Stål til brug af manifold..?

Alt vedr. udstødningsystemer
Besvar
Brugeravatar
aamadsen
Nyt medlem
Indlæg: 146
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:51
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Stål til brug af manifold..?

Indlæg af aamadsen » 19. sep 2008, 06:08

Hej.. hvilket stål skal man bruge til at lave sådan en turbomanifold af?
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=125521" onclick="window.open(this.href);return false;

Supermule
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Stål til brug af manifold..?

Indlæg af Supermule » 19. sep 2008, 06:41

Såvidt jeg husker kalder de det Rustfri 304

plind
Helt nyt medlem
Indlæg: 92
Tilmeldt: 19. jun 2008, 21:05
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Otterup Nordfyn
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Stål til brug af manifold..?

Indlæg af plind » 19. sep 2008, 07:41

Supermule skrev:Såvidt jeg husker kalder de det Rustfri 304
Argh.... Jeg vil mene at det er bedre med 316L, da det er syrebestandigt.. Det andet (304) er bare alm rustfrit stål..Og husk at efterbehandle med bejdsepasta eller en god roterende RUSTFRI stålbørste, eller er der fare for at det ruster..
En Mille på plader, er sjovere end en mille på kontoen.!

Supermule
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Stål til brug af manifold..?

Indlæg af Supermule » 19. sep 2008, 11:40

Ja men er der ikke noget med at det revner ganske nemt i forhold til 304????

Coater man sig ikke ud af problemet med syren.....??

Brugeravatar
Dennis J
Medlem
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 18. jun 2008, 22:03
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Stål til brug af manifold..?

Indlæg af Dennis J » 19. sep 2008, 11:43

Supermule skrev:Ja men er der ikke noget med at det revner ganske nemt i forhold til 304????

Coater man sig ikke ud af problemet med syren.....??
Det ville jeg egentlig også sige at man gjorde, men det er naturligvis ikke skidt at bruge et bedre stål, men jeg tror ikke det er nødvendigt, det vigtige er nærmere at tykkelsen på stålet ikke har ebay/kina tykkelse ;)

Ny bil Golf 6R 2.0 4motion, 2011 APR+DSG software
Golf 4 1.8T AGU, årgang 2000 APR stage 3+ GTX2867R (Stjålet)

skodacombi
Medlem
Indlæg: 1412
Tilmeldt: 15. jun 2008, 15:43
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: mj auto/montage
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Stål til brug af manifold..?

Indlæg af skodacombi » 19. sep 2008, 18:32

når man bruger en manifold i rustfri må man regne med at den flækker med tiden hvis den skal bruges til hverdag.jeg ville vælge en støbt til hvis bilen skal bruges til hverdag..men ellers ville jeg bruge 304l rustfri som skrevet......michael
service af hele VW gruppen's biler til gode priser/tandremsskift og service til fast pris uden overraskelser /specialpris på udskiftning af olie på dsg i forbindelse med service ..info på jrgensenmichael2@yahoo.com....eller på pm. Mvh mj auto

Brugeravatar
Dennis J
Medlem
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 18. jun 2008, 22:03
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Stål til brug af manifold..?

Indlæg af Dennis J » 19. sep 2008, 18:45

Det behøver den vel ikke hvis tykkelsen og kvaliteten, samt håndarbejdet er godt nok? der er flere i usa der kører både med fullrace manifolde mm i rustfrit stål, til hverdagsbrug og hele året uden den slags problemer....men derudover føler jeg også en dejlig tryghed i min støbte inconel manifold, den flækker eller sprækker aldrig :D

Ny bil Golf 6R 2.0 4motion, 2011 APR+DSG software
Golf 4 1.8T AGU, årgang 2000 APR stage 3+ GTX2867R (Stjålet)

Brugeravatar
aamadsen
Nyt medlem
Indlæg: 146
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:51
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Stål til brug af manifold..?

Indlæg af aamadsen » 19. sep 2008, 18:53

den ser også ud til at være god... hvad er prisen på sådan en inconel manifold?
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=125521" onclick="window.open(this.href);return false;

Brugeravatar
Dennis J
Medlem
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 18. jun 2008, 22:03
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Stål til brug af manifold..?

Indlæg af Dennis J » 19. sep 2008, 19:04

aamadsen skrev:den ser også ud til at være god... hvad er prisen på sådan en inconel manifold?
Den er også rigtig lækker, med helt glatte kanaler, men man kan kun købe den ved at købe et APR kit, den kan ikke købes seperart. ca. halvdelen af APR kittets pris skulle efter sigende være prisen på manifolden hvis man skulle dele det op har jeg fået afvide af APR pga. det dyre materiale den er lavet af, så godt og vel 10-12.000 kr. skulle salgsprisen være, så det ville heller ikke kunne betale sig at købe den uden kittet, men der findes et godt alternativ iform af støbte manifolde med keramisk coating fra et firma i USA der hedder http://www.pagparts.com" onclick="window.open(this.href);return false;, til rigtig gode priser - men ellers kan du få lavet en god banan manifold af enten Entech, eller spørge Arvid herinde - har set en manifold han har lavet, fandme flot håndarbejde, men det er Entech bestemt også- jvk bruger også fornuftige manifolde som dog kræver turboen bliver topmonteret.

Ny bil Golf 6R 2.0 4motion, 2011 APR+DSG software
Golf 4 1.8T AGU, årgang 2000 APR stage 3+ GTX2867R (Stjålet)

skodacombi
Medlem
Indlæg: 1412
Tilmeldt: 15. jun 2008, 15:43
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: mj auto/montage
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Stål til brug af manifold..?

Indlæg af skodacombi » 19. sep 2008, 20:39

grunden til at de flækker er jo de varme/kulde på virkninger der er ved hverdags kørsel(mod til race hvor de er varme hele tiden).men jeg skriver jo også bare at den flækker/rævner med tiden jeg siger jo ikke at det sker i morgen men det sker med tiden som skrevet ;) ......michael
service af hele VW gruppen's biler til gode priser/tandremsskift og service til fast pris uden overraskelser /specialpris på udskiftning af olie på dsg i forbindelse med service ..info på jrgensenmichael2@yahoo.com....eller på pm. Mvh mj auto

Brugeravatar
aamadsen
Nyt medlem
Indlæg: 146
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:51
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Stål til brug af manifold..?

Indlæg af aamadsen » 20. sep 2008, 10:43

ja jvk`s er fine.. men jeg synes bare ikke om de topmonterede.. jeg vil hellere ha turboen lidt ned...
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=125521" onclick="window.open(this.href);return false;

Brugeravatar
Dennis J
Medlem
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 18. jun 2008, 22:03
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Stål til brug af manifold..?

Indlæg af Dennis J » 20. sep 2008, 11:00

så ville jeg heller sikkert kontakte pagparts i usa, desværre er der ikke mange billeder på hans hjemmeside, men han kan garanteret sende dig nogen -han er en guru på vwvortex med et flot omdømme på den side, ville jeg bestemt vælge, ser skam fint ud det han designer og kvaliteten er ihvertfald ikke kinesisk ebay gylle...jeg kan lige se om jeg ikke kan finde nogen billeder på vwvortex.

Ny bil Golf 6R 2.0 4motion, 2011 APR+DSG software
Golf 4 1.8T AGU, årgang 2000 APR stage 3+ GTX2867R (Stjålet)

Brugeravatar
aamadsen
Nyt medlem
Indlæg: 146
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:51
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Stål til brug af manifold..?

Indlæg af aamadsen » 20. sep 2008, 16:19

Det vil være fint hvis du kunne finde nogen billeder af dem.. :)
Dennis J skrev:så ville jeg heller sikkert kontakte pagparts i usa, desværre er der ikke mange billeder på hans hjemmeside, men han kan garanteret sende dig nogen -han er en guru på vwvortex med et flot omdømme på den side, ville jeg bestemt vælge, ser skam fint ud det han designer og kvaliteten er ihvertfald ikke kinesisk ebay gylle...jeg kan lige se om jeg ikke kan finde nogen billeder på vwvortex.
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=125521" onclick="window.open(this.href);return false;

Brugeravatar
Dennis J
Medlem
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 18. jun 2008, 22:03
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Stål til brug af manifold..?

Indlæg af Dennis J » 20. sep 2008, 16:26

jeg fandt lige en mani til en 2.0 TFSI, men de producere mange forskellige, har ikke lige kunne finde en til 1.8T, men de laver rigtig mange forskellige til den motor, men her kan du da se kvaliteten osv.

Billede

Ny bil Golf 6R 2.0 4motion, 2011 APR+DSG software
Golf 4 1.8T AGU, årgang 2000 APR stage 3+ GTX2867R (Stjålet)

Supermule
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Stål til brug af manifold..?

Indlæg af Supermule » 20. sep 2008, 16:32

Jeg er ikke sikker på at den er støbt den der Dennis.....

Den ser ikke sådan ud.

Brugeravatar
Dennis J
Medlem
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 18. jun 2008, 22:03
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Stål til brug af manifold..?

Indlæg af Dennis J » 20. sep 2008, 17:00

Den er skam støbt, med en fin coating, men god kvalitets støbning i stål, og ikke som dem man typisk ser ligesom ATP osv., som har en rug overflade, min egen manifolde er også støbt i et inconel legeringsmateriale, den har en endnu finere overflade. Pagparts producere kun støbte manifolde som de designer selv iCAD i stil med APR, dog ikke samme materiale og derfor også en smule billigere, men kendt i usa for at producere de bedste manifolde til costume byggerier...

Ny bil Golf 6R 2.0 4motion, 2011 APR+DSG software
Golf 4 1.8T AGU, årgang 2000 APR stage 3+ GTX2867R (Stjålet)

Supermule
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Stål til brug af manifold..?

Indlæg af Supermule » 20. sep 2008, 17:56

Det er bare skide smart med klampe til laderen......:)

Daugbjerg
Helt nyt medlem
Indlæg: 46
Tilmeldt: 15. aug 2008, 08:44
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Kommerciel bruger: www.scanturbo.dk
Geografisk sted: Brøndby
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: Stål til brug af manifold..?

Indlæg af Daugbjerg » 20. sep 2008, 21:00

Denne manifold laver f.eks. JVK 400-450 hk på med en GT3071

http://shop.scanturbo.dk/pi/Manifold_VAG_Tv" onclick="window.open(this.href);return false;ærstillet_1_8_20V_1_8T_20V_1810_6.aspx

Hvis man skal have meget over 300 hk, bliver sugerøret for langt hvis turboladeren sidder nede, på en 1.8T hvor det hele sidder bagpå.

Så om du vælger et støbt eller håndlavet skal turbo helst side højt ved så meget effekt.

En turbolader har sværere ved at suge end den har ved at trykke...
MVH Daugbjerg
http://www.scanturbo.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

Brugeravatar
aamadsen
Nyt medlem
Indlæg: 146
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:51
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Stål til brug af manifold..?

Indlæg af aamadsen » 20. sep 2008, 22:13

den ser også fin ud.. men en bananturbomanifold er klart bedre ikke? fx. fullrace modellen
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=125521" onclick="window.open(this.href);return false;

Brugeravatar
mtech
Medlem
Indlæg: 692
Tilmeldt: 16. jun 2008, 15:18
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: sydsjælland.
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Stål til brug af manifold..?

Indlæg af mtech » 22. sep 2008, 13:34

rustfri kan helt sikkert bruges til hverdag også..min 12v vr6 lavede jeg rustfri manifold til for 3 år siden..og det har kørt lige siden..uden problemer..det et spørgsmål om at lave det rigtigt... ;)
Golf R36 Turbo
60ft 1.41s
1/8mile 5.81s@204km/t
1/4mile 8.86s@262km/t

Med andre ord:

0-204km/t 5.81 sek
0-262km/8.86sek


Brugeravatar
Trold
Helt nyt medlem
Indlæg: 82
Tilmeldt: 15. jun 2008, 19:09
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Tæt på Esbjerg
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Stål til brug af manifold..?

Indlæg af Trold » 24. sep 2008, 20:02

Hold dig fra 316L, det revner! Skal det abselut vær 316 skal det hedde 316TI, der er en titaniums legering i som gør stålet mere flexibelt. Du kan roligt bruge 304 Den er "blød" nok til der ikke er problemer og tror sku ikke du skal bekymre dig om rust med mindre du vil krydse atlanterhavet :mrgreen: Iøvrigt skal den vel pakkes ind i Power wrap for at holde gas temperaturen oppe og sænke temp i motorrummet.
Husk at lave en støtte til turboen for at aflaste vibrationer i manifolden.
Tdi 110hk, FMIC, 3kpa map, 1749vb, 0,216 bosch dysser, 6trins kasse, brembo max bremser.
Søger BMW e36 325i uden afgift...Skal bruges til trackday!
Jeg piller helst ikke ved ting jeg ikke har forstand på.
BORTSET FRA KVINDER!
http://www.ravenz.dk/

Brugeravatar
HeineM
Medlem
Indlæg: 765
Tilmeldt: 13. jun 2008, 14:05
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Vognsild
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: Stål til brug af manifold..?

Indlæg af HeineM » 26. sep 2008, 22:08

skal jeg nok huske :-) du skal nok lave flangerne ;-) du mener simpelthen syrefast revner, underlig nogen mener det SKAL være syrefast..

Heine
Trold skrev:Hold dig fra 316L, det revner! Skal det abselut vær 316 skal det hedde 316TI, der er en titaniums legering i som gør stålet mere flexibelt. Du kan roligt bruge 304 Den er "blød" nok til der ikke er problemer og tror sku ikke du skal bekymre dig om rust med mindre du vil krydse atlanterhavet :mrgreen: Iøvrigt skal den vel pakkes ind i Power wrap for at holde gas temperaturen oppe og sænke temp i motorrummet.
Husk at lave en støtte til turboen for at aflaste vibrationer i manifolden.
Golf IV TDI HIGHLINE - opdateret til Can-bus system, nu med PD-TDI motor, Endelig færdig..
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=122461
Campingvogns Opbevaring i Stålhald send PB
Incl. Vagcom & Login udlæsning
golfivtdi@forum.dk

Brugeravatar
Trold
Helt nyt medlem
Indlæg: 82
Tilmeldt: 15. jun 2008, 19:09
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Tæt på Esbjerg
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Stål til brug af manifold..?

Indlæg af Trold » 27. sep 2008, 00:20

ja det må vi se på mester..nej, mener ikke.. jeg ved det revner ;)
Tdi 110hk, FMIC, 3kpa map, 1749vb, 0,216 bosch dysser, 6trins kasse, brembo max bremser.
Søger BMW e36 325i uden afgift...Skal bruges til trackday!
Jeg piller helst ikke ved ting jeg ikke har forstand på.
BORTSET FRA KVINDER!
http://www.ravenz.dk/

ktech
Helt nyt medlem
Indlæg: 41
Tilmeldt: 10. aug 2008, 12:30
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Ktech
Geografisk sted: sydsjælland
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: Stål til brug af manifold..?

Indlæg af ktech » 1. okt 2008, 10:20

Hmm.. syntes sku det er lidt noget ævl det her.. Du kommer nok til at skulle lære lidt om P1/P2 ;) ;)
Daugbjerg skrev:Denne manifold laver f.eks. JVK 400-450 hk på med en GT3071

http://shop.scanturbo.dk/pi/Manifold_VAG_Tv" onclick="window.open(this.href);return false;ærstillet_1_8_20V_1_8T_20V_1810_6.aspx

Hvis man skal have meget over 300 hk, bliver sugerøret for langt hvis turboladeren sidder nede, på en 1.8T hvor det hele sidder bagpå.

Så om du vælger et støbt eller håndlavet skal turbo helst side højt ved så meget effekt.

En turbolader har sværere ved at suge end den har ved at trykke...

Besvar

Tilbage til "Udstødning"