Side 1 af 1

Chiptuning af en 1,2 TSI 105 /110 hk'er?

: 9. aug 2015, 19:17
af Njord
Hej med jer.

Der skrives en del om man kan hente både moment og hestekræfter ved tuning af diverse motorer, også 1,2 TSI motoren med 105/110 HK.
Men hånden på hjertet... Kan det mærkes, og hvor meget hentes der reelt ekstra ud af motoren, og er der en ændring i brændstofforbruget?

Jeg har et sted læst om der reelt ikke var nogen HK forskel på 105/110 hk og eje heller på 122/125 og 140/150 Hk motorerne.....
Betyder det de reelt ligger med en højere ydelse end officielt angivet og dermed lun vinder få HK ved tuning?

Er der nogen der har fat en 1,2 TSI'er på rullefelt før og efter og viste det nogen forskel?

MVH Njord

Re: Chiptuning af en 1,2 TSI 105 /110 hk'er?

: 9. aug 2015, 21:00
af panther-performance
hvilken bil og årgang?

Re: Chiptuning af en 1,2 TSI 105 /110 hk'er?

: 9. aug 2015, 23:16
af KenZ
Har selv den nye Leon ST med en 1,2TSI 110hk. Jeg overvejer også en chipning (ligesom jeg fik chippet min gamle Ibiza fr) men pga DSG, så tør jeg ikke rigtig.
Jeg vil mene du SAGTENS kan mærke de ekstra 30hk og 60nm!

Re: Chiptuning af en 1,2 TSI 105 /110 hk'er?

: 9. aug 2015, 23:21
af GranTurismo
KenZ skrev:Har selv den nye Leon ST med en 1,2TSI 110hk. Jeg overvejer også en chipning (ligesom jeg fik chippet min gamle Ibiza fr) men pga DSG, så tør jeg ikke rigtig.
Jeg vil mene du SAGTENS kan mærke de ekstra 30hk og 60nm!
Det er jo samme DSG gearkasse som på min. Den er født med 250 Nm.

Kim fra vagtuning snakkede om at de havde testet lidt med en Audi og DSG7 skulle først begynde at glide i koblingen omkring 450 Nm.

Så jeg tror ikke du skal være så nervøs for at chippe din.

Ingen tvivl! Man kan sagtens mærke 30 Hk og 60 Nm ekstra!

Re: Chiptuning af en 1,2 TSI 105 /110 hk'er?

: 9. aug 2015, 23:26
af KenZ
I know, men hvis der sker noget med dsg'en (som måske ikke engang har noget med chipningen at gøre) så er der ingen dækning. Og kan ikke finde så mange oplysninger om hvordan det store billede ser ud angående DSG 7 tør kobling og chipning over tid (km)

Re: Chiptuning af en 1,2 TSI 105 /110 hk'er?

: 9. aug 2015, 23:29
af GranTurismo
Njord skrev:Hej med jer.

Der skrives en del om man kan hente både moment og hestekræfter ved tuning af diverse motorer, også 1,2 TSI motoren med 105/110 HK.
Men hånden på hjertet... Kan det mærkes, og hvor meget hentes der reelt ekstra ud af motoren, og er der en ændring i brændstofforbruget?

Jeg har et sted læst om der reelt ikke var nogen HK forskel på 105/110 hk og eje heller på 122/125 og 140/150 Hk motorerne.....
Betyder det de reelt ligger med en højere ydelse end officielt angivet og dermed lun vinder få HK ved tuning?

Er der nogen der har fat en 1,2 TSI'er på rullefelt før og efter og viste det nogen forskel?

MVH Njord
De skulle få 25-45 Hk ekstra. Så meget laver de i hvert fald ikke ekstra fra fabrikken...

http://www.panther-performance.com/our- ... olkswagen/
http://chiptuning.nu/shop/vw-10c1.html

Hvis du kører økonomisk kan du måske hente 1 km/l ekstra. Hvis du bruger alle de heste der er til rådighed, så bruger de mere end før.

Re: Chiptuning af en 1,2 TSI 105 /110 hk'er?

: 9. aug 2015, 23:33
af GranTurismo
KenZ skrev:I know, men hvis der sker noget med dsg'en (som måske ikke engang har noget med chipningen at gøre) så er der ingen dækning. Og kan ikke finde så mange oplysninger om hvordan det store billede ser ud angående DSG 7 tør kobling og chipning over tid (km)
Jeg regner med at få chippet min. Men ligesom dig er jeg betænksom vedr. garantien. Så jeg venter til den er udløbet.

DSG7 blev opgraderet i 2012 med kraftigere koblinger og anden software. Så de er jo maks 3 år gamle.

De ældre har der være flere som har haft problemer med. Det er egentlig den primære årsag til at jeg vil vente og se om opgraderingen har hjulpet.

Re: Chiptuning af en 1,2 TSI 105 /110 hk'er?

: 10. aug 2015, 19:14
af Aeggos
Den sidste jeg så endte på 137 hk..

og den skulle være MEGET kvikkere og mere velkørende.

som GT siger, det er jo meget begrænset hvad de 1,2 får i moment så det vil jeg slet ikke være bekymret over.

Mht. Garanti og tuning, hvis du tænker i de baner så skal du nok slet ikke få det gjort før garantiudløb.

I min optik er det risikoen værd.

Jeg æder gerne en værkstedsregning eller 2, for en bil der bare kører 1000 gange bedre.

mine opgraderinger gør ihvertfald at jeg stadig efter 80,000 km synes det er en sjov bil at køre i

Re: Chiptuning af en 1,2 TSI 105 /110 hk'er?

: 10. aug 2015, 21:09
af KenZ
Jeg fik chippet min gamle Ibiza fr da den havde kørt ca 7000km og solgte den ved ca 175.000km og der havde ingen problemer været. Men den havde heller ikke en DSG gearkasse som koster kassen hvis den fejler og så var det en meget meget testet motor, nemlig en 1,8t.... Kørte med omkring 230hk og 375nm, og den kørte fandme godt og fortrød så absolut ikke chipningen.
Men sagen er lidt en anden på en blok/turbo som ikke er så gennemtest, og det samme gælder DSG 7 tør koblingen... Og jeg har ikke råd til at evt stå med en regning på 10k+ regning, pga værkstedet ikke vil betale fordi den er chippet

Re: Chiptuning Af En 1,2 Tsi 105 /110 Hk'er?

: 2. sep 2015, 09:52
af mbecher
Jeg har en octavia 1.2 tsi, og jeg kan sagtens mærke at den nu har 130hk 228nm. Det er især en stor fornøjelse da vi kører med campingvogn.

Re: Chiptuning af en 1,2 TSI 105 /110 hk'er?

: 12. jun 2021, 10:57
af Senz
Tager lige tråden til oplivning igen ☺️ er ved at kikke på vil, og pt er valget en polo enten med 1.0 eller 1.2 planen er også at chip den, Men hvilken af de 2 motor er bedst til det? Et andet spørgsmål omkring 1.2 der er jo 2 modeller, en med 90hk og en med 110hk er der forskel på motoren? Kobling er vel også den Samme.?

Nogen der ved hvorfor 1.0 kun må trække 500kg når 1.2 må trække 1000kg selv om den er svagere med de 90hk

Re: Chiptuning af en 1,2 TSI 105 /110 hk'er?

: 12. jun 2021, 12:04
af Charlimike
De får ca. samme effekr 1.0 tsi og 1.2 tsi, men foretrækker den 4cyl. Om det er 90 eller 110hk 1.2 tsi gør ingen forskel da de får samme effekt . Der kan dog være forskel på om de har 5
Eller 6 gear.

Re: Chiptuning af en 1,2 TSI 105 /110 hk'er?

: 12. jun 2021, 12:15
af Senz
Tak for svar,

jeg var også ude og køre i en 1,2 i går og synes den kørte rigtig godt i motoren, hvor 1,0 har mere den 3 cylinder lyd, Tænkte nok det kun var de 6 gear som var forskellen