Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Alt vedr. tuning af dieselmotorer
Besvar
Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13248
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4543 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af HansH » 3. mar 2022, 11:12

Passatg 3c skrev:
3. mar 2022, 11:08
Jeg vidste slet ikke at man kunne få 1.4/1.5 m. DSG, uden "S" på gear-vælgeren, så blev man lidt klogere i dag :)
Hmm... uden at skulle være skråsikker, så mener jeg det er sådan, at på alle MQB-biler vælges S ved at man lige vipper gearvælgeren et hak tilbage fra "D"-position. Den er så "tastende", så den svipper omgående tilbage i D-positionen, men der står nu S i display.

På vores 2 gamle hakkebrætter er S en selvstændig "fast" position i skiftekulissen.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10871
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1900 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af GaSelle » 3. mar 2022, 11:29

Det er korrekt forstået, Hans - det er sådan det virker.

Det KAN være min hukommelse, men jeg mener altså, at min tidligere Superb med ACT og DSG slog ACT fra, når der var noget på krogen. Det er nogle år siden, så jeg kan tage fejl. Det var et org. svingbart træk kodet med ODIS.

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 699 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af martinta » 3. mar 2022, 11:39

GaSelle skrev:
3. mar 2022, 11:29
Det er korrekt forstået, Hans - det er sådan det virker.

Det KAN være min hukommelse, men jeg mener altså, at min tidligere Superb med ACT og DSG slog ACT fra, når der var noget på krogen. Det er nogle år siden, så jeg kan tage fejl. Det var et org. svingbart træk kodet med ODIS.
Jep, den har jeg også hørt andre fortælle, men ifølge VW er det ikke korrekt. Det du beskriver ville jo også være logisk og også sådan jeg forventede, men det er desværre ikke tilfældet.

ACT slår dog først "til" ved 1.400 omdrejninger, så kan også bare lade den sejtrække :? Meeen, det er nok heller ikke super behageligt at køre med.

perw
Medlem
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 226 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af perw » 3. mar 2022, 12:16

Passatg 3c skrev:
3. mar 2022, 11:08
Jeg vidste slet ikke at man kunne få 1.4/1.5 m. DSG, uden "S" på gear-vælgeren, så blev man lidt klogere i dag :)
Det var ikke sport mode på gearvælgeren jeg tænkte på.

Men man kan få Drive Mode, hvor man kan gå ind og konf. hvordan motor, gearkasse, styretøj, klima anlæg skal opfører sig

chrstn_olsen
Nyt medlem
Indlæg: 298
Tilmeldt: 24. okt 2019, 21:19
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 169 times
Been thanked: 80 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af chrstn_olsen » 3. mar 2022, 13:51

martinta skrev:
3. mar 2022, 10:32
perw skrev:
3. mar 2022, 09:29
martinta skrev:
2. mar 2022, 17:42
Sådan lige for de ikke 100 meter biltekniske.

Men vi har problemer med ACT på vores Passat når vi kører med campingvogn, og har i den forbindelse overvejet at få det slået fra. I den her kontekst, og hvis bilen blev sendt til kontrol og de tjekker motorstyringen, så vil den vel også stå som ulovlig selvom den ikke har flere HK end normalt?
Har du kører mode i din bil? (Øko/Normal/sport)

Har du undersøgt, om det evt. kunne afhjælpe problemet, ved at kører i Sport mode?

Jeg aner ikke om det har nogen indflydelse, det var bare lige en ide.
Det er naturligvis undersøgt, jeg har ikke kørermode i min bil, jeg har endda forespurgt om kørermode ville løse problemet da jeg så ville have det monteret, men nej.

Det har været forbi VW gentagende gange, og svaret fra importøren var "bad luck, sådan er livet, bilen er bygget til at køre elendigt når du har noget tungt bagpå - men du kan altid vippe en gang på speederne, så kører den på 4 cylindre de næste 30 sekunder"

Sådan, lidt løst oversat.

Det er voldsomt ubehageligt at køre med når den gør det, hele ratstammen vibrerer som en sindsyg og motoren lyder som om den ville foretrække selvmord.

Tro mig, jeg har brugt mere tid på at undersøge alternativer end godt er, og løsningen er, at der ikke er en løsning med ACT udover at slå det fra.
En ting er at du ikke forskellige køreprofiler, men har gearvælgeren ikke en S-funktion eller alternativ manuel mode så de selv vælger gear?
Nuværende bil: 2016 Audi A4 Avant 3.0 TDI Quattro
Næste bil: ?
Drømmebil: RSQ8-R
Realistisk drømmebil: A6 Allroad BiTDI
Tidligere: 2017 Seat Leon ST 2.0TDI, 2014 Polo Blue GT, Ford S-max, Ford Fiesta og et par (eller 3) Skoda Fabia Combi.

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 699 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af martinta » 3. mar 2022, 13:55

chrstn_olsen skrev:
3. mar 2022, 13:51
martinta skrev:
3. mar 2022, 10:32
perw skrev:
3. mar 2022, 09:29


Har du kører mode i din bil? (Øko/Normal/sport)

Har du undersøgt, om det evt. kunne afhjælpe problemet, ved at kører i Sport mode?

Jeg aner ikke om det har nogen indflydelse, det var bare lige en ide.
Det er naturligvis undersøgt, jeg har ikke kørermode i min bil, jeg har endda forespurgt om kørermode ville løse problemet da jeg så ville have det monteret, men nej.

Det har været forbi VW gentagende gange, og svaret fra importøren var "bad luck, sådan er livet, bilen er bygget til at køre elendigt når du har noget tungt bagpå - men du kan altid vippe en gang på speederne, så kører den på 4 cylindre de næste 30 sekunder"

Sådan, lidt løst oversat.

Det er voldsomt ubehageligt at køre med når den gør det, hele ratstammen vibrerer som en sindsyg og motoren lyder som om den ville foretrække selvmord.

Tro mig, jeg har brugt mere tid på at undersøge alternativer end godt er, og løsningen er, at der ikke er en løsning med ACT udover at slå det fra.
En ting er at du ikke forskellige køreprofiler, men har gearvælgeren ikke en S-funktion eller alternativ manuel mode så de selv vælger gear?
joda, men den slår ikke ACT fra. men den kører dog bilen længere ud i gearene end D.

Jeg kører normalt i Manuelt med campingvogn, men det er primært fordi jeg synes den kører i for lave omdrejninger i forhold til hvad den har bagpå. Men det er self. testet i både D, S og manuelt :)
These users thanked the author martinta for the post:
chrstn_olsen

Brugeravatar
Martin1986
Aktiv medlem
Indlæg: 2361
Tilmeldt: 4. feb 2011, 16:01
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 36 times
Been thanked: 105 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af Martin1986 » 3. mar 2022, 16:51

Jeg ved de får udlæst motorstyringen på biler man mistænker er manipuleret. Det kan være betjenten ser/hører noget der gør , at bilen undersøges på aut værksted.

Hvis det menes der er manipuleret, afmonteres motorstyringen, som sendes til undersøgelse ved private værksteder.

Her kigges først på checksum, og dem afviger fra original.

Så udlæses alt data der er manipuleret eksempelvis spark avance, lambda, torque, boost pressure osv.

Så kigges der eksempelvis på tænding om den er ændret. Det samme med brændstof indsprøjtning, moment reduktion/begrænser, turbo tryk og fejlkoder som kan være deaktiveret i forbindelse med afmontering af katalysator osv.


Jeg er på ingen måde færdselsnørd, så det er lige hvad jeg kan læse mig frem til er fremgangsmåden
These users thanked the author Martin1986 for the post (total 5):
HansHmartintajansomKMDTHYDanielB12
Nuværende bil: BMW F11 530D

Brugeravatar
Watcher
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 14515
Tilmeldt: 13. jun 2008, 10:25
Geografisk region: Sverige - (syd)
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: CarTrends.dk
Geografisk sted: København
Has thanked: 30 times
Been thanked: 848 times
Kontakt:

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af Watcher » 3. mar 2022, 19:30

Det kan godt back to stock uden spor. Man kan smide en orig .frf fil i med vcp eller odis E så er checksum, alt data osv 100% originalt. Eneste der tæller er flashcounter, men den tæller også ved forhandler opdatering.

Og så skal man husk på det Martin siger at de gør det på mistanke.

Dvs Brian på 20 i en polo gti der larmer og prutter der kan de godt læg 2 og 2 sammen.

Familiefar på 45 i en sløj passat med trailer på der får de nok ikke den slags mistanke som det første


Sent from my iPhone using Tapatalk
These users thanked the author Watcher for the post (total 3):
jansomKMDTHYDanielB12
http://www.facebook.com/pages/Cartrends ... 5536683461
http://www.CarTrends.dk alt i orig udstyr/Reservedele/FORSIKRINGSSKADER!, navigation til vag biler samt OBD Chiptuning med Landberg
www.WatchTrends.dk Salg/Køb af luksus ure

Flamiq
Aktiv medlem
Indlæg: 3524
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 117 times
Been thanked: 117 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af Flamiq » 4. mar 2022, 09:41

Watcher skrev:
3. mar 2022, 19:30

Og så skal man husk på det Martin siger at de gør det på mistanke.

Dvs Brian på 20 i en polo gti der larmer og prutter der kan de godt læg 2 og 2 sammen.

Familiefar på 45 i en sløj passat med trailer på der får de nok ikke den slags mistanke som det første

Sent from my iPhone using Tapatalk
Hvad med en midaldrende mand i en Skoda Kamiq🤔
Tror du også, at han kan gå under politiets “mistanke” radar😅
Mvh.
Flemming
.........................................................................................................................................
2020 Skoda Kamiq Style 1.5 tsi act dsg
Konebil: 2001 VW Lupo 1.4 16V aut.
Svigersøn: 2020 Skoda Scala Style 1,5 tsi act dsg
Datter: (pt. gjort arveløs🤣): 2022 Kia Ceed Stationcar🤫

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13248
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4543 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af HansH » 4. mar 2022, 09:48

Jeg tror at langt, langt de fleste "almindelige" bilejere aldrig kommer på den radar René snakker om :)

Dét jeg kunne se som et afgørende vendepunkt, ville være hvis de på alle synshaller fik udstyr som det politiet har fået i de to biler.
Hvis de i synshallen kunne påvise "mistanke om EGROFF" så let som med et knips med fingrene, og derefter sende bilen direkte videre til "undersøgelse for manipulation" ligesom beskrevet af Martin ...... SÅ ser jeg en game changer :!:
These users thanked the author HansH for the post (total 4):
chrstn_olsenFlamiqKMDTHYRIX
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Martin1986
Aktiv medlem
Indlæg: 2361
Tilmeldt: 4. feb 2011, 16:01
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 36 times
Been thanked: 105 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af Martin1986 » 4. mar 2022, 10:45

HansH skrev:Jeg tror at langt, langt de fleste "almindelige" bilejere aldrig kommer på den radar René snakker om :)

Dét jeg kunne se som et afgørende vendepunkt, ville være hvis de på alle synshaller fik udstyr som det politiet har fået i de to biler.
Hvis de i synshallen kunne påvise "mistanke om EGROFF" så let som med et knips med fingrene, og derefter sende bilen direkte videre til "undersøgelse for manipulation" ligesom beskrevet af Martin ...... SÅ ser jeg en game changer :!:
Altså de sager jeg kender til skal der kun bruges 2 øjne og 2 ører hos betjenten. Der skal ikke special udstyr til at måle osv.

Mistænker man manipulation med det ene eller andet grundet røg, støj eller andet, så undersøges bilen.
Nuværende bil: BMW F11 530D

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13248
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4543 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af HansH » 4. mar 2022, 10:49

Martin1986 skrev:
4. mar 2022, 10:45
Altså de sager jeg kender til skal der kun bruges 2 øjne og 2 ører hos betjenten. Der skal ikke special udstyr til at måle osv.

Mistænker man manipulation med det ene eller andet grundet røg, støj eller andet, så undersøges bilen.
Jeg er med på, at ordensmagten sikkert til enhver tid kan sende én ind til undersøgelse, blot på deres mistanke.
Og er der ingenting galt, så kører man jo bare hjem igen.

Men jeg refererede til de to biler med specialudstyr, som er omtalt i denne artikel (som martinta tidligere har postet link til):
https://jv.dk/artikel/osende-lastbiler- ... motorvejen

Og det er der jeg mener, at hvis de fik det samme udstyr i synshallen som findes i de to biler, og dermed mulighed for at måle en helt anden type forurening end hvad de kan i dag .... så spår jeg en ændring i magtbalancen :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 699 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af martinta » 4. mar 2022, 10:51

Flamiq skrev:
4. mar 2022, 09:41
Watcher skrev:
3. mar 2022, 19:30

Og så skal man husk på det Martin siger at de gør det på mistanke.

Dvs Brian på 20 i en polo gti der larmer og prutter der kan de godt læg 2 og 2 sammen.

Familiefar på 45 i en sløj passat med trailer på der får de nok ikke den slags mistanke som det første

Sent from my iPhone using Tapatalk
Hvad med en midaldrende mand i en Skoda Kamiq🤔
Tror du også, at han kan gå under politiets “mistanke” radar😅
hvis bilen larmer og prutter, og ligger lavere end en ferrari, så tror jeg alderen er ligemeget :lol: Og bliver du så stoppet kan du altid sige "jamen, det er min søns bil, jeg har bare lånt den" og håbe på politiet lader dig køre videre :D

Brugeravatar
Martin1986
Aktiv medlem
Indlæg: 2361
Tilmeldt: 4. feb 2011, 16:01
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 36 times
Been thanked: 105 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af Martin1986 » 4. mar 2022, 10:52

HansH skrev:
Martin1986 skrev:
4. mar 2022, 10:45
Altså de sager jeg kender til skal der kun bruges 2 øjne og 2 ører hos betjenten. Der skal ikke special udstyr til at måle osv.

Mistænker man manipulation med det ene eller andet grundet røg, støj eller andet, så undersøges bilen.
Jeg er med på, at ordensmagten sikkert til enhver tid kan sende én ind til undersøgelse, blot på deres mistanke.
Og er der ingenting galt, så kører man jo bare hjem igen.

Men jeg refererede til de to biler med specialudstyr, som er omtalt i denne artikel (som martinta tidligere har postet link til):
https://jv.dk/artikel/osende-lastbiler- ... motorvejen
Jep, det er jeg med på. Det var mere for at pointere, at der kun skal en betjent med den rette viden på gaden for finde de her biler, og ikke en betjent i en bil med det her special udstyr:)

Men er det kun en chip tuning, ja så er det kun praksis umuligt at opdage i trafikken uden det måle udstyr.
These users thanked the author Martin1986 for the post:
HansH
Nuværende bil: BMW F11 530D

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13248
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4543 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af HansH » 4. mar 2022, 10:57

Martin1986 skrev:
4. mar 2022, 10:52
Det var mere for at pointere, at der kun skal en betjent med den rette viden på gaden for finde de her biler, og ikke en betjent i en bil med det her special udstyr:)
Enig.

I princippet kunne færdselspolitiet vel arrangere en razzia. Ligesom "§13" i gamle dage :)
Hvor alle bliver hevet ind, og så udstedes der indkaldelse til alle, der vækker bare den mindste mistanke, om at møde op på aut værksted til "undersøgelse for manipulation".

Med de ventetider der er på aut. værksteder, så vil jeg tror de nok kunne undersøge 25 bilers ECU'er i løbet af et års tid oder so.. :D
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Martin1986
Aktiv medlem
Indlæg: 2361
Tilmeldt: 4. feb 2011, 16:01
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 36 times
Been thanked: 105 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af Martin1986 » 4. mar 2022, 11:33

HansH skrev:
Martin1986 skrev:
4. mar 2022, 10:52
Det var mere for at pointere, at der kun skal en betjent med den rette viden på gaden for finde de her biler, og ikke en betjent i en bil med det her special udstyr:)
Enig.

I princippet kunne færdselspolitiet vel arrangere en razzia. Ligesom "§13" i gamle dage :)
Hvor alle bliver hevet ind, og så udstedes der indkaldelse til alle, der vækker bare den mindste mistanke, om at møde op på aut værksted til "undersøgelse for manipulation".

Med de ventetider der er på aut. værksteder, så vil jeg tror de nok kunne undersøge 25 bilers ECU'er i løbet af et års tid oder so.. :D
Paragraf 77 ;)
Nuværende bil: BMW F11 530D

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13248
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4543 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af HansH » 4. mar 2022, 11:34

Martin1986 skrev:
4. mar 2022, 11:33
HansH skrev:I princippet kunne færdselspolitiet vel arrangere en razzia. Ligesom "§13" i gamle dage :)
Paragraf 77 ;)
Selvfølgelig.. 👍🙂
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
JerrilD
Aktiv medlem
Indlæg: 2173
Tilmeldt: 24. mar 2009, 20:28
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Trekants Området
Has thanked: 21 times
Been thanked: 55 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af JerrilD » 5. mar 2022, 02:03

Jeg har været ude at hente nogen stykker af dem efterhånden. Fælles for den alle er at det er skamsænket biler, der larmer :)
Vw Polo Mk2 Steilheck 1300 4Gear
Suzuki Jimny 1.5 Adventure

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13248
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4543 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af HansH » 5. mar 2022, 07:24

JerrilD skrev:
5. mar 2022, 02:03
Jeg har været ude at hente nogen stykker af dem efterhånden. Fælles for den alle er at det er skamsænket biler, der larmer :)
Du bliver tilkaldt med fejebladet, når politiet har stoppet den ude på vejen og besluttet at den skal hives ind ... og så er din instruks at køre den direkte til et eller andet nærmeste aut. værksted...
Er det sådan det foregår ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
JerrilD
Aktiv medlem
Indlæg: 2173
Tilmeldt: 24. mar 2009, 20:28
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Trekants Området
Has thanked: 21 times
Been thanked: 55 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af JerrilD » 5. mar 2022, 13:09

HansH skrev:
5. mar 2022, 07:24
JerrilD skrev:
5. mar 2022, 02:03
Jeg har været ude at hente nogen stykker af dem efterhånden. Fælles for den alle er at det er skamsænket biler, der larmer :)
Du bliver tilkaldt med fejebladet, når politiet har stoppet den ude på vejen og besluttet at den skal hives ind ... og så er din instruks at køre den direkte til et eller andet nærmeste aut. værksted...
Er det sådan det foregår ?
Ja stort set er det sådan det forgår :)
Det politiet som bestemmer hvor den skal hen :)
Vw Polo Mk2 Steilheck 1300 4Gear
Suzuki Jimny 1.5 Adventure

Brugeravatar
KMDTHY
Admin
Indlæg: 2163
Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:20
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Thisted
Has thanked: 615 times
Been thanked: 461 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af KMDTHY » 5. mar 2022, 19:50

JerrilD skrev:
5. mar 2022, 02:03
Jeg har været ude at hente nogen stykker af dem efterhånden. Fælles for den alle er at det er skamsænket biler, der larmer :)
Det lydet helt fair :)
Billede 2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
Billede 2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
Billede 2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry: :)
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |

Brugeravatar
dug
Nyt medlem
Indlæg: 143
Tilmeldt: 10. jun 2011, 22:19
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af dug » 5. mar 2022, 21:10

Syntes alt det her er lidt "spændende". Med de "nye" værktøjer politiet nu har fået til rådighed kan de begynde at tilbageholde alt hvad de har lyst til ved mistanke.

Det er rimeligt sort/hvidt det emne. Een ting er folk der fjerner kat/dpf/egr off osv osv, noget andet er når bilen ikke forurener mere end før modificering af software. Selvfølgelig begge ulovligt, men stadig til at klare sig gennem "normalt" syn af bil ved at holde sig under forureningsnormer.

Der er meget af det der er lidt en gråzone. Hvad bliver fremgangsmetoden ved folk der har bokstuning monteret? Får de også konfiskeret deres styreboks, den er jo original, med original software? Som der kan læses så virker det lidt til af når flashcounter har talt en gang mere end hvad værksted mener den har skulle (TD1 flag whatever), så er bilen modificeret. Så er det ligegyldigt at der nu er oem software på igen? Der er jo kæmpe økonomisk gevinst i det for det værksted bilen bliver fragtet til. Der skal godt nok til at bestilles styrebokse hjem til lager for værkstederne. Det kommer de til at skovle penge ind på når politiet kommer rigtigt i gang med det her.

Jeg har erhvervet mig en bil sidste år som værkstedet siger er "chippet", de vil ikke opdatere softwaren på den og henviser til en tuner der kan gøre det. Men det kan jo så i teorien være totalt ligegyldigt, for når først der har været andre end autoriseret værksted der har skrevet til ecu, så er den nu ulovlig og kan aldrig blive lovlig igen.
Watcher skrev:
3. mar 2022, 19:30
Det kan godt back to stock uden spor. Man kan smide en orig .frf fil i med vcp eller odis E så er checksum, alt data osv 100% originalt. Eneste der tæller er flashcounter, men den tæller også ved forhandler opdatering.......
Hvordan fungerer det egentligt hvis man tager f.eks Chiptuning.nu / BSR / x forhandlere der har bokse man kan skifte mellem oem software og modificeret. Den tæller vel bare en enkelt gang i counter, eller er det mere avanceret.
Før:
´10 Leon FR Stage. 2 / ´07 Altea FR Stage. 3 / ´07 Leon Cupra Stage. 2+

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af Charlimike » 5. mar 2022, 21:47

Man forstår godt at fstyr har nok at gå efter. Firmaet er nok blandt de ringeste, og når selv de andre nye udbydere omtaler “tuner” som mindre god, er vi nok langt ude i fødekæden 😂.
5C7142C3-0C63-4E9E-95E7-F37242BAE0F8.jpeg
5C7142C3-0C63-4E9E-95E7-F37242BAE0F8.jpeg (83.72 KiB) Vist 1476 gange
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13248
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4543 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af HansH » 6. mar 2022, 08:05

dug skrev:
5. mar 2022, 21:10
Jeg har erhvervet mig en bil sidste år som værkstedet siger er "chippet", de vil ikke opdatere softwaren på den og henviser til en tuner der kan gøre det. Men det kan jo så i teorien være totalt ligegyldigt, for når først der har været andre end autoriseret værksted der har skrevet til ecu, så er den nu ulovlig og kan aldrig blive lovlig igen.
Tja.. altså, bilen kan nemt laves originalt igen henne på aut værksted.
Det foregår ved at de bestiller en fabriksny ECU hjem til dig, og så bliver den parret med din startspærre, og så er du kørende igen med "clean" bil.
Og mange tusinde kroner fattigere!
Aut. vil aldrig kunne tilbyde bare at flashe ori i din chippede ECU. Det er ikke en proces der er understøttet på deres tester. Det er kun tuner der kan gøre det ..... og så er du jo lige vidt.
Hvordan fungerer det egentligt hvis man tager f.eks Chiptuning.nu / BSR / x forhandlere der har bokse man kan skifte mellem oem software og modificeret. Den tæller vel bare en enkelt gang i counter, eller er det mere avanceret.
Den uTune chiptuning.nu (har) tilbudt, fungerer ved at flashe enten ori image eller tunet image i ECU'en.
Det tager ca 10 min tid hver gang.
Og ja - tæller flash counteren op hver gang.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

perw
Medlem
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 226 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af perw » 6. mar 2022, 09:03

dug skrev:
5. mar 2022, 21:10

, noget andet er når bilen ikke forurener mere end før modificering af software. Selvfølgelig begge ulovligt, men stadig til at klare sig gennem "normalt" syn af bil ved at holde sig under forureningsnormer.
Det er jo det du skal bevise for det er lovligt. Og med en diesel bil, har melding hidtil været, at det er der ingen der kan bevise, for en diesel bil vil forurene mere, når den er chippet.

Ved syn er det ikke alle forurenings gasser der måles for, bl.a. Ikke NOx.

k bang
Helt nyt medlem
Indlæg: 84
Tilmeldt: 26. jul 2010, 15:49
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Haarby
Has thanked: 5 times
Been thanked: 2 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af k bang » 6. mar 2022, 09:56

Er det ikke lidt omvendt lovgivning at det pludselig at anklagede der er skyldig medmindre andet kan påvises. Er med på at diverse mods, fjernelse af dpf osv er tydelige indikationer som de kan slå ned på. men hvis bilen bare er chiptunet må det da være op til politiet/skat at fremlægge bevis for dette (rullefelt eller hvad der nu skal til) en flash counter er da ikke garant for noget som helst hvis den kun viser antallet af over skrivninger på en given ECU.

hpo
Medlem
Indlæg: 922
Tilmeldt: 7. okt 2014, 21:55
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Skovlunde
Has thanked: 23 times
Been thanked: 78 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af hpo » 6. mar 2022, 10:03

Findes der ikke et lovsæt/regler som de skal forholde sig til,at smide en bil ud blot fordi en flashcounter ikke passer kunne jeg godt tænke mig at se udfordret i retten.
A3 3,2 vr6

perw
Medlem
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 226 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af perw » 6. mar 2022, 10:19

k bang skrev:
6. mar 2022, 09:56
Er det ikke lidt omvendt lovgivning at det pludselig at anklagede der er skyldig medmindre andet kan påvises. Er med på at diverse mods, fjernelse af dpf osv er tydelige indikationer som de kan slå ned på. men hvis bilen bare er chiptunet må det da være op til politiet/skat at fremlægge bevis for dette (rullefelt eller hvad der nu skal til) en flash counter er da ikke garant for noget som helst hvis den kun viser antallet af over skrivninger på en given ECU.
Nej

Det er jo stadig politiet der skal bevise, at den er chippet. Og derfor kører de den på aut. værksted, så de kan få en udtalelse fra producenten.

Der er jo mange måder de kan se om en bil er chippet. Det kan være at de laver en checksum, for at se om det stimer overens med hvad producenten siger. Det kan også være at de checker peaks der er gemt. Lad os sige, at bilen er lavet til at den kører med et ladetryk på 1 bar på turboen. Og Max ladetrykket er 1.3 bar. Der er masser af målepunkter der bliver gemt og hvor man også gemmer peaks/Max værdierne og her kan man jo se om de er udenfor normal området.

Hvis de ikke finder noget noget får du jo din ecu retur. Finder de noget, så bliver den beslaglagt og brugt i evt. retssag.

Brugeravatar
CULT
Aktiv medlem
Indlæg: 1889
Tilmeldt: 15. jun 2008, 14:11
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 6000 Kolding
Has thanked: 5 times
Been thanked: 117 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af CULT » 6. mar 2022, 11:32

perw skrev:
k bang skrev:
6. mar 2022, 09:56
Er det ikke lidt omvendt lovgivning at det pludselig at anklagede der er skyldig medmindre andet kan påvises. Er med på at diverse mods, fjernelse af dpf osv er tydelige indikationer som de kan slå ned på. men hvis bilen bare er chiptunet må det da være op til politiet/skat at fremlægge bevis for dette (rullefelt eller hvad der nu skal til) en flash counter er da ikke garant for noget som helst hvis den kun viser antallet af over skrivninger på en given ECU.
Nej

Det er jo stadig politiet der skal bevise, at den er chippet. Og derfor kører de den på aut. værksted, så de kan få en udtalelse fra producenten.

Der er jo mange måder de kan se om en bil er chippet. Det kan være at de laver en checksum, for at se om det stimer overens med hvad producenten siger. Det kan også være at de checker peaks der er gemt. Lad os sige, at bilen er lavet til at den kører med et ladetryk på 1 bar på turboen. Og Max ladetrykket er 1.3 bar. Der er masser af målepunkter der bliver gemt og hvor man også gemmer peaks/Max værdierne og her kan man jo se om de er udenfor normal området.

Hvis de ikke finder noget noget får du jo din ecu retur. Finder de noget, så bliver den beslaglagt og brugt i evt. retssag.
Alt det du skriver der passer ikke rigtigt uvirkeligheden. At checksum ikke passer er ikke ens betydende med at den er tunet og en rigtig tuner kan godt få checksum til at passe med den originale ved tuning. Original styring har ikke en dataloger man kan tilgå det er kun ved fejlkoder den logger værdier.
Der er INGEN i den danske vag koncern der kan fortælle hvad der er ændret ved en motorstyring. Jeg har forsøgt det ifølge med noget garanti på en RS6 og de kan ikke fortælle hvad der er ændret overhovedet andet end at der er ændret noget. Og 90% af de danske tunere kan heller ikke fortælle hvad der er ændret da de får filerne et andet sted fra og absolut intet aner om det Billede
Nu har jeg godt nok ikke nogle chip tunet biler men hvis jeg røg i fælden ville jeg bede om en specificering på hvad der er ændret og hvad grundlag er for at skifte motorstyring da det tager 10 minutter at køre tilbage til standard med fks VCP. Og så er der heldigvis stadigvæk frit værkstedes valg i Danmark så man behøves heldigvis ikke blive flået af et mærke værksted og det vil en evt retsag også fastslå
BLANZ SOCIETY
Wörthersee Tour 2001-2002-2003-2004-2005-2006-2007-2008-2009-2010
Schafflund 2000-2001-2002-2003-2004-2005-2006-2007-2008-2009-2010
2017 Skoda Superb 2.0 tsi 280hk 4X4
2000 AUDI S3
2002 LUPO 3L med servo
1983 GOLF GTI PIRELLI
1976 PUCH MAXI K

Brugeravatar
CULT
Aktiv medlem
Indlæg: 1889
Tilmeldt: 15. jun 2008, 14:11
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 6000 Kolding
Has thanked: 5 times
Been thanked: 117 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af CULT » 6. mar 2022, 11:54

Et godt eksempel er min Lupo 3L den har jeg ændret i motorstyring og har flashet den men den er ikke tunet men har fået aktiveret fartpilot og den vil højst sandsynligt slå ud som at den er ændret med deres udstyr men de ander ikke hvad der er ændret så i teorien kunne jeg ryge igennem møllen uden at have gjort noget forkert


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
BLANZ SOCIETY
Wörthersee Tour 2001-2002-2003-2004-2005-2006-2007-2008-2009-2010
Schafflund 2000-2001-2002-2003-2004-2005-2006-2007-2008-2009-2010
2017 Skoda Superb 2.0 tsi 280hk 4X4
2000 AUDI S3
2002 LUPO 3L med servo
1983 GOLF GTI PIRELLI
1976 PUCH MAXI K

Besvar

Tilbage til "Dieseltuning"