Chip-tuning & DSGMOD = bedre benzinøkonomi

Alt vedr. tuning af benzinmotorer
AAMS
Medlem
Indlæg: 1331
Tilmeldt: 23. aug 2014, 13:36
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 186 times
Been thanked: 157 times

Re: Chip-tuning & DSGMOD = bedre benzinøkonomi

Indlæg af AAMS » 18. okt 2020, 14:21

Sådan nogle indlæg er en sport for dig - er det ikke? Synes du er lidt hurtigt ude.

Jeg linkede til nogle formler, fordi de giver en god forståelse af videnskaben på. Du svare med et Mark Twain citat.

God søndag (fortsat)
Det man siger, er man selv

Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Re: Chip-tuning & DSGMOD = bedre benzinøkonomi

Indlæg af Ztrejfer » 18. okt 2020, 15:12

Det gamle mundheld "Det man siger, er man selv" er jo egentlig ret dybsindigt, vil dog ikke uddybe dette her.

Men i den kontekst blev Mark Twain's citat Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience brugt - fordi det var jo undertegnede u-ingeniør, der dukkede op i denne tråd med en oplevelse, en erfaring. Altså som en kommentar, hvor "stupid people" henviser til undertegnede, der kommer rendende med påstande om 10-15% brændstofproduktion baseret på grafer fra en benzin-app. En kommentar, hvor jeg forsøgte at sige, at jeg sådan set godt forstår, hvis nogen bliver pikerede over dette al den stund det ikke er deep science, men betragtninger taget fra personlige oplevelser med chipning/DSGMOD - hvor jeg undrede mig over effekten og naturligvis var glad derover. Det må der være plads til, også til at det i sig selv bliver udfordret, frem og tilbage flere gange. Emnet var egentlig ment som et oplæg til, om dette var noget andre kunne genkende - hvilket så også har været tilfældet, se div. indlæg højere oppe. Så mission accomplished hvad det angår.

Men jeg kan forstå, at Mark Twain-citatet nok er blevet forstået modsat intentionen, fordi det blev sat sammen med det andet citat om teori og praksis. Der var imidlertid fra min side ikke tale om hint til dit link med formlerne. Beklager hvis det er blevet misforstået.

Om det at skrive indlæg en sport for mig? Nej, men jeg kan godt lide at arbejde sproget som fænomen, så det dyrker jeg nok på en måde, så det kommer til at se sådan ud.
These users thanked the author Ztrejfer for the post:
Target
Audi A3

AAMS
Medlem
Indlæg: 1331
Tilmeldt: 23. aug 2014, 13:36
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 186 times
Been thanked: 157 times

Re: Chip-tuning & DSGMOD = bedre benzinøkonomi

Indlæg af AAMS » 18. okt 2020, 16:49

Jeg kan godt forstå hvis du føler dig lidt talt ned til. Det har ikke været min intention i hvertfald. Du kom med en god erfaring/oplevelse som måske godt kan blive kvalt lidt her i tråden. Jeg ville selv føle mig misforstået i dit sted.

Jeg synes ikke du er dum, udtaler dig dumt, forkert eller uvidende.
These users thanked the author AAMS for the post:
Ztrejfer
Det man siger, er man selv

magre
Medlem
Indlæg: 681
Tilmeldt: 29. nov 2013, 08:25
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Esbjerg - DK
Has thanked: 155 times
Been thanked: 114 times

Re: Chip-tuning & DSGMOD = bedre benzinøkonomi

Indlæg af magre » 18. okt 2020, 17:09

Et meget uteoretisk indlæg;

Min opfattelse er at der er stor forskel på teorien bag et givent brændstofforbrug og så den praktiske forskel på en bil før/efter chip.

Jeg har selv oplevet at det var “lettere” at få min gamle Octavia til at køre flere km/L men derfra og så til at formulere at den helt konsekvent kører flere km/L med chip end uden synes jeg immervæk er lidt et stretch.

Det teoretiske kan man ikke argumentere imod; flere HK kommer af mere brændstof.
Men nu er topeffekt heldigvis ikke et udtryk for hvor økonomisk en bil den er :lol:
Tesla Model Y Performance, kongeblå :mrgreen:
[Afleveret] Opel Crossland :?
[Solgt] Skoda Superb Combi Elegance 3.6 FSI V6 4x4 DSG 3T Billede
[Solgt] Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI DSG 1Z Billede

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1251
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1082 times
Been thanked: 481 times

Re: Chip-tuning & DSGMOD = bedre benzinøkonomi

Indlæg af Target » 18. okt 2020, 18:32

magre skrev:
18. okt 2020, 17:09
Det teoretiske kan man ikke argumentere imod; flere HK kommer af mere brændstof.
Men nu er topeffekt heldigvis ikke et udtryk for hvor økonomisk en bil den er :lol:
Ikke for at bære mere brænde til bålet, men man kan vel reelt godt hive flere hestekræfter ud af samme mængde brændstof. Det handler vel ret beset om, at få udnyttet mere af den energi der er i brændstoffet til fremdrift. Det kan man vel gøre ved f.eks. højere kompression (hvilket vel kan give flere skadelige partikler?).
Er det mig der er helt gal på den, eller?
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

AAMS
Medlem
Indlæg: 1331
Tilmeldt: 23. aug 2014, 13:36
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 186 times
Been thanked: 157 times

Re: Chip-tuning & DSGMOD = bedre benzinøkonomi

Indlæg af AAMS » 18. okt 2020, 18:44

Target skrev:
18. okt 2020, 18:32
magre skrev:
18. okt 2020, 17:09
Det teoretiske kan man ikke argumentere imod; flere HK kommer af mere brændstof.
Men nu er topeffekt heldigvis ikke et udtryk for hvor økonomisk en bil den er :lol:
Ikke for at bære mere brænde til bålet, men man kan vel reelt godt hive flere hestekræfter ud af samme mængde brændstof. Det handler vel ret beset om, at få udnyttet mere af den energi der er i brændstoffet til fremdrift. Det kan man vel gøre ved f.eks. højere kompression (hvilket vel kan give flere skadelige partikler?).
Er det mig der er helt gal på den, eller?
Slet ikke. Men hvis vi holder os til chiptuning, så er det software, og ikke hardware. Og her kan der ikke leges med eksempelvis kompressionen. Den er konstruktionsmæssigt bestemt.

Jeg er ikke ekspert (jo - den er god nok), men chiptuning handler vel ret beset om tryk, tid og mængde.
Det man siger, er man selv

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1251
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1082 times
Been thanked: 481 times

Re: Chip-tuning & DSGMOD = bedre benzinøkonomi

Indlæg af Target » 18. okt 2020, 19:02

AAMS skrev:
18. okt 2020, 18:44

Slet ikke. Men hvis vi holder os til chiptuning, så er det software, og ikke hardware. Og her kan der ikke leges med eksempelvis kompressionen. Den er konstruktionsmæssigt bestemt.

Jeg er ikke ekspert (jo - den er god nok), men chiptuning handler vel ret beset om tryk, tid og mængde.
Jeg er bestemt heller ikke ekspert, men kan godt lide at blive klogere. :)
Hvis man øger turbotrykket (tilfører mere ilt) så kan man vel ret beset få en mere mager forbrænding? Giver det ikke noget?
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 576 times
Been thanked: 869 times

Re: Chip-tuning & DSGMOD = bedre benzinøkonomi

Indlæg af Korreborg » 18. okt 2020, 19:05

@ztrejfer: og det falder ikke tilfældigvis samme med at du efter chip konsekvent kører på V-power, og du ikke gjorde før?

Humlen er jo at det kræver x mængde energi at flytte y masse en given afstand. Luftmodstand, og rullemodstand er den samme = mængden af energi der skal bruges er den samme.

Ergo er eneste mulighed af bruge brændstoffet mere effektivt. Og her spiller det selvfølgelig en rolle hvis den kan ligge sig anderledes i gearene ved en given hastighed. Men tror lige så meget det har noget med ændret kørselsmønster at gøre.
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: Chip-tuning & DSGMOD = bedre benzinøkonomi

Indlæg af GranTurismo » 18. okt 2020, 19:15

Det forudsætter vel at den originale motorstyring har haft en optimal forbrænding af brændstoffet?

Hvis man ved hjælp af motorstyringen kan ændre eksempelvis indsprøjtningstidspunktet, så der ryger mindre uforbrændt brændstof ud af udstødningen, så kan det vel teoretisk godt give en bedre brændstoføkonomi at ændre på motorstyringen?

Men man må jo nok formode at en færdigudviklet motorstyring idag indsprøjter på et tidspunkt, hvor brændstof ikke ryger uforbrændt gennem motoren...

Ikke at det er så relevant i dette tilfælde hvor der også er lavet DSGMOD, hvilket imo er langt den største årsag til en forbedring af brændstoføkonomien. Måske endda hele årsagen.
Derudover kan der også være hentet en smule på kørestilen. Det kan være sket helt ubemærket i forhold til betjeningen af bilen, hvis der f.eks. er ændret på speederresponsen i fly-by-wire-styringen.

Så længe den besparelse der hentes på de to faktorer overstiger en eventuel forringelse af brændstoføkonomien i motorstyringen, kan Chiptuning+DSGMOD jo godt give en samlet mærkbar forbedring af den samlede brændstoføkonomi.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Re: Chip-tuning & DSGMOD = bedre benzinøkonomi

Indlæg af Ztrejfer » 18. okt 2020, 19:30

Korreborg skrev:
18. okt 2020, 19:05
@ztrejfer: og det falder ikke tilfældigvis samme med at du efter chip konsekvent kører på V-power, og du ikke gjorde før?
Nej da, bilen har udelukkende kørt på V-Power siden 2016 :D
... Men tror lige så meget det har noget med ændret kørselsmønster at gøre.
Ændret pedaltryk er konsekvent gennemført efter chip/DSGMOD. Det var simpelthen nødvendigt.
Audi A3

Casper8-9
Helt nyt medlem
Indlæg: 12
Tilmeldt: 2. apr 2020, 19:55
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Chip-tuning & DSGMOD = bedre benzinøkonomi

Indlæg af Casper8-9 » 20. jun 2021, 20:09

Ztrejfer skrev:
12. sep 2020, 08:39
En ting der har overrasket mig ved den kombinerede chip-tuning & DSGMOD, som min Audi A3 fik gennemført for nogle måneder siden, er den markant forbedrede benzinøkonomi.

Fik ellers et chok ved den første tankning efter den operation, idet bilen der viste sig at være røget helt ned på 11,87 km/l selvom hovedparten af kørslen der lå på motorvej. Normalt kørte bilen 13,80 km/l ved blandet by og motorvej. Tænkte “Det bliver sørme en dyr fornøjelse, det her!”

Men siden da er det kun blevet bedre, måske også fordi man med chip+DSGMOD lige skulle finde frem til et anderledes pedaltryk. Måske har motorstyringen også lige skulle finde et nyt leje?

Specielt forandringen i udsving på km/l er bemærkelsesværdig. Før kørtes mellem 9,76 og 18,78 km/l (sidstnævnte naturligvis en testperiode med yderst konservativ og møgkedelig kørsel) og med et gennemsnit på 13,80 km/l.

Men her tre måneder efter chip+DSGMOD kører bilen inden for et langt mere snævert km/l-forbrug på mellem 13,78 og 15,87 km/l - hvilket jeg ikke helt forstår, men naturligvis er glad for. Samtidig ligger al kørsel nu hele tiden over gennemsnittet fra før på 13,80 km/l.

At bilen tilmed er blevet sjovere og kvikkere - jamen, What’s not to like?! :D
Jeg syntes dit indlæg Ztrejfer er ret interessant, jeg kørte før OBD tuning + dsg optimering noget længere på literen i min Golf 7 TSI (2015 uden ACT), men har som Gran Turismo også oplevet at bilen er blevet forringet i brændstoføkonomi, efter jeg fik motoroptimering (skal lige siges, at jeg ikke kun har kørt med dsg optimering alene, men at jeg før havde en dårlig dsg optimering som ikke passede til tuningen), da jeg fik den nye dsg optimering (stage 2+) her udnyttede den motoroptimeringen helt anderledes og bedre(muligvis derfor det øgede forbrug). Jeg er nu selv meget spændt på, om min brændstoføkonomi bliver bare lidt bedre, så den kommer lidt tættere på som den var, da den var standard. Du/I må lige spørge ind, hvis min besked er lidt forvirrende.🙂 PS. Jeg har kun kørt med den nye optimering i få dage, så jeg håber at der er noget om, at motorstyringen skal vænne sig til den nye software. Det er selvom jeg virkelig prøver at køre som en bedstefar, så kan jeg ikke få den over 16.4 km. literen. Jeg har tabt næsten 100 km. på en tankfuld... Som standard gik den ved så pæn kørsel 3-4 km. længere pr. ltr.

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 576 times
Been thanked: 869 times

Re: Chip-tuning & DSGMOD = bedre benzinøkonomi

Indlæg af Korreborg » 20. jun 2021, 20:14

Jamen hvis i før havde 140 heste, og nu har 180, og i bruger de ekstra heste. Så køre bilen kortere på literen.
Det er jo ikke raketvidenskab. Åbner du mere for hanen, så løber der mere igennem :lol:
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Casper8-9
Helt nyt medlem
Indlæg: 12
Tilmeldt: 2. apr 2020, 19:55
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Chip-tuning & DSGMOD = bedre benzinøkonomi

Indlæg af Casper8-9 » 20. jun 2021, 20:26

Korreborg skrev:
20. jun 2021, 20:14
Jamen hvis i før havde 140 heste, og nu har 180, og i bruger de ekstra heste. Så køre bilen kortere på literen.
Det er jo ikke raketvidenskab. Åbner du mere for hanen, så løber der mere igennem :lol:
Det har du ret i Korreborg, men jeg rører jo næsten ikke speederen, når jeg kører bedstefar, men den husker åbenbart godt, når jeg sidst har givet den lidt pedal... Tager måske lidt længere tid at vende mønsteret🤷‍♂️

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 576 times
Been thanked: 869 times

Re: Chip-tuning & DSGMOD = bedre benzinøkonomi

Indlæg af Korreborg » 20. jun 2021, 22:03

Casper8-9 skrev:
20. jun 2021, 20:26
Det har du ret i Korreborg, men jeg rører jo næsten ikke speederen, når jeg kører bedstefar, men den husker åbenbart godt, når jeg sidst har givet den lidt pedal... Tager måske lidt længere tid at vende mønsteret🤷‍♂️
Er ikke helt med. Altså du mener at kørecomputeren der viser km/l husker?
Eller mener du at bilen tilpasser sig, og begynder pludseligt at køre længere på literen?
Eller er det dig der skal holde foden fra speederen?

Jeg kan køre 22 km hjem fra arbejde, og hvor den viser 20-21 km/l syd for viborg.
Gas op af en lang bakke, og så en gang bykørsel de sidste 7 km hjem, så kan den falde 2-4km/l
Bare en kort acceleration hvor du bruger hypperne, så er hele turens økonomi ødelagt :D
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Casper8-9
Helt nyt medlem
Indlæg: 12
Tilmeldt: 2. apr 2020, 19:55
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Chip-tuning & DSGMOD = bedre benzinøkonomi

Indlæg af Casper8-9 » 20. jun 2021, 22:33

Korreborg skrev:
20. jun 2021, 22:03
Casper8-9 skrev:
20. jun 2021, 20:26
Det har du ret i Korreborg, men jeg rører jo næsten ikke speederen, når jeg kører bedstefar, men den husker åbenbart godt, når jeg sidst har givet den lidt pedal... Tager måske lidt længere tid at vende mønsteret🤷‍♂️
Er ikke helt med. Altså du mener at kørecomputeren der viser km/l husker?
Eller mener du at bilen tilpasser sig, og begynder pludseligt at køre længere på literen?
Eller er det dig der skal holde foden fra speederen?

Jeg kan køre 22 km hjem fra arbejde, og hvor den viser 20-21 km/l syd for viborg.
Gas op af en lang bakke, og så en gang bykørsel de sidste 7 km hjem, så kan den falde 2-4km/l
Bare en kort acceleration hvor du bruger hypperne, så er hele turens økonomi ødelagt :D
Jeg mener at bilen burde tilpasse sig og kører længere på literen, hvis jeg har kørt pænt over en længere periode. Følger jo bare km/l på computeren (avg. consumption siden start og long term). Det med foden og speederen, det er jeg godt med på hænger sammen, laver jo kun hurtige træk indimellem. Til hverdag kører jeg meget stille og roligt til og fra arbejde.

Nu kan jeg se du også kører tdi, de er ikke ligeså sensitive, har selv haft en tdi der også var obd tunet og der vandt jeg en del på brændstoføkonomi (der er en del forskel på diesel og benzin). Min har bare svært ved at komme særlig højt op i km/l og har jeg lavet en lidt hurtig acceleration så går der lang tid før den begynder at gå op igen eks. fra 13 kml. til 16 kml.

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: Chip-tuning & DSGMOD = bedre benzinøkonomi

Indlæg af Charlimike » 21. jun 2021, 08:46

Casper8-9 skrev:
20. jun 2021, 20:09
Ztrejfer skrev:
12. sep 2020, 08:39
En ting der har overrasket mig ved den kombinerede chip-tuning & DSGMOD, som min Audi A3 fik gennemført for nogle måneder siden, er den markant forbedrede benzinøkonomi.

Fik ellers et chok ved den første tankning efter den operation, idet bilen der viste sig at være røget helt ned på 11,87 km/l selvom hovedparten af kørslen der lå på motorvej. Normalt kørte bilen 13,80 km/l ved blandet by og motorvej. Tænkte “Det bliver sørme en dyr fornøjelse, det her!”

Men siden da er det kun blevet bedre, måske også fordi man med chip+DSGMOD lige skulle finde frem til et anderledes pedaltryk. Måske har motorstyringen også lige skulle finde et nyt leje?

Specielt forandringen i udsving på km/l er bemærkelsesværdig. Før kørtes mellem 9,76 og 18,78 km/l (sidstnævnte naturligvis en testperiode med yderst konservativ og møgkedelig kørsel) og med et gennemsnit på 13,80 km/l.

Men her tre måneder efter chip+DSGMOD kører bilen inden for et langt mere snævert km/l-forbrug på mellem 13,78 og 15,87 km/l - hvilket jeg ikke helt forstår, men naturligvis er glad for. Samtidig ligger al kørsel nu hele tiden over gennemsnittet fra før på 13,80 km/l.

At bilen tilmed er blevet sjovere og kvikkere - jamen, What’s not to like?! :D
Jeg syntes dit indlæg Ztrejfer er ret interessant, jeg kørte før OBD tuning + dsg optimering noget længere på literen i min Golf 7 TSI (2015 uden ACT), men har som Gran Turismo også oplevet at bilen er blevet forringet i brændstoføkonomi, efter jeg fik motoroptimering (skal lige siges, at jeg ikke kun har kørt med dsg optimering alene, men at jeg før havde en dårlig dsg optimering som ikke passede til tuningen), da jeg fik den nye dsg optimering (stage 2+) her udnyttede den motoroptimeringen helt anderledes og bedre(muligvis derfor det øgede forbrug). Jeg er nu selv meget spændt på, om min brændstoføkonomi bliver bare lidt bedre, så den kommer lidt tættere på som den var, da den var standard. Du/I må lige spørge ind, hvis min besked er lidt forvirrende.🙂 PS. Jeg har kun kørt med den nye optimering i få dage, så jeg håber at der er noget om, at motorstyringen skal vænne sig til den nye software. Det er selvom jeg virkelig prøver at køre som en bedstefar, så kan jeg ikke få den over 16.4 km. literen. Jeg har tabt næsten 100 km. på en tankfuld... Som standard gik den ved så pæn kørsel 3-4 km. længere pr. ltr.


Det er faktisk ikke unormalt at benzinerne går lidt kortere efter tuning, husk på de ikke køre med luftoverskud som på dieselerne. Dog køre mange nye biler med benzin partikelfilter tæt på lambda 1.0, hvilke er vildt for en benziner. Det er ikke optimalt temperatur mæssigt når man tuner.

På en diesel kan man forbedre virkningsgraden på en anden måde, og går man ikke helt amok så får de også lidt på økonomien.
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

Brugeravatar
Tor Morrison
Medlem
Indlæg: 998
Tilmeldt: 8. feb 2010, 22:51
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 152 times

Re: Chip-tuning & DSGMOD = bedre benzinøkonomi

Indlæg af Tor Morrison » 21. jun 2021, 11:25

Charlimike skrev:
21. jun 2021, 08:46
Casper8-9 skrev:
20. jun 2021, 20:09

Jeg syntes dit indlæg Ztrejfer er ret interessant, jeg kørte før OBD tuning + dsg optimering noget længere på literen i min Golf 7 TSI (2015 uden ACT), men har som Gran Turismo også oplevet at bilen er blevet forringet i brændstoføkonomi, efter jeg fik motoroptimering (skal lige siges, at jeg ikke kun har kørt med dsg optimering alene, men at jeg før havde en dårlig dsg optimering som ikke passede til tuningen), da jeg fik den nye dsg optimering (stage 2+) her udnyttede den motoroptimeringen helt anderledes og bedre(muligvis derfor det øgede forbrug). Jeg er nu selv meget spændt på, om min brændstoføkonomi bliver bare lidt bedre, så den kommer lidt tættere på som den var, da den var standard. Du/I må lige spørge ind, hvis min besked er lidt forvirrende.🙂 PS. Jeg har kun kørt med den nye optimering i få dage, så jeg håber at der er noget om, at motorstyringen skal vænne sig til den nye software. Det er selvom jeg virkelig prøver at køre som en bedstefar, så kan jeg ikke få den over 16.4 km. literen. Jeg har tabt næsten 100 km. på en tankfuld... Som standard gik den ved så pæn kørsel 3-4 km. længere pr. ltr.


Det er faktisk ikke unormalt at benzinerne går lidt kortere efter tuning, husk på de ikke køre med luftoverskud som på dieselerne. Dog køre mange nye biler med benzin partikelfilter tæt på lambda 1.0, hvilke er vildt for en benziner. Det er ikke optimalt temperatur mæssigt når man tuner.
Det er helt normalt at en benzinmotor kører med lambda 1. Den gør det når motoren kører closed loop program og det gør den størstedelen af tiden.
Audi RS3 2016 med TTE500 turbo

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: Chip-tuning & DSGMOD = bedre benzinøkonomi

Indlæg af Charlimike » 21. jun 2021, 16:20

Ved fuld gas rettere menes der, er de tæt på lambda 1.
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 576 times
Been thanked: 869 times

Re: Chip-tuning & DSGMOD = bedre benzinøkonomi

Indlæg af Korreborg » 21. jun 2021, 19:18

Hjem fra arbejde i dag. Let mod/sidevind. efter 22km viser den 19,9 km/l.
600-800m op af bakke med frisk fod = 18,5 km/l
2000m let ned af bakke hvor den mere eller mindre bare triller. Så er den tilbage på 19,3 km/l
Så 8 km med by/kø kørsel og så viste den 17,9 :)
Gas og stop and go er bare døden når man har lidt kræfter :D
These users thanked the author Korreborg for the post:
Casper8-9
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

ferraridk
Nyt medlem
Indlæg: 182
Tilmeldt: 20. jan 2010, 23:09
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 11 times

Re: Chip-tuning & DSGMOD = bedre benzinøkonomi

Indlæg af ferraridk » 21. jun 2021, 19:32

Der er godt nok stort engagement i dialogen om det er 15, 16, 17 eller et andet tal for km/liter.

Det kan dog nok ikke være økonomien, der driver engagementet. 16 eller 17 km/l ved 25 tkm om året er jo trods alt kun 1 011kr om året ved en liter pris på 11 kr.

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 576 times
Been thanked: 869 times

Re: Chip-tuning & DSGMOD = bedre benzinøkonomi

Indlæg af Korreborg » 21. jun 2021, 20:33

Du misser pointen
These users thanked the author Korreborg for the post:
Casper8-9
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Casper8-9
Helt nyt medlem
Indlæg: 12
Tilmeldt: 2. apr 2020, 19:55
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Chip-tuning & DSGMOD = bedre benzinøkonomi

Indlæg af Casper8-9 » 22. jun 2021, 18:57

Jeg kunne så erfare fra i dag af at turen på arbejde gik noget bedre end forventet. Er vidst også mig der skal vænne mig til at køre noget anderledes end førhen. Hvis jeg virkelig gjorde mig umage på 67 km. til arbejde, både landevej og motorvej 80-90 og motorvej 110-120 og kun en kort strækning på 130, så lykkedes det mig at ramme op til 18.2 km/l, på vejen hjem lidt under 17.8 km/l og det var pga. et par accelerationer, et snit der nu er over 16 km/l siden tankning, så det er vidst ikke helt skidt 👍

Casper8-9
Helt nyt medlem
Indlæg: 12
Tilmeldt: 2. apr 2020, 19:55
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Chip-tuning & DSGMOD = bedre benzinøkonomi

Indlæg af Casper8-9 » 22. jun 2021, 21:35

Charlimike skrev:
21. jun 2021, 08:46
Det er faktisk ikke unormalt at benzinerne går lidt kortere efter tuning, husk på de ikke køre med luftoverskud som på dieselerne. Dog køre mange nye biler med benzin partikelfilter tæt på lambda 1.0, hvilke er vildt for en benziner. Det er ikke optimalt temperatur mæssigt når man tuner.

På en diesel kan man forbedre virkningsgraden på en anden måde, og går man ikke helt amok så får de også lidt på økonomien.
Mener du det vil kunne gøre noget for bilen, hvis man satte et andet filter på, ville det give den bedre vilkår efter tuning, så den kommer i bedre luftoverskud?

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: Chip-tuning & DSGMOD = bedre benzinøkonomi

Indlæg af Charlimike » 23. jun 2021, 10:17

Casper8-9 skrev:
22. jun 2021, 21:35
Charlimike skrev:
21. jun 2021, 08:46
Det er faktisk ikke unormalt at benzinerne går lidt kortere efter tuning, husk på de ikke køre med luftoverskud som på dieselerne. Dog køre mange nye biler med benzin partikelfilter tæt på lambda 1.0, hvilke er vildt for en benziner. Det er ikke optimalt temperatur mæssigt når man tuner.

På en diesel kan man forbedre virkningsgraden på en anden måde, og går man ikke helt amok så får de også lidt på økonomien.
Mener du det vil kunne gøre noget for bilen, hvis man satte et andet filter på, ville det give den bedre vilkår efter tuning, så den kommer i bedre luftoverskud?
Nej det tror jeg ikke. Overskud kommer der ikke i en benziner ved fuld hane. I en diesel kan man snilt have lambda 1.2 som absolut minimum ved top rpm og fuld gas.
These users thanked the author Charlimike for the post:
Casper8-9
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

Besvar

Tilbage til "Benzintuning"