 har tørkoblinger.
Skal man være ekstra god ved sin DQ200, KAN man vælge at gøre det for hver 120.000. Men som HansH skriver, er der ikke noget skifteinterval på DQ200.
Generelt bør man ikke skylle ved olieskift på DSG, da urenheder kan blive skyllet "tilbage" til magnetventilerne i mechatronic.
Min bil har kørt 162.000 km nu, så er det måske en god idé nu at bede VW om at skifte olien selvom der ikke er noget interval?
Jeg føler også nogle gange at den på en eller anden måde ''hakker'' lidt i det når jeg er oppe i gear - måske derfor?
Jeg har fået diverse mekanikere til at prøvekøre den, men de føler ikke de kan mærke noget
Hvis du herefter ikke oplever noget unormalt, ville jeg kun få skiftet olie, hvis du kører mange km om året. Alternativt kan det måske udføres af en fra forum som har VCDS. Bor du i nærheden af Fredericia, tænker jeg at @HansH kan klare det for en kasse Faxe Kondi... eller nowet.
Men TUSINDE tak for dine gode råd, jeg må høre hvad VW kan klare grundjustering af min DSG for i forbindelse med serviceeftersyn.. Håber ikke de er for grådige som de nogen gange kan være
- GranTurismo
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5596
- Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 325 times
- Been thanked: 375 times
Re: DSG olieskift - 2013 Golf VII 1.4 TSI (122HK)
Mit lokale VW værksted tog en halv arbejdstime. Den måtte de dog selv æde pga udvidet garanti.William Hansen skrev: ↑1. aug 2023, 15:05Men TUSINDE tak for dine gode råd, jeg må høre hvad VW kan klare grundjustering af min DSG for i forbindelse med serviceeftersyn.. Håber ikke de er for grådige som de nogen gange kan være
Så du kan jo starte med at spørge, om de er lige så "hurtige" på Sjælland, som i Jylland...
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system