Side 4 af 6

Re: 1.5 TSI ACT chiptuning

: 20. feb 2020, 14:15
af baconbaronen
Dunn skrev:
21. jan 2020, 15:20
Peter N skrev:
29. dec 2019, 06:12
Personligt kan jeg godt lide Thomas’s (Landberg) koncept med Utune enheden.
På den måde kan du have flere filer liggende og inkl din org fil. På den måde kan du altid skifte frem og tilbage imellem filer/programmer.
Hej Peter!
Tak for dit fine svar! Hvordan fungerer det (Quote)? Bliver det lagt ind som en app i infotainment-systemet? Eller hvordan skifter du frem og tilbage mellem dem?
Det er ret godt beskrevet I en video paa Thomas' hjemmeside:
https://chiptuning.nu/shop/frontpage.html

Re: 1.5 TSI ACT chiptuning

: 9. mar 2020, 20:23
af KarstenH
Hej VAG Cars

BSR Tuning i Birkerød tilbyder nu at chiptune VW,s 1,5 TSI 150 hk.
Er der nogen her på sitet der nu har fået det gjort og kan fortælle om jeres erfaringer med netop den her motor?
I forhold til min gamle Golf med 1,4 tsi 140hk, synes jeg den nye med 1,5 er noget sløv i det!!

Vh.
Karsten H.

Re: 1.5 TSI ACT chiptuning

: 9. mar 2020, 20:49
af Hallas
Min 1.5 tsi. Virker nu kvik nok..

Men lidt flere kræfter ville være fint, men men dsg er en hurdle. Den største er nok at bil skal synes og godkendes. Ved godt det har været oppe mange gange. :oops:

Ville da gerne have mere kraft, men forudsætningen for at det bliver godt i længden er jeg nervøs for.

Så egentlig skulle jeg have købt 190 HK model nu og så futte derud ad :) :)

Re: 1.5 TSI ACT chiptuning

: 20. jun 2020, 17:30
af motley
Har læst på hesstekniks hjemmeside at de kan tune en 35TFSI (1,5 TFSI) motor. Er der nogen der har erfaring med dem?

Re: 1.5 TSI ACT chiptuning

: 27. jun 2020, 10:57
af PhillOS
motley skrev:
20. jun 2020, 17:30
Har læst på hesstekniks hjemmeside at de kan tune en 35TFSI (1,5 TFSI) motor. Er der nogen der har erfaring med dem?
Lige mht. biler, tror jeg ikke du skal stole på hvad du læser på hestenettet.dk

Re: 1.5 TSI ACT chiptuning

: 27. jun 2020, 14:49
af Charlimike
PhillOS skrev:
27. jun 2020, 10:57
motley skrev:
20. jun 2020, 17:30
Har læst på hesstekniks hjemmeside at de kan tune en 35TFSI (1,5 TFSI) motor. Er der nogen der har erfaring med dem?
Lige mht. biler, tror jeg ikke du skal stole på hvad du læser på hestenettet.dk
hessteknik har intet med de 4 benede at gøre.
De er ikke ret store på markedet.

Re: 1.5 TSI ACT chiptuning

: 27. jun 2020, 18:09
af PhillOS
Charlimike skrev:
27. jun 2020, 14:49
PhillOS skrev:
27. jun 2020, 10:57
motley skrev:
20. jun 2020, 17:30
Har læst på hesstekniks hjemmeside at de kan tune en 35TFSI (1,5 TFSI) motor. Er der nogen der har erfaring med dem?
Lige mht. biler, tror jeg ikke du skal stole på hvad du læser på hestenettet.dk
hessteknik har intet med de 4 benede at gøre.
De er ikke ret store på markedet.
Var lige stået op, så fik læst HessTeknik som Hestenettet... 😂
😆 sorry!

Re: 1.5 TSI ACT chiptuning

: 5. nov 2020, 06:01
af doctor6000
Nogen der har fået chippet som kan dele lidt erfaring.
Kører det godt. Og hvor er det blevet lavet

Sendt fra min LYA-L29 med Tapatalk


Re: 1.5 TSI ACT chiptuning

: 5. nov 2020, 20:27
af motley
Jeg fik min 2019 A3 35TFSI (DADA motor, 1.5TFSI) chippet med en Landberg fil hos Cartrends i august. Jeg fik både motor- og dsg optimering. Jeg kunne mærke at bilen trækker bedre end før, dog forventede jeg lidt mere forskel mellem 150HK og 180-190HK, så blev bilen målt på et rullefelt hos BN Autoteknik i går. Målingen viste kun 176HK/266Nm ved omdrejninger, som jeg aldrig komme tæt på. Ser en kurve på denne diagram. Skulle den ikke gå lidt mere lodret i starten, så er der mere power ved lave og omdrejninger?

Billede

Re: 1.5 TSI ACT chiptuning

: 5. nov 2020, 22:29
af Hallas
Ja, og med oktan 100 har 1.5 ca 165 hk.. så der er ikke meget ekstra der.. :!: :!:

Men dit spørgsmål, ska jeg ikke kloge mig på :arrow: udover at du har ret i, at så mange omdrejninger kommer jeg heller ikke op i, er nok også lidt sløv :roll:

Re: 1.5 TSI ACT chiptuning

: 5. nov 2020, 22:42
af soren b
Ja, og med oktan 100 har 1.5 ca 165 hk.. så der er ikke meget ekstra der.. :!: :!:
Ligger de normalt så højt?? Min har kørt oktan 100 siden dag et og lå på 156hk inden chipning.

Søren

Re: 1.5 TSI ACT chiptuning

: 5. nov 2020, 23:17
af Hallas
Ja, det er der flere der har ment. Men det store spørgsmål, er nok også om effekten er mærkbar på tuning, når hestene først er der ved høje omdrejninger..hvor man normalt ikke bevæger sig op.

1.8 TSI med dsg Dq 200, har jo f.eks kun 250 nm Og 180 hk. Når man ser Kurven på den, kan jeg godt se, den henter også de 30 kh mere ved omdrejninger.

Re: 1.5 TSI ACT chiptuning

: 5. nov 2020, 23:34
af Anders D
En 1.5 TSI burde lande på 300-320 NM eftersom den har 250 standard. Med mindre man aktivt har gået efter at begrænse moment og kun pille ved hestene i de høje omdrejninger?

Jeg har prøvet en Octavia 1.5 TSI DSG ejet af en bruger herinde. Den var chippet og DSG-optimeret med Landberg materiel og den gik edderdulme godt. Jeg var slet ikke i tvivl om den ydede over 300 nm.

Jeg selv kører med en Speedbuster piggyback og de oplyser 181 HK og 321 nm. Jeg er her heller ikke i tvivl om at den yder omkring 320 nm, men har ikke fået det målt.

Re: 1.5 TSI ACT chiptuning

: 6. nov 2020, 08:28
af MBM1000
motley skrev:
5. nov 2020, 20:27
Jeg fik min 2019 A3 35TFSI (DADA motor, 1.5TFSI) chippet med en Landberg fil hos Cartrends i august. Jeg fik både motor- og dsg optimering. Jeg kunne mærke at bilen trækker bedre end før, dog forventede jeg lidt mere forskel mellem 150HK og 180-190HK, så blev bilen målt på et rullefelt hos BN Autoteknik i går. Målingen viste kun 176HK/266Nm ved omdrejninger, som jeg aldrig komme tæt på. Ser en kurve på denne diagram. Skulle den ikke gå lidt mere lodret i starten, så er der mere power ved lave og omdrejninger?

Billede
Har været samme "tur" igennem.
Tuning via Landbarg. Måling hos BN og retur ud til Cartrends/Landberg netop pga en lav måling hos BN.
Min konklusion blev at få målt sin bil for at få et enstydende resultat er umuligt. Der testes forskelligt.
"problemet" er lidt at Thomas (Landberg) "lover" 190 HK, men at både BN, cartrends måler til ca. 170 HK med deres målemetoder.
Så rullefelts målinger er i min optik som elastik i metermål

Re: 1.5 TSI ACT chiptuning

: 6. nov 2020, 09:03
af Charlimike
BN måler altid for lavt når de måler andre tuneres biler. Nu laver Landberg mangle flere tuninger ind BN, dels pga mange forhandlere og større popularitet.

Jeg vil dog knytte en kommentar til målingen. Landberg lover aldrig 190 på den motor, men 175hk. Bilen på grafen er målt i et for lavt gear, udv 4.5 hvor 3.0 er mest optimalt. Det giver lavere moment. Det er set før, hvor en fra Seat Leon klubben blev målt samme sted, og blev rullet i 3. Eller 4 gear med dsg7. Bilen blev så målt et par andre steder hvor effekten viste det som den skulle.

Vigtigst er dog at man har en god fornemmelse af bilen og den trækker godt, så kan man stikke målingen op et sted hvor solen ikke skinner.

Re: 1.5 TSI ACT chiptuning

: 6. nov 2020, 09:05
af klodsmajor
Man bliver vel nødt til at få lavet før- og eftermåling samme sted, så man reelt kan se hvad der er sket.

Re: 1.5 TSI ACT chiptuning

: 6. nov 2020, 09:07
af MBM1000
Charlimike skrev:
6. nov 2020, 09:03
BN måler altid for lavt når de måler andre tuneres biler. Nu laver Landberg mangle flere tuninger ind BN, dels pga mange forhandlere og større popularitet.
Cartrends målte samme effekt på min bil som BN målte.
Men efter jeg "brokkede" mig over den lavere effekt end lovet, snakkede Cartrends med Thomas og lavede så en ny måling med den lovede effekt.
Så blev kunden tilfreds.. et stykke papir med den lovede effekt :)

Re: 1.5 TSI ACT chiptuning

: 6. nov 2020, 09:14
af Charlimike
Cartrends har da ikke rullefelt, men kan ske han sender den andet steds.
Jeg vil sige at hvis man render afsted 175hk 300nm bør man være godt tilfreds.

Re: 1.5 TSI ACT chiptuning

: 6. nov 2020, 09:18
af MBM1000
Charlimike skrev:
6. nov 2020, 09:14
Cartrends har da ikke rullefelt, men kan ske han sender den andet steds.
Jeg vil sige at hvis man render afsted 175hk 300nm bør man være godt tilfreds.
undskyld forveklsede cartrends og streetpoint.
Det var Streetpoint jeg har været hos som er samarbejdspartner med LAndberg.

Re: 1.5 TSI ACT chiptuning

: 6. nov 2020, 09:26
af Charlimike
Tror godt der kan være 20nm gemt i at bruge 3-4 gear kontra 5 eller 6. Gear på dsg7. Så ender vi på 280-290nm ift måling. Kan ske at Thomas har givet den er lille nyk på timing efterfølgende.

Når der er sagt, så variere alle biler også selvom de har samme software version og motor. Jeg har en ret agressiv fil i min Seat, og en fra Leon klubben med samme bil, motor/gear og sw version fik mage til fil som min i hans. Men han kunne ikke køre med den, og min køre super. De fortæller lidt om at der er forskel på komponenter/tolerancer.

Re: 1.5 TSI ACT chiptuning

: 6. nov 2020, 20:17
af motley
Tak for jeres kommentar allesammen! Faktisk ligger resultattet tæt på det "lovede". Udover rullefeltmålingen bestilte jeg en test log, som viste at motoren virker fint og mangler ingenting. Men ifølge de BN folk, min turbo giver ca. 85% af dens maksimale ydelse, så kan den skrues lidt højere op. De anbefalede også at prøve at ændre "timing angle retardation" med 1-2 grader for mere ydelse og bedre brændstof økonomi.

Re: 1.5 TSI ACT chiptuning

: 2. mar 2021, 22:47
af Flamiq
motley skrev:
6. nov 2020, 20:17
Tak for jeres kommentar allesammen! Faktisk ligger resultattet tæt på det "lovede". Udover rullefeltmålingen bestilte jeg en test log, som viste at motoren virker fint og mangler ingenting. Men ifølge de BN folk, min turbo giver ca. 85% af dens maksimale ydelse, så kan den skrues lidt højere op. De anbefalede også at prøve at ændre "timing angle retardation" med 1-2 grader for mere ydelse og bedre brændstof økonomi.
Har du evt. fået gjort noget yderligere ved din bil i forhold til de anbefalinger, du fik ved BN :?
Eller “spiller” det hele som det skal 8-)

Re: 1.5 TSI ACT chiptuning

: 5. mar 2021, 11:15
af motley
Flamiq skrev:
2. mar 2021, 22:47
motley skrev:
6. nov 2020, 20:17
Tak for jeres kommentar allesammen! Faktisk ligger resultattet tæt på det "lovede". Udover rullefeltmålingen bestilte jeg en test log, som viste at motoren virker fint og mangler ingenting. Men ifølge de BN folk, min turbo giver ca. 85% af dens maksimale ydelse, så kan den skrues lidt højere op. De anbefalede også at prøve at ændre "timing angle retardation" med 1-2 grader for mere ydelse og bedre brændstof økonomi.
Har du evt. fået gjort noget yderligere ved din bil i forhold til de anbefalinger, du fik ved BN :?
Eller “spiller” det hele som det skal 8-)
Jeg har ikke gjort noget endnu. Hvad kan jeg gøre? Bilen kører bedre end før chiptuning, men jeg mærker at den mangler moment ved lave omdrejninger. Jeg synes at en fil som jeg har fået mangler fintuning (ellers hvorfår sælger de ikke den på deres hjemmeside?). Jeg overvejer at prøve BSR tuning.

Re: 1.5 TSI ACT chiptuning

: 5. mar 2021, 13:48
af Mikesorensen
Du har ikke forhørt om de ville ændre Maps derpå ?

Men syns enelig lidt uanset om det Landberg, apr, revo, rh eller helt andre, så lyder til nærmest til du søger noget som er lidt umuligt og få med den motor størrelse du har ? Efter de kurver osv jeg har på den motor, så det yderst begrænset hvad moment ekstra du kan lave eller hente i de lavere omdr :)

Re: 1.5 TSI ACT chiptuning

: 5. mar 2021, 14:25
af motley
Ja, jeg har hørt det. Men jeg synes ikke at jeg kan komme og spørge om ændringer efter 6 måneder. Også, skulle jeg køre til Nordjylland til at få det ændret.

Jeg forstår at jeg kan ikke få en S3 med 1.5 motor, men jeg har set et test resultat af stage 1 optimering af samme motor på Instagram og talte med ejeren. Den bil fik bedre resultat. Se @a3_tango på Instagram.

Re: 1.5 TSI ACT chiptuning

: 6. mar 2021, 09:25
af Mikesorensen
Nej det kan self være lidt svært.

Har ikke lige det der insta sjov.

Selvom det måske er svært, men så tror jeg folk er flinke og behjælpelige herinde, så måske andre med samme motor og ca samme str bil, med stage 1. Man kunne få en tur i hvor man kunne sammenligne ? Det ville være en god hjælp tænker jeg.

Jeg er ikke så god til det der med og papir tal, min tidligere bil Leon fr 2.0tfsi lavet ved Rh, smed 282hk og 378nm ca. blev målt ved dengang wd i Hjørring til 308hk og 403nm, det da ret pænt efter 3 års slid, :lol: . Så ja jeg er sku bare ikke til de papir hk der. Køre bilen godt osv, så det nok til mig. Udover det så vælger jeg dog altid et sted med rullefelt for før/efter måling. Pt bruger jeg kun Landberg, bor næsten i baghaven, og dygtig og for mig har det altid virket :D

Re: 1.5 TSI ACT chiptuning

: 7. mar 2021, 15:00
af motley
Jeg havde en Landberg fil på min tidligere A3 1.6 TDI, som har fået 150hk og 372nm :) Men der skal være et grund til at Landberg har ikke en 1.5/35TFSI på listen. Jeg synes at den fil, som jeg har fået kræver mere test/fintuning. Det kunne opnås hvis jeg boede i nærheden eller havde en hel dag til det. Det har jeg desværre ikke.

Jeg fik bilen optimeret hos BSR i fredags :)

Re: 1.5 TSI ACT chiptuning

: 7. mar 2021, 17:51
af Anders D
Jeg har efter, jeg fik tunet min bil, haft en antagelse om, at den originale lufttilførsel til turboen var noget astmatisk.

I forhold til min tidligere 1.4 TSI trækker 1.5 godt nok allerede fra 1.500 omdrejninger, og er mere villig til at spoole turboen op, end 1.4, men alligevel virkede det som, om det højere ladetryk skal igennem en væsentlig friktion før der er flow nok.

Jeg pillede i aftes, hvad jeg tror er en lysdæmpende indsats, ud af luftfilterkassen på min 1.5 TSI. Hvis man kigger på den kan man se den spærrer for over 60% af arealet af luftfilterkassens element.

Og holy cow Billede

Uden at have evidens på plads for det, vil jeg påstå, at motoren sætter maksimalt ladetryk 150-180 omdrejninger før end tidligere. Næsten som originalt fra 1.500, men med mere moment.

Hele området fra 2.100-4.900 omdrejninger i en 4-5. gears acceleration sparker igennem. Bilen trækker nu rigtig rent i accelerationer, man starter fra lave omdrejninger. Starter man forsigtigt i 1. gear og DSG'en skifter til 2. gear og giver fuld gas, trækker den virkelig igennem fra 1.800 omdrejninger og flyver op i omdrejninger Billede

Det eneste det betyder derudover, er en lidt dybere indsugningslyd mens turboen spooler op, og ved speederslip kan man høre recirkulationsventilen returnere trykket til efter luftfilterkassen.

Go go - det kræver kun en torxbit og 5 minutters arbejde.Billede

Jeg kører til orientering med en Speedbuster piggyback og DSG optimering.

Sendt fra min Pixel 4a med Tapatalk

Re: 1.5 TSI ACT chiptuning

: 7. mar 2021, 19:07
af motley
Jeg har fjernet det også :)

Re: 1.5 TSI ACT chiptuning

: 7. mar 2021, 19:50
af Anders D
Har du boret hul lige foran 'tragten', eller trækker den som min, fra indsugning fra modsatte side af bilen end hvor luftfilterkassen sidder?

Sendt fra min Pixel 4a med Tapatalk