Vaske guide

Alt vedr. klargøring, vask, polering mv.
Besvar
Wroom2000
Helt nyt medlem
Indlæg: 6
Tilmeldt: 23. maj 2012, 15:42
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Vaske guide

Indlæg af Wroom2000 » 1. aug 2012, 10:41

Super god og udførlig guide - tak for den!

I sidste uge var der en artikel på Ekstra Bladet? om det var bedst at vaske bilen i en vaskehal eller i hånden af hensyn til ridser. Nogen der ved hvad resultater blev?

Brugeravatar
Ghettoadam
Medlem
Indlæg: 678
Tilmeldt: 14. maj 2011, 13:31
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Tallmountain
Has thanked: 11 times
Been thanked: 32 times

Re: Vaske guide

Indlæg af Ghettoadam » 1. aug 2012, 11:00

Det var en købt artikel, så maskinen vandt.

Brugeravatar
tossi
Nyt medlem
Indlæg: 219
Tilmeldt: 18. jun 2009, 14:24
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Vaske guide

Indlæg af tossi » 1. aug 2012, 11:08

vil nok sige at hvis man ikke har lidt styr på at vaske i hånden så er det bedre vaske i vaskehal, langt de fleste er nok langt bedre stillet ved vaske i vaskehal, da det typisk er mindre ridser og mere ens ridser end hvis man vasker i hånden og har noget skidt med på børsten så kan det nemt ende i nogle dyberidser som er svære at polere væk.

Men når det så er sagt så er det nogle meget simple forholdsregler man skal tage sig for at få en god håndvask som er bedre end en vasekhal, det er der desværre bare ikke ret mange der følger.

Brugeravatar
S3-T
Medlem
Indlæg: 972
Tilmeldt: 14. sep 2008, 20:04
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Vaske guide

Indlæg af S3-T » 15. okt 2012, 17:13

http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyhede ... 845969.ece

Var lige nød til at dele dette klip.

Hold kæft en mongol!! Sådan her skal man ihvertfald ikke gøre - Den rene ridse maskine :evil:
Audi S3 Powered http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=23&t=22192 // Video: https://vimeo.com/55160810
VW Golf 2 Syncro - Projekt G60 http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=23&t=73420
Audi A3 8V S-Line TFSI S-Tronic Udstyrs bombe
Citroën HY 1974 http://www.grojuice.dk

Wörthersee Treffen - 2013 - 2014 - 2015
M.I.V.W Event Holland - 2012 - 2014 - 2015

Brugeravatar
Karsten autocreme
Helt nyt medlem
Indlæg: 30
Tilmeldt: 23. jun 2012, 19:48
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: www.autocreme.dk
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: Vaske guide

Indlæg af Karsten autocreme » 15. okt 2012, 17:36

S3-T skrev:http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyhede ... 845969.ece

Var lige nød til at dele dette klip.

Hold kæft en mongol!! Sådan her skal man ihvertfald ikke gøre - Den rene ridse maskine :evil:
Måske EB har en artikel på vej med titlen: sådan fjerner du vaskeridser efter Spar 10 minutter på bilvasken :)
Med Venlig Hilsen

Karsten /i]



------------------------
Audi 8k
Audi R8 5.2 FSI Quattro
Porsche 911 Gt2

...........................................

Brugeravatar
S3-T
Medlem
Indlæg: 972
Tilmeldt: 14. sep 2008, 20:04
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Vaske guide

Indlæg af S3-T » 15. okt 2012, 17:43

Haha den var god :D
Audi S3 Powered http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=23&t=22192 // Video: https://vimeo.com/55160810
VW Golf 2 Syncro - Projekt G60 http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=23&t=73420
Audi A3 8V S-Line TFSI S-Tronic Udstyrs bombe
Citroën HY 1974 http://www.grojuice.dk

Wörthersee Treffen - 2013 - 2014 - 2015
M.I.V.W Event Holland - 2012 - 2014 - 2015

Brugeravatar
Andy
Medlem
Indlæg: 823
Tilmeldt: 1. jul 2008, 19:29
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Kolding
Has thanked: 11 times
Been thanked: 119 times

Re: Vaske guide

Indlæg af Andy » 19. nov 2012, 14:53

2021 Audi e-tron GT
2023 Mercedes C300e
2012 Porsche 911 Carrera 3,4L

Brugeravatar
Ice Fox
Aktiv medlem
Indlæg: 3453
Tilmeldt: 21. mar 2011, 12:35
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Vejle Amt..
Has thanked: 1 time
Been thanked: 32 times

Re: Vaske guide

Indlæg af Ice Fox » 19. nov 2012, 15:48

Andy skrev:Denne tråd er en klassiker:

http://www.detailingworld.co.uk/forum/s ... hp?t=43269

Hold da kæft et arbejde. Men det ser sq godt.

Symbiot
Helt nyt medlem
Indlæg: 31
Tilmeldt: 26. mar 2013, 17:21
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Vaske guide

Indlæg af Symbiot » 13. jul 2013, 10:23

G5KAV skrev:Dumt dumt indlæg!

Nu er jeg blevet en del fattigere efter at have været inde på http://www.cleanyourcar.co.uk og http://www.chemicalguysuk.com !!
Må håbe det er noget godt kram!
Ja, dumme indlæg.. Kostede mig en bondegård at læse denne tråd :mrgreen:

Symbiot
Helt nyt medlem
Indlæg: 31
Tilmeldt: 26. mar 2013, 17:21
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Vaske guide

Indlæg af Symbiot » 21. jul 2013, 07:33

Hejsa


1. OP skriver:

"Når bilen er tør kan man jo passende friske div plastik dele og gummi lister op, her bruger jeg selv Chemical Guys New Look Trim denne er super god, meget drøj, nem at på føre plejer at bruge en microfibre klud, den giver et godt shine uden at være for meget of holder super godt."

Hvordan undgår man og få tværet det gel ud på f.eks. vinduer og andet omkring plast delene?

2. Den der gritguard til spanden... Er der en eller anden magisk måde man får den til at blive i bunden i stedet for at flyde rundt i spanden til ingen nytte?

3. Hvad bruger i alle til at rense fælgene?


Efter at ha' vasket bil til den store guldmedalje er der et par ting jeg måske ikke helt er imponeret over...
Forvask plus insektfjerner... specielt på forrude & nummerplade sad der stadig meget tilbage.. og med meget er det ud fra at bilen er 3 uger gammel, og absolut ikke beskidt... og selv efter at have vasket, forvasket tørret osv. så var der stadig insekter tilbage, som jeg igen måtte pudse væk... og jajajaja, "du ku bare gøre det ordentligt blablabla" men det synes jeg nu jeg gjorde.. bruge ca. 2½ time på at gå og vaske, skylle, tørre over osv...

Men måske jeg ikke lod forvask sidde lang tid nok... tror jeg lod det sidde ca. 10 minutter...

Anyway... bare lige min erfaring + spørgsmål efter 1. gang vask med OP's indkøbsliste :)

Symbiot
Helt nyt medlem
Indlæg: 31
Tilmeldt: 26. mar 2013, 17:21
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Vaske guide

Indlæg af Symbiot » 21. jul 2013, 07:39

Nå ja.. Og hvad så nu... bilen er vasken, tørret alt er godt... Er der så nogle "efter vask" ting der er gode at gøre?

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: Sv: Vaske guide

Indlæg af Kevinff » 21. jul 2013, 08:31

Symbiot skrev:Nå ja.. Og hvad så nu... bilen er vasken, tørret alt er godt... Er der så nogle "efter vask" ting der er gode at gøre?
en polering ville folk nok sige :)

Symbiot
Helt nyt medlem
Indlæg: 31
Tilmeldt: 26. mar 2013, 17:21
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Sv: Vaske guide

Indlæg af Symbiot » 21. jul 2013, 08:35

Kevinff skrev:
Symbiot skrev:Nå ja.. Og hvad så nu... bilen er vasken, tørret alt er godt... Er der så nogle "efter vask" ting der er gode at gøre?
en polering ville folk nok sige :)
Ja ok.. jojo.. jeg var nok ikke klar i spyttet... jeg mente mere.. Hvad bruger folk af produkter.. :)

Brugeravatar
Kerovan
Nyt medlem
Indlæg: 288
Tilmeldt: 17. jun 2013, 15:38
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Lynge
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times

Re: Vaske guide

Indlæg af Kerovan » 21. jul 2013, 08:37

Hvad for en slags vejr vasker i bilerne i? Tænkte at det måske ikke er helt optimalt i 25graders varme og bagende sol, så tørrer sæben bel inden man når at vaske det af igen ? Og sæber i hele bilen ind og vasker af, eller eller tager lidt af gangen. ?
Skoda Octavia II 1,6FSi

Brugeravatar
Kleemann
Helt nyt medlem
Indlæg: 53
Tilmeldt: 19. jul 2013, 19:15
Geografisk region: Sverige - (resten)
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Stockholm
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Vaske guide

Indlæg af Kleemann » 21. jul 2013, 12:58

Kerovan skrev:Hvad for en slags vejr vasker i bilerne i? Tænkte at det måske ikke er helt optimalt i 25graders varme og bagende sol, så tørrer sæben bel inden man når at vaske det af igen ? Og sæber i hele bilen ind og vasker af, eller eller tager lidt af gangen. ?
I disse dage, hvor solen er fremme konstant, der gør jeg det i skyggen i det tidlige morgentimer eller sene aftentimer. Så er der ingen problemer, men du skal i hvert fald ikke stå direkte i solen :-) Og jeg ville sæbe hele bilen ind først, evt. følge denne danske guide http://shop.bilvask.nu/guides/bilvask-m ... ryksrenser

Prøver så vidt mulig selv, at vaske den én gang om ugen og da jeg ugentligt kører omkring 6-700 km. så er det noget, som sætter sine spor på bilen.
// Martin
I don't like being overtaken. It's a sign of weakness

Brugeravatar
preben76
Aktiv medlem
Indlæg: 1595
Tilmeldt: 3. apr 2012, 20:39
Geografisk region: Sverige - (syd)
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 79 times

Re: Vaske guide

Indlæg af preben76 » 21. jul 2013, 15:20

Nogen der keder et sted i københavnsområdet hvor man kan vaske bil selv. Altså et sted med adgang til en vandhane man kan koble en slange på? Gerne mod betaling selvfølgelig.

Brugeravatar
Kleemann
Helt nyt medlem
Indlæg: 53
Tilmeldt: 19. jul 2013, 19:15
Geografisk region: Sverige - (resten)
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Stockholm
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Vaske guide

Indlæg af Kleemann » 21. jul 2013, 17:11

preben76 skrev:Nogen der keder et sted i københavnsområdet hvor man kan vaske bil selv. Altså et sted med adgang til en vandhane man kan koble en slange på? Gerne mod betaling selvfølgelig.
Venner, familie eller bekendte? Jeg bruger selv iWash i Hillerød eller Holbæk, når jeg er i Danmark og vil vaske bil. Bruger dog ikke deres børste, bruger kun højtryksrenseren med forvask og renseskyl samt pletfrit vand til sidst. Til selve sæbevasken, har jeg altid 2 spande med og lidt vand i sådan en foldbar "campingdunk". Så kan man sagtens klare sig :-)
// Martin
I don't like being overtaken. It's a sign of weakness

Brugeravatar
Martin1986
Aktiv medlem
Indlæg: 2359
Tilmeldt: 4. feb 2011, 16:01
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 36 times
Been thanked: 103 times

Re: Vaske guide

Indlæg af Martin1986 » 21. jul 2013, 17:35

preben76 skrev:Nogen der keder et sted i københavnsområdet hvor man kan vaske bil selv. Altså et sted med adgang til en vandhane man kan koble en slange på? Gerne mod betaling selvfølgelig.
Jeg bor på 2. Sal og trækker bare strøm og vand ud af køkkenvinduet
Nuværende bil: BMW F11 530D

Tissie
Helt nyt medlem
Indlæg: 7
Tilmeldt: 29. jun 2013, 17:15
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Vaske guide

Indlæg af Tissie » 21. jul 2013, 20:00

Martin1986 skrev:
Jeg bor på 2. Sal og trækker bare strøm og vand ud af køkkenvinduet
Det er vist ulovligt at trække en vandslange fra en indendørs hane, så vidt jeg ved.

Brugeravatar
Martin1986
Aktiv medlem
Indlæg: 2359
Tilmeldt: 4. feb 2011, 16:01
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 36 times
Been thanked: 103 times

Re: Vaske guide

Indlæg af Martin1986 » 21. jul 2013, 20:05

Tissie skrev:
Martin1986 skrev:
Jeg bor på 2. Sal og trækker bare strøm og vand ud af køkkenvinduet
Det er vist ulovligt at trække en vandslange fra en indendørs hane, så vidt jeg ved.
Det går jeg ikke lige op i. Og vidste det ej heller
Nuværende bil: BMW F11 530D

Brugeravatar
preben76
Aktiv medlem
Indlæg: 1595
Tilmeldt: 3. apr 2012, 20:39
Geografisk region: Sverige - (syd)
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 79 times

Re: Vaske guide

Indlæg af preben76 » 21. jul 2013, 21:49

Martin1986 skrev:Jeg bor på 2. Sal og trækker bare strøm og vand ud af køkkenvinduet
Det ville jeg også gerne. Men jeg har 50 meter til nærmeste sted jeg kan parkere i forhold til at trække vand. Så det er desværre ikke en løsning.
Vi har en udendørs vandhane men den må ikke bruges til at vaske bil med da de andre i ejendommen jo så er med til at betale for ens bilvask og det er ikke alle der har bil. Så det duer heller ikke.

Brugeravatar
madcaddies
Nyt medlem
Indlæg: 297
Tilmeldt: 21. mar 2009, 01:41
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Re: Vaske guide

Indlæg af madcaddies » 4. aug 2013, 12:15

Symbiot skrev:Hejsa


1. OP skriver:

"Når bilen er tør kan man jo passende friske div plastik dele og gummi lister op, her bruger jeg selv Chemical Guys New Look Trim denne er super god, meget drøj, nem at på føre plejer at bruge en microfibre klud, den giver et godt shine uden at være for meget of holder super godt."

Hvordan undgår man og få tværet det gel ud på f.eks. vinduer og andet omkring plast delene?

2. Den der gritguard til spanden... Er der en eller anden magisk måde man får den til at blive i bunden i stedet for at flyde rundt i spanden til ingen nytte?

3. Hvad bruger i alle til at rense fælgene?


Efter at ha' vasket bil til den store guldmedalje er der et par ting jeg måske ikke helt er imponeret over...
Forvask plus insektfjerner... specielt på forrude & nummerplade sad der stadig meget tilbage.. og med meget er det ud fra at bilen er 3 uger gammel, og absolut ikke beskidt... og selv efter at have vasket, forvasket tørret osv. så var der stadig insekter tilbage, som jeg igen måtte pudse væk... og jajajaja, "du ku bare gøre det ordentligt blablabla" men det synes jeg nu jeg gjorde.. bruge ca. 2½ time på at gå og vaske, skylle, tørre over osv...

Men måske jeg ikke lod forvask sidde lang tid nok... tror jeg lod det sidde ca. 10 minutter...

Anyway... bare lige min erfaring + spørgsmål efter 1. gang vask med OP's indkøbsliste :)
Ad 1:

Tag dig god tid, hold tungen lige i munden :D Detailing tager tid.. Aldrig skynde sig.. Fold kluden godt sammen eller brug diverse microfiber applikatorer til formålet. Brug en glasrens eller APC til de steder hvor du rammer ved siden af.

Ad 2:

Har ikke oplevet at Gridguard flyder rundt i spanden. Sørg for at presse den godt ned i spanden når du fylder vand og sæbe i.

Ad 3:

Bruger enten Bilt Hamber wheelcleaner eller BillBerry wheelcleaner begge syrefri. Ellers almindelig bilshampoo, en god ridse fri børste og en blød microfiber svamp.

Husk de rigtige blandingsforhold for insektfjerner, bilshampoo og forvask. Altid vask i skyggen. Flere firmaer har specielle svampe til at fjerne insekter med, selvom jeg ikke er meget for at bruge dem på lakken. Ellers prøv med ublandet insektfjerner på de mest ramte steder. Min erfaring er at med ugentlig vask slipper man i længden for insektrester osv samt en polering med lakforsegling og voks tilfølge beskytter lakken meget bedre. En andet godt råd er en gang claybar også selvom bilen ikke er ældre så kan lakken sagtens have været udsat for vind og vejr.
Hvis du ønsker at give dig i kast med claybar så husk at følg instrukserne nøje så du ikke ridser lakken.

Forvask skal ikke sidde mere end omkring 5 minutter. Men som sagt er din lak beskidt, minus claybar, så er det svært at få lakken dybde ren. Husk rette blandingsforhold igen.

Rune

Symbiot
Helt nyt medlem
Indlæg: 31
Tilmeldt: 26. mar 2013, 17:21
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Vaske guide

Indlæg af Symbiot » 19. aug 2013, 16:12

Findes der en ligeså god guide til interiør?

reeckmann
Helt nyt medlem
Indlæg: 72
Tilmeldt: 21. aug 2012, 17:56
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Vaske guide

Indlæg af reeckmann » 15. nov 2013, 21:39

du skriver at det altid er nødvendigt med fælgrens og insektrens -----> det er jeg så slet ikke enig i. Det er hård kost for lakken, det er efter min mening bedre at vaske sine fælge grundigt 1 gang om ugen eller hver 14 dag så skidtet ikke brænder fast. Og med insekterne der sætter jeg dem bare i blød ved at starte med at vaske de områder foran hurtigt, for så at slutte af der igen så ryger de nemt af.

Men hvis man er millionær og vil forurene moder natur med kemikalier, så er din løsning da meget fin 8-)
Audi A4 Avant (B7) 2,0 TFSI

Brugeravatar
bretti
Medlem
Indlæg: 882
Tilmeldt: 25. jul 2013, 21:21
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 6 times

Re: Vaske guide

Indlæg af bretti » 15. nov 2013, 23:05

Bliver nok kimet ned nu, men jeg vasker mine fælge med en opvaskebørste og lampeolie. En hel liter holder nok 2 år, så det må være lidt billigere end det andet kemi der, og lampeolie tager fint bremsestøv og andet som sætter sig fast. Prøv lige selv inden i skyder mig ;)
R36 fra 06/2010 -> byttet til 911 Targa fra 1979
Cayenne S (958)

reeckmann
Helt nyt medlem
Indlæg: 72
Tilmeldt: 21. aug 2012, 17:56
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Vaske guide

Indlæg af reeckmann » 16. nov 2013, 08:58

lampeolie som er det samme som petrolium er skide godt til at fjerne tjærepletter og dem ser man jo også tit på fælgene
Audi A4 Avant (B7) 2,0 TFSI

Syndicate
Aktiv medlem
Indlæg: 1587
Tilmeldt: 13. jun 2008, 14:15
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7100 Vejle
Has thanked: 358 times
Been thanked: 168 times

Re: Vaske guide

Indlæg af Syndicate » 16. nov 2013, 10:15

reeckmann skrev:lampeolie som er det samme som petrolium er skide godt til at fjerne tjærepletter og dem ser man jo også tit på fælgene
.........Men tager helt sikkert også evt. voks/anden forsegling, således at fælgene er mere modtagelige overfor snavs osv.

Lampeolie er som nævnt, fint til tjærepletter, men ikke noget jeg villle vaske mine fælge i hver gang nej.
Hvis de er ordenligt beskyttet med voks/forsegler, er vand/bilshampoo tit og ofte rigeligt til at få dem pæne igen. :)
2014 Skoda Octavia 1.2 TSI Combi Elegance

Brugeravatar
Knud M
Nyt medlem
Indlæg: 213
Tilmeldt: 26. mar 2013, 19:44
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Højer
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Vaske guide

Indlæg af Knud M » 16. nov 2013, 15:00

Følger lige med her!

Nogen med erfaring med tjære på sæde?

Brugeravatar
ReneBo
Aktiv medlem
Indlæg: 3351
Tilmeldt: 20. aug 2010, 12:22
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 29 times
Been thanked: 24 times

Re: Vaske guide

Indlæg af ReneBo » 16. nov 2013, 17:48

Knud M skrev:Følger lige med her!

Nogen med erfaring med tjære på sæde?
Det er ikke godt, lad være! Men det farver fint..
Ikke VAG pt: Ford S-Max ST-Line 2018
http://bilgalleri.dk/gal_visbruger.aspx?userID=957

Brugeravatar
Knud M
Nyt medlem
Indlæg: 213
Tilmeldt: 26. mar 2013, 19:44
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Højer
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Vaske guide

Indlæg af Knud M » 16. nov 2013, 17:50

ReneBo skrev:
Knud M skrev:Følger lige med her!

Nogen med erfaring med tjære på sæde?
Det er ikke godt, lad være! Men det farver fint..
2 late :o

Var til et lille træf, og satte mig på en bjælke, som der self var en klat tjære på, som jeg ikke havde set..

Besvar

Tilbage til "Detailing"