Mikkel K skrev: ↑18. maj 2022, 08:20
Ville de da så bare holde sig til de emissionsbegrænsende ting. Der skal slås ned på fjernet katalysator, EGR off, Ad blue delete, etc. Men når det bliver til undervogn og alt muligt andet, så springer kæden af. Læg dertil tilsidesættelsen af det frie værkstedsvalg og absolut ikke mindst at tage synsvirksomhederne ud af ligningen.
Er der tvivl om, hvorvidt et køretøj forurener for meget, så få bilen til en synshal. Er der lukket, må den stå der, ligesom det øjensynligt sker med værkstederne nu. Synshallerne kan også hurtigt fastslå om eksempelvis en katalysator er fjernet, uden at en betjent skal stå og lave mere eller mindre kvalificerede gæt om det.
Jeg er principielt set enig i det du skriver.
Og det flugter med den holdning jeg tidligere har givet udtryk for - at det skal være synsmyndighederne der skal være det kontrollerende organ, men at det skal være op til bilejer selv at finde ud af hvor og hvordan han vil få bragt sin bil i orden, så den opfylder kravene.
Men som det også har været anført tidligere; det vil kræve en seriøs oprustning af alle synshallernes udstyr og kompetence.
Og spørgsmålet er hvilke standarder de skal måle efter...
Hermed mener jeg, at f.eks. min gamle Passat med EA189 dieselgate EU5 motor, vil ALDRIG kunne komme under udledningskravene til EU5 normen, hvis den blev testet i en synshal.
Og det er uanset om den er dieselgate opdateret eller ej.
Inden dieselgate kunne den kun klemmes under, fordi der var en cheat device der aktiveredes når bilen blev testet lige præcis efter NEDC normens mønster. KUN i dette helt specifikke scenarie kan den opfylde kravene. I alle andre situationer er den et bæst.
Med dieselgate-opdateringen kom man MÅSKE en lille smule tættere på kravene ... MÅSKE kom man tættere på..
Men man var ikke i nærheden af at komme under, og det vidste både BAG og VW udmærket godt.
Til sidst, da VW's teknikere meldte at de simpelt hen ikke kunne klemme det så meget som en my længere ned ... alle kneb med injections, EGR osv var brugt op .... typegodkendte BAG simpelt hen bare det grundlag der lå. Det var de nødt til, for alternativet havde været at mange millioner biler skulle have haft pladerne klippet og være fjernet fra vejene.
Men man var tilfredse, for man havde opnået hvad man ville - hvilket var at give VW en årnli én over nakken! Det var aldrig nogen sinde ambitionen med dieselgate opdateringen, at bilerne skulle komme ned og opfylde EU5 kravene i daglig drift ...... for det er ganske enkelt umuligt.
Det er da tænkeligt at det var nogle politikeres ambition, men de folk ude i den virkelige verden, som skal få tingene til at ske, var fra dag 1 fuldstændig bevidste om at det var mission impossible
Så hvad hulen skulle synshallen stille op med min bil, hvis de fik den ind ??
Selv om den er lovlig på alle tænkelige parametre, såvel hard- som softwaremæssigt, vil den ALDRIG kunne opfylde de EU5 krav den er typegodkendt til.
Det ville stille myndighederne i et uløseligt catch-22 dilemma at få sådan en bil ind...
Så måske for at undgå det dilemma, og måske pga føromtalte investeringskrav, har man ikke til sinds at røre synshals-modellen med en ildtang... da det ville være at åbne en dåse orm, set fra myndighedernes synsvinkel.