Erfaringer med tuning af Passat 1.4 TSI 150

Alt vedr. tuning af benzinmotorer
Besvar
Beatwolf
Helt nyt medlem
Indlæg: 30
Tilmeldt: 10. okt 2016, 10:10
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Erfaringer med tuning af Passat 1.4 TSI 150

Indlæg af Beatwolf » 28. feb 2022, 14:53

Jeg har en Passat 1.4 TSI DSG fra 2018 med DQE (mener jeg det er) som er blevet DSG optimeret hos landberg. Men jeg overvejer at få lidt mere ud af den, er dog i tvivl om hvor sikkert det er at gøre ift. levetid på de forskellige dele.
Bilen har kørt ca. 128k. Er der andre der har fået tunet en model magen til denne? Og hvordan så det ud med brændstofforbruget bagefter?

Det jeg især er træt af er den forsinkede reaktion når man trykker på speederen. Kan det have noget at gøre med at jeg valgte standard programmet da jeg fik den DSG optimeret? Jeg føler nærmest jeg skal holde foden på speederen i en halv time før bilen reagerer, men det er meget muligt det altid har været sådan.

Derudover syntes jeg den er begyndt at lyde lidt som en TDI i tomgang...men det er nok noget til en anden tråd :P

martinta
Medlem
Indlæg: 1193
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 806 times
Been thanked: 697 times

Re: Erfaringer med tuning af Passat 1.4 TSI 150

Indlæg af martinta » 28. feb 2022, 15:16

Beatwolf skrev:
28. feb 2022, 14:53
Det jeg især er træt af er den forsinkede reaktion når man trykker på speederen. Kan det have noget at gøre med at jeg valgte standard programmet da jeg fik den DSG optimeret? Jeg føler nærmest jeg skal holde foden på speederen i en halv time før bilen reagerer, men det er meget muligt det altid har været sådan.
Vil formode du er kommet til at køre ud i noget mudder og sidder fast derude :lol: :oops:

Men på den mere seriøst front, så benytter din bil (forudsat det er med automatgearkasse) vel en DQ200 - en gearkasse hvor der er meget uenighed om kvaliteten, så om det er en god idé at give den flere kræfter er nok lidt usikkert.

èn ting som er sikkert, er dog at du ikke får en enkeltlydende svar herinde, der vil være folk der er for og imod - nok primært grundet gearkassen

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: Erfaringer med tuning af Passat 1.4 TSI 150

Indlæg af GranTurismo » 28. feb 2022, 15:23

Tjek om der er utætheder omkring turbo..

Benzinforbrug burde være omtrent det samme, undtaget når du bruger de ekstra kræfter. Deaktivering af ACT kan dog resultere i ca 10% dårligere forbrug, men giver en mere harmonisk motorgang.

Hvis du får motorstyringen optimeret, vil jeg anbefale at få øget koblingstrykket i DSG-softwaren. Koblingerne i DQ200 kan som standard holde til ca 280 Nm. Med øget koblingstryk kan de holde til 350-400 Nm, alt efter hvor meget koblingstryk øges. Jævnfør TVS' opgivelser.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Morian87
Nyt medlem
Indlæg: 280
Tilmeldt: 14. maj 2014, 10:28
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 35 times
Been thanked: 63 times

Re: Erfaringer med tuning af Passat 1.4 TSI 150

Indlæg af Morian87 » 28. feb 2022, 17:18

GranTurismo skrev:
28. feb 2022, 15:23
Tjek om der er utætheder omkring turbo..

Benzinforbrug burde være omtrent det samme, undtaget når du bruger de ekstra kræfter. Deaktivering af ACT kan dog resultere i ca 10% dårligere forbrug, men giver en mere harmonisk motorgang.

Hvis du får motorstyringen optimeret, vil jeg anbefale at få øget koblingstrykket i DSG-softwaren. Koblingerne i DQ200 kan som standard holde til ca 280 Nm. Med øget koblingstryk kan de holde til 350-400 Nm, alt efter hvor meget koblingstryk øges. Jævnfør TVS' opgivelser.
Hvis det Landbergs standard map så skulle koblingstrykket gerne være øget allerede.

Til trådstarter: jeg har samme bil, samme motor, årgang mv. Jeg har fået det lavet og jeg er ret tilfreds! Brændstofforbrug er det samme - så længe du ikke kører vildere end før 😄 men den kører langt bedre end standard.
VW Passat Variant GTE 2021.
Polestar 2, SMLR 231 Hk 2022.

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: Erfaringer med tuning af Passat 1.4 TSI 150

Indlæg af GranTurismo » 28. feb 2022, 17:26

Morian87 skrev:
28. feb 2022, 17:18
Hvis det Landbergs standard map så skulle koblingstrykket gerne være øget allerede.
Er du sikker på det?

Jeg mener det tidligere har været fremme i en tråd, at Thomas kun øger koblingstryk hvis der er behov for det (f.eks i forbindelse med tuning). Det kan selvfølgelig være at han har ændret praksis.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: Erfaringer med tuning af Passat 1.4 TSI 150

Indlæg af Charlimike » 28. feb 2022, 17:32

Kommer lidt an på hvilken dsg fil du køber hos ham. Han har forskellige udgaver. Motoren er ikke noget problem, de får 175-180hk 320nm med dsg.
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Erfaringer med tuning af Passat 1.4 TSI 150

Indlæg af HansH » 28. feb 2022, 18:25

@Charlimike - korrekt. Men @GranTurismo har ret når han siger, at man skal eksplicit bede om det.

Som jeg har forstået på Thomas, så piller han kun ved den parameter hvis der er et konkret problem i den retning der skal forsøges løst, og kunden derfor eksplicit beder om det.
Hvis man bare beder om en "standard DSGMOD" fil så bilen kan begynde at bruge sit 1. gear, så er der ikke rettet ved koblingstryk.

Hvad han "standard" gør hvis man også får motoroptimeret en bil med DQ200, ved jeg ikke.
These users thanked the author HansH for the post:
GranTurismo
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Beatwolf
Helt nyt medlem
Indlæg: 30
Tilmeldt: 10. okt 2016, 10:10
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Erfaringer med tuning af Passat 1.4 TSI 150

Indlæg af Beatwolf » 28. feb 2022, 22:15

Tak for svar til alle. Ja jeg fik DSG optimeret den, primært for at slippe for mikroslipping eller hvad det bliver kaldt. Det er også stort set blevet elimineret.
Jeg må jo lige høre cartrends om han optimerede koblingstrykket også...for jeg tror sgu jeg bestiller en tid til tuningen. Så må vi håbe den lille vinbjergsnegl af en turbo kan holde til det.
Er der nogen der har smadret gearkassen på tuning hos landberg?

Morian87
Nyt medlem
Indlæg: 280
Tilmeldt: 14. maj 2014, 10:28
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 35 times
Been thanked: 63 times

Re: Erfaringer med tuning af Passat 1.4 TSI 150

Indlæg af Morian87 » 1. mar 2022, 14:14

GranTurismo skrev:
28. feb 2022, 17:26
Morian87 skrev:
28. feb 2022, 17:18
Hvis det Landbergs standard map så skulle koblingstrykket gerne være øget allerede.
Er du sikker på det?

Jeg mener det tidligere har været fremme i en tråd, at Thomas kun øger koblingstryk hvis der er behov for det (f.eks i forbindelse med tuning). Det kan selvfølgelig være at han har ændret praksis.
Ok. Jeg fik DSG optimeret min hos Streetpoint der er Landberg forhandler. Jeg havde dog først fat i Thomas for at høre om jeg kunne vælge det mod og så efterfølgende smide en fil på via Utune da jeg havde en liggende. Han bekræftede at den fremgangsmåde var helt ok. Så ud fra det udledte jeg egentlig at det mod hans forhandlere som udgangspunkt leverer er med øget tryk, da de oftest sælges i forb. chipning. Men okay jeg kan godt se at der er en del variabler her 😄
VW Passat Variant GTE 2021.
Polestar 2, SMLR 231 Hk 2022.

kdudic81
Helt nyt medlem
Indlæg: 34
Tilmeldt: 24. okt 2019, 07:14
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 13 times
Been thanked: 3 times

Re: Erfaringer med tuning af Passat 1.4 TSI 150

Indlæg af kdudic81 » 10. mar 2022, 08:26

octavia mk3 dsg7 1.4tsi 150hk. 2017

fik tunet den selv igår med unitronic , købt igennem nardocar. 20min cirka færdig arbejde. har vælgt unitronic fordi deres filler er ikke så aggressiv som revo eller apr.

vender tilbage med mere info efter par dage 🙈🤞🏼
VAG :D

Beatwolf
Helt nyt medlem
Indlæg: 30
Tilmeldt: 10. okt 2016, 10:10
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Erfaringer med tuning af Passat 1.4 TSI 150

Indlæg af Beatwolf » 10. mar 2022, 09:50

Jeg har også fået bekræftet at min blev gearkasse blev lavet hos cartrends med øget tryk, selvom der ikke var tuning med. Den er så begyndt med mikro slipping lidt igen :roll:
These users thanked the author Beatwolf for the post:
Morian87

Besvar

Tilbage til "Benzintuning"