Levetiden på Kold Hvid Halogenpærer?

Besvar
sackit
Helt nyt medlem
Indlæg: 6
Tilmeldt: 22. aug 2023, 10:30
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Levetiden på Kold Hvid Halogenpærer?

Indlæg af sackit » 22. aug 2023, 10:35

Hej folkens,
har netop erhvervet mig en bil hvor den anvender H4 for nær- og fjernlys, samt H8 for tågelygter.

Jeg kunne godt tænke mig nogle kolde hvide pærer i stedet. Jeg har f.eks. kigget på Osram H4 Cool Blue Intense. Men ifølge OSRAM selv (hvis jeg læser korrekt...), har de en sølle levetid på 235-500 timer. Kan det virkelig passe? I værste tilfælde har du en pære der svarer til 10 hele dage. Så kan man jo gå til mekanikeren i uendeligheder for, at få dem skiftet.

...eller er jeg helt galt på den med de timer? :)

Brugeravatar
Passatg 3c
Medlem
Indlæg: 1398
Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:31
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 421 times
Been thanked: 250 times

Re: Levetiden på Kold Hvid Halogenpærer?

Indlæg af Passatg 3c » 22. aug 2023, 10:53

Mekanikeren?? Kan du ikke selv skifte dem? ;)

Normalen for en halogenpære er mellem 500 og 1500 timer, så så meget er det heller ikke mindre :)
Senest rettet af Passatg 3c 22. aug 2023, 11:06, rettet i alt 1 gang.
VAGs i huset lige nu:
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)

sackit
Helt nyt medlem
Indlæg: 6
Tilmeldt: 22. aug 2023, 10:30
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Levetiden på Kold Hvid Halogenpærer?

Indlæg af sackit » 22. aug 2023, 11:00

Passatg 3c skrev:
22. aug 2023, 10:53
Mekanikeren?? Kan du ikke selv skifte dem? ;)
Det var ikke lige planen nej. Er desværre ikke bilkyndig. Men med en sådan levetid, selv hvis jeg kunne, ville det være en dyr fornøjelse.

Ja altså, medmindre nogen kender til nogle fornuftige, kolde hvide pærer med en mere rimelig levetid? :D

Brugeravatar
Hej-Hej
Nyt medlem
Indlæg: 459
Tilmeldt: 29. apr 2016, 10:01
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ferritslev
Has thanked: 171 times
Been thanked: 89 times

Re: Levetiden på Kold Hvid Halogenpærer?

Indlæg af Hej-Hej » 22. aug 2023, 11:43

De er ikke lovlige, men.... Osram LEDriving giver et rigtig fint lys og ser godt ud, levetid opgivet til mellem 2500-5000 timer og der er 5 års garanti på dem..

sackit
Helt nyt medlem
Indlæg: 6
Tilmeldt: 22. aug 2023, 10:30
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Levetiden på Kold Hvid Halogenpærer?

Indlæg af sackit » 22. aug 2023, 11:49

Hej-Hej skrev:
22. aug 2023, 11:43
De er ikke lovlige, men.... Osram LEDriving giver et rigtig fint lys og ser godt ud, levetid opgivet til mellem 2500-5000 timer og der er 5 års garanti på dem..
Er ikke interesseret i noget ulovligt :? Tak for budet ellers! Synes at have læst der er nogle enkelte lovlige LED til ikke-LED biler, ved ikke om det så holder stik.

Brugeravatar
Melle
Nyt medlem
Indlæg: 154
Tilmeldt: 23. mar 2022, 14:55
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Als
Has thanked: 39 times
Been thanked: 47 times

Re: Levetiden på Kold Hvid Halogenpærer?

Indlæg af Melle » 22. aug 2023, 12:05

sackit skrev:
22. aug 2023, 11:49
Hej-Hej skrev:
22. aug 2023, 11:43
De er ikke lovlige, men.... Osram LEDriving giver et rigtig fint lys og ser godt ud, levetid opgivet til mellem 2500-5000 timer og der er 5 års garanti på dem..
Er ikke interesseret i noget ulovligt :? Tak for budet ellers! Synes at have læst der er nogle enkelte lovlige LED til ikke-LED biler, ved ikke om det så holder stik.
Både Osram og Philips laver LED til halogen lygter, de er godkendt i flere EU lande, men ikke i Danmark.

Fruens Opel kører med H4, hun pendler små 100km om dagen, vi har prøvet med Osram Night breaker, godt hvidt lys, men de holder ikke længe, nu kører hun med Philips Xtreme-Vision som også giver et fint hvidt lys, de holder ca to år, hvilket synes jeg er ok.
En lille drøm udlevet, er bedre end en stor kun drømt

sackit
Helt nyt medlem
Indlæg: 6
Tilmeldt: 22. aug 2023, 10:30
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Levetiden på Kold Hvid Halogenpærer?

Indlæg af sackit » 22. aug 2023, 12:15

Melle skrev:
22. aug 2023, 12:05
sackit skrev:
22. aug 2023, 11:49
Hej-Hej skrev:
22. aug 2023, 11:43
De er ikke lovlige, men.... Osram LEDriving giver et rigtig fint lys og ser godt ud, levetid opgivet til mellem 2500-5000 timer og der er 5 års garanti på dem..
Er ikke interesseret i noget ulovligt :? Tak for budet ellers! Synes at have læst der er nogle enkelte lovlige LED til ikke-LED biler, ved ikke om det så holder stik.
Både Osram og Philips laver LED til halogen lygter, de er godkendt i flere EU lande, men ikke i Danmark.

Fruens Opel kører med H4, hun pendler små 100km om dagen, vi har prøvet med Osram Night breaker, godt hvidt lys, men de holder ikke længe, nu kører hun med Philips Xtreme-Vision som også giver et fint hvidt lys, de holder ca to år, hvilket synes jeg er ok.
Mange tak for svar.

Øv øv, vi er da også så strikse her i landet hvad det angår :roll:

Nå, men 2 år lyder jo meget fornuftigt. Jeg kører faktisk for det meste under 10km om dagen, blot rundt i byen og arbejde (7000-8000km / året).

Nu ved jeg ikke om halogen (i bil) kører på antal år eller antal timer ift. Levetid, men hvis det er på timer bør de jo holde i lang tid for mit vedkommende.

Ved du om der findes en tilsvarende i H8? Forhandleren sagde godt nok, at man normalvis ikke skifter tågelygter, men jeg tror de altid er tændt (ligesom på en i10). Har ikke fået bilen endnu så ved det ikke med sikkerhed.

BrianB
Nyt medlem
Indlæg: 452
Tilmeldt: 4. jun 2018, 08:26
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 73 times
Been thanked: 192 times

Re: Levetiden på Kold Hvid Halogenpærer?

Indlæg af BrianB » 22. aug 2023, 12:47

Osram har vist nok 4 års garanti på de fleste af deres pærer efterhånden, hvis du registrerer dig på deres hjemmeside. Vi kørte med pærer som var dækket af deres garantiprogram på vores tidligere bil, og der var aldrig vrøvl med at få dem ombyttet selv efter 2-3 år.

Se evt: https://www.osram.com/am/services/autom ... /index.jsp
2019 VW Golf Variant TSI BlueMotion DSG - Atlantic Blue

sackit
Helt nyt medlem
Indlæg: 6
Tilmeldt: 22. aug 2023, 10:30
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Levetiden på Kold Hvid Halogenpærer?

Indlæg af sackit » 22. aug 2023, 12:54

BrianB skrev:
22. aug 2023, 12:47
Osram har vist nok 4 års garanti på de fleste af deres pærer efterhånden, hvis du registrerer dig på deres hjemmeside. Vi kørte med pærer som var dækket af deres garantiprogram på vores tidligere bil, og der var aldrig vrøvl med at få dem ombyttet selv efter 2-3 år.

Se evt: https://www.osram.com/am/services/autom ... /index.jsp
Tak for tippet. Men de er vel ikke omfanget af garantien hvis de bare dør grundet deres levetid tænker jeg?

BrianB
Nyt medlem
Indlæg: 452
Tilmeldt: 4. jun 2018, 08:26
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 73 times
Been thanked: 192 times

Re: Levetiden på Kold Hvid Halogenpærer?

Indlæg af BrianB » 22. aug 2023, 13:00

Jo, basalt set garanterer de jo at deres produkt virker i 4 år - og som nævnt har vi altid fået byttet uden spørgsmål. Vi havde bare købt i T-Hansen, ind med de gamle + kvittering og afsted med et nyt sæt. De stiller ikke spørgsmål eller tester noget. :)

Men spørg lige for en sikkerheds skyld i butikken om de er med 4 års garanti. Jeg er ikke 100% sikker på at alle deres pærer kører med den.
2019 VW Golf Variant TSI BlueMotion DSG - Atlantic Blue

sackit
Helt nyt medlem
Indlæg: 6
Tilmeldt: 22. aug 2023, 10:30
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Levetiden på Kold Hvid Halogenpærer?

Indlæg af sackit » 22. aug 2023, 13:23

BrianB skrev:
22. aug 2023, 13:00
Jo, basalt set garanterer de jo at deres produkt virker i 4 år - og som nævnt har vi altid fået byttet uden spørgsmål. Vi havde bare købt i T-Hansen, ind med de gamle + kvittering og afsted med et nyt sæt. De stiller ikke spørgsmål eller tester noget. :)

Men spørg lige for en sikkerheds skyld i butikken om de er med 4 års garanti. Jeg er ikke 100% sikker på at alle deres pærer kører med den.
Det må jeg lige undersøge. Det er vel 4 år eller antal km. Men kan så heller ikke se hvordan de skal "måle" på km på en pære. Tak for tip.

Besvar

Tilbage til "Lys/Lygter"