Xenonlygter med led - Octavia 5e

Besvar
Bazar
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 26. dec 2019, 20:07
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Xenonlygter med led - Octavia 5e

Indlæg af Bazar » 25. mar 2021, 16:29

Hej Panel

Jeg leger med tanken om, at få bedre lys på min O3 5e combi fra 2014. Kan se på eBay at brugte xenonlygter kan købes for imellem 800-1.000kr. pr. stk. (uden ballaster). Tænker derfor at erhverve sådan et par og sætte LED-pærer i frem for xenon-pærer.

Mit spørgsmål lyder derfor på, om det stadig vil være nødvendigt at montere niveauregulering og ballaster - har lygtevask :?:

Brugeravatar
Hej-Hej
Nyt medlem
Indlæg: 457
Tilmeldt: 29. apr 2016, 10:01
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ferritslev
Has thanked: 169 times
Been thanked: 89 times

Re: Xenonlygter med led - Octavia 5e

Indlæg af Hej-Hej » 25. mar 2021, 16:57

Hvis der er ballaster med til de LED pærer du køber så skal du montere dem! Men de oprindelige ballaster fra xenonlygterne skal du endelig ikke montere! De skal nok lyse uden niveau regulering, så det ville jeg ikke bruge tid på at bøvle med!
-lovligt det bliver det aldrig, så hvis det var der du gerne ville hen, så skal du i stedet beholde xenon pærerne i lygterne, bruge de ballaster der er med til lygterne og monterer niveau regulering, ELLER (hvis det findes) købe LED lygter til din bil og i begge tilfælde få synet bilen med de nye lygter.

Hallas
Medlem
Indlæg: 1082
Tilmeldt: 18. jul 2019, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 491 times
Been thanked: 238 times

Re: Xenonlygter med led - Octavia 5e

Indlæg af Hallas » 25. mar 2021, 19:13

Hej.

Har hentet dette. Der er flere som nok besværliggør opgaven.

https://blog.astina.dk/lovlig-eftermont ... xenon.html

Lygtevasker er nok den sværeste 8-)

Men igen, ska det være lovligt og kunne synes eller 🛺🛺🛺
Hilsen Hallas

Skoda Superb 1.5 act dsg business Edition model 2019.
Tidligere : Citroen c4 2007
Tidligere : citroen C5 2005 elegance ( den var altså god)

Bazar
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 26. dec 2019, 20:07
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Xenonlygter med led - Octavia 5e

Indlæg af Bazar » 26. mar 2021, 13:23

Tak for jeres input - Ønsket er at det såvidt muligt er lovligt, hvilket der som bekendt endnu ikke findes LED-kit der er.

Har prøvet at undersøge, om der findes halogen-pærer med D3S fatning, hvilket der umiddelbart ikke gør.

Hvis jeg nu vælger at montere et LED-kit i lygterne, er det så muligt at justere dem på normal vis, så de ikke lyser i alle retninger?

Brugeravatar
Hej-Hej
Nyt medlem
Indlæg: 457
Tilmeldt: 29. apr 2016, 10:01
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ferritslev
Has thanked: 169 times
Been thanked: 89 times

Re: Xenonlygter med led - Octavia 5e

Indlæg af Hej-Hej » 26. mar 2021, 13:45

Jeg tror det er lige så ulovligt at montere halogen pærer i xenonlygter, som omvendt, da det skal være den pæretype som lygten er godkendt med. Men risikoen for problemer er nok væsentligt større med xenon/LED

Og jeg vil sige JA! Det er muligt at montere LED pærer i alm lygter uden at genere alle andre med lys ud over det hele! Men køb fra en af de store kendte producenter, eller ud fra gode oplevelser fra nogen der ikke lever af at sælge dem :)
Jeg har selv en bil og en MC med LED pærer i og synes de lyser hvor de skal og kan justeres ordenligt ind, er heller ikke blevet blinket af eller stoppet endnu.
I bilen er det Osrams LEDriving og på MC’en Novsight efter anbefaling fra en der har prøvet et hav af pærer.. jeg er godt tilfreds med begge som sagt..

perw
Medlem
Indlæg: 1156
Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 224 times

Re: Xenonlygter med led - Octavia 5e

Indlæg af perw » 26. mar 2021, 14:06

Hej-Hej skrev:
26. mar 2021, 13:45
Jeg tror det er lige så ulovligt at montere halogen pærer i xenonlygter, som omvendt, da det skal være den pæretype som lygten er godkendt med. Men risikoen for problemer er nok væsentligt større med xenon/LED

Og jeg vil sige JA! Det er muligt at montere LED pærer i alm lygter uden at genere alle andre med lys ud over det hele! Men køb fra en af de store kendte producenter, eller ud fra gode oplevelser fra nogen der ikke lever af at sælge dem :)
Jeg har selv en bil og en MC med LED pærer i og synes de lyser hvor de skal og kan justeres ordenligt ind, er heller ikke blevet blinket af eller stoppet endnu.
I bilen er det Osrams LEDriving og på MC’en Novsight efter anbefaling fra en der har prøvet et hav af pærer.. jeg er godt tilfreds med begge som sagt..
Problemet er jo stadig at de ikke er E-mærket og dermed ikke lovlige. Så man kan stadig blive stoppet og få en bøde for det. Og politiet kan jo godt se, at det er LED lys.

Brugeravatar
Hej-Hej
Nyt medlem
Indlæg: 457
Tilmeldt: 29. apr 2016, 10:01
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ferritslev
Has thanked: 169 times
Been thanked: 89 times

Re: Xenonlygter med led - Octavia 5e

Indlæg af Hej-Hej » 26. mar 2021, 15:29

Det har du helt ret i! Jeg beklager hvis du forstod mit indlæg sådan at jeg mente det kan gøres lovligt med LED pærer i alm lygter!
Problemet er som du siger e mærkning og træls dansk lovgivning!... :(

perw
Medlem
Indlæg: 1156
Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 224 times

Re: Xenonlygter med led - Octavia 5e

Indlæg af perw » 26. mar 2021, 15:40

Hej-Hej skrev:
26. mar 2021, 15:29
træls dansk lovgivning!... :(
Træls???
At sikkerhedsudstyr til bilen skal godkendes og overholde en vis standard.

Brugeravatar
Hej-Hej
Nyt medlem
Indlæg: 457
Tilmeldt: 29. apr 2016, 10:01
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ferritslev
Has thanked: 169 times
Been thanked: 89 times

Re: Xenonlygter med led - Octavia 5e

Indlæg af Hej-Hej » 26. mar 2021, 15:46

Ja jeg synes der er så meget der er træls, vi bliver nok aldrig enige her kan jeg godt høre, men det var nu heller ikke min hensigt, at få dig til at give mig ret, så det er helt okay ;)

Mener selv at jeg har svaret så godt og korrekt jeg kunne, på det spørgsmål der blev stillet og det er egenligt det vigtigste for mig..

Besvar

Tilbage til "Lys/Lygter"