Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Alt vedr. tuning af dieselmotorer
Besvar
Brugeravatar
mojo
Medlem
Indlæg: 1365
Tilmeldt: 27. okt 2013, 17:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Stjær
Has thanked: 109 times
Been thanked: 226 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af mojo » 6. maj 2022, 11:19

Det der er skrevet er at autoriseret forhandler ikke kan stå inde for en overskrevet ecu så derfor skal der ny ecu på.
Det modsiger så at 2m teknik kan stå inde for en lovliggørelse ved overskivning.

Det hænger ikke sammen!
Alle burde have lov at skrive en org fil på.
These users thanked the author mojo for the post (total 3):
HansHKMDTHYYenko

Brugeravatar
Martin1986
Aktiv medlem
Indlæg: 2361
Tilmeldt: 4. feb 2011, 16:01
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 36 times
Been thanked: 105 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af Martin1986 » 6. maj 2022, 11:56

Watcher skrev:Hvordan er loven med udlandske biler Martin? Må i beslaglægge lad os sige en tysk personbil hvor der fjernet dpf og sige du får den ik igen før det lavet, eller er det fejeblad til grænsen og ud af mit land tak ?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Uden jeg ved det med sikkerhed, er jeg overbevist om reglerne er de samme. Tilbageholdelsen osv er jf færdselsloven, som også er gældende for turister.
Nuværende bil: BMW F11 530D

Decolour
Nyt medlem
Indlæg: 360
Tilmeldt: 10. nov 2010, 12:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 16 times
Been thanked: 17 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af Decolour » 6. maj 2022, 11:57

Men det ændre så ikke rigtigt på at det kan være problematisk og købe en bil der er chippet.

Om det giver et problem nu eller om 2 år er uanset ret træls.

Især hvis det kommer til at omfatte at bilen skal sendes på autoriseret værksted for at blive lovligtgjort.

Selvom jeg er klar over der ikke er vedtaget endnu.

styker
Aktiv medlem
Indlæg: 1567
Tilmeldt: 8. okt 2008, 19:30
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 31 times
Been thanked: 177 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af styker » 6. maj 2022, 13:40

Kan egentlig godt lide den med aut værksted, de er jo ikke mere autoriserede end automester henne på hjørnet.
Syntes det burde hedde et mærkeværksted eller lignende.
Autoriseret burde kun være noget man bliver af en offentlig myndighed/instans, som f.eks. VVS og el installatører.
At man er en del af bilimportørens Netværk som værksted er måske at stramme den at kalde sig autoriseret, det er næsten lige så godt som de bedemænd der reklamerer med de er diplomuddannede.
Både værkstedets autorisation og bedemandens diplom er jo ikke mere værd end et stykke lokumspapir.
Det er jo bare en betegnelse de har udstyret sig selv med, autoriseret er jo ikke en beskyttet betegnelse.
Så er vi jo igen tilbage ved et det må være de “autoriserede” synshaller der skal godkende et køretøj ifht om det er i .lovlig stand uanset hvem der har skruet på det.

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af GranTurismo » 6. maj 2022, 15:52

I eksempelvis Sverige er de noget mere lempelige med tunede biler. Der kører også mange flere amerikanerbiler derovre.

Gad vide hvor eksempelvis nærmeste autoriserede Buick værksted er.

Der kommer nok ikke mange svenske bilturister til, når det rygtes derovre at deres biler kan blive konfiskeret, hvis de kommer til danske træf.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
CULT
Aktiv medlem
Indlæg: 1887
Tilmeldt: 15. jun 2008, 14:11
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 6000 Kolding
Has thanked: 6 times
Been thanked: 117 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af CULT » 7. maj 2022, 07:33

Med min egen S3 kom jeg i tanke om at den var ABT chippet fra ny så skrev ned til at dem at fremgangs måden var ændret i Danmark om de evt havde godkendelses papire til den samt mit stelnummer og 2 dage senere kom godkendelses papirerne på tuningen så det bliver bare skrevet i papirerne til næste syn og effekten hævet fra 210hk til 250hk


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
These users thanked the author CULT for the post (total 2):
RIXKBoesen
BLANZ SOCIETY
Wörthersee Tour 2001-2002-2003-2004-2005-2006-2007-2008-2009-2010
Schafflund 2000-2001-2002-2003-2004-2005-2006-2007-2008-2009-2010
2017 Skoda Superb 2.0 tsi 280hk 4X4
2000 AUDI S3
2002 LUPO 3L med servo
1983 GOLF GTI PIRELLI
1976 PUCH MAXI K

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af HansH » 7. maj 2022, 07:52

CULT skrev:
7. maj 2022, 07:33
Med min egen S3 kom jeg i tanke om at den var ABT chippet fra ny så skrev ned til at dem at fremgangs måden var ændret i Danmark om de evt havde godkendelses papire til den samt mit stelnummer og 2 dage senere kom godkendelses papirerne på tuningen så det bliver bare skrevet i papirerne til næste syn og effekten hævet fra 210hk til 250hk Billede
Det er jo fint nok.

Men den manøvre kan ikke benyttes for alle de chipninger der er lavet af Landberg, Dynotrim, WD .. og hvad de alle sammen hedder derude. Der er ikke noget papir at få.
Og disse udbydere står vel for 99,8% af de chipninger der er udført i DK .. anslår jeg :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

RIX
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6808
Tilmeldt: 18. jun 2008, 12:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: GALTEN
Has thanked: 211 times
Been thanked: 68 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af RIX » 7. maj 2022, 08:55

HansH skrev:
7. maj 2022, 07:52
CULT skrev:
7. maj 2022, 07:33
Med min egen S3 kom jeg i tanke om at den var ABT chippet fra ny så skrev ned til at dem at fremgangs måden var ændret i Danmark om de evt havde godkendelses papire til den samt mit stelnummer og 2 dage senere kom godkendelses papirerne på tuningen så det bliver bare skrevet i papirerne til næste syn og effekten hævet fra 210hk til 250hk Billede
Det er jo fint nok.

Men den manøvre kan ikke benyttes for alle de chipninger der er lavet af Landberg, Dynotrim, WD .. og hvad de alle sammen hedder derude. Der er ikke noget papir at få.
Og disse udbydere står vel for 99,8% af de chipninger der er udført i DK .. anslår jeg :)
så må de sku begynde og få det bragt iorden ellers må de jo lukke, JVK har fået godkendt chip på vw polo gti aw med opf og han har lige fået en kunde til chip/godkendendelse af en 18 model uden opf , senere kan det være der kommer en med hjs down pipe og race opf. så det kan lade sig gøre. og hold nu med og rode mere i jeres ecu counter, martin betjent har jo rede gjort for at de går forbi counteren, for at se om selve image er std. ;)
ps. mødte en ældre sag af en sq5 i denne uge (den med 3.0 diesel) inde midt i århus den røg og larmede som en gammel golf 2 suge diesel, jeg er sku ikke specielt øko/red planeten type, men det der er bare for meget. men han bliver vel nappet ret hurtigt når den kører rundt i århus c.
VH:

RIX
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6808
Tilmeldt: 18. jun 2008, 12:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: GALTEN
Has thanked: 211 times
Been thanked: 68 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af RIX » 7. maj 2022, 09:02

igen hvis jakob (jvk) kan få tingene godkendt, så kan de andre også godt hvis de ville.

VH:

MSB
Helt nyt medlem
Indlæg: 58
Tilmeldt: 10. jul 2017, 09:05
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af MSB » 11. maj 2022, 19:05

RIX skrev:
7. maj 2022, 08:55

så må de sku begynde og få det bragt iorden ellers må de jo lukke, JVK har fået godkendt chip på vw polo gti aw med opf og han har lige fået en kunde til chip/godkendendelse af en 18 model uden opf , senere kan det være der kommer en med hjs down pipe og race opf. så det kan lade sig gøre.
Hvad er opf?
2007 VW Golf GTI
1979 Opel Kadett C

PhillOS
Medlem
Indlæg: 761
Tilmeldt: 1. maj 2012, 18:49
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 159 times
Been thanked: 249 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af PhillOS » 11. maj 2022, 19:09

MSB skrev:
11. maj 2022, 19:05
RIX skrev:
7. maj 2022, 08:55

så må de sku begynde og få det bragt iorden ellers må de jo lukke, JVK har fået godkendt chip på vw polo gti aw med opf og han har lige fået en kunde til chip/godkendendelse af en 18 model uden opf , senere kan det være der kommer en med hjs down pipe og race opf. så det kan lade sig gøre.
Hvad er opf?
Otto Partikel Filter (Otto-motor aka. benzinmotoren, opfundet af Hr. Otto.)

Tænk DPF (Diesel Partikel Filter) til benzinmotorer.

Alle benzin biler solgt i Europa har siden 2019 haft OPF monteret. Den sidder efter Katalysatoren og hjælper med rense udstødningsgassen endnu mere.
Senest rettet af PhillOS 11. maj 2022, 19:13, rettet i alt 1 gang.
.

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af Charlimike » 11. maj 2022, 19:12

Otto partikel filter rettere. Tyskere har stadig tradition for at kalde en benziner for en otto motor.
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

PhillOS
Medlem
Indlæg: 761
Tilmeldt: 1. maj 2012, 18:49
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 159 times
Been thanked: 249 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af PhillOS » 11. maj 2022, 19:14

Charlimike skrev:
11. maj 2022, 19:12
Otto partikel filter rettere. Tyskere har stadig tradition for at kalde en benziner for en otto motor.
Ordnung muss sein! :D Det er jo Hr. Nikolaus Otto der har opfundet motoren.
.

Brugeravatar
JerrilD
Aktiv medlem
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 24. mar 2009, 20:28
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Trekants Området
Has thanked: 21 times
Been thanked: 55 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af JerrilD » 16. maj 2022, 21:40

Vw Polo Mk2 Steilheck 1300 4Gear
Suzuki Jimny 1.5 Adventure

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af GranTurismo » 16. maj 2022, 22:48

Imponerende flot at det autoriserede Peugeot værksted formår at indlæse en motorstyring til en anden variant Opel Corsa... :roll:

Nillers øjne på den thumbnail beskriver seriøsiteten i den sag meget godt. :lol:
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
larslyn
Aktiv medlem
Indlæg: 2143
Tilmeldt: 13. jun 2008, 18:34
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Beerpiece
Has thanked: 229 times
Been thanked: 110 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af larslyn » 18. maj 2022, 06:22

har set videoen med den unge fyr og hans fine opel.
jeg er rystet over behandlingen fra betjenten hvis kommunikationen har været som han beskriver, jeg har det fint med politiet men kan også huske hvordan de behandlede mig når jeg blev stoppet da jeg var på samme alder.

jeg fatter ikke at der ikke allerede har været sager med de som har fået beslaglagt bilen, det lyder ikke til at grundlaget for proceduren er lige efter bogen, nærmere som at det er noget nogle "smarte" betjente har siddet og lavet på stationen (no offence til Martin eller andre)

kan slet ikke se hvordan de kan kræve at det er et aut. værksted som skal stå for det...

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 576 times
Been thanked: 869 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af Korreborg » 18. maj 2022, 06:55

larslyn skrev:
18. maj 2022, 06:22
kan slet ikke se hvordan de kan kræve at det er et aut. værksted som skal stå for det...
Den del forstår jeg heller ikke. Aut værksted findes vel ikke lovgivningsmæssigt. Det er noget forhandlerne har fundet på.
Jeg kan vel åbne et værksted og skrive aut værksted på porten, uden at nogen kan gøre ret meget ved det :)
These users thanked the author Korreborg for the post:
jansom
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af HansH » 18. maj 2022, 07:16

Korreborg skrev:
18. maj 2022, 06:55
Den del forstår jeg heller ikke. Aut værksted findes vel ikke lovgivningsmæssigt. Det er noget forhandlerne har fundet på.
Jeg kan vel åbne et værksted og skrive aut værksted på porten, uden at nogen kan gøre ret meget ved det :)
Enig i det første.
En virksomhed kan have en autorisation udstedt af myndighederne ... f.eks. el, VVS, kloak osv.
Men det er ikke dét der er tale om fsva. værksteder. Her er der tale om en autorisation udstedt af importøren. Altså et stempel Semler giver til et værksted, som giver dem lov til at kalde sig aut. forhandler, aut. servicepartner etc.

Jeg tror dog, at hvis du og jeg åbnede Palle & Hans' værksted, og kaldte os aut. VW servicepartner, så ville vi blive kontaktet.. :)
Der ville blive nedlagt fogedforbud mod at vi må bruge VW's logo, navn osv osv. Det skulle nok hurtigt blive stoppet.

I forhold til de aktuelle sager, så henholder politiet sig jo til en eller anden højesteretsdom - som Martin også tidligere har henvist til - som jo angiveligt skulle give hjemmel til at tvinge den beslaglagte bil hen på et værksted som bærer importørens aut. stempel.
Det er denne dom der bliver brugt som forhammer til at knuse alle indvendinger, og det er ubetinget den del af hele affæren, hvor jeg mener al sund fornuft har forladt rummet.
These users thanked the author HansH for the post:
larslyn
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 576 times
Been thanked: 869 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af Korreborg » 18. maj 2022, 07:26

Yolkswargen Aut værksted? :D

Men enig, de vil da kæmpe alt hvad de kan :)
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Brugeravatar
Mikkel K
Medlem
Indlæg: 1155
Tilmeldt: 23. jun 2008, 20:15
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 11 times
Been thanked: 29 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af Mikkel K » 18. maj 2022, 08:20

Ville de da så bare holde sig til de emissionsbegrænsende ting. Der skal slås ned på fjernet katalysator, EGR off, Ad blue delete, etc. Men når det bliver til undervogn og alt muligt andet, så springer kæden af. Læg dertil tilsidesættelsen af det frie værkstedsvalg og absolut ikke mindst at tage synsvirksomhederne ud af ligningen.

Er der tvivl om, hvorvidt et køretøj forurener for meget, så få bilen til en synshal. Er der lukket, må den stå der, ligesom det øjensynligt sker med værkstederne nu. Synshallerne kan også hurtigt fastslå om eksempelvis en katalysator er fjernet, uden at en betjent skal stå og lave mere eller mindre kvalificerede gæt om det.

Ham Dannie i HOC-videoen har jo været en idiot og fjernet katalysatoren. Det skal koste en klækkelig(!) bøde og en tur til syn. Så kan vi snakke om, at der skal laves et system, hvor gentagne overtrædelser skal koste mere og mere.
These users thanked the author Mikkel K for the post (total 3):
KorreborgGranTurismoDanielB12

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af HansH » 18. maj 2022, 08:36

Mikkel K skrev:
18. maj 2022, 08:20
Ville de da så bare holde sig til de emissionsbegrænsende ting. Der skal slås ned på fjernet katalysator, EGR off, Ad blue delete, etc. Men når det bliver til undervogn og alt muligt andet, så springer kæden af. Læg dertil tilsidesættelsen af det frie værkstedsvalg og absolut ikke mindst at tage synsvirksomhederne ud af ligningen.

Er der tvivl om, hvorvidt et køretøj forurener for meget, så få bilen til en synshal. Er der lukket, må den stå der, ligesom det øjensynligt sker med værkstederne nu. Synshallerne kan også hurtigt fastslå om eksempelvis en katalysator er fjernet, uden at en betjent skal stå og lave mere eller mindre kvalificerede gæt om det.
Jeg er principielt set enig i det du skriver.
Og det flugter med den holdning jeg tidligere har givet udtryk for - at det skal være synsmyndighederne der skal være det kontrollerende organ, men at det skal være op til bilejer selv at finde ud af hvor og hvordan han vil få bragt sin bil i orden, så den opfylder kravene.

Men som det også har været anført tidligere; det vil kræve en seriøs oprustning af alle synshallernes udstyr og kompetence.
Og spørgsmålet er hvilke standarder de skal måle efter...
Hermed mener jeg, at f.eks. min gamle Passat med EA189 dieselgate EU5 motor, vil ALDRIG kunne komme under udledningskravene til EU5 normen, hvis den blev testet i en synshal.
Og det er uanset om den er dieselgate opdateret eller ej.

Inden dieselgate kunne den kun klemmes under, fordi der var en cheat device der aktiveredes når bilen blev testet lige præcis efter NEDC normens mønster. KUN i dette helt specifikke scenarie kan den opfylde kravene. I alle andre situationer er den et bæst.
Med dieselgate-opdateringen kom man MÅSKE en lille smule tættere på kravene ... MÅSKE kom man tættere på..
Men man var ikke i nærheden af at komme under, og det vidste både BAG og VW udmærket godt.

Til sidst, da VW's teknikere meldte at de simpelt hen ikke kunne klemme det så meget som en my længere ned ... alle kneb med injections, EGR osv var brugt op .... typegodkendte BAG simpelt hen bare det grundlag der lå. Det var de nødt til, for alternativet havde været at mange millioner biler skulle have haft pladerne klippet og være fjernet fra vejene.
Men man var tilfredse, for man havde opnået hvad man ville - hvilket var at give VW en årnli én over nakken! Det var aldrig nogen sinde ambitionen med dieselgate opdateringen, at bilerne skulle komme ned og opfylde EU5 kravene i daglig drift ...... for det er ganske enkelt umuligt.
Det er da tænkeligt at det var nogle politikeres ambition, men de folk ude i den virkelige verden, som skal få tingene til at ske, var fra dag 1 fuldstændig bevidste om at det var mission impossible :)

Så hvad hulen skulle synshallen stille op med min bil, hvis de fik den ind ??
Selv om den er lovlig på alle tænkelige parametre, såvel hard- som softwaremæssigt, vil den ALDRIG kunne opfylde de EU5 krav den er typegodkendt til.
Det ville stille myndighederne i et uløseligt catch-22 dilemma at få sådan en bil ind...

Så måske for at undgå det dilemma, og måske pga føromtalte investeringskrav, har man ikke til sinds at røre synshals-modellen med en ildtang... da det ville være at åbne en dåse orm, set fra myndighedernes synsvinkel.
These users thanked the author HansH for the post (total 2):
GranTurismomartinta
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af GranTurismo » 18. maj 2022, 09:04

Hvis man lavede et værksted, der hedder "Autoriseret Værksted", ville man nok få rigeligt at lave.

Politiet tager jo nogle gange ting meget bogstaveligt. :mrgreen:

Ligesom ham med nummerpladen "UKENDT", som fik rigeligt med p-bøder... :lol:
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6241
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2049 times
Been thanked: 667 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af jansom » 18. maj 2022, 09:20

Korreborg skrev:
18. maj 2022, 06:55
larslyn skrev:
18. maj 2022, 06:22
kan slet ikke se hvordan de kan kræve at det er et aut. værksted som skal stå for det...
Den del forstår jeg heller ikke. Aut værksted findes vel ikke lovgivningsmæssigt. Det er noget forhandlerne har fundet på.
Jeg kan vel åbne et værksted og skrive aut værksted på porten, uden at nogen kan gøre ret meget ved det :)
Yes der findes ikke autoriserede værksteder. Det er et brancheskabt påfund. Men der findes dog stadig autoværksteder.
-No one is more hated than he who speaks the truth-

perw
Medlem
Indlæg: 1156
Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 224 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af perw » 18. maj 2022, 09:24

Jeg tror simpelhen ikke at man i dagens danmark, kan overlade til det de mange af de synshaller vi har i DK.

De har simpelhen ikke expertisen til at udfører opgaven. Og idag er det det jo så udvisket med syn af biler, fro det skal være så billigt.

Så i min verden så er det er OK at det autoriseret værksted er dem der skal undersøge om en bil er manipuleret eller ej. De må dem der kan have viden. Det er da slet ikke et ex tunings værksted der skal komme med diagnosen.

Jeg mener også at statens bør have en vist sikkerhed/tiltro til at bilen bliver bragt i lovligt stand og nogle af de værksteder/sunshaller jeg ser rundt omkring, kan jeg godt have noget skeptisk overfor.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af HansH » 18. maj 2022, 09:28

perw skrev:
18. maj 2022, 09:24
Jeg mener også at statens bør have en vist sikkerhed/tiltro til at bilen bliver bragt i lovligt stand og nogle af de værksteder/sunshaller jeg ser rundt omkring, kan jeg godt have noget skeptisk overfor.
Har du set den High On Cars video der linkes til lidt længere oppe ?

Så ville din tiltro til aut. værksteders kompetence muligvis kølnes.... :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af GranTurismo » 18. maj 2022, 09:32

HansH skrev:
18. maj 2022, 08:36
Jeg er principielt set enig i det du skriver.
Og det flugter med den holdning jeg tidligere har givet udtryk for - at det skal være synsmyndighederne der skal være det kontrollerende organ, men at det skal være op til bilejer selv at finde ud af hvor og hvordan han vil få bragt sin bil i orden, så den opfylder kravene.

Men som det også har været anført tidligere; det vil kræve en seriøs oprustning af alle synshallernes udstyr og kompetence.
Og spørgsmålet er hvilke standarder de skal måle efter...
Hermed mener jeg, at f.eks. min gamle Passat med EA189 dieselgate EU5 motor, vil ALDRIG kunne komme under udledningskravene til EU5 normen, hvis den blev testet i en synshal.
Og det er uanset om den er dieselgate opdateret eller ej.

Inden dieselgate kunne den kun klemmes under, fordi der var en cheat device der aktiveredes når bilen blev testet lige præcis efter NEDC normens mønster. KUN i dette helt specifikke scenarie kan den opfylde kravene. I alle andre situationer er den et bæst.
Med dieselgate-opdateringen kom man MÅSKE en lille smule tættere på kravene ... MÅSKE kom man tættere på..
Men man var ikke i nærheden af at komme under, og det vidste både BAG og VW udmærket godt.

Til sidst, da VW's teknikere meldte at de simpelt hen ikke kunne klemme det så meget som en my længere ned ... alle kneb med injections, EGR osv var brugt op .... typegodkendte BAG simpelt hen bare det grundlag der lå. Det var de nødt til, for alternativet havde været at mange millioner biler skulle have haft pladerne klippet og være fjernet fra vejene.
Men man var tilfredse, for man havde opnået hvad man ville - hvilket var at give VW en årnli én over nakken! Det var aldrig nogen sinde ambitionen med dieselgate opdateringen, at bilerne skulle komme ned og opfylde EU5 kravene i daglig drift ...... for det er ganske enkelt umuligt.
Det er da tænkeligt at det var nogle politikeres ambition, men de folk ude i den virkelige verden, som skal få tingene til at ske, var fra dag 1 fuldstændig bevidste om at det var mission impossible :)

Så hvad hulen skulle synshallen stille op med min bil, hvis de fik den ind ??
Selv om den er lovlig på alle tænkelige parametre, såvel hard- som softwaremæssigt, vil den ALDRIG kunne opfylde de EU5 krav den er typegodkendt til.
Det ville stille myndighederne i et uløseligt catch-22 dilemma at få sådan en bil ind...

Så måske for at undgå det dilemma, og måske pga føromtalte investeringskrav, har man ikke til sinds at røre synshals-modellen med en ildtang... da det ville være at åbne en dåse orm, set fra myndighedernes synsvinkel.
Hvis nu bare synshallen koncentrerede sig om de forureningsgæmmende dele og at eftermonterede dele er lovlige, så er det dyre nye udstyr ikke nødvendigt.

Er der fjernet katalysator eller partikelfilter, så kan den ikke gå gennem syn og dette forlanges udbedret.

Hvis der eksempelvis er monteret en anden undervogn, downpipe eller udstødning, burde det ikke være et problem så længe det er godkendt til biltypen/motortypen.
Det kan så blive skrevet i papirerne, at godkendt undervogn, downpipe (I forhold til Euro-norm) og udstødning (EEC/E-mærket) er monteret på bilen, så politiet ikke skal bruge tid på den samme sag igen.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

perw
Medlem
Indlæg: 1156
Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 224 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af perw » 18. maj 2022, 09:39

HansH skrev:
18. maj 2022, 09:28
perw skrev:
18. maj 2022, 09:24
Jeg mener også at statens bør have en vist sikkerhed/tiltro til at bilen bliver bragt i lovligt stand og nogle af de værksteder/sunshaller jeg ser rundt omkring, kan jeg godt have noget skeptisk overfor.
Har du set den High On Cars video der linkes til lidt længere oppe ?

Så ville din tiltro til aut. værksteders kompetence muligvis kølnes.... :)
Ja

Jeg har set videoen.

A fool with a tool, is still a fool.

Og video viser jo også, at det ikke bare er lige noget man laver.

Og igen, har forlangte jo selv at få bilen retur for nu skulle han bruge den. I mine øjne burde værkstedet havde undskyldt at de desværre ikke var blevetr færdig og at han måtte vente på at de får det fikset.

Jeg er med på, om hans undervogn burde klares af en hvilken som helst værksted eller ham selv. Her burde de bare have indkaldt til syn/klippet pladerne. Så kunne han ordne det bagefter.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af HansH » 18. maj 2022, 09:41

GranTurismo skrev:
18. maj 2022, 09:32
Hvis nu bare synshallen koncentrerede sig om de forureningsgæmmende dele og at eftermonterede dele er lovlige, så er det dyre nye udstyr ikke nødvendigt.

Er der fjernet katalysator eller partikelfilter, så kan den ikke gå gennem syn og dette forlanges udbedret.
Manglende partikelfilter og/eller katalysator ligger jo ret meget til højrebenet. Den dom bør ikke være så svær at fælde.. :)

Jeg tænker på sådan noget som softwaremæssig EGROFF.
Hvis det er en VAG bil, så vil man kunne afsløre dette med VCDS og den rette indsigt i at bruge det (logge EGR ventilens requested/actual værdier).
Men jeg tror da ikke der findes lignende fede testere til alle mulige andre biler, som kan den slags ?
Her tror jeg at vi i VAG verdenen er begunstiget med VCDS.

Så hvordan skulle synshallen kunne afsløre dette ?
Jeg kan kun se at det kan gøres ved at de fik decideret måleudstyr, som måler udledte NOx værdier.
Og så har man det dilemma jeg beskrev tidligere .... at en bil som min ALDRIG vil kunne overholde kravene, uanset hvor lovlig den er.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

perw
Medlem
Indlæg: 1156
Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 224 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af perw » 18. maj 2022, 09:45

GranTurismo skrev:
18. maj 2022, 09:32

Hvis nu bare synshallen koncentrerede sig om de forureningsgæmmende dele og at eftermonterede dele er lovlige, så er det dyre nye udstyr ikke nødvendigt.

Er der fjernet katalysator eller partikelfilter, så kan den ikke gå gennem syn og dette forlanges udbedret.

Hvis der eksempelvis er monteret en anden undervogn, downpipe eller udstødning, burde det ikke være et problem så længe det er godkendt til biltypen/motortypen.
Det kan så blive skrevet i papirerne, at godkendt undervogn, downpipe (I forhold til Euro-norm) og udstødning (EEC/E-mærket) er monteret på bilen, så politiet ikke skal bruge tid på den samme sag igen.
Det gør de jo allerede gøre idag. eller burde gøre.

Og er det godkendt og skrevet i bilens papirer, så er det jo heller ikke et problem.

Det dyre udstyr bliver jo nødvendigt, hvis det er de skal begynde at måle flere forskellige gasser end de gør idag. De måler jo ikke ret meget forurening.

Og igen hvor meget kan du forvente til et syn til 295 kr.

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af GranTurismo » 18. maj 2022, 10:01

HansH skrev:
18. maj 2022, 09:41
Manglende partikelfilter og/eller katalysator ligger jo ret meget til højrebenet. Den dom bør ikke være så svær at fælde.. :)

Jeg tænker på sådan noget som softwaremæssig EGROFF.
Hvis det er en VAG bil, så vil man kunne afsløre dette med VCDS og den rette indsigt i at bruge det (logge EGR ventilens requested/actual værdier).
Men jeg tror da ikke der findes lignende fede testere til alle mulige andre biler, som kan den slags ?
Her tror jeg at vi i VAG verdenen er begunstiget med VCDS.

Så hvordan skulle synshallen kunne afsløre dette ?
Jeg kan kun se at det kan gøres ved at de fik decideret måleudstyr, som måler udledte NOx værdier.
Og så har man det dilemma jeg beskrev tidligere .... at en bil som min ALDRIG vil kunne overholde kravene, uanset hvor lovlig den er.
Ja elektroniske ændringer som EGRoff og AdBlue-off kan man selvfølgelig ikke afgøre ved visuel kontrol. Det er selvfølgelig et problem.

Men at begynde at lave omfattende målinger på udstødningsgassen, vil jo pludselig lægge ansvaret over på brugeren i stedet for producenten. Hvis en given ny motor kun med nød og næppe kunne overholde værdierne i en testbænk, kan den jo næppe med 100.000 km på bagen i en synshal.

Hvis motoren er forsynet med de forureningshæmmende dele (og software) og alle dele er godkendte, burde det jo kun være slid og mekaniske fejl, som kan dumpe bilen til syn. Ellers fungerer motoren jo som den er tiltænkt og godkendt til.
These users thanked the author GranTurismo for the post:
HansH
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Besvar

Tilbage til "Dieseltuning"