Side 5 af 6

Re: 1.5 TSI ACT chiptuning

: 7. mar 2021, 20:22
af Mikesorensen
Samme sidder osse på en 2.0tsi vrs. Fjernede det osse derpå for et par år siden, inden der kom en ordnelig indsugning på :D

Re: 1.5 TSI ACT chiptuning

: 8. mar 2021, 06:13
af Hallas
Hm, lyder som Win Win. Mon det ville give noget med en original 1.5 TSI..
Der er intet gjort ved min motor, så ville den ikke bare få for meget luft 😏

Re: 1.5 TSI ACT chiptuning

: 8. mar 2021, 10:20
af Anders D
Hallas skrev:
8. mar 2021, 06:13
Hm, lyder som Win Win. Mon det ville give noget med en original 1.5 TSI..
Der er intet gjort ved min motor, så ville den ikke bare få for meget luft 😏
Potentialet er i mine øjne, at den i originalt trim, vil hente sit ladetryk en kende hurtigere, og have bedre flow ved høj belastning. Det vil dog givetvis have en mindre effekt, end ved forhøjet ladetryk.

Det kan jo komme an på en prøve.

Jeg kan i princippet godt slå min tuning fra og montere "lyddæmperen" igen og teste, men synes det giver mere mening at du finder værktøjet frem og prøver selv :P

Og nej, det kan ikke skade. Der filtreres ikke mindre fordi den fjernes.

Re: 1.5 TSI ACT chiptuning

: 8. mar 2021, 18:35
af Hallas
Takker, må prøve det en dag. Men tænkte at i gamle dage, tog man luftfilter indsats ud og motor sagde så vrummm og det var det.
Så når der er lidt varme i luft må det prøves 😆

Re: 1.5 TSI ACT chiptuning

: 12. mar 2021, 20:47
af motley
Anders D skrev:
7. mar 2021, 19:50
Har du boret hul lige foran 'tragten', eller trækker den som min, fra indsugning fra modsatte side af bilen end hvor luftfilterkassen sidder?

Sendt fra min Pixel 4a med Tapatalk
Ja, jeg har boret de huler. Jeg har lavet en venstre side lige som den højre :)

Re: 1.5 TSI ACT chiptuning

: 13. mar 2021, 02:29
af vwcaddy
Har I fotos af der hvor I har boret hullerne?

Re: 1.5 TSI ACT chiptuning

: 13. mar 2021, 14:16
af Anders D
motley skrev:
12. mar 2021, 20:47
Ja, jeg har boret de huler. Jeg har lavet en venstre side lige som den højre :)
Ja, har du mulighed for at tage et billede, så vi kan få inspiration til hvordan udskæringen skal laves?

Re: 1.5 TSI ACT chiptuning

: 13. mar 2021, 19:20
af motley
Jeg tog et billede før jeg monterede det på bilen :)
Intake mod 1.jpg
Intake mod 1.jpg (175.27 KiB) Vist 6013 gange
Intake mod 2.jpg
Intake mod 2.jpg (292.92 KiB) Vist 6013 gange

Re: 1.5 TSI ACT chiptuning

: 13. mar 2021, 19:30
af vwcaddy
Er det nødvendigt, både at lave “bore huller mod” OG fjerne indsatsen? Vil det ikke give noget, bare at fjerne indsatsen?

Re: 1.5 TSI ACT chiptuning

: 13. mar 2021, 19:36
af Anders D
vwcaddy skrev:
13. mar 2021, 19:30
Er det nødvendigt, både at lave “bore huller mod” OG fjerne indsatsen? Vil det ikke give noget, bare at fjerne indsatsen?
Det er jo det, det umiddelbart gjorde på min. Men "the sky is the limit" right?

Re: 1.5 TSI ACT chiptuning

: 13. mar 2021, 19:56
af Anders D
Hallas skrev:
8. mar 2021, 06:13
Hm, lyder som Win Win. Mon det ville give noget med en original 1.5 TSI..
Der er intet gjort ved min motor, så ville den ikke bare få for meget luft 😏
+grader i flere dage nu. Hvordan gik det? :)

Re: 1.5 TSI ACT chiptuning

: 13. mar 2021, 20:45
af Hallas
Hej

Argh har ikke prøvet det af endnu. Er lidt i tvivl om jeg vil..ka ikke lide tanken om at skære i den 😩
Men ligger ind, hvis jeg gør det, ka godt se fidusen 👍

Re: 1.5 TSI ACT chiptuning

: 13. mar 2021, 20:49
af Anders D
Hallas skrev:Hej

Argh har ikke prøvet det af endnu. Er lidt i tvivl om jeg vil..ka ikke lide tanken om at skære i den Billede
Men ligger ind, hvis jeg gør det, ka godt se fidusen Billede
Det var mit trick jeg spurgte til. Fjerne indsatsen under filtret Billede

Sendt fra min Pixel 4a med Tapatalk


Re: 1.5 TSI ACT chiptuning

: 13. mar 2021, 21:25
af Hallas
Nåe ja, nu forstår jeg. Men må få det prøvet, men mon I mærker forskel fordi I er chippet. Er ikke sikker på om jeg vil have mere lyd på 😏

Re: 1.5 TSI ACT chiptuning

: 13. mar 2021, 21:27
af Anders D
Jeg har efter to dage glemt forandringen i lyd, så markant forskel er der ikke. Om vi mærker forskel fordi de er tunede, var jo det du skulle være med til at konkludere på din standardkværn ;)

Re: 1.5 TSI ACT chiptuning

: 13. mar 2021, 22:16
af Hallas
For dælen da, jeg er ikke den skarpeste kniv i skuffen.Selvølgelig ka jeg godt se sammenhængen nu, må få det prøvet 🏎

Re: 1.5 TSI ACT chiptuning

: 14. mar 2021, 10:13
af Hallas
Så er den pillet ud og snart ud i det blå

Re: 1.5 TSI ACT chiptuning

: 14. mar 2021, 19:47
af Hallas
Nåe, nu kørt 130 km. Ikke så stærkt, Max 130 og frue på højre side. Om det er placebo, eller virkelighed er svært. Har følelse af at, den trækker bedre fra bund ved acc op i gear. Den fik kortvarigt lov på motorvej og geare ned og komme kvikt afsted på nedkørselsrampe. Så prøver lidt længere tid, lyd mærker jeg ikke noget til. Men så er spørgsmål, plasticen giver jo et vist modtryk, og nu får den så mere luft. Vil motor så ikke kompensere i forhold til det tryk den kan suge med..lidt ligesom det ikke nytter noget rent effekt at smide 5 tommer udstødning på, da der f.eks skal være et vist modtryk i udstødning..ved godt at det måske ikke har den store betydning med min mindre motor 😆😆😆

Re: 1.5 TSI ACT chiptuning

: 14. mar 2021, 19:58
af Anders D
Det vil kun gøre sig gældende på en sugemotor, hvor en lang indsugningsføring er en fordel i forhold til momentet.

På en turboladet motor er kort vej nummer 1. Jo tidligere turboen kan spoole op jo bedre for momentet der skabes.

Sendt fra min Pixel 4a med Tapatalk


Re: 1.5 TSI ACT chiptuning

: 14. mar 2021, 20:03
af Hallas
Det er jo lige det jeg læser mig lidt til. Men nu får den lov lidt tid, men det var også mere at det jo ikke skader motor...

Det med at for meget luft evt kræver motorstyring ændret, men det kræver nok lidt mere powerfull motor..
FA366136-430E-4CFC-9C30-8397D55BEFFF.png
FA366136-430E-4CFC-9C30-8397D55BEFFF.png (360.11 KiB) Vist 5842 gange

Re: 1.5 TSI ACT chiptuning

: 28. sep 2021, 14:48
af Flamiq
Anders D skrev:
7. mar 2021, 17:51
Jeg har efter, jeg fik tunet min bil, haft en antagelse om, at den originale lufttilførsel til turboen var noget astmatisk.

I forhold til min tidligere 1.4 TSI trækker 1.5 godt nok allerede fra 1.500 omdrejninger, og er mere villig til at spoole turboen op, end 1.4, men alligevel virkede det som, om det højere ladetryk skal igennem en væsentlig friktion før der er flow nok.

Jeg pillede i aftes, hvad jeg tror er en lysdæmpende indsats, ud af luftfilterkassen på min 1.5 TSI. Hvis man kigger på den kan man se den spærrer for over 60% af arealet af luftfilterkassens element.

Og holy cow Billede

Uden at have evidens på plads for det, vil jeg påstå, at motoren sætter maksimalt ladetryk 150-180 omdrejninger før end tidligere. Næsten som originalt fra 1.500, men med mere moment.

Hele området fra 2.100-4.900 omdrejninger i en 4-5. gears acceleration sparker igennem. Bilen trækker nu rigtig rent i accelerationer, man starter fra lave omdrejninger. Starter man forsigtigt i 1. gear og DSG'en skifter til 2. gear og giver fuld gas, trækker den virkelig igennem fra 1.800 omdrejninger og flyver op i omdrejninger Billede

Det eneste det betyder derudover, er en lidt dybere indsugningslyd mens turboen spooler op, og ved speederslip kan man høre recirkulationsventilen returnere trykket til efter luftfilterkassen.

Go go - det kræver kun en torxbit og 5 minutters arbejde.Billede

Jeg kører til orientering med en Speedbuster piggyback og DSG optimering.

Sendt fra min Pixel 4a med Tapatalk
Jeg har lige bestilt tid til chip- og DSGoptimering af min Kamiq 1,5 tsi dsg hos en Chiptuning.nu forhandler her på Sjælland 8-)
Er dit “triks” med at pille ved luftfilterkassen for bedre luftgennemstrømning stadig noget, du vil anbefale mig at gøre i samme omgang :?

Re: 1.5 TSI ACT chiptuning

: 3. okt 2021, 18:29
af Anders D
Ja, særligt ved tuning.

Re: 1.5 TSI ACT chiptuning

: 15. okt 2021, 16:22
af Flamiq
Så er kamiqen blevet optimeret med en omgang “chiptuning.nu” filer på både motor- og dsgkassen (standard filer til 1,5 tsi motoren) :P
Jeg må her efter bare 2 dages kørsel sige, at det burde jeg ha’ gjort for længe siden :ugeek:
Det er en helt “ny” bil jeg fået at køre rundt i ;)
Der er kommet lidt mere skub i kareten - Fint nok :| MEN, (selv om denne tråd er om motoroptimering :) ), så er det gearudvekslingen, der for mig, er den helt store gevinst ved indgrebene 8-)
Det er en fornøjelse, at gearskiftene nu sker ved lidt højere omdrejninger, og især igangsætning fra 1. gear nu sker som om, der virkeligt ER et 1. gear :mrgreen:
Jeg er indtil andet er bevist - En glad mand :P

PS! Har ikke gjort noget ved luftfilterkassen pt. :|

Re: 1.5 TSI ACT chiptuning

: 15. okt 2021, 16:48
af Hallas
Det lyder godt, men er det så med 180 hk og 335 nm..

https://chiptuning.nu/shop/frontpage.html

Syntes superb kører godt, omend vi godt kan mærke lidt hård tilkobling kold..
Men igen, er lidt i tvivl med det, at nm bliver øget :o

Re: 1.5 TSI ACT chiptuning

: 15. okt 2021, 16:52
af Flamiq
Hallas skrev:
15. okt 2021, 16:48
Det lyder godt, men er det så med 180 hk og 335 nm..

https://chiptuning.nu/shop/frontpage.html
Ja😉

Re: 1.5 TSI ACT chiptuning

: 15. okt 2021, 17:55
af Hallas
Det er nm jeg er ræd for, om gearkasse ka holde..ved godt det er omtalt 1000 x. Så ikke fordi der skal være ny dialog om det…det er jo når vi spænder cv på, jeg tænker at superb så bare trækker derudad 🚅🚅

Re: 1.5 TSI ACT chiptuning

: 16. okt 2021, 10:26
af Flamiq
Hallas skrev:
15. okt 2021, 17:55
Det er nm jeg er ræd for, om gearkasse ka holde..ved godt det er omtalt 1000 x. Så ikke fordi der skal være ny dialog om det…det er jo når vi spænder cv på, jeg tænker at superb så bare trækker derudad 🚅🚅
Tænker, der er taget højde for nm ved optimeringen :ugeek:

Sakset fra chiptunings hjemmeside: Til DQ200 tilbyder vi et program som er særdeles omfattende. Programmet indeholder følgende: Intern momentbegrænsning hævet, hurtigere skift i D, M og S, optimerede skiftetidspunkter, senere skift fra 1. til 2. gear og øget koblingstryk for at hindre "microslip". ;)

Re: 1.5 TSI ACT chiptuning

: 16. okt 2021, 11:21
af Hallas
Ja, det er er også kun nm jeg er bange for..fordi man har sagt at max for dq200 er 300 nm…
Men hører om et par uger hvordan du føler din kører. Om du syntes det bliver ved at være godt 😃

Re: 1.5 TSI ACT chiptuning

: 16. okt 2021, 11:22
af Charlimike
Der er heller ikke begrænset moment her. Landberg sw motor og dsg.
70128601-2738-4983-80CB-213DC4484C0A.jpeg
70128601-2738-4983-80CB-213DC4484C0A.jpeg (85.97 KiB) Vist 4946 gange

Re: 1.5 TSI ACT chiptuning

: 17. okt 2021, 11:36
af bomever
Er også blevet medlem af den tilfredse klub :)

1.5 TSI ACT med 189 HK og 335 nm
DSG optimering med hævet nm til 400 i alle gear :) det dur !!
Kørt 25.000 km uden problemer !!

Stage3.dk - My car love you :)