Nye alu-fælge eller reparation af skæv?

Alt vedr. fælge, ET mv.
Besvar
Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Nye alu-fælge eller reparation af skæv?

Indlæg af Ztrejfer » 20. sep 2020, 12:08

Har netop fået hjulene på min Audi A3 afbalanceret, og værkstedet mente, at den ene fælg var lidt skæv. Det er muligt, da bilen ikke kører helt så silkeblødt som fx sidste sommer - så der er noget, der ikke stemmer, der har også været et par hårde bump undervejs. Der er tale om 5 år gamle originale Audi alu-fælge, og Audis er jo alt for dyre, så dem bliver det ikke, hvis der skal købes nyt. Fælgen er i dette design:
Audi-fælg.gif
Audi-fælg.gif (74.83 KiB) Vist 1353 gange
Spørgsmålet er så, om man skal investere i nye alu-fælge eller få lavet en opretning på et egnet værksted, kan se at det kommer til at koste ca. kr. 500 pr. fælg. Med til billedet hører også, at alle fire fælge har fået en del skrammer og hak efterhånden, dem kunne man måske få fjernet i samme omgang, det koster jo også lidt ekstra. Vil dette mon kunne svare sig ift. simpelthen at købe fire nye tilsvarende til kr. 600-1.000 stykket? Jeg har ingen erfaring med opretning af skæve fælge, så hvis nogen her i forum kender til dette, vil jeg meget gerne høre herom.

På forhånd tak.
Audi A3

Brugeravatar
TorbenRasmussen
Aktiv medlem
Indlæg: 2410
Tilmeldt: 14. maj 2013, 21:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 204 times
Been thanked: 837 times
Kontakt:

Re: Nye alu-fælge eller reparation af skæv?

Indlæg af TorbenRasmussen » 20. sep 2020, 13:00

Hvis du kan få endnu til 600 kr, så havde jeg ikke gidet arbejde videre i rep. Det vi, altid blive et lappet produkt og hvis du skal have parkeringsskader lavet, så skal de vel også lakeres igen?
These users thanked the author TorbenRasmussen for the post:
Hallas
2023 BMW iX3 Charged Plus
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline

Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Re: Nye alu-fælge eller reparation af skæv?

Indlæg af Ztrejfer » 20. sep 2020, 17:33

Nu skrev jeg godt nok, at tilsvarende fælge kan fås til kr. 400-1000, men det er faktisk ikke helt korrekt, sorry. Har kigget lidt nærmere på nogle lignende, og de ligger i 3-5000 kr. Desuden er jeg ret glad for de nuværende, da designet på bil og fælg matcher godt. Derfor overvejelsen om reparation. Derudover lyder det iflg. værkstedet til, at det kun er enkelt fælg, der skal rettes.
Audi A3

Brugeravatar
Mathiasen
Medlem
Indlæg: 510
Tilmeldt: 8. dec 2009, 19:25
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 159 times
Been thanked: 166 times

Re: Nye alu-fælge eller reparation af skæv?

Indlæg af Mathiasen » 20. sep 2020, 18:53

Jeg har ikke selv erfaring med dem, men når der bliver spurgt til renovering af fælge, bliver Gladsaxe Metalsliberi altid nævnt. :)
Skoda Fabia Combi 1.6 TDI 90 2010

Brugeravatar
TorbenRasmussen
Aktiv medlem
Indlæg: 2410
Tilmeldt: 14. maj 2013, 21:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 204 times
Been thanked: 837 times
Kontakt:

Re: Nye alu-fælge eller reparation af skæv?

Indlæg af TorbenRasmussen » 20. sep 2020, 19:26

Har du tjekket hvad de kan fås til på eBay.de? Der kan man ofte købe den stykvis, hvis det nu kun er en enkelt der er skæv, og priserne plejer at være ok (husk dog, at fragt kan blive dyrt).
2023 BMW iX3 Charged Plus
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline

Sace
Medlem
Indlæg: 1152
Tilmeldt: 16. jul 2008, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Østjyllannd
Has thanked: 85 times
Been thanked: 156 times

Re: Nye alu-fælge eller reparation af skæv?

Indlæg af Sace » 20. sep 2020, 19:39

Inden du flyver ud og køber nye ville jeg sende det pågældende hjul forbi en der har forstand på det. Jeg havde nogle vinterhjul jeg købte brugt her på siden som hoppede. Fik værkstedet (Bilernes hus i Silkeborg) til at afbalancere dem da bilen fik lavet service. De kom så tilbage med meldingen om at to af fælgene var så skæve at de ikke kunne afbalancere dem ordenligt.

Kørte så forbi LM Opretning her ved Silkeborg. Han kunne hurtigt måle sig frem til at fælgene intet fejlede. Begge dækkene var ødelagt i kassen. To nye dæk løste problemet og jeg sparede nye fælge som VW ellers mente var nødvendigt.

Når det er sagt ville jeg nok købe et sæt fælge magen til på ebay hvis de alle har skrammer. Har også tidligere købt enkeltfælge uden problemer i Tyskland. Fragten var ikke voldsom.
These users thanked the author Sace for the post:
Ztrejfer
Mvh Anders
Porsche Taycan Sport Tourismo

Tidligere:
Audi A5 SB TDI ‘20
MB A200 ‘19
VW Golf TSI DSG R-Line '16
Audi A3 Sportback ‘09

Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Re: Nye alu-fælge eller reparation af skæv?

Indlæg af Ztrejfer » 20. sep 2020, 20:02

Det var ellers noget af en historie, tak for den. Jeg har også haft kig på LM Opretning, skal til Jylland inden længe, så jeg får en aftale der, og så må vi se, hvad resultatet er.
Audi A3

Brugeravatar
TorbenRasmussen
Aktiv medlem
Indlæg: 2410
Tilmeldt: 14. maj 2013, 21:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 204 times
Been thanked: 837 times
Kontakt:

Re: Nye alu-fælge eller reparation af skæv?

Indlæg af TorbenRasmussen » 20. sep 2020, 20:12

Jeg har også handlet flere sæt på eBay. Der er mange seriøse forhandlere derinde, som er meget opsatte på, at få en god rating, så service er god. Jeg har kun prøvet at købe 4 på én gang med dæk på, så fragten blev måske også noget højere end bare fælg. Jeg betalte gost 700 i fragt for 4 hjul de gange jeg har købt.
2023 BMW iX3 Charged Plus
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline

Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Re: Nye alu-fælge eller reparation af skæv?

Indlæg af Ztrejfer » 20. sep 2020, 20:14

Tak for hint til eBay, kigger på det :)
Audi A3

Brugeravatar
Dikal
Medlem
Indlæg: 934
Tilmeldt: 15. feb 2010, 23:30
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gårslev
Has thanked: 7 times
Been thanked: 124 times

Re: Nye alu-fælge eller reparation af skæv?

Indlæg af Dikal » 22. sep 2020, 15:55

Da jeg boede på Sjælland fik jeg altid fixet mine fælge fixet hos PS Auto, Hvidovre.
De har gennem tiden reppet 5-6 sæt for mig og altid til ug.
Men du skal ikke maile eller ringe dem og få en pris. Kør forbi og snak med dem og vis dem fælgen. Så får man gerne en fornuftig pris.

Efter jeg er flyttet til det jyske, har jeg ikke kunnet finde nogen, som har kunnet gøre det lige så billigt herovre, selvom man ikke bruger moms her
Nuværende: Volvo XC60 D5 R-design Polestar
Tidligere øser: 7x Italienere, 2x Riskogere, 1x Tjekke

Brugeravatar
HCS
Medlem
Indlæg: 1463
Tilmeldt: 14. jun 2008, 13:54
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Nye alu-fælge eller reparation af skæv?

Indlæg af HCS » 25. sep 2020, 08:10

Jeg har to gange fået rettet skæve alufælge hos Steve Steiger ved Ringsted, begge gange med superfint resultat.
Det ligger godt nok en del år tilbage, men du kan prøve at søge på navnet og finde tlf nr og adresse.

Når det er sagt, så kan man ofte købe flotte fælge billigt på enten dba eller ebay (eller her... :) ).
Ford S-Max 2.0TDCI Titanium 7-pers '08
Fiat Grande Punto 1.4 Dynamic '07
Tidligere: VW Passat 1.8T '98 (3B) og Audi A6 2.8 quattro '97 (C4)

Brugeravatar
Mikkel K
Medlem
Indlæg: 1155
Tilmeldt: 23. jun 2008, 20:15
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 11 times
Been thanked: 29 times

Re: Nye alu-fælge eller reparation af skæv?

Indlæg af Mikkel K » 25. sep 2020, 08:22

Sace skrev:
20. sep 2020, 19:39
Inden du flyver ud og køber nye ville jeg sende det pågældende hjul forbi en der har forstand på det. Jeg havde nogle vinterhjul jeg købte brugt her på siden som hoppede. Fik værkstedet (Bilernes hus i Silkeborg) til at afbalancere dem da bilen fik lavet service. De kom så tilbage med meldingen om at to af fælgene var så skæve at de ikke kunne afbalancere dem ordenligt.

Kørte så forbi LM Opretning her ved Silkeborg. Han kunne hurtigt måle sig frem til at fælgene intet fejlede. Begge dækkene var ødelagt i kassen. To nye dæk løste problemet og jeg sparede nye fælge som VW ellers mente var nødvendigt.

Når det er sagt ville jeg nok købe et sæt fælge magen til på ebay hvis de alle har skrammer. Har også tidligere købt enkeltfælge uden problemer i Tyskland. Fragten var ikke voldsom.
Min første tanke var også, hvor gamle er dækkene? :)

Dæk bliver hårde eller ligefrem ødelagte i karkassen over tid. Fælge bliver ikke skæve uden et ordentligt slag.

Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Re: Nye alu-fælge eller reparation af skæv?

Indlæg af Ztrejfer » 25. sep 2020, 09:34

Mikkel K skrev:
25. sep 2020, 08:22
Min første tanke var også, hvor gamle er dækkene? :)

Dæk bliver hårde eller ligefrem ødelagte i karkassen over tid. Fælge bliver ikke skæve uden et ordentligt slag.
Der er tale om 16” Michelin Cross Climate fra marts 2019, altså et kvalitetsdæk, så jeg regner med, at de er OK. Alle fire dæk er desuden blevet gen-afbalanceret efter ombytningen.

Desuden var det værkstedet der afbalancerede, der gjorde opmærksom på, at en fælg var en smule skæv.

Men nu vi er ved karkassen: er der nogen tegn på karkasse-fejl, som man selv kan checke - fx revner på specifikke steder etc.? Eller er den slags ikke synligt udenpå?

Med til historien hører et ordentlig slag for et halvt års tid siden på højre forhjul pga. ujævnhed, husker ikke hvad, men husker at jeg tænkte: “Av, dén sad!” Der var dog intet at se eller mærke efterfølgende.
Audi A3

Besvar

Tilbage til "Fælge"