Skoda octavia 1z, 2.0 tfsi, 2006 - mgl performance efter chip

Alt vedr. tuning af benzinmotorer
NiklasDKSalkin
Helt nyt medlem
Indlæg: 29
Tilmeldt: 31. jul 2016, 17:10
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Skoda octavia 1z, 2.0 tfsi, 2006 - mgl performance efter chip

Indlæg af NiklasDKSalkin » 6. aug 2020, 23:56

Da jeg var 18 kørte jeg i en Passat med tilsvarende motor og årgang, dog helt standard. Den smuttede fra alle og enhver i lyskrydsene hvis man gad. Tænker enten du skifter langsomt eller bilen trænger til service.

Peter N
Nyt medlem
Indlæg: 115
Tilmeldt: 10. jun 2017, 07:15
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 47 times
Been thanked: 51 times

Re: Skoda octavia 1z, 2.0 tfsi, 2006 - mgl performance efter chip

Indlæg af Peter N » 7. aug 2020, 03:28

Silas123 skrev:
3. aug 2020, 10:08
Hej. Jeg har et underligt spørgsmål/problem

Min bil har standard 200 hk, har fået chippet og rullet til 253 med 380nm.

Næsten ALLE jeg kører træk med, tager mig eller følger med, til 60-70kmt. Derefter kommer min stille og roligt. Ville mene jeg bør trække gevaldigt fra en f.eks 1.9 tdi chippet til 140-150hk, selv fra start?
Nu er der mange faktorer der spiller ind.
1: din bil hører ikke hjemme i den lette ende.
2: en TDI har sit maksimale drejningsmoment oftest lidt tidligere og skifter han korrekt gear jvf omdrejninger, så ligger han i “sweetspottet” Det meste af tiden.
Det er lidt som at sammenligne æbler med bananer.
3: måske er den begrænset en lille smule i starten af kurven, for at Skåne drivlinie m.m.
4: kan være en tuning der er lidt skæv (aner ikke hvem der har lavet den)
5: Evnen bag rattet. Jeg kender dig ikke eller kender til dine evner bag et rat.
Men hvis vi skal forholde os til de lovlige kørsler, så har har du på papiret ikke ret meget erfaring (18 år) ret mig hvis jeg tager fejl.
6: gearskiftet. DSG/automatgear Vs manuel.
Nu siger du et “bæst”
Jeg kan grundet min lave egenvægt, snuppe langt mere kraftfulde biler på papiret fra stående start 0-100 km/t. Læg mærke til at jeg skriver kraftfulde og ikke hurtigere biler.
Hvis vægten så var det samme som på min, så havde jeg jo stået stille i forhold til.
Tophastighed spiller ikke den store rolle i at se om en bil er hurtig. En VW UP kan nemt komme over 200 km/t
Nu skriver du at den kommer hurtigt op på 265 km/t. Hvad er hurtigt?
Jeg vil sige, at 253 HK og tung bil, ikke er et bæst.
Havde den vejet 1000-1100 kg, havde sagen været noget anderledes.
Vægt/effekt forholdet er SÅ vigtig en faktor hvis det er en lyskrydsracer man vil have.
En anden faktor er uaffjedret vægt. Dvs dine hjul. Vægten på dem spiller også ind.
Jo lettere, jo bedre. Bevares. Lette hjul alene, får ikke din bil i overlydshastighed, men er blot én af de ting der sammen med andre ting, kan udgøre en performance forskel.
Undervogn (evnen til at få kræfterne rettet fremad, istedet for nedad)
Hvad siger dine 0-100 km/t tider?
Hvad siger dine 100-200 km/t tider?

Noget andet er teknologi. En 14 år gammel konstruktion, imod langt nyere teknologi er også en faktor.
Motorerne bliver mindre idag, men bestemt ikke mindre kraftfulde.

Men hvad er standard data (0-100) på din vogn? 7,3-7,5 sek?
Og hvad er data efter optimering.

Fordi en almindelig hverdagsbil bliver stage 1 optimeret, bliver den som regel ikke et bæst af det og 0-100 tiderne bliver ikke kortet ned med hverken 3 eller 4 sekunder (som tommelfinger regel)
(Klart at en Audi RS3 8V med 400 hk, får noget mere effekt på en stage 1 optimering)

Jeg vil på ingen måde betegne min lille 1,4 TSI Polo GT som et bæst.
Den havde 150 hk og 250 nm som standard.
En kvik lille bil.
These users thanked the author Peter N for the post:
Tange
Vh Peter
Volkswagen Golf GTI TCR 2019
(solgt)VW Polo BlueGT 1,4 TSI DSG7 2017

Besvar

Tilbage til "Benzintuning"