Side 1 af 1

Golf 7 1.5 150hk dsg chiptuning?

: 26. jan 2024, 17:20
af Christian +
Hej jeg har en golf 7 1.5 150hk med dsg som jeg overvejer at chiptune, er der nogle der har gjort det med deres? Er der nogle der ved om motoren og gearkassen kan holde til det, har Selvfølgelig også tænk mig at få den dsg optimeret

Re: Golf 7 1.5 150hk dsg chiptuning?

: 26. jan 2024, 23:05
af GranTurismo
Sørg for at DSG får en optimering med øget koblingstryk. Det er langt fra alle DSG optimeringer, der inkluderer øget koblingstryk.

Med standard koblingstryk ville jeg være betænkelig ved at give den mere end 280'ish Nm.
Jeg ville være at lade den trække ca 10% længere op i D ved moderat speedertryk inden skift til 4. gear, end normalt ved DSG-optimering.
Du bliver glad for, at "få et reelt 1. gear".

Hvis det er en anerkendt tuner, ville jeg ikke være betænkelig ved at chippe motoren. Men det er jo selvfølgelig ulovligt og kan resultere i bortfald af både garanti og kulance.

Re: Golf 7 1.5 150hk dsg chiptuning?

: 12. feb 2024, 15:45
af Jan_Aalborg
Chipning af en 1.5 med DSG er i min verden ikke det værd.
Det er ikke “lidt flere hk” der gør bilen mere kørbar, det er det øgede moment.
At øge det fra beskedne 250 nm til al 280 er så lidt at knapt mærker det.
Du får en “ulovlig bil” med den risiko det indebærer, du får en bil med værdi forringelse da denne ændring bør oplyses ved salg.
Optimering af DQ200 gearkassen er herimod en kæmpe forbedring. Meget bedre skift + at den faktisk bruger 1. gear ved igang sætning.

Havde selv en 1,4 TSI der kort var chippet,, ca. 175 hk vs de 150 fra fabrik. Det var der ærligt talt ikke meget ved. Bilen skulle jo piskes som en Honda Civic før der alligevel skete noget.

Re: Golf 7 1.5 150hk dsg chiptuning?

: 11. mar 2024, 14:10
af DangerDane
Jan_Aalborg skrev:
12. feb 2024, 15:45
Chipning af en 1.5 med DSG er i min verden ikke det værd.
Det er ikke “lidt flere hk” der gør bilen mere kørbar, det er det øgede moment.
At øge det fra beskedne 250 nm til al 280 er så lidt at knapt mærker det.
Du får en “ulovlig bil” med den risiko det indebærer, du får en bil med værdi forringelse da denne ændring bør oplyses ved salg.
Optimering af DQ200 gearkassen er herimod en kæmpe forbedring. Meget bedre skift + at den faktisk bruger 1. gear ved igang sætning.

Havde selv en 1,4 TSI der kort var chippet,, ca. 175 hk vs de 150 fra fabrik. Det var der ærligt talt ikke meget ved. Bilen skulle jo piskes som en Honda Civic før der alligevel skete noget.
Kender ikke firmaet men Stage 3, siger 182-209 Heste på en 1.4 150 hestes og +100 nm i moment. Mens landberg kun siger +25 heste. Og som du selv siger, for +25 heste er det det dælme ikke det værd. Men 32-59 heste så er det immervæk noget sjovere.

Re: Golf 7 1.5 150hk dsg chiptuning?

: 11. mar 2024, 14:39
af GranTurismo
At peppe den til over 200 vil jeg ikke anbefale. Så kommer den lille bitte turbo godt nok på overarbejde. Og det kan hurtigt koste en ny turbo.

Vil man over 200, så bør man imo opgradere turboen med ny indmad. Det er det, man kalder en hybridturbo.

Re: Golf 7 1.5 150hk dsg chiptuning?

: 11. mar 2024, 21:35
af JSKristensen
DangerDane skrev:
Jan_Aalborg skrev:
12. feb 2024, 15:45
Chipning af en 1.5 med DSG er i min verden ikke det værd.
Det er ikke “lidt flere hk” der gør bilen mere kørbar, det er det øgede moment.
At øge det fra beskedne 250 nm til al 280 er så lidt at knapt mærker det.
Du får en “ulovlig bil” med den risiko det indebærer, du får en bil med værdi forringelse da denne ændring bør oplyses ved salg.
Optimering af DQ200 gearkassen er herimod en kæmpe forbedring. Meget bedre skift + at den faktisk bruger 1. gear ved igang sætning.

Havde selv en 1,4 TSI der kort var chippet,, ca. 175 hk vs de 150 fra fabrik. Det var der ærligt talt ikke meget ved. Bilen skulle jo piskes som en Honda Civic før der alligevel skete noget.
Kender ikke firmaet men Stage 3, siger 182-209 Heste på en 1.4 150 hestes og +100 nm i moment. Mens landberg kun siger +25 heste. Og som du selv siger, for +25 heste er det det dælme ikke det værd. Men 32-59 heste så er det immervæk noget sjovere.
Google lige stage3... De har altså ikke særligt godt ry, modsat Landberg, ritter, rh mv.

Sendt fra min SM-G986B med Tapatalk


Re: Golf 7 1.5 150hk dsg chiptuning?

: 14. mar 2024, 20:55
af DangerDane
JSKristensen skrev:
11. mar 2024, 21:35
Google lige stage3... De har altså ikke særligt godt ry, modsat Landberg, ritter, rh mv.

Sendt fra min SM-G986B med Tapatalk
Gør jeg det finder jeg en trustpilot side med en score på 4.8 ud af 5 og ingen indlæg eller noget om at de skulle være dårlige?

Re: Golf 7 1.5 150hk dsg chiptuning?

: 14. mar 2024, 21:38
af JSKristensen
DangerDane skrev:
JSKristensen skrev:
11. mar 2024, 21:35
Google lige stage3... De har altså ikke særligt godt ry, modsat Landberg, ritter, rh mv.

Sendt fra min SM-G986B med Tapatalk
Gør jeg det finder jeg en trustpilot side med en score på 4.8 ud af 5 og ingen indlæg eller noget om at de skulle være dårlige?
Facebook og Google giver et helt andet billed. Jeg har selv kun brugt Landberg, Ecotune og APR.

Sendt fra min SM-G986B med Tapatalk


Re: Golf 7 1.5 150hk dsg chiptuning?

: 14. mar 2024, 22:28
af DangerDane
JSKristensen skrev:
14. mar 2024, 21:38
DangerDane skrev:
JSKristensen skrev:
11. mar 2024, 21:35
Google lige stage3... De har altså ikke særligt godt ry, modsat Landberg, ritter, rh mv.

Sendt fra min SM-G986B med Tapatalk
Gør jeg det finder jeg en trustpilot side med en score på 4.8 ud af 5 og ingen indlæg eller noget om at de skulle være dårlige?
Facebook og Google giver et helt andet billed. Jeg har selv kun brugt Landberg, Ecotune og APR.

Sendt fra min SM-G986B med Tapatalk
Nu var det google jeg ligesom søgte på ;). Og der kom ikke noget frem andet end den trustpilot side.

Men hvorom alting er så er det dælme ikke værd at chippe for kun 25 heste extra :(.

EDIT:
Men joh jeg fandt noget smuds på bilgalleri på Stage3, men super ringe at melde effektværdier ud man ikke kan holde eller som ødelægger bilen. Utroligt at han ikke er blevet lukket.

Re: Golf 7 1.5 150hk dsg chiptuning?

: 15. mar 2024, 14:30
af GranTurismo
DangerDane skrev:
14. mar 2024, 22:28
Men hvorom alting er så er det dælme ikke værd at chippe for kun 25 heste extra :(.
Det vil jeg dog godt sige det er. Selvom nogle tunere vælger at skåne turboen, ved at nøjes med en effektforøgelse på under 20%, så kan man i nogle tilfælde få en forøgelse på momentet på 30% eller mere. Og det er jo momentet man mærker i hverdagen, hvor man måske ikke lige hiver motoren op, hvor den yder maks effekt.

Man skal selvfølgelig være opmærksom på, at motoren ikke yder mere moment end koblingen kan holde til.
I DSG-gearkasser er koblingerne typisk svagere, end i tilsvarende manuelle gearkasser, da de ikke er dimensioneret til at Brian kan smide koblingen, som havde han en varm mursten under skoen.
Eksempelvis TVS Engeneering oplyser hvor meget moment deres DSG-mods maksimalt kan holde til i de forskellige grader af mods (stages). På eksempelvis DQ200 varierer deres anbefalinger fra 280 Nm ved en drivabilitymod til 500 Nm ved højeste stage, som er baseret på en opgraderet kobling. Med standard koblinger og øget koblingstryk, anbefaler de maksimalt 350 Nm. Det er typisk nok til at dække en stage 1 tuning af motoren.

Re: Golf 7 1.5 150hk dsg chiptuning?

: 15. mar 2024, 14:42
af GranTurismo
I øvrigt synes jeg Stage 3 er et underligt navn til et firma, som sælger mange stage 1 tuninger.
Normalt inkluderer en stage 3 tuning jo mange opgraderinger af motoren, heriblandt større turbo.

Hvis man eksempelvis har en stage 1 tuning fra Stage 3 i motorstyringen, så er det jo misvisende at kalde det en stage 3 tuning. Det er vel grænsende til falsk markedsføring?

Re: Golf 7 1.5 150hk dsg chiptuning?

: 15. mar 2024, 15:06
af kGlerup
Der findes vel ikke nogen standard for "stage" begrebet? Det er vel bare noget man har fundet på og brugt efter forgodtbefindende.

Re: Golf 7 1.5 150hk dsg chiptuning?

: 15. mar 2024, 15:08
af HansH
Harald Nyborg har butikker mange steder. Men ikke i Nyborg.

Re: Golf 7 1.5 150hk dsg chiptuning?

: 15. mar 2024, 16:37
af GranTurismo
kGlerup skrev:
15. mar 2024, 15:06
Der findes vel ikke nogen standard for "stage" begrebet? Det er vel bare noget man har fundet på og brugt efter forgodtbefindende.
Det er måske nok ikke helt fast beskrevet. Men jeg tror det er de færreste, der kan finde på at kalde en ændret motorstyring stage 3, hvis der ikke er ændret noget hardware. Det kalder man imo stage 1.

Imo inkluderer stage 3 en større turbo, HPFP, luftfilter og et udstødningssystem. Ofte også dyser og intercooler.

Re: Golf 7 1.5 150hk dsg chiptuning?

: 15. mar 2024, 16:44
af GranTurismo
HansH skrev:
15. mar 2024, 15:08
Harald Nyborg har butikker mange steder. Men ikke i Nyborg.
Jeg har en ven, som hedder Nyborg. Han har heller aldrig boet i Nyborg...

Det er også flere tarmrenserier herhjemme. Men ingen i Tarm. Dog har omkring halvdelen af beboerne i Lem et... :P

Men Stage 3 relaterer ikke til et stednavn, men en tuningsgrad.

Re: Golf 7 1.5 150hk dsg chiptuning?

: 15. mar 2024, 16:55
af kGlerup
GranTurismo skrev: Det er måske nok ikke helt fast beskrevet. Men jeg tror det er de færreste, der kan finde på at kalde en ændret motorstyring stage 3, hvis der ikke er ændret noget hardware. Det kalder man imo stage 1.

Imo inkluderer stage 3 en større turbo, HPFP, luftfilter og et udstødningssystem. Ofte også dyser og intercooler.
Altså eksisterer der ikke en standard Billede
Hvis jeg nu var chiptuner og lavede tre programmer til den samme motortype, så ville der jo intet være til hinder for at jeg kaldte dem stage 1, 2 og 3.
Tænker ikke jeg ville ryge i retten for det Billede

Re: Golf 7 1.5 150hk dsg chiptuning?

: 15. mar 2024, 17:22
af GranTurismo
kGlerup skrev:
15. mar 2024, 16:55
Altså eksisterer der ikke en standard Billede
Hvis jeg nu var chiptuner og lavede tre programmer til den samme motortype, så ville der jo intet være til hinder for at jeg kaldte dem stage 1, 2 og 3.
Tænker ikke jeg ville ryge i retten for det Billede
Korrekt. Men Stage 3 er jo ikke en af deres filer. Det er navnet på firmaet.

Så skulle filerne jo hedde:
Stage 3 stage 1
Stage 3 stage 2
Stage 3 stage 3

Det tænker jeg de fleste nok kan se, kan være grund til forvirring.

Jeg har faktisk forhørt mig om prisen på en stage 2 fil fra Stage 3 engang. Softwaren ville de have ca 10.000,- mere for, end jeg skulle give for den tilhørende hybridturbo. Så den plan blev hurtigt skrinlagt... 😂

Re: Golf 7 1.5 150hk dsg chiptuning?

: 15. mar 2024, 17:31
af kGlerup
Jeg ser nok bare stage x som et fuldstændig variabelt begreb som kan bruges efter forgodtbefindende
Det er jo ikke ligefrem en reguleret branche..

Re: Golf 7 1.5 150hk dsg chiptuning?

: 15. mar 2024, 17:41
af GranTurismo
kGlerup skrev:
15. mar 2024, 17:31
Jeg ser nok bare stage x som et fuldstændig variabelt begreb som kan bruges efter forgodtbefindende Billede
Det er jo ikke ligefrem en reguleret branche..
Den pointe jeg prøver at komme med, er at det kan skabe forvirring med det firmanavn...
interesseret køber: Er den stage 1 tunet?
Sælger: Nej den er stage 3 tunet.
interesseret køber: Hvad er det for en turbo, der er blevet monteret i den?
Sælger: Øh turbo?
Det er jo omtrent lige så forvirrende, som hvis et firma, der producerer trailere, kalder sig Påhængsvogn... 😂

Re: Golf 7 1.5 150hk dsg chiptuning?

: 15. mar 2024, 17:51
af kGlerup
Tjahh.. Det er ikke et beskyttet begreb, så ser ikke rigtig problemet.

Re: Golf 7 1.5 150hk dsg chiptuning?

: 16. mar 2024, 19:45
af DangerDane
GranTurismo skrev:
15. mar 2024, 14:30
DangerDane skrev:
14. mar 2024, 22:28
Men hvorom alting er så er det dælme ikke værd at chippe for kun 25 heste extra :(.
Det vil jeg dog godt sige det er. Selvom nogle tunere vælger at skåne turboen, ved at nøjes med en effektforøgelse på under 20%, så kan man i nogle tilfælde få en forøgelse på momentet på 30% eller mere. Og det er jo momentet man mærker i hverdagen, hvor man måske ikke lige hiver motoren op, hvor den yder maks effekt.

Man skal selvfølgelig være opmærksom på, at motoren ikke yder mere moment end koblingen kan holde til.
I DSG-gearkasser er koblingerne typisk svagere, end i tilsvarende manuelle gearkasser, da de ikke er dimensioneret til at Brian kan smide koblingen, som havde han en varm mursten under skoen.
Eksempelvis TVS Engeneering oplyser hvor meget moment deres DSG-mods maksimalt kan holde til i de forskellige grader af mods (stages). På eksempelvis DQ200 varierer deres anbefalinger fra 280 Nm ved en drivabilitymod til 500 Nm ved højeste stage, som er baseret på en opgraderet kobling. Med standard koblinger og øget koblingstryk, anbefaler de maksimalt 350 Nm. Det er typisk nok til at dække en stage 1 tuning af motoren.
Det med koblingen er jeg selv også obs på, og af samme årsag foretrækker jeg manuel gear. Men købte jeg en DSG bil så ville jeg også få den DSG-moddet med ændret skiftetidspunkter, større koblingtryk mm.

Men for små 5 kilo ville jeg da gerne have bare lidt mere end 25 heste ud af det. Men kan motoren ikke holde til det uden opgraderinger så er det sådan det er :). Medmindre man kan få +25 hest og DSG mod i en kombo deal :D