Lak bliver mat/“rynker” - gør-det-selv-lakering

Alt vedr. klargøring, vask, polering mv.
Besvar
Brugeravatar
Monze1980
Medlem
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 388 times
Been thanked: 472 times

Lak bliver mat/“rynker” - gør-det-selv-lakering

Indlæg af Monze1980 » 4. jul 2020, 12:55

Har pletlakeret bilen og oplever, at lakken bliver mat og ikke skinnende - se billeder.

Der er ikke tale om appelsinhud, som jeg ser det, men ét eller andet uhensigtsmæssigt, sker der med lakken.

Billeder nedenfor er af gammel lak med tydelig ‘spejl-effekt’ og så den nye lak som man jo knap kan sige har en lignende effekt BilledeBilledeBilledeBillede

Skal der slibes ned til grunder/metal igen, og så alt forfra, eller kan det poleres op ?


Gammel lak:

Billede

Ny lak:

Billede


Sent from my iPad using Tapatalk
:)
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22

Brugeravatar
cvj
Helt nyt medlem
Indlæg: 41
Tilmeldt: 13. jun 2008, 19:35
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 4 times
Been thanked: 4 times

Re: Lak bliver mat/“rynker” - gør-det-selv-lakering

Indlæg af cvj » 5. jul 2020, 15:04

Jeg er ikke autolakerer eller det der ligner, men jeg har efterhånden lavet en hel del pletreparationer på mine biler, og for mig ser dét der ud som om klarlakken slet ikke er "løbet sammen". Det kan ske hvis sprøjtebilledet fra dysen er helt ad h til, hvis dåsen ikke har været rystet grundigt, eller hvis bilen har været alt for solopvarmet da den blev lakeret - men det sker også hvis der ikke bliver "lagt nok på" ad gangen, og den balance er ikke såå nem at ramme ved carportlakeringer med dåse (nu ved jeg ikke om det er sådan du har lakeret, men det er på ingen måde for at virke karlsmart, for det er sådan jeg selv gør).

Generelt har jeg fundet at de 25-30 cm sprøjteafstand der ofte er angivet på dåser er alt for langt væk, og netop giver det resultat du er endt op med - jeg er meget tættere på, men så skal man også være på farten hele tiden, for at undgå løbere :)
Under antagelse af at du har brugt dåser, så er det også et must at dysen er den type som forsøger at efterligne sprøjtebilledet fra en pistol - hvis det er den gammeldags type dyse som bare laver en "plet", så er det umuligt at få noget godt resultat på flader som er større end et sidespejl :)

Jeg er ret overbevist om, at du ikke kan polere op og få noget godt ud af det, men du behøver til gengæld heller ikke slibe tilbage til metal/grunder, du kan nøjes med at slibe den ru overflade ned med tilpas finkornet papir, og så starte forfra med farve og klarlak.

Mvh Chris

Brugeravatar
Monze1980
Medlem
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 388 times
Been thanked: 472 times

Re: Lak bliver mat/“rynker” - gør-det-selv-lakering

Indlæg af Monze1980 » 5. jul 2020, 17:26

@cvj tak for svar.

Der er ikke klarlak på, netop da jeg kunne se det ikke var som det skulle være.

Jeg tror dog du har fat i noget af det, der er humlen i det hele.

Har fundet denne side, hvor der er nævnt nogle ting. Selvom jeg ikke synes det ligner appelsinhud, kan det godt være en blanding af dette, samt det de kalder afæstning/lakken rynker/løfter sig.
Kan også være det "bare" er appelsinhud, synes bare mest det ligner det andet - ligegodt hvad, så skal det laves om.

https://www.baden-jensen.dk/service/lakeringsfejl/

Der er bl.a. nævnt det du skriver.

Jeg må slibe lakken ned, grunde og så vil jeg være obs på kortere afstand mellem materiale og spray (og sørge for dne er godt rystet), samt har jeg tænkt på at spray skal have stuetemperatur, og at underlaget måske varmes kort op med varmepistol inden der sprayes på, for bedre at kunne løbe sammen og derved undgå rynkerne.

Spray er denne, som er LY9B, som også er originalfarven på A4 Avant'en: https://www.danskfarveshop.dk/280608537 ... 00850.html
:)
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22

Brugeravatar
cvj
Helt nyt medlem
Indlæg: 41
Tilmeldt: 13. jun 2008, 19:35
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 4 times
Been thanked: 4 times

Re: Lak bliver mat/“rynker” - gør-det-selv-lakering

Indlæg af cvj » 5. jul 2020, 20:40

Ahh okay :) men ja, princippet er jo det samme-ish ;)
Det er i øvrigt en fin side du linker til, den havde jeg ikke set før, men det er gode forklaringer - jeg tror altså at det du oplever er appelsinhud, selvom det ikke helt ligner billedet :)

Stuetemperatur på lakken plejer jeg også, men hvis du kan finde en dag hvor bilens temperatur "naturligt" passer til dåsens anvisning, så er det langt nemmere end at forsøge med varmeblæser, for det må hverken være alt for koldt, eller alt for varmt - hvis det er for varmt, så modarbejder det også resultatet, for så fordamper opløsningsmidlet nærmest før lakken kan nå at løbe sammen.

I "gamle dage" brugte jeg også Multona dåserne, dengang var de "ca-farver": Altså hvis man slog deres farvekoder op, så stod der f.eks. at den givne farve svarede til "VW flashsilber" samt en "Opel dit" og en "Ford dat" og det kan i min verden ikke rigtig lade sig gøre, og af og til var farven også håbløst langt fra det den skulle simulere :) - derfor er jeg gået væk fra dem, men de virkede ellers fint nok - dengang havde Multona dåserne den gammeldags dyse, men jeg formoder at de også har fået denne type nu (?):
https://www.billigbilpleje.dk/pi/Sprayd ... 46315.aspx
Hvis ikke, så bør du have fat i sådan én, før du skal i gang igen, det er meget nemmere at arbejde med :)
These users thanked the author cvj for the post:
Monze1980

Besvar

Tilbage til "Detailing"