Tuning og syn, forsikring osv..

Alt vedr. tuning af dieselmotorer
lfruergaard
Helt nyt medlem
Indlæg: 8
Tilmeldt: 2. feb 2020, 18:29
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Tuning og syn, forsikring osv..

Indlæg af lfruergaard » 11. feb 2020, 10:51

Hej.

Jeg har besluttet mig for at jeg gerne vil have min 2.0 tdi 114hk California fra '15 tunet. Jeg har været i kontakt med en af de ofte nævnte tunere, fra dette forum, og fået et tilbud. Jeg tænker at få det gjort, efter jeg har haft den til syn næste gang.

Men så begynder spørgsmålene at melde sig. Jeg har spurgt den omtalte tuner om dette, men han vil, måske forståeligt nok, ikke udtale sig konkret om dette.
Det jeg går og grubler over er:

- bliver biler med tun opdaget i synshallen idag? Hvis det bliver opdaget, hvad er så den konkrete konsekvens? Og hvis det er sådan, at de ofte bliver taget, er det så normen, at man får 'fjernet' tuningen, inden syn?
- I som har fået tunet jeres bil. Hvad har jeres overvejelser været omkring forsikring? Har i oplyst om det?
-kan man sige noget konkret om gensalgsværdien? Ville i evt få fjernet tuningen inden et salg?

Der kan virke som om, at jeg er bekymret eller nervøs, for at få det gjort. Det er jeg sådan set ikke. Jeg har bare svært ved at finde konkrete svar på dette. Og jeg har ledt i dette forum, men bare på side 2, er trådene tilbage fra 2018, og jeg kan forstå, at der er kommet nye regler for et par år siden - bl.a. for synshallerne.

Pft.

Brugeravatar
Møbbe
Aktiv medlem
Indlæg: 2772
Tilmeldt: 14. jun 2008, 07:38
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 11 times
Been thanked: 128 times

Re: Tuning og syn, forsikring osv..

Indlæg af Møbbe » 11. feb 2020, 11:00

Min sidste bil var "tunet/chippet".

Synsmanden syntes den var lidt frisk, og spurgte ind til tuningen. Jeg sagde nej, hvorefter han siger: Ja, vi kan jo heller ikke kontrolerer det.
- De kørte også en "røg gas test" på bilen, og den var langt fra grænsen.

Jeg ringede mit forsikringsselskab, og oplyste det nye antal hk, og steg knapt 300kr årligt - jeg har også haft biler hvor jeg ikke oplyste det.....

Hvis du får bilen tunet via en Utune 2 boks (sådan en har jeg til salg...billigt ;) ), så loader du bare standard programmet i inden syn, hvis du er utryg.
Mercedes EQC 400 4-matic
MiniCooper SE
BMW e30 Mtech 1 - eta 2,7 supercharged

Brugeravatar
ROEN
Medlem
Indlæg: 1376
Tilmeldt: 12. feb 2010, 22:59
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Hjørring
Has thanked: 166 times
Been thanked: 156 times

Re: Tuning og syn, forsikring osv..

Indlæg af ROEN » 11. feb 2020, 11:27

Velkommen til Danmarks bedste forum 8-)

Jeg har tidligere haft biler som har været "optimeret" - både diesel og benzin (Thomas Landberg hele vejen)

Jeg har flere gange haft dem til syn med optimering, hvis synsmanden syntes den er "frisk" har jeg forklaret mig med bell-add rens og V-power brændstof.

Jeg har ikke oplyst noget til forsikring :oops:

Ved salg har jeg vurderet på eventuel køber - nogle har bare været glade for at den var optimeret, for så slap de selv for at gøre det :lol: - jeg har tilbudt at lave den standard som en del af "pakken" uden det har været nødvendigt.
- det skader sikkert ikke sagen, at jeg er lidt "oppe i årene", og måske fremstår en smule mere troværdig end nogle andre :D
These users thanked the author ROEN for the post:
KBAndersen
Bevar Roen - Støt Melis
ID.3 1st Max Pro Performance '20 + Golf GTI Performance DSG '18
Type1 1200 '73 + Type2 '79 + Golf III 2,0 aut. Cabriolet Classic Edition '97

lfruergaard
Helt nyt medlem
Indlæg: 8
Tilmeldt: 2. feb 2020, 18:29
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Tuning og syn, forsikring osv..

Indlæg af lfruergaard » 11. feb 2020, 11:43

Tak for svarene. Jeg er meget glad for at høre jeres erfaringer. Det var præcis det jeg var ude for at finde her.

Mht forsikring. Så anslås det, at min bil kommer op på ca. 180hk. Det er jo på papiret en voldsom stigning. Men det er jo logisk nok, taget vw's 2.0 tdi i betragtning (sådan har jeg forstået det i hvert fald).

Det er klart at jeg kan forvente en stigning i præmie. Men har i ellers oplevet, at forsikringsselskabet, derudover er ligeglade? Der er jo trods alt tale, om at man gør noget, der vel i bedste fald, er en gråzone af lovligt?

kuno
Medlem
Indlæg: 523
Tilmeldt: 2. mar 2014, 19:34
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 108 times

Re: Tuning og syn, forsikring osv..

Indlæg af kuno » 11. feb 2020, 13:43

Ejeren af en bil med ændret motorstyring, herunder chiptuning, er forpligtet til at fremstille bilen til syn. Bilen må ikke forurene og støje mere, end det var tilladt ved bilens første registreringsdato. Det skal dokumenteres, at bilen efter ændringerne fortsat overholder emissionsgrænseværdierne. Bilen skal også kunne holde til effektforøgelsen (sikkerhed). Effektforøgelse anses for at være sikkerhedsmæssigt forsvarlig, såfremt der kun sker op til 20 pct.s forøgelse af effekten. Hvis der sker større effektforøgelse, kræves dokumentation for bilens egnethed herfor. Ved effektforøgelse over 20 pct. skal det tillige dokumenteres, at bilen ikke støjer mere end tilladt.
Bilen skal synes og godkendes med ændringerne. Det vil efterfølgende fremgå af registreringsattesten, at der er foretaget konstruktive ændringer.
ID.5 PRO Performance 2022

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Tuning og syn, forsikring osv..

Indlæg af HansH » 11. feb 2020, 13:49

kuno citerer herfra: https://www.retsinformation.dk/eli/ft/20051BB00021

Jeg citerer lige mig selv fra et indlæg jeg skrev tidligere i dag i en anden tråd:
Der tales om dette, også i forbindelse med forsikringssager.
Forsikringsselskaberne rasler med sablen og siger, at i tilfælde af et uheld, vil de undersøge "... om bilen har kunnet føres lovligt".
Den formulering dækker meget bredt, men den dækker bl.a. også over om bilen har været chiptunet.
I sådanne tilfælde vil forsikringen angiveligt ingenting dække - uanset hvordan ansvarsfordelingen i uheldet i øvrigt ser ud.
Jeg mindes dog endnu ikke at have hørt om at dette har været håndhævet i praksis i forb. med en chiptunet bil i et uheld.
Der er ingen tvivl om at 99.9% af de chippede biler der kører rundt, har aldrig fået den formelle godkendelse.
Af indlysende årsager.
Det er noget med testcenter i Tyskland, og det er så vidt jeg har forstået en ret så bekostelig affære ... måske 20.000 kr.

Derfor skal du gøre op med dig selv om du kan sove om natten hvis du får den chippet, uden at spørge nogen om lov.

Min oplevelse af fremmøde i synshallen er, at synsmanden slet ikke har chiptuning på sin radar.
De har dels ikke udstyret til effektivt at kontrollere det, og dels er synshallerne en kommerciel forretning der skal leve op til nogle minimumskrav, og derudover bare få så mange kunder gennem systemet som muligt.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Tange
Nyt medlem
Indlæg: 192
Tilmeldt: 6. okt 2014, 16:04
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 20 times
Been thanked: 29 times

Re: Tuning og syn, forsikring osv..

Indlæg af Tange » 11. feb 2020, 13:59

Alt skal opvejes. Det er forskel på at chiptune en ny(ere) bil til +500.000 kr. eller end ældre bil til +/-200.000 kr. ift. et uheld, hvor forsikringsselskabet måske eller måske ikke vil dække skaden pga. tuning. Heldigvis er de fleste skader ganske små og de helt store uheld (totalskade) sker relativt sjældent. Så for at dette kan komme på tale så skal bilen mere eller mindre totalskades og motorsagkyndig skal undersøge om bilen er tunet (måske fordi det kræves af forsikringsselskabet). Vil nok tro at det sidste afhænger af situationen/uheldet samt føren af bilen.

Når det så er sagt så kunne jeg ikke drømme om at chiptune mon 15 mdr. gamle Passat, som har kostet +700.000kr. Det kommer til at ske en dag, hvor den har taget de helt store afskrivninger.
Nuværende: BMW iX3 M-Sport Plus
Tidligere: 2018 Passat 2.0TDI 4motion Variant Highline DSG7 (mit alles)

lfruergaard
Helt nyt medlem
Indlæg: 8
Tilmeldt: 2. feb 2020, 18:29
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Tuning og syn, forsikring osv..

Indlæg af lfruergaard » 11. feb 2020, 14:19

Fedt med så mange svar. Mht. Lovgivning og regler, så er jeg bekendt med dem. Og dem kan jeg sådan læse op på. jeg er mest interesseret i at høre om andres erfaringer og tanker.

Jeg vil gerne have noget mere motorkraft, fordi der er tale om en camper, og jeg derfor kører lange ture med tung oppakning. Det er ikke livsnødvendigt, men det ville være rart at komme igennem Kassel, uden at skulle hænge i 3.-4. gear i indersporet. Da jeg i sin tid, købte den havde jeg (heller) ikke råd til en større motor, og dér er faktisk min eneste klage over min bil, som jeg ellers holder vildt meget af. Så hvis små 5000kr kan give den nyt liv, og at jeg samtidig (relativt) kan slippe for bøder og andre vanskeligheder, så er jeg ret sikker på at det er en god løsning for mig.

perw
Medlem
Indlæg: 1156
Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 224 times

Re: Tuning og syn, forsikring osv..

Indlæg af perw » 11. feb 2020, 14:26

Melder du det til forsikringen, at du har chippet den fra 114 til 180 Hk. Så er det jo en forøgelse på over 50%

Udover en hver tuningen skal godkendes af syn mht. forurening og støj.

Så skal tuning over 20% jo også synes og godkendes,

Hvis du har meld det til dit forsikring selvskab og du er skyld i en ulykke, hvad så hvis forsikringsselskabet beder om dokumentation for godkendelse. De er nok ligeglade med hvor meget den har forurenet. Men med en forøgelse på over 20%, så er det sikkerhed og måske de kan begynde at snakke om bilen så ikke var lovlig og de så ikke vil dække evt. skader.

Tilføjelse:

Melder du det ikke, så kan du også komme ud for at de ikke dækker.

https://ekstrabladet.dk/biler/har-du-ae ... ig/7049746

Efter hvad jeg har læst, så vil diesel biler ikke komme igennem en ny test og godkendelse fordi deres NOC udledning bliver alt for stor. Benzin biler har ikke dette problem.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Tuning og syn, forsikring osv..

Indlæg af HansH » 11. feb 2020, 14:37

perw skrev:
11. feb 2020, 14:26
Melder du det til forsikringen, at du har chippet den fra 114 til 180 Hk. Så er det jo en forøgelse på over 50%

Udover en hver tuningen skal godkendes af syn mht. forurening og støj.

Så skal tuning over 20% jo også synes og godkendes,
Men.... den med 20% er slet ikke i spil.
Uanset hvor mange og hvor lidt % du øger effekten med, så skal du efter en konstruktionsmæssig ændring - og det regnes chiptuning for at være - dokumentere at bilen ikke forurener mere end inden effektforøgelsen.
Og det er den pasus du dør på, for det er her du skal bruge dokumentation fra "en teknisk tjeneste" i Sverige eller Tyskland.

Kilde: https://www.fstyr.dk/DA/Krav-til-koreto ... uning.aspx

Så det med de 20% er en skrøne. Glem det, for det er slet ikke en del af ligningen i forb. med chiptuning.

Chiptuning uden dokumentation fra testcentret i Tyskland ER ulovligt. Længere er den sådan set ikke..
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

perw
Medlem
Indlæg: 1156
Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 224 times

Re: Tuning og syn, forsikring osv..

Indlæg af perw » 11. feb 2020, 15:01

HansH skrev:
11. feb 2020, 14:37
perw skrev:
11. feb 2020, 14:26
Melder du det til forsikringen, at du har chippet den fra 114 til 180 Hk. Så er det jo en forøgelse på over 50%

Udover en hver tuningen skal godkendes af syn mht. forurening og støj.

Så skal tuning over 20% jo også synes og godkendes,
Men.... den med 20% er slet ikke i spil.
Uanset hvor mange og hvor lidt % du øger effekten med, så skal du efter en konstruktionsmæssig ændring - og det regnes chiptuning for at være - dokumentere at bilen ikke forurener mere end inden effektforøgelsen.
Og det er den pasus du dør på, for det er her du skal bruge dokumentation fra "en teknisk tjeneste" i Sverige eller Tyskland.

Kilde: https://www.fstyr.dk/DA/Krav-til-koreto ... uning.aspx

Så det med de 20% er en skrøne. Glem det, for det er slet ikke en del af ligningen i forb. med chiptuning.

Chiptuning uden dokumentation fra testcentret i Tyskland ER ulovligt. Længere er den sådan set ikke..
De 20% er IKKE en skrøne.

Ja nu du chipper så skal du dokumneterer forurening og støj.

Men ændre du mere end 20% så skal du også have dokumentation fra producenten, at bilen kan holde til det.

Dit eget link:

Hvis motoren får øget effekten med mere end 20 %, er det nødvendigt med dokumentation fra bilfabrikanten. Dokumentationen kan bestå af en erklæring fra bilfabrikanten om bilens egnethed for effektforøgelse eventuelt på betingelse af nogle af bilfabrikanten foreskrevne ændringer (f.eks. opgradering af bremser). Andre former for dokumentation kan være TÜV-godkendelse i henhold til Merkblatt 751 eller dokumentation for, at bilen er teknisk identisk med en anden variant, der har højere effekt. Endelig er der mulighed for godkendelse efter de særlige regler i afsnit 18.05 i vejledning om syn af køretøjer.

Tange
Nyt medlem
Indlæg: 192
Tilmeldt: 6. okt 2014, 16:04
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 20 times
Been thanked: 29 times

Re: Tuning og syn, forsikring osv..

Indlæg af Tange » 11. feb 2020, 15:01

Man kan læse mere om det her: https://skat.dk/SKAT.aspx?oid=1947435

De 20% er blot en grænse SKAT har sat. Foretages der en konstruktionsmæssig ændring (ombygning/tuning) der giver mere end 20% af den oprindelse effekt skal bilen muligvis værdivurderes igen ift. om der skal betales mere i registreringsafgift...
Nuværende: BMW iX3 M-Sport Plus
Tidligere: 2018 Passat 2.0TDI 4motion Variant Highline DSG7 (mit alles)

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Tuning og syn, forsikring osv..

Indlæg af HansH » 11. feb 2020, 15:08

perw skrev:
11. feb 2020, 15:01
De 20% er IKKE en skrøne.
Okay - lad mig formulere det om så ..

Ja, der er noget med 20%.
Og nej - det er ikke relevant i forbindelse med en chiptuning.

Derfor mener jeg ikke det er relevant at begynde at snakke om 20% og 50% osv, i forhold til en chiptuning.
Der er risiko for at det bare forvirrer trådstarter mere end det gavner, hvis han skulle få forståelsen af at der er noget med nogen procenter osv..
Uanset om Landberg's chiptuning kun giver TS' bil 1% mere effekt, så vil hans situation være fuldstændig den samme, da der er foretaget et konstruktivt indgreb.

Graden af effektforøgelse er irrelevant, og derfor er det langt lettere bare at slå følgende fast:
Chiptuning uden dokumentation fra testcentret i Tyskland ER ulovligt.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

lfruergaard
Helt nyt medlem
Indlæg: 8
Tilmeldt: 2. feb 2020, 18:29
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Tuning og syn, forsikring osv..

Indlæg af lfruergaard » 11. feb 2020, 15:11

Det er jo interessant, hvad i skriver. Om de 20% er relevant eller ej, for det er jo ikke kun for mig det gælder. Det er vel alle der chiptuner, som er i samme båd. Også mht forsikring. Men det er min opfattelse, at det alligevel, er noget som rigtig mange vælger at få gjort. Eller hvad? Er det blevet mere besværligt de seneste år?

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Tuning og syn, forsikring osv..

Indlæg af HansH » 11. feb 2020, 15:13

lfruergaard skrev:
11. feb 2020, 15:11
Det er jo interessant, hvad i skriver. Om de 20% er relevant eller ej, for det er jo ikke kun for mig det gælder. Det er vel alle der chiptuner, som er i samme båd. Også mht forsikring. Men det er min opfattelse, at det alligevel, er noget som rigtig mange vælger at få gjort. Eller hvad?
Fuldstændig korrekt forstået.
Er det blevet mere besværligt de seneste år?
Prøv lige at forklare hvad du mener her ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: Tuning og syn, forsikring osv..

Indlæg af Kevinff » 11. feb 2020, 15:17

1. De forsikringer jeg har snakket med siger enten at præmien stiger hvis du fortæller bilen er chippet eller at en evt dækning ved totalskade muligvis bliver nedsat.
2. Er det en brugt vil kan du jo aldrig nogensinde være sikker på den ikke er chippet medmindre du selv opsøger nogen for at få en standard fil i.
3. Er det ikke forsikringen skal der bevise at et uheld kunne være undgået hvis bilen ikke er tunet? Hvis jeg kører 110 på motorvejen og er involveret i et uheld så er det vel sagen fuldstændig uvedkommende om min bil er tunet eller ej?

Brugeravatar
Tor Morrison
Medlem
Indlæg: 998
Tilmeldt: 8. feb 2010, 22:51
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 152 times

Re: Tuning og syn, forsikring osv..

Indlæg af Tor Morrison » 11. feb 2020, 15:22

Tange skrev:
11. feb 2020, 15:01
Man kan læse mere om det her: https://skat.dk/SKAT.aspx?oid=1947435

De 20% er blot en grænse SKAT har sat. Foretages der en konstruktionsmæssig ændring (ombygning/tuning) der giver mere end 20% af den oprindelse effekt skal bilen muligvis værdivurderes igen ift. om der skal betales mere i registreringsafgift...
Du blander reglerne for syn og reglerne for afgift sammen.
De 20 % ved ombygning af motor eller skift af motor ift. ekstra afgift, har intet med de 20 % i reglerne for syn af køretøjer at gøre.
Audi RS3 2016 med TTE500 turbo

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Tuning og syn, forsikring osv..

Indlæg af HansH » 11. feb 2020, 15:25

Tor Morrison skrev:
11. feb 2020, 15:22
Tange skrev:
11. feb 2020, 15:01
Man kan læse mere om det her: https://skat.dk/SKAT.aspx?oid=1947435

De 20% er blot en grænse SKAT har sat. Foretages der en konstruktionsmæssig ændring (ombygning/tuning) der giver mere end 20% af den oprindelse effekt skal bilen muligvis værdivurderes igen ift. om der skal betales mere i registreringsafgift...
Du blander reglerne for syn og reglerne for afgift sammen.
De 20 % ved ombygning af motor eller skift af motor ift. ekstra afgift, har intet med de 20 % i reglerne for syn af køretøjer.
Jeg tror faktisk at det er lige præcis dét Tange forsøger at pointere, som svar på perw's indlæg.
@Tange - korrigér mig hvis jeg tager fejl :)

Det er vigtigt at have for øje, at 1) SKAT og 2) Færdselsstyrelsen er to forskellige instanser.

1) interesserer sig for registreringsafgift
2) interesserer sig for om køretøjet kan føres lovligt på danske veje

Det er mit indtryk at det er 2) trådstarter spørger til i denne tråd.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

perw
Medlem
Indlæg: 1156
Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 224 times

Re: Tuning og syn, forsikring osv..

Indlæg af perw » 11. feb 2020, 15:35

Nej

De 20% effektforøgelse, har indflydelse på både reg. afgift og om køretøjet kan føres lovliogt på de danske veje.

I dette konkrete exempel, hvor trådstarter spørger til at ville øge effkten fra 114 Hk til ca, 180 med en chiptuning, skal følgende gøres bagefter:

- Bilen skal testet på et testcenter, for at dokumenter at den ikke forurener/støjer mere end den er typegodkendt. Dette kan så kun ske i D eller S.
- Derudover skal han dokumenterer at bilens konstruktion kan holde til ændringen. (fordi det er mere end 20%). Det giver jo lidt selv selv at der er nogle andre krafter på spil om der er 114 HK eller 180 i bilen. Bilens tophastiged kan også ændre sig. Kan bremserne holde til det?? Køber du en Golf med 1.0 l motor og 115 Hk eller en med en 2.0 l med 190 er jo ikke udstyret med de samme bremser.

- Derudover skal du så lige have fat i SKAT, for der skal måske også lige betales lidt mere i registreringsafgift.

lfruergaard
Helt nyt medlem
Indlæg: 8
Tilmeldt: 2. feb 2020, 18:29
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Tuning og syn, forsikring osv..

Indlæg af lfruergaard » 11. feb 2020, 15:36

HansH skrev:
11. feb 2020, 15:13
lfruergaard skrev:
11. feb 2020, 15:11
Det er jo interessant, hvad i skriver. Om de 20% er relevant eller ej, for det er jo ikke kun for mig det gælder. Det er vel alle der chiptuner, som er i samme båd. Også mht forsikring. Men det er min opfattelse, at det alligevel, er noget som rigtig mange vælger at få gjort. Eller hvad?
Fuldstændig korrekt forstået.
Er det blevet mere besværligt de seneste år?
Prøv lige at forklare hvad du mener her ?
Nåmen det virker måske bare, også PGA diskussionen i denne tråd, som om at der er kommet mere lovmæssig opmærksomhed på det (chiptuning). Men det betyder måske ikke nødvendigvis at folk ikke får deres bil chiptunet..

Jeg kunne også koge mine spørgsmål ned til: når alt kommer til alt, og man har gjort op med sig selv, at man godt kan leve med at det ikke er, eller bliver lovligt at gøre, er det så besværet værd, eller for risikabelt at få bilen chiptunet? Og her vil jeg bare høre jeres tanker om det. Lovgivningen taler sit eget sprog.

Igen; jeg vil så nødigt fremstå som om at jeg er bekymret, og vil have tilfældige forumbrugere til at forsikre mig om, at der ikke er en risiko. Jeg spørger sådan set kun fordi, det er en ret ny verden for mig, og jeg står på tærsklen til at gøre det, men jeg vil bare ikke overraskes over bøder eller afgifter, som jeg måske kan forudse, ved at spørge herinde.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Tuning og syn, forsikring osv..

Indlæg af HansH » 11. feb 2020, 15:38

perw skrev:
11. feb 2020, 15:35
Nej

De 20% effektforøgelse, har indflydelse på både reg. afgift og om køretøjet kan føres lovliogt på de danske veje.

I dette konkrete exempel, hvor trådstarter spørger til at ville øge effkten fra 114 Hk til ca, 180 med en chiptuning, skal følgende gøres bagefter:

- Bilen skal testet på et testcenter, for at dokumenter at den ikke forurener/støjer mere end den er typegodkendt. Dette kan så kun ske i D eller S.
- Derudover skal han dokumenterer at bilens konstruktion kan holde til ændringen. (fordi det er mere end 20%). Det giver jo lidt selv selv at der er nogle andre krafter på spil om der er 114 HK eller 180 i bilen. Bilens tophastiged kan også ændre sig. Kan bremserne holde til det?? Køber du en Golf med 1.0 l motor og 115 Hk eller en med en 2.0 l med 190 er jo ikke udstyret med de samme bremser.

- Derudover skal du så lige have fat i SKAT, for der skal måske også lige betales lidt mere i registreringsafgift.
Enig.

Men er vi ikke også enige om, at hvis han aldrig når forbi dette punkt:

- Bilen skal testet på et testcenter, for at dokumenter at den ikke forurener/støjer mere end den er typegodkendt. Dette kan så kun ske i D eller S.

... så kommer de næste punkter du nævner aldrig i spil ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

lfruergaard
Helt nyt medlem
Indlæg: 8
Tilmeldt: 2. feb 2020, 18:29
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Tuning og syn, forsikring osv..

Indlæg af lfruergaard » 11. feb 2020, 15:41

perw skrev:
11. feb 2020, 15:35
Nej

De 20% effektforøgelse, har indflydelse på både reg. afgift og om køretøjet kan føres lovliogt på de danske veje.

I dette konkrete exempel, hvor trådstarter spørger til at ville øge effkten fra 114 Hk til ca, 180 med en chiptuning, skal følgende gøres bagefter:

- Bilen skal testet på et testcenter, for at dokumenter at den ikke forurener/støjer mere end den er typegodkendt. Dette kan så kun ske i D eller S.
- Derudover skal han dokumenterer at bilens konstruktion kan holde til ændringen. (fordi det er mere end 20%). Det giver jo lidt selv selv at der er nogle andre krafter på spil om der er 114 HK eller 180 i bilen. Bilens tophastiged kan også ændre sig. Kan bremserne holde til det?? Køber du en Golf med 1.0 l motor og 115 Hk eller en med en 2.0 l med 190 er jo ikke udstyret med de samme bremser.

- Derudover skal du så lige have fat i SKAT, for der skal måske også lige betales lidt mere i registreringsafgift.
Men taler du principielt her? Eller er det en reel opfordring til at få det gjort - få den testet i D eller S få revurderet registreringsafgiften osv? Er det noget som folk generelt får gjort, når de får den slags lavet på deres bil?

Mht til udstyr, så er det min forståelse, at det ikke har indflydelse, da den store procentmæssige stigning i hk, skyldes at motoren er en neddroslet 150 HK motor. Den samme bilmodel solgt med 150, skulle indeholde samme stumper. - det er i hvert fald min opfattelse.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Tuning og syn, forsikring osv..

Indlæg af HansH » 11. feb 2020, 15:41

lfruergaard skrev:
11. feb 2020, 15:36
Jeg kunne også koge mine spørgsmål ned til: når alt kommer til alt, og man har gjort op med sig selv, at man godt kan leve med at det ikke er, eller bliver lovligt at gøre, er det så besværet værd, eller for risikabelt at få bilen chiptunet? Og her vil jeg bare høre jeres tanker om det. Lovgivningen taler sit eget sprog.
Det er jo individuelt, men mit svar er: gør det.

Men *vigtigt* - gør det hos en tuner der har styr på sine sager.
Der er mange billige tilbud derude, med nogen der kommer med en laptop og fikser noget i din indkørsel.
Brug chiptuning.nu v/Thomas Landberg.
Du kan køre til hans eget headquarter i Hjallerup, eller du kan køre til en af hans forhandlere, som er spredt ud over hele landet:
https://chiptuning.nu/shop/cms-vores-fo ... uning.html
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Tuning og syn, forsikring osv..

Indlæg af HansH » 11. feb 2020, 15:45

lfruergaard skrev:
11. feb 2020, 15:41
..Er det noget som folk generelt får gjort, når de får den slags lavet på deres bil?
Det er helt generelt noget folk IKKE får gjort, når de chipper deres bil :)

Som jeg skrev tidligere - jeg vurderer at 99.9% af de chippede biler der kører rundt, ikke har den godkendelse der skal til.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

perw
Medlem
Indlæg: 1156
Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 224 times

Re: Tuning og syn, forsikring osv..

Indlæg af perw » 11. feb 2020, 15:52

lfruergaard skrev:
11. feb 2020, 15:41

Men taler du principielt her? Eller er det en reel opfordring til at få det gjort - få den testet i D eller S få revurderet registreringsafgiften osv? Er det noget som folk generelt får gjort, når de får den slags lavet på deres bil?

Mht til udstyr, så er det min forståelse, at det ikke har indflydelse, da den store procentmæssige stigning i hk, skyldes at motoren er en neddroslet 150 HK motor. Den samme bilmodel solgt med 150, skulle indeholde samme stumper. - det er i hvert fald min opfattelse.
Nu blev der spurgt til hvad loven siger.

Og du henviste til reglerne på FSTYR.

Bliver du taget, så kan det jo have mange konsekvenser. En ting er forsikringen der ikke dækker. Noget andet er manglene reg. afgift plus evt. bøde, som jo have sammen størrelse som den manglene afgift.

Og i sidste ende sætter du også dig selv andres førelighed/liv på spil, hvis din bil konstruktion ikke kan holde til ændringerne.

lfruergaard
Helt nyt medlem
Indlæg: 8
Tilmeldt: 2. feb 2020, 18:29
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Tuning og syn, forsikring osv..

Indlæg af lfruergaard » 11. feb 2020, 15:58

HansH skrev:
11. feb 2020, 15:41
lfruergaard skrev:
11. feb 2020, 15:36
Jeg kunne også koge mine spørgsmål ned til: når alt kommer til alt, og man har gjort op med sig selv, at man godt kan leve med at det ikke er, eller bliver lovligt at gøre, er det så besværet værd, eller for risikabelt at få bilen chiptunet? Og her vil jeg bare høre jeres tanker om det. Lovgivningen taler sit eget sprog.
Det er jo individuelt, men mit svar er: gør det.

Men *vigtigt* - gør det hos en tuner der har styr på sine sager.
Der er mange billige tilbud derude, med nogen der kommer med en laptop og fikser noget i din indkørsel.
Brug chiptuning.nu v/Thomas Landberg.
Du kan køre til hans eget headquarter i Hjallerup, eller du kan køre til en af hans forhandlere, som er spredt ud over hele landet:
https://chiptuning.nu/shop/cms-vores-fo ... uning.html
Ok. Tak for svar. Det er netop én af dem, jeg har talt med.
HansH skrev:
11. feb 2020, 15:45
lfruergaard skrev:
11. feb 2020, 15:41
..Er det noget som folk generelt får gjort, når de får den slags lavet på deres bil?
Det er helt generelt noget folk IKKE får gjort, når de chipper deres bil :)

Som jeg skrev tidligere - jeg vurderer at 99.9% af de chippede biler der kører rundt, ikke har den godkendelse der skal til.
Ok. Så forstår også jeg, hvad du mener.

Lige ét spørgsmål som jeg kom i tanker om: hvad er konsekvensen ved at en synsmand alligevel tjekker efter, og konstaterer tun? Skal de fjernes? Er der bøde, eller hvad? (Jeg har aldrig haft en bil til syn. Har solgt dem før...)

Brugeravatar
Tor Morrison
Medlem
Indlæg: 998
Tilmeldt: 8. feb 2010, 22:51
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 152 times

Re: Tuning og syn, forsikring osv..

Indlæg af Tor Morrison » 11. feb 2020, 16:00

perw skrev:
11. feb 2020, 15:35
Nej

De 20% effektforøgelse, har indflydelse på både reg. afgift og om køretøjet kan føres lovliogt på de danske veje.

I dette konkrete exempel, hvor trådstarter spørger til at ville øge effkten fra 114 Hk til ca, 180 med en chiptuning, skal følgende gøres bagefter:

- Bilen skal testet på et testcenter, for at dokumenter at den ikke forurener/støjer mere end den er typegodkendt. Dette kan så kun ske i D eller S.
- Derudover skal han dokumenterer at bilens konstruktion kan holde til ændringen. (fordi det er mere end 20%). Det giver jo lidt selv selv at der er nogle andre krafter på spil om der er 114 HK eller 180 i bilen. Bilens tophastiged kan også ændre sig. Kan bremserne holde til det?? Køber du en Golf med 1.0 l motor og 115 Hk eller en med en 2.0 l med 190 er jo ikke udstyret med de samme bremser.

- Derudover skal du så lige have fat i SKAT, for der skal måske også lige betales lidt mere i registreringsafgift.
De 20 % omkring afgiftsreglerne har intet med reglerne for godkendelse af køretøjer. Som Hans understreger så er det to fuldstændige forskellige lovgivninger. Hvis du kun chiptuner din bil og øger effekten med 25 % skal du ikke betale mere i afgift, men du skal dokumentere mere ift. syn som du selv beskriver.
De 20 % i forbindelse med afgiftsreglerne er ift. motorskifte eller en større ombygning af motoren så den sidestilles med et egentlig motorskifte.
Senest rettet af Tor Morrison 11. feb 2020, 17:36, rettet i alt 2 gange.
Audi RS3 2016 med TTE500 turbo

Tange
Nyt medlem
Indlæg: 192
Tilmeldt: 6. okt 2014, 16:04
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 20 times
Been thanked: 29 times

Re: Tuning og syn, forsikring osv..

Indlæg af Tange » 11. feb 2020, 16:03

Enig med både HansH og perw... min pointe var blot at oplyse, at uagtet hvor meget en bil bliver tunet, så skal "godkendes" for at være lovlig. Tunes den mere end 20% kan der muligvis være en merpris i form af forhøjet registreringsafgift. Så ja, hvis man er rigtig uheld, så kan ens bil ikke være dækket af forsikringen i forbindelse med en skade og man kan reelt få en afgiftopkrævning fra SKAT pga. den ændret konstruktion. MEN det er virkelig også langt ude et eller andet sted.

Men det som trådstarter efterspørger ift. synshallerne, om de kan teste/måle om en bil er tunet ved jeg desværre ikke noget om.
Nuværende: BMW iX3 M-Sport Plus
Tidligere: 2018 Passat 2.0TDI 4motion Variant Highline DSG7 (mit alles)

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Tuning og syn, forsikring osv..

Indlæg af HansH » 11. feb 2020, 16:03

lfruergaard skrev:
11. feb 2020, 15:58
Lige ét spørgsmål som jeg kom i tanker om: hvad er konsekvensen ved at en synsmand alligevel tjekker efter, og konstaterer tun? Skal de fjernes? Er der bøde, eller hvad? (Jeg har aldrig haft en bil til syn. Har solgt dem før...)
Det må bero på bedste gæt, for jeg har aldrig hørt om det scenarie.

Han vil spørge om dokumentationen fra det tyske testcenter, og da du ikke kan fremvise den, vil han blot dumpe den.
Og så har du jo .. hvad: 30 dage? .. til et omsyn. Hvis den ikke kan godkendes inden da, henter politiet pladerne.
Det er som jeg forstår en standardprocedure ved at blive dumpet til syn.

De mere relevante spørgsmål at stille, er efter min mening:
1) synsmandens mulighed for at finde ud af det, og
2) hvor meget det interesserer ham

Tjek evt. dette indlæg desangående: viewtopic.php?p=1622733#p1622733
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Tor Morrison
Medlem
Indlæg: 998
Tilmeldt: 8. feb 2010, 22:51
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 152 times

Re: Tuning og syn, forsikring osv..

Indlæg af Tor Morrison » 11. feb 2020, 16:05

Tange skrev:
11. feb 2020, 16:03
Enig med både HansH og perw... min pointe var blot at oplyse, at uagtet hvor meget en bil bliver tunet, så skal "godkendes" for at være lovlig. Tunes den mere end 20% kan der muligvis være en merpris i form af forhøjet registreringsafgift. Så ja, hvis man er rigtig uheld, så kan ens bil ikke være dækket af forsikringen i forbindelse med en skade og man kan reelt få en afgiftopkrævning fra SKAT pga. den ændret konstruktion. MEN det er virkelig også langt ude et eller andet sted.

Men det som trådstarter efterspørger ift. synshallerne, om de kan teste/måle om en bil er tunet ved jeg desværre ikke noget om.
Synshallerne kan ikke måle om den er chippet og du skal heller ikke betale mere i afgift.
Audi RS3 2016 med TTE500 turbo

Besvar

Tilbage til "Dieseltuning"