UP! 60 hk tuning

Alt vedr. tuning af benzinmotorer
Besvar
HKUP
Helt nyt medlem
Indlæg: 16
Tilmeldt: 16. dec 2013, 17:06
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 0
Been thanked: 0

UP! 60 hk tuning

Indlæg af HKUP » 14. jan 2018, 16:49

Halløj VAG'ere.;)

Er der nogen herinde som har erfaring med chiptuning af en 60 hk UP?...
Jeg hørte det omtalt for nylig men ville lige høre om nogen herinde har prøvet det..og evt. kan anbefale eller fraråde det...

Der er vel også noget forsikringsmæssigt aspekt i det..jeg har hørt den kan ramme 90 hk..? 8-)

Brugeravatar
Mike H
Aktiv medlem
Indlæg: 2410
Tilmeldt: 22. apr 2010, 11:12
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 161 times

Re: UP! 60 hk tuning

Indlæg af Mike H » 14. jan 2018, 17:02

http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.p ... g#p1163240

Der er flere tråde om emnet herinde - både på TSI modellen og dem uden turbo... hvis du er bekymret om din forsikring, skal du ikke gøre det.
Mike
Audi A5 Sport Sportback 2.0 TFSI 7-trins S tronic årgang 2018

HKUP
Helt nyt medlem
Indlæg: 16
Tilmeldt: 16. dec 2013, 17:06
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: UP! 60 hk tuning

Indlæg af HKUP » 14. jan 2018, 17:08

Hej Mike
Tak for dit hurtige svar... ;) ;) ;)

Ja jeg tænkte nok der ville blive noget med forsikring...

Fabriksgarantien er jeg ligeglad med

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6242
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2049 times
Been thanked: 667 times

Re: UP! 60 hk tuning

Indlæg af jansom » 14. jan 2018, 17:55

Forsikringen kan du være lige så ligeglad med som garantien. I praksis betyder det ikke en skid
-No one is more hated than he who speaks the truth-

Soborg
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 19. feb 2018, 08:59
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: UP! 60 hk tuning

Indlæg af Soborg » 24. feb 2018, 08:43

Jeg har fået chippet min 60hk UP! fra 2012.

Den fik 89 hk og synes bestemt den køre bedre, men nu bliver den også stort set kun brugt til længere ture.

HKUP
Helt nyt medlem
Indlæg: 16
Tilmeldt: 16. dec 2013, 17:06
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: UP! 60 hk tuning

Indlæg af HKUP » 24. feb 2018, 11:45

Hej Soborg

Det lyder spændende, jeg kører også kun lange ture
Jeg kører ud og får det gjort snarest!

Hvordan kan du bedst mærke det? Er det kvik optræk...bunftræk..eller i hele feltet?

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: UP! 60 hk tuning

Indlæg af Charlimike » 24. feb 2018, 17:20

Hele den ekstra effekt er over 5200 rpm, men moment er det samme. Det er blot en begrænsning i spjældet. Dem som viser andet (er set før) snyder på feltet.
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

Soborg
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 19. feb 2018, 08:59
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: UP! 60 hk tuning

Indlæg af Soborg » 24. feb 2018, 20:41

jeg synes jeg kan mærke forskel i bundtrækket, optrækket er det samme ca, men den trækker bedre mere når jeg er oppe i fart

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: UP! 60 hk tuning

Indlæg af Charlimike » 25. feb 2018, 08:39

Kurven på sådan up på en godt rullefelt ser sådan.
5B05260D-02E6-43C2-8442-78109842807E.jpeg
5B05260D-02E6-43C2-8442-78109842807E.jpeg (80.29 KiB) Vist 7141 gange
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

HKUP
Helt nyt medlem
Indlæg: 16
Tilmeldt: 16. dec 2013, 17:06
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: UP! 60 hk tuning

Indlæg af HKUP » 25. feb 2018, 10:59

Hej charli

Meget interessant!
Jeg havde regnet med effektkurven var mere udtalt.
Giver det lidt på speeder respons også?

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: UP! 60 hk tuning

Indlæg af Charlimike » 25. feb 2018, 11:02

Giver ingen forskel, da spjæl blot lukker ned ved højere rpm. 75hk version er det mindre udtalt, men ellers samme motor.

Mazda gør det samme. Deres 2.0 120 hk er droslet på samme måde.
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

Mschick
Helt nyt medlem
Indlæg: 14
Tilmeldt: 17. nov 2019, 19:59
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: UP! 60 hk tuning

Indlæg af Mschick » 17. nov 2019, 20:04

Hej, hvad med speeder responsen, tager den bedre gas med en chip. Syntes en 60hk tager gas lidt sløvt,reagerer ikke så kvik.

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6574
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 548 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: UP! 60 hk tuning

Indlæg af i-s » 18. nov 2019, 13:11

Mschick skrev:
17. nov 2019, 20:04
Hej, hvad med speeder responsen, tager den bedre gas med en chip. Syntes en 60hk tager gas lidt sløvt,reagerer ikke så kvik.
Det er en alm. sugemotor, den kan du ikke give mere luft med en chipning.
/Søren.

Brugeravatar
Bandit
Nyt medlem
Indlæg: 242
Tilmeldt: 23. feb 2009, 11:59
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 25 times
Been thanked: 13 times

Re: UP! 60 hk tuning

Indlæg af Bandit » 24. nov 2019, 11:22

Charlimike skrev:
25. feb 2018, 11:02
Giver ingen forskel, da spjæl blot lukker ned ved højere rpm. 75hk version er det mindre udtalt, men ellers samme motor.

Mazda gør det samme. Deres 2.0 120 hk er droslet på samme måde.
+ De gamle Volvo V70 140 Vs 170 HK.

Brugeravatar
HenrikH29
Medlem
Indlæg: 618
Tilmeldt: 12. jun 2016, 20:35
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 8 times
Been thanked: 49 times

Re: UP! 60 hk tuning

Indlæg af HenrikH29 » 24. nov 2019, 16:43

Det giver først noget ved høje omrdrejninger. Så ved en overhaling, hvor du gearer ned ja, måske men i dagligdagen nej.

Har været oppe rigtigt mange gange på Facebook i forummet for de 3 trillinger.

Der skal som hovedregel være en turbo, for at det giver noget og det er der jo ikke (med mindre vi taler TSI / GTI).

Vælger du at gøre det, så husk lige :

1) det er ulovligt med mindre du får det synet og godkendt (og det koster kassen)
2) din forsikring dækker ikke medmindre de ved, at bilen er tunet (få det tilføjet på policen)
3) evt. garanti på motor og drivlinje bortfalder

PS man monterer ikke en chip, men skifter softwaren i bilens motorstyring ud med en anden software. Montering af en "chip" er det man kalder bokstuning, og det er noget helt andet.

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6574
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 548 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: UP! 60 hk tuning

Indlæg af i-s » 24. nov 2019, 20:53

HenrikH29 skrev:
24. nov 2019, 16:43

PS man monterer ikke en chip, men skifter softwaren i bilens motorstyring ud med en anden software. Montering af en "chip" er det man kalder bokstuning, og det er noget helt andet.
Det er så ikke rigtigt. Tilbage i 80'erne og første halvdel af 90'erne, der skiftede man en chip i motorstyringen (EPROM). Deraf kom det til at hedde chiptuning. Chippen (EPROM'en) indeholdte data for indsprøjtningsmængde vs forskellige parametre også kaldet mappen (som kommer af hvis du viser det grafisk, så kan det ligne lidt et "landkort").
Så i dag skifter man heller ikke softwaren ud, man ændrer kun i mappen (i dag er der så flere håndtag end i 80'erne). Men det er altså 2 vidt forskellige ting. Ofte udlæser man hele flashen i dag, dvs. både software og map og skriver også det hele tilbage - måske det der får nogen til at tro det er en anden software.
Bokstuning hedder vist bare bokstuning.
/Søren.

Brugeravatar
HenrikH29
Medlem
Indlæg: 618
Tilmeldt: 12. jun 2016, 20:35
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 8 times
Been thanked: 49 times

Re: UP! 60 hk tuning

Indlæg af HenrikH29 » 25. nov 2019, 18:03

i-s skrev:
24. nov 2019, 20:53
HenrikH29 skrev:
24. nov 2019, 16:43

PS man monterer ikke en chip, men skifter softwaren i bilens motorstyring ud med en anden software. Montering af en "chip" er det man kalder bokstuning, og det er noget helt andet.
Det er så ikke rigtigt. Tilbage i 80'erne og første halvdel af 90'erne, der skiftede man en chip i motorstyringen (EPROM). Deraf kom det til at hedde chiptuning. Chippen (EPROM'en) indeholdte data for indsprøjtningsmængde vs forskellige parametre også kaldet mappen (som kommer af hvis du viser det grafisk, så kan det ligne lidt et "landkort").
Så i dag skifter man heller ikke softwaren ud, man ændrer kun i mappen (i dag er der så flere håndtag end i 80'erne). Men det er altså 2 vidt forskellige ting. Ofte udlæser man hele flashen i dag, dvs. både software og map og skriver også det hele tilbage - måske det der får nogen til at tro det er en anden software.
Bokstuning hedder vist bare bokstuning.
Ja jeg ved godt man skiftede selve chippen ud i gamle dage - men det gør man jo ikke mere, derfor var det ikke medtaget som en mulighed, :lol:

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6574
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 548 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: UP! 60 hk tuning

Indlæg af i-s » 25. nov 2019, 20:09

HenrikH29 skrev:
25. nov 2019, 18:03
i-s skrev:
24. nov 2019, 20:53
HenrikH29 skrev:
24. nov 2019, 16:43

PS man monterer ikke en chip, men skifter softwaren i bilens motorstyring ud med en anden software. Montering af en "chip" er det man kalder bokstuning, og det er noget helt andet.
Det er så ikke rigtigt. Tilbage i 80'erne og første halvdel af 90'erne, der skiftede man en chip i motorstyringen (EPROM). Deraf kom det til at hedde chiptuning. Chippen (EPROM'en) indeholdte data for indsprøjtningsmængde vs forskellige parametre også kaldet mappen (som kommer af hvis du viser det grafisk, så kan det ligne lidt et "landkort").
Så i dag skifter man heller ikke softwaren ud, man ændrer kun i mappen (i dag er der så flere håndtag end i 80'erne). Men det er altså 2 vidt forskellige ting. Ofte udlæser man hele flashen i dag, dvs. både software og map og skriver også det hele tilbage - måske det der får nogen til at tro det er en anden software.
Bokstuning hedder vist bare bokstuning.
Ja jeg ved godt man skiftede selve chippen ud i gamle dage - men det gør man jo ikke mere, derfor var det ikke medtaget som en mulighed, :lol:
Underligt du skrev det vrøvl, hvis du godt var klar over det :?
/Søren.

Brugeravatar
Mikael M109R
Nyt medlem
Indlæg: 439
Tilmeldt: 5. jan 2012, 23:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 28 times
Been thanked: 20 times

Re: UP! 60 hk tuning

Indlæg af Mikael M109R » 21. feb 2020, 15:34

Nogen der har prøvet at smække en turbo på?
Skulle efter sigende være samme som TSI/GTI blot turbo, manifold og toppakning der er anderledes og selvf styring mv.

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: UP! 60 hk tuning

Indlæg af Charlimike » 21. feb 2020, 16:25

Køb en Up tsi i stedet, der er komponenterne dimensioneret til de ekstra hk vs mpi motoren.
De er langt fra ens de 2 motorer.
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: UP! 60 hk tuning

Indlæg af GranTurismo » 21. feb 2020, 16:27

Mikael M109R skrev:
21. feb 2020, 15:34
Nogen der har prøvet at smække en turbo på?
Skulle efter sigende være samme som TSI/GTI blot turbo, manifold og toppakning der er anderledes og selvf styring mv.
Det bliver dyrt i opbygning og svært at få godkendt og synet. Det vil nok være billigere at skifte den ud med en som er født med turbo.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
SorenR
Aktiv medlem
Indlæg: 1851
Tilmeldt: 5. apr 2009, 20:54
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Føllenslev Græsmark
Has thanked: 12 times
Been thanked: 75 times

Re: UP! 60 hk tuning

Indlæg af SorenR » 22. feb 2020, 02:47

UP! 1.8T quattro.

Donor: Audi TT 1.8T quattro.

https://youtu.be/YPrCvCE1LvE
'82 Audi Quattro WR 2.1T I5 10V Alpine White
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V

We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch

Brugeravatar
Mikael M109R
Nyt medlem
Indlæg: 439
Tilmeldt: 5. jan 2012, 23:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 28 times
Been thanked: 20 times

Re: UP! 60 hk tuning

Indlæg af Mikael M109R » 23. feb 2020, 15:26

Modtaget, var egentlig også derfor aldrig var gået videre med det, snakkede så med VW mekker der sagde det var ligetil, så blev jeg nysgerrig. :D

QT1410
Medlem
Indlæg: 747
Tilmeldt: 10. apr 2016, 09:09
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 170 times
Been thanked: 121 times

Re: UP! 60 hk tuning

Indlæg af QT1410 » 15. dec 2020, 22:02

Efter at have kørt 1½ gang på tværs af landet i den nyervervede 60 hestes Up! i dag er jeg sikker på at den skal optimeres.

Den går jo fuldstændig død over 5000 rpm.

Jeg var allerede klar over at den kunne optimeres, så der blev slet ikke set på om de relevante biler var med 60 eller 75 hk.

Det kommer overhovedet ikke til at blive brugt til hverdag, men jeg hader at se muligheder gå til spilde.

Er dagsprisen stadig 2000-2500 kr?

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: UP! 60 hk tuning

Indlæg af Charlimike » 16. dec 2020, 19:23

Nok nærmere 3000kr+ hos en ordentlig udbyder.
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

Brugeravatar
Mathiasen
Medlem
Indlæg: 510
Tilmeldt: 8. dec 2009, 19:25
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 159 times
Been thanked: 166 times

Re: UP! 60 hk tuning

Indlæg af Mathiasen » 17. dec 2020, 08:22

Hvorfor har du købt en 60hk UP! i det hele taget? Det lyder til du skulle have valgt en anden model..
Skoda Fabia Combi 1.6 TDI 90 2010

QT1410
Medlem
Indlæg: 747
Tilmeldt: 10. apr 2016, 09:09
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 170 times
Been thanked: 121 times

Re: UP! 60 hk tuning

Indlæg af QT1410 » 17. dec 2020, 19:29

Kravet var en 5 dørs i god stand med soltag til under 50.000kr
Der blev købt en i rigtig fin stand, som bare var 60 hestes. I det hele taget er der ikke mange med soltag og 5 døre.
Motoren er jo præcis den samme mekanisk, så det er ikke sammenligneligt med f.eks. en chippet 1,6 TDI kontra 2,0 standard.

Det kostede ganske rigtigt 3000 at få effekten hævet fra 71 til 86 heste (på 95 oktan, tuneren sagde den ville yde mere på højoktan benzin).

Speederresponsen under 5000 er også blevet bedre, og det skyldes nok noget trylleri med speedersignalet, for forbrugsværdierne som vises i Maps and More er betænkeligt lave.

Jeg synes at det er pengene værd.

2. gear rækker til ca 100 på speedometeret, så en overhaling på landevej fra f.eks. 60 klares hurtigst ved at give mellemgas så den går ubesværet i 2. gear og derefter afvikle hele overhalingen i 2. gear.
Før ville den, ligesom min 105 hestes 1,6 TDI, løbe tør for heste længe inden det røde felt, så man var tvunget til en opgearing midt i overhalingen.

Det skal jo ikke bruges hver eneste dag, men det er rart at vide at man ikke er prisgivet det langsomste fjols på landevejen.

Besvar

Tilbage til "Benzintuning"