Vaske guide

Alt vedr. klargøring, vask, polering mv.
Besvar
Brugeravatar
tossi
Nyt medlem
Indlæg: 219
Tilmeldt: 18. jun 2009, 14:24
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Vaske guide

Indlæg af tossi » 2. nov 2009, 22:07

Her et mit bud på en vaske guide, den er udført efter 2 spands princippet, hvor man har en spand med rent vand til at skulle sin handske eller svamp og en spand med shampoo i.

Et udpulk af de ting jeg har brugt i forbindelse med vaks.
Billede

Spande: Chemical Guys vaske spand den ene med Grit Guard
Vaskehandkse: Meguairs Microfibre washmitt
Vaskehandske til fælge: Chemical Guys Microfibre washmitt
Foamlace: Super Spray denne bruges til forvask.
Forvask shampo: Chemical Guys Maxi Suds II denne kan med fordel tyndes op i foam lacen
Shampo: Chemical Guys Extreme Bodywash and Wax
Insket fjerner: Chemical Guys Strong wash(bug bugger) dog tyndet op halvt med vand.

Dette er bare hvad jeg bruger, man kan jo bruge andre ting, der findes jo masser af super gode produkter der ude. Mange gange er det mere måden de bliver brugt på der gør den store forskel.

Men inden man kan komme igang med at vaske, skal man jo have en beskidt bil. Sådan ser min ud efter 14 dage uden vask :shock:
Billede

Billede

Billede

Jeg plejer altid at starte med at vaske min fælge, for det kan ikke undgås at man grisser lidt op på skærme osv og det er jo ikke fedt hvis man lige har vasket bilen :(

Først skal fælgen skylles over, så løst skidt og snavs bliver fjernet
Billede

Her efter får de en gang forvask
Billede

Hvis det er nødvendigt(og det er det næsten altid) gives fælgene en gang fælgrens
Billede

Forvask og evt fælg rens får lov at virke mens man giver de andre fælge samme omgang, start med at vaske den fælge der først fik forvask

Vaskehandsken gør det nemt at komme ind i alle kroge. HUSK AT ALDRIG BRUGE DEN SAMME HANDSKE/SVAMP TIL HJUL OG KAROS
Billede

Hvis der er nogle hjørner man ikke kan nå, kan en detailing brush bruges eller en fælge børste
Billede

Når alle fælgene er vasket, skylles de over inden man går vidre med resten af bilen
Billede

Start med at skylle bilen over. HUSK skræm og hjulkasser og paneler da der sidder meget skidt der.
Billede

Forvask
Billede

Billede

Hvis det er nødvendigt(og det er det om sommeren) gives spejle, front og forrude insekt fjerner
Billede

Imens forvask og evt insekt fjerner får lov at virker laves der 2 nye spande vand.

Forvask og insekt fjerner skylles af inden man går igang med at vaske bilen
Billede

HUSK at det er ikke mængden der afgør resultatet, der skal normalt ikke bruges ret meget
Billede

Start altid med at vakse bilen oppe fra og ned, så man ikke trækker skidt med rundt i lakken. Skyl ofte handsken ofte og sørg hele tiden for at der er vand i handsken. Heller engang for meget end en gang for lidt. Husk og dørfalser
Billede

Bilen skylles over
Billede

For at undgå kalk pletter tøres bilen over med et godt vaskeskind eller endnu bedre et Microfibre håndklæde, jeg bruger selv Sonüs Der wunder. Igen husk dør falser og ved for og bagklap
Billede

Når bilen er tør kan man jo passende friske div plastik dele og gummi lister op, her bruger jeg selv Chemical Guys New Look Trim denne er super god, meget drøj, nem at på føre plejer at bruge en microfibre klud, den giver et godt shine uden at være for meget of holder super godt.
Til dækkene plejer jeg at bruge Meguiars High Gloss Gel den på førse enten med microfibre kuld eller en svamp, igen der skal ikke bruges ret meget, der er til rigtigt mange gange i sådan en.

Hvis man nu skal kæle rigtig meget for det(og det skal man jo) kan man nemt frisk de kedelige grå inder skræme op, til det bruger jeg Chemical Guys Bare Bones

Også er det jo bare at nyde det færdig resultat :D
Billede
Billede

Håber at det giver nogen mod på at vaske i håden frem for en vaske hal
These users thanked the author tossi for the post:
R-Krogh

superdahl
Nyt medlem
Indlæg: 175
Tilmeldt: 8. maj 2009, 17:29
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Kolding
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: vaske guide

Indlæg af superdahl » 7. nov 2009, 14:50

Ser squ godt ud. Jeg bruger (som du nok ved) nogle af de samme produkter som du gør. Er i hvert fald rigtig tilfreds med Bodywash and Wax.
Skoda Octavia combi 1,2 TSI 105 Elegance 2015
Billede
Skoda Citigo 1,0 60 hk Elegance 2012
Billede

Brugeravatar
tossi
Nyt medlem
Indlæg: 219
Tilmeldt: 18. jun 2009, 14:24
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: vaske guide

Indlæg af tossi » 9. nov 2009, 10:11

Takker:)

Jeg er faktisk generalt meget imponeret over Chemical Guys produkter de er super gode og til en fair pris. Deres nye Glossworkz shampoo skulle faktisk være endnu bedre end Bodywash and Wax men har ikke prøvet den endnu, men den skal da bestilles næste gang jeg skal have noget der overfra :D

Brugeravatar
Prodigy
Aktiv medlem
Indlæg: 1661
Tilmeldt: 18. jun 2008, 13:32
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 7 times
Been thanked: 3 times

Re: vaske guide

Indlæg af Prodigy » 9. nov 2009, 12:48

Det ser sgu godt ud må man sige, er det mon nu jeg skal ligge et pic op af en passat der ikke er blevet vasket i 2 måneder ?? det er big time dårlig samvittighed lige nu :-)
Medlem siden: 2003/05/14

MichaelVhansen
Nyt medlem
Indlæg: 109
Tilmeldt: 15. apr 2009, 17:41
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Kommerciel bruger: bilvask.nu
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: vaske guide

Indlæg af MichaelVhansen » 2. mar 2010, 23:06

Det ser super godt ud Tossi.

Flot arbejde, super gode billeder..
Mvh
Michael V. Hansen
Bilvask.nu leverer bilvask på adressen. Blog om bilpleje Webshop med bilplejeprodukter - her kan du også leje poleringsmaskiner. Jeg har den bedste bilvoks

Brugeravatar
thc
Nyt medlem
Indlæg: 174
Tilmeldt: 14. feb 2010, 21:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Glostrup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 1 time

Re: vaske guide

Indlæg af thc » 15. mar 2010, 22:11

Rigtig god vaske guide, hvad er det du bruger til at sprøjte sæben på med ? & hvad er det for en vaske pistol du bruger ?
Thomas Christensen
  • 04-06 VW turan 1,9 TDI/06 VW caddy 1,9 TDI/06-09 Seat altea 2,0 TDI dsg/09-10 Skoda octavia 1,9 TDI
    2010-14 Skoda octavia hatcback 1,6 TDI cr greenline.
    2014-18 Skoda superb twindoor (2011) 1,6 TDI cr greenline.
    2018 Skoda Octavia Combi 1,5 TSI DSG Style Bussinesline

Brugeravatar
tossi
Nyt medlem
Indlæg: 219
Tilmeldt: 18. jun 2009, 14:24
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Vaske guide

Indlæg af tossi » 15. mar 2010, 22:21

Tak tak :D Jeg bruger noget der hedder Super Spray som bare er lige til at klikke på vandslangen, det optimale vil være hvis man har en højtryksrenser at købe en decideret foam lace Men hvis man ikke har det kan den anden sagtens gå. Vaske pisloten er en Gardena kan ikke huske hvad den hedder, det er bare en have fætter hvor man kan indstille strålen

Brugeravatar
Auto-man
Helt nyt medlem
Indlæg: 60
Tilmeldt: 13. dec 2009, 20:40
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Vaske guide

Indlæg af Auto-man » 16. mar 2010, 16:32

Ser godt ud.

Sender chemical Guys til DK??
Nu med Golf VI 1.4 TSI Highline

Brugeravatar
tossi
Nyt medlem
Indlæg: 219
Tilmeldt: 18. jun 2009, 14:24
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Vaske guide

Indlæg af tossi » 16. mar 2010, 17:20

ja både Clean Your Car og Chemical Guys UK sender til DK og til fair pris iforhold til hvad man giver i DK

Brugeravatar
Auto-man
Helt nyt medlem
Indlæg: 60
Tilmeldt: 13. dec 2009, 20:40
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Vaske guide

Indlæg af Auto-man » 17. mar 2010, 10:12

tossi skrev:ja både Clean Your Car og Chemical Guys UK sender til DK og til fair pris iforhold til hvad man giver i DK
Lyder godt. Kan Du anbefale den ene mere end den anden og evt. hvorfor??
Senest rettet af Auto-man 17. mar 2010, 11:46, rettet i alt 2 gange.
Nu med Golf VI 1.4 TSI Highline

Brugeravatar
tossi
Nyt medlem
Indlæg: 219
Tilmeldt: 18. jun 2009, 14:24
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Vaske guide

Indlæg af tossi » 17. mar 2010, 10:22

Jeg har handlet mest ved CYC da de oftes har lidt bedre priser og for det meste er hurtigere til at shippe, har oplevet et par gange at CGuk tager en god uge om at få sendt, men andre gange hvis jeg feks bestiller fredag så har jeg tingene allerede tirsdag. Men de har jo hver især ting som den anden ikke har.
Hos CYC samler point som man så kan bruge til senre køb som rabat, det er jo også en måde at få folk til at blive ved med at købe hos dem ;) Hos CGuk har de en rabat kode til medlemmer af http://www.detailingworld.co.uk som giver 10% rabat

En 3 mulighed lige for at forvire mere er http://www.i4detailing.co.uk/ men dem har jeg endnu ikke selv handlet ved endnu, men de sender også til DK, hvilket http://www.polishedbliss.co.uk/index.html også gør.

Brugeravatar
Auto-man
Helt nyt medlem
Indlæg: 60
Tilmeldt: 13. dec 2009, 20:40
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Vaske guide

Indlæg af Auto-man » 17. mar 2010, 11:49

OK, jeg kigger lidt hos de forskellige.

Hvad er en grit guard??
Nu med Golf VI 1.4 TSI Highline

Brugeravatar
tossi
Nyt medlem
Indlæg: 219
Tilmeldt: 18. jun 2009, 14:24
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Vaske guide

Indlæg af tossi » 17. mar 2010, 12:04

grit guard er en plastik fætter man putter i bunden af sin spand som man bruger til at skylle sin svamp eller vaskehandske, fordel ved den er så at skidtet ligger sig i bunden af spanden under grit guadren og pga af de "finner" den har undgår man at skidtet bliver hvilvet op når man skyller sin svamp/handske. jeg bruger den også til hvis der sidder noget skidt fast på min handske så kan man køre den hen over Grit Guarden.
Billede

Brugeravatar
MAbild
Medlem
Indlæg: 582
Tilmeldt: 15. jun 2008, 11:23
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Vaske guide

Indlæg af MAbild » 17. mar 2010, 12:41

Spændende indlæg ;) Kanon at du endda har sat links op til de forskeliige produkter 8-)

Hvad med indvendig i bilen - Skal der ikke lige laves en guideline til denne også :D
Mvh MAbild

Wörtherseetour 2002-03-04-05-06-07-08-09-10-11-12 ich war dabei :)

Brugeravatar
tossi
Nyt medlem
Indlæg: 219
Tilmeldt: 18. jun 2009, 14:24
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Vaske guide

Indlæg af tossi » 17. mar 2010, 12:54

ja jeg tænkte at folk nok alligvel ville spørge, så kunne lige så godt komme dem lidt i forkøbet ved at smide nogle links :D

Det kunne jo være at det skulle være et forårs projekt at lave en guide til kabinen, men det er jo "bare", støvsuge, pudseruder osv, men skal da lige have det i baghovdet til næste gang hvor jeg skal gøre den mere grundigt rent indvendigt

Brugeravatar
Auto-man
Helt nyt medlem
Indlæg: 60
Tilmeldt: 13. dec 2009, 20:40
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Vaske guide

Indlæg af Auto-man » 17. mar 2010, 13:46

tossi skrev:grit guard er en plastik fætter man putter i bunden af sin spand som man bruger til at skylle sin svamp eller vaskehandske, fordel ved den er så at skidtet ligger sig i bunden af spanden under grit guadren og pga af de "finner" den har undgår man at skidtet bliver hvilvet op når man skyller sin svamp/handske. jeg bruger den også til hvis der sidder noget skidt fast på min handske så kan man køre den hen over Grit Guarden.
Billede
Snedigt nok :)
Nu med Golf VI 1.4 TSI Highline

Brugeravatar
tossi
Nyt medlem
Indlæg: 219
Tilmeldt: 18. jun 2009, 14:24
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Vaske guide

Indlæg af tossi » 17. mar 2010, 14:23

ja det er ikke helt dumt fundet på og ydermere så ser det sku ud til at virke :)

Brugeravatar
Auto-man
Helt nyt medlem
Indlæg: 60
Tilmeldt: 13. dec 2009, 20:40
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Vaske guide

Indlæg af Auto-man » 19. mar 2010, 10:16

tossi skrev:Tak tak :D Jeg bruger noget der hedder Super Spray som bare er lige til at klikke på vandslangen, det optimale vil være hvis man har en højtryksrenser at købe en decideret foam lace Men hvis man ikke har det kan den anden sagtens gå. Vaske pisloten er en Gardena kan ikke huske hvad den hedder, det er bare en have fætter hvor man kan indstille strålen
Hmmm kan ikke rigtig finde nogen der har Super Spray på lager :evil:

Nogen der kan anbefale en lav-/højtryksvasker med skumlanse der kan bruges til bilvask og lidt andet i huset?? Skal ikke koste nogen bondegård...
Nu med Golf VI 1.4 TSI Highline

Brugeravatar
Søren K
Medlem
Indlæg: 857
Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:00
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 18 times
Been thanked: 27 times

Re: Vaske guide

Indlæg af Søren K » 19. mar 2010, 11:18

Stark har en nilfisk for forsiden til 495,-... Der er en beholder af en slags, men om man kan bruge den til skum?

http://www.e-pages.dk/stark/233/
Vh Søren K


Brugeravatar
tossi
Nyt medlem
Indlæg: 219
Tilmeldt: 18. jun 2009, 14:24
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Vaske guide

Indlæg af tossi » 19. mar 2010, 11:45

Du kan også vælge at prøve en Gilmour foammaster, men den koster næsten ligeså meget som rigtig foamlance og en billig højtryksrenser.

jeg har selv lige bestilt denne her højtryksrenser og denne her foam lacne men har ikke modtaget det endnu, så kan ikke rigtigt sige hvordan det er, iforhold til den der følger med højtryksrenseren, men hvad stort set alle siger er at dem der følger med ikke giver noget nær det det tykkeskum som de lidt dyre foam lance, der er mange tråde om det enme inde på www.detailingworld.co.uk

Brugeravatar
Auto-man
Helt nyt medlem
Indlæg: 60
Tilmeldt: 13. dec 2009, 20:40
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Vaske guide

Indlæg af Auto-man » 19. mar 2010, 21:53

Søren K skrev:Stark har en nilfisk for forsiden til 495,-... Der er en beholder af en slags, men om man kan bruge den til skum?

http://www.e-pages.dk/stark/233/
Den må jeg kigge nærmere på. TAK
Nu med Golf VI 1.4 TSI Highline

Brugeravatar
Auto-man
Helt nyt medlem
Indlæg: 60
Tilmeldt: 13. dec 2009, 20:40
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Vaske guide

Indlæg af Auto-man » 19. mar 2010, 21:55

Skal man ikke være påpasselig med at vaske/skylle med høtryksrenser??

Eller skal man bare buge den til at skumme med og så lade hænderne og vandslangen klare resten??
Nu med Golf VI 1.4 TSI Highline

Brugeravatar
tossi
Nyt medlem
Indlæg: 219
Tilmeldt: 18. jun 2009, 14:24
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Vaske guide

Indlæg af tossi » 19. mar 2010, 21:58

Nu er højtryksrenser verden også ny for mig :) men jeg regner med at bruge den til skumforvask og til at rense bilen inden man vasker den, på den måde skulle det meste løse skidt være væk så det "kun" er trafikfilmen der sidder tilbage, det skulle gerne minimere chancen for ridser. Man kan også bruge den til at vaske bilen af efter man har været igang med svamp/handske, men der vil jeg nok bare bruge vandslangen

Brugeravatar
Prodigy
Aktiv medlem
Indlæg: 1661
Tilmeldt: 18. jun 2008, 13:32
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 7 times
Been thanked: 3 times

Re: Vaske guide

Indlæg af Prodigy » 20. mar 2010, 07:55

tossi skrev:Du kan også vælge at prøve en Gilmour foammaster, men den koster næsten ligeså meget som rigtig foamlance og en billig højtryksrenser.

jeg har selv lige bestilt denne her højtryksrenser og denne her foam lacne men har ikke modtaget det endnu, så kan ikke rigtigt sige hvordan det er, iforhold til den der følger med højtryksrenseren, men hvad stort set alle siger er at dem der følger med ikke giver noget nær det det tykkeskum som de lidt dyre foam lance, der er mange tråde om det enme inde på http://www.detailingworld.co.uk
hvad må du slippe i fragt til DK på den der? det kunne da være man også lige skulle trykke bestil :-)
Medlem siden: 2003/05/14

Brugeravatar
Auto-man
Helt nyt medlem
Indlæg: 60
Tilmeldt: 13. dec 2009, 20:40
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Vaske guide

Indlæg af Auto-man » 20. mar 2010, 09:23

Prodigy skrev:
tossi skrev:Du kan også vælge at prøve en Gilmour foammaster, men den koster næsten ligeså meget som rigtig foamlance og en billig højtryksrenser.

jeg har selv lige bestilt denne her højtryksrenser og denne her foam lacne men har ikke modtaget det endnu, så kan ikke rigtigt sige hvordan det er, iforhold til den der følger med højtryksrenseren, men hvad stort set alle siger er at dem der følger med ikke giver noget nær det det tykkeskum som de lidt dyre foam lance, der er mange tråde om det enme inde på http://www.detailingworld.co.uk
hvad må du slippe i fragt til DK på den der? det kunne da være man også lige skulle trykke bestil :-)
Harald Nyborg har en lignende

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp ... &Grp=&n=10
Nu med Golf VI 1.4 TSI Highline

Brugeravatar
tossi
Nyt medlem
Indlæg: 219
Tilmeldt: 18. jun 2009, 14:24
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Vaske guide

Indlæg af tossi » 24. mar 2010, 20:26

Prodigy skrev:
tossi skrev:Du kan også vælge at prøve en Gilmour foammaster, men den koster næsten ligeså meget som rigtig foamlance og en billig højtryksrenser.

jeg har selv lige bestilt denne her højtryksrenser og denne her foam lacne men har ikke modtaget det endnu, så kan ikke rigtigt sige hvordan det er, iforhold til den der følger med højtryksrenseren, men hvad stort set alle siger er at dem der følger med ikke giver noget nær det det tykkeskum som de lidt dyre foam lance, der er mange tråde om det enme inde på http://www.detailingworld.co.uk
hvad må du slippe i fragt til DK på den der? det kunne da være man også lige skulle trykke bestil :-)
Det ved jeg faktisk ikke for bestilte den sammen med en ordenlig røvfuld cd og blu-ray film og nogle andre små ting og mener at jeg kom af med 30£ for fragt alt i alt

Brugeravatar
Auto-man
Helt nyt medlem
Indlæg: 60
Tilmeldt: 13. dec 2009, 20:40
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Vaske guide

Indlæg af Auto-man » 25. mar 2010, 22:08

Lad os høre hvordan det går med den skumlance OG gerne billeder...
Nu med Golf VI 1.4 TSI Highline

sorensen
Nyt medlem
Indlæg: 115
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:41
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Vaske guide

Indlæg af sorensen » 29. mar 2010, 11:35

Hvad bruger du til at pudse og gøre ruder rene i?

Brugeravatar
Mikkel K
Medlem
Indlæg: 1155
Tilmeldt: 23. jun 2008, 20:15
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 11 times
Been thanked: 29 times

Re: Vaske guide

Indlæg af Mikkel K » 8. apr 2010, 13:49

Den beholder til Nilfisk fungerer ganske fint.

Jeg har dog ikke noget snowfoam, så har kun prøvet med bodywash (autoshampoo), men det fungerede fint (som det nu kan uden rigtigt foam).

Dody
Helt nyt medlem
Indlæg: 10
Tilmeldt: 23. feb 2010, 00:51
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Vaske guide

Indlæg af Dody » 11. apr 2010, 00:00

Det er sikkert noget jeg kommer til at prøve, næste gang jeg vasker bilen. :)

Besvar

Tilbage til "Detailing"