RCD330 skoda octavia hvilken ?

Alt vedr. radioer, højtalere, forstærkere, antenner mv.
Besvar
delarose9000
Helt nyt medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: 7. mar 2011, 22:16
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 0
Been thanked: 0

RCD330 skoda octavia hvilken ?

Indlæg af delarose9000 » 7. nov 2020, 10:42

står og skal have skiftet min Blues radio ud, og kunne godt tænke mig en RCD330? men syntes det er lidt en jungle mht. flere forskellige model numre, nogle der kan hjælpe med et link til hvor jeg kan købe den "rigtige" det er en skoda octavia fra 2011 og kunne godt tænke mig det var med grønne knapper :)

er der noget man skal være opmærksom på, mht bilens systemer osv?


tak for respons

Simon
Senest rettet af delarose9000 8. nov 2020, 15:07, rettet i alt 1 gang.
- Vw Golf 1.8 20v Turbo AUM 2001 - Solgt
- Skoda Octavia 1.4Tsi 122 2011

cnp-vag
Nyt medlem
Indlæg: 300
Tilmeldt: 12. apr 2009, 18:38
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 43 times

Re: RCD330 skoda octavia hvilken ?

Indlæg af cnp-vag » 7. nov 2020, 11:59

delarose9000 skrev:
7. nov 2020, 10:42
står og skal have skiftet min Blues radio ud, og kunne godt tænke mig en RCD330? men syntes det er lidt en jungle mht. flere forskellige model numre, nogle der kan hjælpe med et link til hvor jeg kan købe den "rigtige" det er en skoda octavia fra 2010 og kunne godt tænke mig det var med grønne knapper :)
Hvad angår grønt lys i knapperne så skal du gå efter en model til Skoda med grønt lys. Flere steder kan du se beskrivelser af softwareopgraderinger som ændrer en VW-model til en Skoda-model og det ændrer fint det som sker på displayet men farven på lyset i knapperne kan kun ændres ved at skifte lysdioderne i apparatet. Så gå efter en Skoda-model med grønt lys.
er der noget man skal være opmærksom på, mht bilens systemer osv?
Ja!

Din Octavia er bygget på PQ35 platformen og RCD330/360 er lavet til MQB platformen.

Det betyder i praksis at stikkene ikke passer sammen og at du derfor har brug for et adaptorkabel til at forbinde stikket på bilens ledningsnet med den nye radio.

Det betyder også at CAN-BUS'en i din Octavia formodentlig kører en ældre version end radioen, der anvender version 2,0. Det er muligt at de seneste årgange af Octavia 2 anvender en nyere version CAN-BUS, men det kan andre måske hjælpe med info om.

Fra CAN-BUS'en får radioen flere signaler hvoraf det væsentligtste er om der er tænding på bilen eller ej.

Hvis radioen ikke får signal om at der er tænding på bilen kan du ikke aktivere Bluetooth og så kan du ikke tilslutte din telefon ordentlig.

Hvis radioen ikke får signal om at tænding på bilen er afbrudt så vil den ikke lukke helt ned og den vil fortsætte med at brug så meget strøm at bilen batteri bliver fladt på et par dage.


Hvis bilens CAN-BUS er ældre version er mulighederne:

1. Opgradere bilens CAN-bus til version 2,0. Det gøres ved at skifte CAN-bus controlleren og opsætte den til de enheder som er i din bil. Det kræver adgang til VCDS eller lign. og viden om hvad man laver.

2. Undlade at koble den nye radio på bilens CAN-bus og i stedet montere den med en CAN-bus simulator som ud fra tændings-plus (12V signal som er aktiv når der er tænding på bilen) laver CAN-BUS signal som radioen skal bruge for at fungere.

Måske er der en 3. mulighed men den har jeg ikke selv fået til at virke. Fra Skoda findes der en original CAN-BUS converter som oversætter mellem CAN-BUS 1,6 og 2,0 men med den er det endnu ikke lykkes mig at få radioen til at slukke helt ned og så er der problemet med et fladt batteri.


Hvis du er tilstrækkelig nørdet vil du sikkert gå efter løsningen med opgradering af CAN-BUS controlleren men i praksis vil brugere af radioen næppe mærke forskel på det og anvendelse af CAN-BUS simulatoren som jeg selv for nyligt endte med at installere i eń Fabia fra 2008.


Læs i øvrigt tråden "RCD330 i Fabia 5j (2008) -> RCD360".


Mvh
cnp-vag

Brugeravatar
conz
Helt nyt medlem
Indlæg: 9
Tilmeldt: 19. mar 2018, 08:59
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: RCD330 skoda octavia hvilken ?

Indlæg af conz » 13. nov 2020, 14:10

Nu spørger jeg også lige ind, da jeg går med lign. tanker på en Octy II FL, der lige nu har en kedelig Swing radio, dog med tanker om at smide en RCD340 i, for at få Android Auto med.

Vil parkeringssensoren virke med en nyere radio, når det er forskellige CAN-BUS versioner, hvis man blot snyder den med en emulator?

Hvordan kan musik og opkaldt styres på sådan en? Med hvid Maxidot / MFA og uden MF rat - kan man bruge visker-armen?
Lupo 3L
Octy II FL Combi DSG
Up! FL ASG

Besvar

Tilbage til "ICE - Generelt"