Ja TD1 kan blive sat af forhandler, men om den gør det pr automatik ved jeg ikke. Man skal nok lave noget compare. TD1 kan ikke fjernes igen mig bekendt.
TB1 er muligt ja.
Ja TD1 kan blive sat af forhandler, men om den gør det pr automatik ved jeg ikke. Man skal nok lave noget compare. TD1 kan ikke fjernes igen mig bekendt.
På billedet jeg sendte tidligere står der noget med "ODIS automated SVM/Query Warrenty Information". Men ja, om det er noget værkstedet skal igangsætte manuelt, eller om det automatisk sker når de kobler en computer på, det kunne være interessant at vide.Charlimike skrev: ↑19. okt 2020, 11:53Ja TD1 kan blive sat af forhandler, men om den gør det pr automatik ved jeg ikke. Man skal nok lave noget compare. TD1 kan ikke fjernes igen mig bekendt.
TB1 er muligt ja.
Ja, det er jo netop spørgsmålet, når man pga. fx. en Landberg-chipning ikke længere kan få eventuelle nye software-opdateringer til ens bil:
Jeg tjekker min i aften
Så vidt jeg har kunnet finde frem til, så kan man kun se dem med ElsaPro. Og altså ikke med VCDS.
Okay, forstået.Target skrev: ↑20. okt 2020, 08:42Så vidt jeg har kunnet finde frem til, så kan man kun se dem med ElsaPro. Og altså ikke med VCDS.
Informationen om flagene ligger vist kun centralt ned i Tyskland på VIN nummeret, og er således ikke gemt nogle steder i selve bilen.
Måden flagene bliver sat på, er, så vidt jeg har forstået, at værkstedet laver en SVM kørsel som tager logs og andre informationer fra ECU'en og sender dem til en central server i Tyskland, som så analyserer det hele og eventuelt sætter flagene og giver svar retur til værkstedet.
Mit kendskab til blot er ECU en gang flagget at forhandler, så er det sket og du kan ikke vende tilbage selv med original fil. Men hvad der skal til før den bliver det, om det sker automatisk eller manuelt må jeg være dig svar skyldig.HansH skrev: ↑20. okt 2020, 08:51Okay, forstået.Target skrev: ↑20. okt 2020, 08:42Så vidt jeg har kunnet finde frem til, så kan man kun se dem med ElsaPro. Og altså ikke med VCDS.
Informationen om flagene ligger vist kun centralt ned i Tyskland på VIN nummeret, og er således ikke gemt nogle steder i selve bilen.
Måden flagene bliver sat på, er, så vidt jeg har forstået, at værkstedet laver en SVM kørsel som tager logs og andre informationer fra ECU'en og sender dem til en central server i Tyskland, som så analyserer det hele og eventuelt sætter flagene og giver svar retur til værkstedet.
Jeg vil også tro at det er den eneste måde det kan gøres på .... hive indholdet af styreenheden ud, og sammenligne det med hvordan fabrikken mener det burde se ud.
Og det giver mening at det er en automatiseret proces som formodentlig kræver ingen eller kun meget ringe brugeraktion på værkstedet. Det er nok bare noget med 1) stik i - 2) klik på den her GO knap.
Med andre ord er det ikke et flag som står i ECU'en, men i bilens data nede på serveren i Wolfsburg.
Charlimike - så er jeg da lidt nysgerrig efter hvilken indsigt du måtte have i disse flag, hvis de kun kan "ses" med adgang til serverdata ? Det forekom på dit indlæg tidligere, at det var nogle flag du havde set eller kendte til..
Okay..Charlimike skrev: ↑20. okt 2020, 11:49Mit kendskab til blot er ECU en gang flagget at forhandler, så er det sket og du kan ikke vende tilbage selv med original fil. Men hvad der skal til før den bliver det, om det sker automatisk eller manuelt må jeg være dig svar skyldig.
Som jeg forstår det Charlimike skriver, og som jeg også har forstået på de britiske og amerikanske fora jeg har læst på, så kan du sagtens blive ved med at flashe ECU'en som du har lyst, og forhandleren kan også. Men når du først én gang har fået flaget TD1 eller TB1, så bliver det aldrig fjernet igen fra serveren i Wolfsburg. Heller ikke selvom man fjerner boksen/ruller originalt ECU map på igen. Jeg tror det er det Charlimike mener med "at vende tilbage", altså få fjernet markeringen/flaget igen.HansH skrev: ↑20. okt 2020, 11:54Okay..Charlimike skrev: ↑20. okt 2020, 11:49Mit kendskab til blot er ECU en gang flagget at forhandler, så er det sket og du kan ikke vende tilbage selv med original fil. Men hvad der skal til før den bliver det, om det sker automatisk eller manuelt må jeg være dig svar skyldig.
Det taler så imod, at dette flag kun er en oplysning gemt på server/VIN i Wolfsburg.
Som du forklarer det her, må det jo være en oplysning der skrives ind i ECU'en, og som jeg forstår det - umuliggør at flashe nyt indhold. Dvs på en eller anden måde skulle kunne blokere CMD og alle de andre tools for enhver form for adgang til den ECU fremadrettet.
Korrekt forstået ?
Ritter bekræfter det jeg skrev.
Det er vist noget værkstedet aktivt skal gøre (sådan har jeg forstået det i hvert fald). Og så er det vist både diverse checksum, flashcounter (der er tilsyneladende to flashcounters for både ECU og TCU), men også log fra alle/mange moduler fra bilen. Det skulle være ud fra logfilerne at de skulle kunne detektere boks tuning og sætte TB1 flaget.HansH skrev: ↑20. okt 2020, 13:47Det er også sådan jeg forstår det (nu).
Ikke lige til at vide helt præcis hvordan det foregår ... men man kunne jo godt forestille sig, at så snart aut. værksteds tester bliver sat på for at scanne for fejl på bilen, så hapser den lige helt rutinemæssigt checksum fra ECU og TCU og sender til Wolfsburg.
Det er jeg da helt enig i.Charlimike skrev: ↑20. okt 2020, 15:55Men hvorfor frygter folk så meget at blive opdaget, det er jo noget man tager med i sine overvejelse før tuning. Garanti betyder jo ikke pr automatik fri rep i 2 år. Jeg tror nok jeg lever med at de ved min bil er tunet, og det blev den efter 1 mrd fra ny.
Vigtigste ting du kan gøre er at vælge en tuner som har 100% styr på tingene.
Min med Speedbuster box viser H22.
Så vidt jeg har forstået, så kommer X'et også kun når man flasher ECU'en med et andet map. Ikke når man blot har monteret en boks.
Måske ikke helt korrekt. Han monterede en DTUK for mig for nogle år siden og var i alt fald positivt overrasket. Men ja, det var vidst en undtagelse.Charlimike skrev: ↑18. okt 2020, 14:25Kender de bokse udemærket. Kør du bare videre med dine bokse, evt skriv til Sorens2 herinde, han har tester et utal af dem på felt, og ingen af den var tæt på at hæve sig over niveauet sølle.
Fanoe skrev: ↑20. okt 2020, 19:57Måske ikke helt korrekt. Han monterede en DTUK for mig for nogle år siden og var i alt fald positivt overrasket. Men ja, det var vidst en undtagelse.Charlimike skrev: ↑18. okt 2020, 14:25Kender de bokse udemærket. Kør du bare videre med dine bokse, evt skriv til Sorens2 herinde, han har tester et utal af dem på felt, og ingen af den var tæt på at hæve sig over niveauet sølle.
Bilen var en 2013 Audi A3 1,8TFSi (180hk/250Nm), og boksen blev monteret i februar 2015. Solgte i øvrigt boksen på eBay da jeg solgte bilen, og fik det halve af hvad jeg havde givet for den. Så det var en ok pris for lidt ekstra sjov.
A3.jpg