Side 1 af 1

Shell V-power Oktan 100 på TSI 1.4 150HK

: 21. okt 2018, 17:25
af madsgron
Hej!

Jeg har en G7 1.4 TSI 150HK DSG der har kørt 38.000 km inden jeg overtog den. Ved ikke hvilket brændstof tidligere ejer har brugt, jeg har kørt 95 de første 4500km, men vil nu prøve V-power oktan 100 i en periode. Har kunne læse mig til at bilen selv indstiller sig efter hvilken oktan der hældes på, men vil den gøre det allerede efter første tank? eller skal den "renses" igennem et par gange før den finder ud af det??

Er der nogen som har prøvet at teste en 1.4 TSI 150HK på rullefelt før og efter skift til oktan 100? Jeg forventer ikke noget mærkbart boost, men måske en mere rolig motorgang.

Mvh Mads

Re: Shell V-power Oktan 100 på TSI 1.4 150HK

: 21. okt 2018, 18:24
af FrederikHansen
2-3 tankfulde så burde den have indstillet sig til oktan 100.

Re: Shell V-power Oktan 100 på TSI 1.4 150HK

: 21. okt 2018, 18:26
af Murphhs
Hvorfor så ikke køre med Circle K's Miles Plus som er blyfri 95 tilføjet additiver som er designet til at skulle give en bedre fuldstændig forbrænding. Et højere oktan tal hører til høj ydelse biler med 200+ hk, helst meget højere ydelse.

Den tidligere tænding med et højere oktan tal giver dig ikke særlig meget i form af noget ydelse (snakker promiller på en motor som den du benytter vil være mit gæt) eller bedre brændstofs økonomi.

Re: Shell V-power Oktan 100 på TSI 1.4 150HK

: 22. okt 2018, 16:49
af madsgron
Nærmeste tank er Shell og har ikk nogen Circle K lige rundt om hjørnet. Shell's salgsgas proklamere jo også at V-power har en rensende effekt på motoren.

Re: Shell V-power Oktan 100 på TSI 1.4 150HK

: 23. okt 2018, 11:22
af Wartex35
Vi har en octavia combi 1.4 140hk!
Jeg tanker kun 99 oktan!
For at være ærlig, jeg kan ikke mærke noget forskel. Kunne godt være hvis man har fået bilen testet på rullefelt at den vil opgive mere..
Har jeg også læst at som regel plejer det biler som har kørt med 99 at yde lidt mere.

Sendt fra min ONEPLUS A6003 med Tapatalk


Re: Shell V-power Oktan 100 på TSI 1.4 150HK

: 23. okt 2018, 11:39
af MBM1000
er den benzin ikke 10% dyre end alm. 95 oktan.
synes man ikke benzinen er dyr nok i forvejen?

Re: Shell V-power Oktan 100 på TSI 1.4 150HK

: 23. okt 2018, 12:09
af Ztrejfer
MBM1000 skrev:
23. okt 2018, 11:39
er den benzin ikke 10% dyre end alm. 95 oktan.
synes man ikke benzinen er dyr nok i forvejen?
Altså, nej - klart nej. Benzin kan ikke blive dyrt nok. Simpelthen. Og vi er mange, der ser frem til en ny oliekrise, så literprisen kan komme op over 20 kroner :lol:

Mht. forskel på oktan 95 og 99/100, så henviser man altid i disse tråde til "undersøgelser" - men uden at angive et link til disse. Så er vi jo lige vidt, som når jeg siger, at i den Audi A3 1.4 TFSI 150HK S-Tronic jeg har, der kan jeg mærke forskel på motordynamikken, når jeg går fra 95 til 100 oktan. Der optræder lige den gnist ekstra, som gør det hele lidt morsommere og motorgangen bliver mere jævn og anderledes. Måske skyldes dette ikke kun benzintypen, men også Audis udgave af hele brændstofforsynings-enhedernes sammensætning inkl. software indstillet til maximal udnyttelse af den forhåndenværende benzin? Eller måske er dette teknisk ukorrekt?

Eller er ens oplevelse af den slags forskelle på benzintyper den rene selvsuggestion? Nok muligt, kan ikke afvises, ej heller bevises eller modbevises, henvisninger til psykologisk placebo kan her tilføjes efter behag.

Nogle hævder så, at der ingen forskel er på en VW og en Audi med den samme type motor og platform. Fakta er, at jeg prøvekørte netop disse to bil- og motortyper lige efter hinanden hin eftermiddag i maj 2015, hvor jeg skulle afgøre et køb af en af disse to biler. Forskellen i motor- og køreoplevelse var virkelig mærkbar. Valget var derefter nemt, og til Audi'ens klare fordel. Og da det er undertegnede, der skal køre i vognen inkl. egen personlige daglige oplevelse heraf....well ;)

Eller som det er blevet sagt: i teorien er der ingen forskel på teori og praksis, men i praksis er der :lol:

Hvad angår Shell og Cirkle K, der begge hævder, at deres additiver renser motoren, så er det jo svært at afgøre som lægmand. Youtube har jo tonsvis af videoer herom, men enten er der som bekendt tale om decideret reklame fra fx Shell eller også det spekulationer fra lægmænd. Her en af de bedre, der forsøger at forklare og afgøre additivers virkninger:


Re: Shell V-power Oktan 100 på TSI 1.4 150HK

: 23. okt 2018, 17:07
af i-s

Re: Shell V-power Oktan 100 på TSI 1.4 150HK

: 24. okt 2018, 21:48
af Hechristensen
Murphhs skrev:
21. okt 2018, 18:26
Hvorfor så ikke køre med Circle K's Miles Plus som er blyfri 95 tilføjet additiver som er designet til at skulle give en bedre fuldstændig forbrænding. Et højere oktan tal hører til høj ydelse biler med 200+ hk, helst meget højere ydelse.

Den tidligere tænding med et højere oktan tal giver dig ikke særlig meget i form af noget ydelse (snakker promiller på en motor som den du benytter vil være mit gæt) eller bedre brændstofs økonomi.
Der sker da ikke en tidligere tænding med et højere oktantal. Nærmest tværtimod, idet højere oktan mindsker tendensen til en "for tidlig" selvantændelse.... :?

I min 105 hk Polo, kan jeg sagtens mærke forskel. Den går ikke længere på literen, men den er tydeligt mere kvik...

Re: Shell V-power Oktan 100 på TSI 1.4 150HK

: 24. okt 2018, 22:07
af Tor Morrison
Hechristensen skrev:
24. okt 2018, 21:48
Murphhs skrev:
21. okt 2018, 18:26
Hvorfor så ikke køre med Circle K's Miles Plus som er blyfri 95 tilføjet additiver som er designet til at skulle give en bedre fuldstændig forbrænding. Et højere oktan tal hører til høj ydelse biler med 200+ hk, helst meget højere ydelse.

Den tidligere tænding med et højere oktan tal giver dig ikke særlig meget i form af noget ydelse (snakker promiller på en motor som den du benytter vil være mit gæt) eller bedre brændstofs økonomi.
Der sker da ikke en tidligere tænding med et højere oktantal. Nærmest tværtimod, idet højere oktan mindsker tendensen til en "for tidlig" selvantændelse.... :?

I min 105 hk Polo, kan jeg sagtens mærke forskel. Den går ikke længere på literen, men den er tydeligt mere kvik...
Højere oktantal gør at man kan tænde tidligere for at øge effekten. Prøv at se denne video:


Re: Shell V-power Oktan 100 på TSI 1.4 150HK

: 25. okt 2018, 09:22
af Hechristensen
Tor Morrison skrev:
24. okt 2018, 22:07
Hechristensen skrev:
24. okt 2018, 21:48
Murphhs skrev:
21. okt 2018, 18:26
Hvorfor så ikke køre med Circle K's Miles Plus som er blyfri 95 tilføjet additiver som er designet til at skulle give en bedre fuldstændig forbrænding. Et højere oktan tal hører til høj ydelse biler med 200+ hk, helst meget højere ydelse.

Den tidligere tænding med et højere oktan tal giver dig ikke særlig meget i form af noget ydelse (snakker promiller på en motor som den du benytter vil være mit gæt) eller bedre brændstofs økonomi.
Der sker da ikke en tidligere tænding med et højere oktantal. Nærmest tværtimod, idet højere oktan mindsker tendensen til en "for tidlig" selvantændelse.... :?

I min 105 hk Polo, kan jeg sagtens mærke forskel. Den går ikke længere på literen, men den er tydeligt mere kvik...
Højere oktantal gør at man kan tænde tidligere for at øge effekten. Prøv at se denne video:

Det du skriver mener jeg ikke er rigtigt. Højere oktantal modvirker selvantændelse, grundet trykrejsning samt temperaturrejsning (fra turbo og kompression). Oktantallet har ingen virkning på hvornår blandingen kan antændes. Blandingen kan ALTID tændes (tidligere) af tændrørene. Et højere oktantal modvirker at tændingen sker ukontrolleret FØR den er tiltænkt vha. tændrørene. Dét kan nemlig give tændingsbanken og nedsat ydelse.

Re: Shell V-power Oktan 100 på TSI 1.4 150HK

: 25. okt 2018, 10:35
af Tor Morrison
Hechristensen skrev:
25. okt 2018, 09:22
Tor Morrison skrev:
24. okt 2018, 22:07
Hechristensen skrev:
24. okt 2018, 21:48


Der sker da ikke en tidligere tænding med et højere oktantal. Nærmest tværtimod, idet højere oktan mindsker tendensen til en "for tidlig" selvantændelse.... :?

I min 105 hk Polo, kan jeg sagtens mærke forskel. Den går ikke længere på literen, men den er tydeligt mere kvik...
Højere oktantal gør at man kan tænde tidligere for at øge effekten. Prøv at se denne video:

Det du skriver mener jeg ikke er rigtigt. Højere oktantal modvirker selvantændelse, grundet trykrejsning samt temperaturrejsning (fra turbo og kompression). Oktantallet har ingen virkning på hvornår blandingen kan antændes. Blandingen kan ALTID tændes (tidligere) af tændrørene. Et højere oktantal modvirker at tændingen sker ukontrolleret FØR den er tiltænkt vha. tændrørene. Dét kan nemlig give tændingsbanken og nedsat ydelse.
Det virker ikke som om du har set videoen eller også har du ikke forstået den. Du kan også prøve at google "advance timing".

Re: Shell V-power Oktan 100 på TSI 1.4 150HK

: 25. okt 2018, 19:28
af highline
madsgron skrev:
21. okt 2018, 17:25
Hej!

Jeg har en G7 1.4 TSI 150HK DSG der har kørt 38.000 km inden jeg overtog den. Ved ikke hvilket brændstof tidligere ejer har brugt, jeg har kørt 95 de første 4500km, men vil nu prøve V-power oktan 100 i en periode. Har kunne læse mig til at bilen selv indstiller sig efter hvilken oktan der hældes på, men vil den gøre det allerede efter første tank? eller skal den "renses" igennem et par gange før den finder ud af det??

Er der nogen som har prøvet at teste en 1.4 TSI 150HK på rullefelt før og efter skift til oktan 100? Jeg forventer ikke noget mærkbart boost, men måske en mere rolig motorgang.

Mvh Mads
Jeg har haft mulighed for at teste 95 vs 99 Vpower på min tidligere G6 1.4 tsi 122 HK chippet til 150 HK på rullefelt, ingen forskel overhoved i målingerne. Det eneste jeg klart har kunne mærke og det gælder også på cirkel k Millennium er at motoren går blødere specielt i tomgang kan man ikke høre/mærke den er igang med mindre man kigger på omdrejningstælleren. Har også testet hvor langt den gik på literen over ca. 1500 km og heller ingen forskel overhoved.

Re: Shell V-power Oktan 100 på TSI 1.4 150HK

: 25. okt 2018, 22:12
af LAKGT
Min polo blue gt med 150hk, har jeg testet på 95 og daværende 99 vpower.

Der er foretaget div. accl målinger, 50-100 samt 80-120.
Samme steder, samme forhold, halv tank osv osv.

Målingerne var totalt ens, endda med marginal fordel til 95, vi snakker 0.05 sekund, så fred være med det.

Min bil har også været på felt, og når jeg sammenligner min kurve med lign. biler, så er effektudviklingen præcis den samme.




Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Shell V-power Oktan 100 på TSI 1.4 150HK

: 26. okt 2018, 06:37
af AU-R8
MBM1000 skrev:
23. okt 2018, 11:39
er den benzin ikke 10% dyre end alm. 95 oktan.
synes man ikke benzinen er dyr nok i forvejen?
Det Danske bilfolk fremfører et ramaskrig hvis olien stiger til 100 dollar tønden igen.
Så kommer vi igen op i 15,- per liter 😀
Så brændstof er ret billigt historisk set.

Re: Shell V-power Oktan 100 på TSI 1.4 150HK

: 26. okt 2018, 06:51
af claussor
Jeg har prøvet vpower på min chippede 1,4 TFSI. jeg er virkelig i tvivl om jeg kan mærke forskel. Derudover så oplyser OBDeleven at den har ca. Samme ydelse og ens grafer når jeg logger moment, gennem motorstyringen. Hvor nøjagtigt det er her jeg ikke.

Re: Shell V-power Oktan 100 på TSI 1.4 150HK

: 29. okt 2018, 19:53
af i-s
Tor Morrison skrev:
25. okt 2018, 10:35
Hechristensen skrev:
25. okt 2018, 09:22
Tor Morrison skrev:
24. okt 2018, 22:07

Højere oktantal gør at man kan tænde tidligere for at øge effekten. Prøv at se denne video:

Det du skriver mener jeg ikke er rigtigt. Højere oktantal modvirker selvantændelse, grundet trykrejsning samt temperaturrejsning (fra turbo og kompression). Oktantallet har ingen virkning på hvornår blandingen kan antændes. Blandingen kan ALTID tændes (tidligere) af tændrørene. Et højere oktantal modvirker at tændingen sker ukontrolleret FØR den er tiltænkt vha. tændrørene. Dét kan nemlig give tændingsbanken og nedsat ydelse.
Det virker ikke som om du har set videoen eller også har du ikke forstået den. Du kan også prøve at google "advance timing".
Ja, det er helt korrekt. I min ungdom var 98 oktan mest udbredt og bilerne var lavet til det. Da 95 blyfri kom sidst i 80'erne, så skulle alle biler justere lidt op i tænding. Typisk en bil med 8 gr skulle ændre til 5 gr. Der røg også lige 5 - 10% power. Så jeg vil mene en bil der er designet til 95 oktan og som får 100 oktan og selv kan justere ind, den vil alt andet lige blive lidt kvikkere.

Re: Shell V-power Oktan 100 på TSI 1.4 150HK

: 31. okt 2018, 18:19
af Eddie
Her er en interessant video vedr. forskellen mellem alm. benzin og højoktan benzin


Re: Shell V-power Oktan 100 på TSI 1.4 150HK

: 31. okt 2018, 18:31
af hodel
God video, kan man mon regne med det samme er gældende for diesel?

Re: Shell V-power Oktan 100 på TSI 1.4 150HK

: 6. nov 2018, 22:04
af ClausP
LAKGT skrev:
25. okt 2018, 22:12
Min polo blue gt med 150hk, har jeg testet på 95 og daværende 99 vpower.


Min bil har også været på felt, og når jeg sammenligner min kurve med lign. biler, så er effektudviklingen præcis den samme.
Prøvede en måling på min tidligere Scirocco 210TSI, 95 Oktan gav 220 Hk, en uge senere på 98 V-Power (som det var dengang) gav ca 10 Hk mere - målt på samme rullefelt.
Ja, der kan være mange faktorer der spiller ind, temperatur og lufttryk, men alligevel....

Oplevelsen, især når jeg engang imellem var tvunget til at hælde 95 på, var at jeg kunne mærke forskel i igangsætning og accelleration op ad bakke, der var det som om at den tøvede lidt med opbygning af tryk.

Kan også lige tilføje at jeg havde en 2.3V5 på et tidspunkt, den var lavet til 98 Oktan, når den også engang imellem fik 95 i tanken, kunne jeg ved igangsætning somme tider mærke en svag tændingsbanken ind til den lige fik reguleret ind.

Re: Shell V-power Oktan 100 på TSI 1.4 150HK

: 7. nov 2018, 08:45
af Korreborg
Det er vel forskellen på en 1,4 og en 2,0.
2,0TSI er lavet til højere oktan og stiller derefter ind efter det?

Re: Shell V-power Oktan 100 på TSI 1.4 150HK

: 7. nov 2018, 16:50
af m power
i-s skrev:
29. okt 2018, 19:53
Tor Morrison skrev:
25. okt 2018, 10:35
Hechristensen skrev:
25. okt 2018, 09:22


Det du skriver mener jeg ikke er rigtigt. Højere oktantal modvirker selvantændelse, grundet trykrejsning samt temperaturrejsning (fra turbo og kompression). Oktantallet har ingen virkning på hvornår blandingen kan antændes. Blandingen kan ALTID tændes (tidligere) af tændrørene. Et højere oktantal modvirker at tændingen sker ukontrolleret FØR den er tiltænkt vha. tændrørene. Dét kan nemlig give tændingsbanken og nedsat ydelse.
Det virker ikke som om du har set videoen eller også har du ikke forstået den. Du kan også prøve at google "advance timing".
Ja, det er helt korrekt. I min ungdom var 98 oktan mest udbredt og bilerne var lavet til det. Da 95 blyfri kom sidst i 80'erne, så skulle alle biler justere lidt op i tænding. Typisk en bil med 8 gr skulle ændre til 5 gr. Der røg også lige 5 - 10% power. Så jeg vil mene en bil der er designet til 95 oktan og som får 100 oktan og selv kan justere ind, den vil alt andet lige blive lidt kvikkere.
Hvilke vag modeller kan selv justere ind til et højere oktan ??

Normalt er det jo den anden vej, der sidder bankesensorer som overvåger motoren og kommer der tændingsbank så trækker ecu
tændingen hvis der køres på en dårlig kvalitet benzin.

Re: Shell V-power Oktan 100 på TSI 1.4 150HK

: 10. nov 2018, 22:38
af LAKGT
Der er målt utallige polo blue
Gt med den motor. Nogle med 95, andre med 99/100.
De yder præcis det samme, og med samme effektforløb.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Shell V-power Oktan 100 på TSI 1.4 150HK

: 28. mar 2022, 10:26
af kdudic81
Ztrejfer skrev:
23. okt 2018, 12:09
MBM1000 skrev:
23. okt 2018, 11:39
er den benzin ikke 10% dyre end alm. 95 oktan.
synes man ikke benzinen er dyr nok i forvejen?
Altså, nej - klart nej. Benzin kan ikke blive dyrt nok. Simpelthen. Og vi er mange, der ser frem til en ny oliekrise, så literprisen kan komme op over 20 kroner :lol:

Mht. forskel på oktan 95 og 99/100, så henviser man altid i disse tråde til "undersøgelser" - men uden at angive et link til disse. Så er vi jo lige vidt, som når jeg siger, at i den Audi A3 1.4 TFSI 150HK S-Tronic jeg har, der kan jeg mærke forskel på motordynamikken, når jeg går fra 95 til 100 oktan. Der optræder lige den gnist ekstra, som gør det hele lidt morsommere og motorgangen bliver mere jævn og anderledes. Måske skyldes dette ikke kun benzintypen, men også Audis udgave af hele brændstofforsynings-enhedernes sammensætning inkl. software indstillet til maximal udnyttelse af den forhåndenværende benzin? Eller måske er dette teknisk ukorrekt?

Eller er ens oplevelse af den slags forskelle på benzintyper den rene selvsuggestion? Nok muligt, kan ikke afvises, ej heller bevises eller modbevises, henvisninger til psykologisk placebo kan her tilføjes efter behag.

Nogle hævder så, at der ingen forskel er på en VW og en Audi med den samme type motor og platform. Fakta er, at jeg prøvekørte netop disse to bil- og motortyper lige efter hinanden hin eftermiddag i maj 2015, hvor jeg skulle afgøre et køb af en af disse to biler. Forskellen i motor- og køreoplevelse var virkelig mærkbar. Valget var derefter nemt, og til Audi'ens klare fordel. Og da det er undertegnede, der skal køre i vognen inkl. egen personlige daglige oplevelse heraf....well ;)

Eller som det er blevet sagt: i teorien er der ingen forskel på teori og praksis, men i praksis er der :lol:

Hvad angår Shell og Cirkle K, der begge hævder, at deres additiver renser motoren, så er det jo svært at afgøre som lægmand. Youtube har jo tonsvis af videoer herom, men enten er der som bekendt tale om decideret reklame fra fx Shell eller også det spekulationer fra lægmænd. Her en af de bedre, der forsøger at forklare og afgøre additivers virkninger:


læser din svar fra 2018 , 20kr liter og jeg er bang for dig 😂🙈. can you predict future please 🤷🏽‍♂️