Lydopgradering Skoda Karoq 2021

Alt vedr. radioer, højtalere, forstærkere, antenner mv.
Jimmbo
Helt nyt medlem
Indlæg: 78
Tilmeldt: 17. maj 2019, 19:15
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 30 times
Been thanked: 5 times

Lydopgradering Skoda Karoq 2021

Indlæg af Jimmbo » 25. dec 2022, 14:20

Jeg synes lyden er lidt tam i min Skoda Karoq, så jeg kunne godt tænke mig at opgradere den.

Jeg synes at mindes at man i gamle dage altid kunne bruge "køb en Helix sub" som en tommelfingerregel,, når man skulle have mest bang for det buck.

Men er det stadig jeres go-to råd? Er det her jeg henter mest for fornuftige penge?

Brugeravatar
diskoboy
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5468
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:17
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ved Roskilde Fjord
Has thanked: 125 times
Been thanked: 325 times

Re: Lydopgradering Skoda Karoq 2021

Indlæg af diskoboy » 26. dec 2022, 09:04

Ja, det er den nemmeste løsning. Karoq kan vel godt få Canton men det er noget af en ombygning (+ ny headunit hvis ikke den har MOST/fiber udgang) men alt er jo muligt.

Har lavet både B&O i Audi og Dynaudio i VW’ere og begge dele tager tid tid tid :)
VW eGolf 2019 - Predictive ACC, 2Q0 Lane Assist, QQ9-lyspakke med 30 farver, TPMS med dæktryk visning, facelift Passat rat, PLA, keyless i bagdøre og Dynaudio
VW Touran Highline 1.4 TSI - '17 - Predictive ACC, Parkeringsassistent, Lane Assist, Forrudevarme, svingbart træk inkl Trailer Assist, Discovery Pro 2.5 med SIM/DAB, QQ9-lyspakke med 30 farver, 230v inverter, Side Assist, Area View, DLA, trådløs mobilopladning, Active Info Display og Head-Up Display

Jimmbo
Helt nyt medlem
Indlæg: 78
Tilmeldt: 17. maj 2019, 19:15
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 30 times
Been thanked: 5 times

Re: Lydopgradering Skoda Karoq 2021

Indlæg af Jimmbo » 26. dec 2022, 09:07

diskoboy skrev:
26. dec 2022, 09:04
Ja, det er den nemmeste løsning. Karoq kan vel godt få Canton men det er noget af en ombygning (+ ny headunit hvis ikke den har MOST/fiber udgang) men alt er jo muligt.

Har lavet både B&O i Audi og Dynaudio i VW’ere og begge dele tager tid tid tid :)
Men er det ikke korrekt, at man ikke kan kombinerer Canton og Helix?

RIX
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6809
Tilmeldt: 18. jun 2008, 12:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: GALTEN
Has thanked: 211 times
Been thanked: 69 times

Re: Lydopgradering Skoda Karoq 2021

Indlæg af RIX » 26. dec 2022, 11:16

Jimmbo skrev:
26. dec 2022, 09:07
diskoboy skrev:
26. dec 2022, 09:04
Ja, det er den nemmeste løsning. Karoq kan vel godt få Canton men det er noget af en ombygning (+ ny headunit hvis ikke den har MOST/fiber udgang) men alt er jo muligt.

Har lavet både B&O i Audi og Dynaudio i VW’ere og begge dele tager tid tid tid :)
Men er det ikke korrekt, at man ikke kan kombinerer Canton og Helix?
jo
har du en std. kan du montere end helix og evt. nogle focal højtalere ;)
har du originalt canton og ikke er tilfreds er du lidt låst, det kan være du kan montere dynaudio sammen med canton forstærkeren, jeg smed mit beats ud i up'en og montere dynaudio fra en golf 7 variant(men dynaudio har ikke fuldtone i bil udgaverne,så måtte fikse plasering til diskanten bagi) regner dog med trådstarter har løse diskanter i hans ,dynaudio er bedst fra en passat(største system)men i skal kigge efter hvormange højtalere i har nu er det 8 og en sub er det golf udgave i skal gå efter.

VH:

Jimmbo
Helt nyt medlem
Indlæg: 78
Tilmeldt: 17. maj 2019, 19:15
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 30 times
Been thanked: 5 times

Re: Lydopgradering Skoda Karoq 2021

Indlæg af Jimmbo » 26. dec 2022, 11:19

RIX skrev:
26. dec 2022, 11:16
Jimmbo skrev:
26. dec 2022, 09:07
diskoboy skrev:
26. dec 2022, 09:04
Ja, det er den nemmeste løsning. Karoq kan vel godt få Canton men det er noget af en ombygning (+ ny headunit hvis ikke den har MOST/fiber udgang) men alt er jo muligt.

Har lavet både B&O i Audi og Dynaudio i VW’ere og begge dele tager tid tid tid :)
Men er det ikke korrekt, at man ikke kan kombinerer Canton og Helix?
jo
har du en std. kan du montere end helix og evt. nogle focal højtalere ;)
har du originalt canton og ikke er tilfreds er du lidt låst, det kan være du kan montere dynaudio sammen med canton forstærkeren, jeg smed mit beats ud i up'en og montere dynaudio fra en golf 7 variant(men dynaudio har ikke fuldtone i bil udgaverne,så måtte fikse plasering til diskanten bagi) regner dog med trådstarter har løse diskanter i hans ,dynaudio er bedst fra en passat(største system)men i skal kigge efter hvormange højtalere i har nu er det 8 og en sub er det golf udgave i skal gå efter.

VH:
Det lyder som om, at det er Helix jeg skal have sat i. Jeg har kun standardhøjtalere i.

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: Lydopgradering Skoda Karoq 2021

Indlæg af GranTurismo » 26. dec 2022, 15:46

Man får en god opgradering til prisen med Helix. Men den spiller ikke voldsomt dybt.

Skal der noget mere "godaw" i den, så har Audiotec Fischer (som producerer Helix for VAG) nogle forskellige alternativer i Match serien. De laver også bedre højttalere.
Det forhandles bl.a af Carsound.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Jimmbo
Helt nyt medlem
Indlæg: 78
Tilmeldt: 17. maj 2019, 19:15
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 30 times
Been thanked: 5 times

Re: Lydopgradering Skoda Karoq 2021

Indlæg af Jimmbo » 26. dec 2022, 16:04

GranTurismo skrev:Man får en god opgradering til prisen med Helix. Men den spiller ikke voldsomt dybt.

Skal der noget mere "godaw" i den, så har Audiotec Fischer (som producerer Helix for VAG) nogle forskellige alternativer i Match serien. De laver også bedre højttalere.
Det forhandles bl.a af Carsound.
Okay, jeg troede faktisk de var mere eller mindre det samme.

Men skal en Match også programmeres?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: Lydopgradering Skoda Karoq 2021

Indlæg af GranTurismo » 26. dec 2022, 18:00

Jimmbo skrev:
26. dec 2022, 16:04
GranTurismo skrev:Man får en god opgradering til prisen med Helix. Men den spiller ikke voldsomt dybt.

Skal der noget mere "godaw" i den, så har Audiotec Fischer (som producerer Helix for VAG) nogle forskellige alternativer i Match serien. De laver også bedre højttalere.
Det forhandles bl.a af Carsound.
Okay, jeg troede faktisk de var mere eller mindre det samme.

Men skal en Match også programmeres?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja men de fleste Match forstærkere har kortlæser i modsætning til Helix, hvor man skal bruge en dongle.

Der er flere forskellige forstærkere og subs at vælge mellem.
I Match forstærkerne kan man justere på alle mulige parametre i DSP'en. Så man kan lave sin egen lydprofil i stedet for at downloade en. Det foregår på en bærbar via USB. Programmet er gratis at downloade.

Man kan også tilslutte ekstraudstyr som f.eks et display, som har hukommelse til 12 lydprofiler.

Derudover kan man få adaptere til de fleste bilmærker, så man kan flytte det over i den næste bil, næsten uanset mærke og model.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Jimmbo
Helt nyt medlem
Indlæg: 78
Tilmeldt: 17. maj 2019, 19:15
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 30 times
Been thanked: 5 times

Re: Lydopgradering Skoda Karoq 2021

Indlæg af Jimmbo » 26. dec 2022, 19:22

GranTurismo skrev:
26. dec 2022, 18:00
Jimmbo skrev:
26. dec 2022, 16:04
GranTurismo skrev:Man får en god opgradering til prisen med Helix. Men den spiller ikke voldsomt dybt.

Skal der noget mere "godaw" i den, så har Audiotec Fischer (som producerer Helix for VAG) nogle forskellige alternativer i Match serien. De laver også bedre højttalere.
Det forhandles bl.a af Carsound.
Okay, jeg troede faktisk de var mere eller mindre det samme.

Men skal en Match også programmeres?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja men de fleste Match forstærkere har kortlæser i modsætning til Helix, hvor man skal bruge en dongle.

Der er flere forskellige forstærkere og subs at vælge mellem.
I Match forstærkerne kan man justere på alle mulige parametre i DSP'en. Så man kan lave sin egen lydprofil i stedet for at downloade en. Det foregår på en bærbar via USB. Programmet er gratis at downloade.

Man kan også tilslutte ekstraudstyr som f.eks et display, som har hukommelse til 12 lydprofiler.

Derudover kan man få adaptere til de fleste bilmærker, så man kan flytte det over i den næste bil, næsten uanset mærke og model.
Det lyder alligevel smart.

Men det er en familiebil jeg kører i, så jeg skal have en brøndsub. så den ikke tager hele bagerummet.

Men match brøndsubben er alligevel bedre end Helixen?

Flamiq
Aktiv medlem
Indlæg: 3522
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 117 times
Been thanked: 116 times

Re: Lydopgradering Skoda Karoq 2021

Indlæg af Flamiq » 27. dec 2022, 00:33

Jeg har en Kamiq fra 2020 med standard Amundsen radio/infotaintment system🧐
Den har jeg fået eftermonteret dette sæt bestående af forstærker under passagersædet og sub. i hjulbrønden fra Match
Vedhæftede filer
1928D359-4D39-4581-A54C-52BC722146DC.jpeg
1928D359-4D39-4581-A54C-52BC722146DC.jpeg (149.07 KiB) Vist 1635 gange
E7BB404A-D158-4924-A21E-DF3E0550858F.jpeg
E7BB404A-D158-4924-A21E-DF3E0550858F.jpeg (169.18 KiB) Vist 1635 gange
Mvh.
Flemming
.........................................................................................................................................
2020 Skoda Kamiq Style 1.5 tsi act dsg
Konebil: 2001 VW Lupo 1.4 16V aut.
Svigersøn: 2020 Skoda Scala Style 1,5 tsi act dsg
Datter: (pt. gjort arveløs🤣): 2022 Kia Ceed Stationcar🤫

Jimmbo
Helt nyt medlem
Indlæg: 78
Tilmeldt: 17. maj 2019, 19:15
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 30 times
Been thanked: 5 times

Re: Lydopgradering Skoda Karoq 2021

Indlæg af Jimmbo » 27. dec 2022, 06:57

Flamiq skrev:Jeg har en Kamiq fra 2020 med standard Amundsen radio/infotaintment systemBillede
Den har jeg fået eftermonteret dette sæt bestående af forstærker under passagersædet og sub. i hjulbrønden fra Match
Hvad synes du om det? Var det et kæmpe løft i lyden, eller hvad synes du?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
ClausP
Aktiv medlem
Indlæg: 3598
Tilmeldt: 20. jul 2008, 14:51
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 25 times

Re: Lydopgradering Skoda Karoq 2021

Indlæg af ClausP » 27. dec 2022, 07:39

Jeg fik den der Helix subwoofer ting i min Golf.
Det er stort set den samme som Matchen, bare at lydopsætningen foretages af forhandleren med en kode dongle (Som jeg så selv købte på ebay).
Den er faktisk rigtig god.
Bare ikke med de originale paphøjtalere, som den iøvrigt nemt ødelægger (20W højtalere til 50W forstærker, det giver jo næsten sig selv).
Der er ikke meget finesse i de originale højtalere, lidt mudret lyd uden megen klarhed i mellemtonen.
Så jeg skiftede også højtalerne i dørene ud med nogle Helix højtalere. Det giver bare en kæmpeforskel, og spiller iøvrigt noget højere end de originale pga lavere driftseffekt.
Sammenlignet med det Dynaudio min knægt havde i hans Golf R spillede det betydeligt bedre.
Skal dog lige sige at jeg synes at der var lidt resonans mislyd i min Helix sub kasse.
Det viste sig at de kun lægger en lille skummåtte ind i bas kassen, så jeg slagtede en Ikea pude og brugte det som fyld i kassen, det hjalp gevaldigt på bassen. Jeg kan godt lide en stram og kontrolleret bas, frem for en der bare larmer.
These users thanked the author ClausP for the post:
Jimmbo
Volkswagen ID.3 Pro - Vollausstattung

Flamiq
Aktiv medlem
Indlæg: 3522
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 117 times
Been thanked: 116 times

Re: Lydopgradering Skoda Karoq 2021

Indlæg af Flamiq » 27. dec 2022, 10:14

Jimmbo skrev:
27. dec 2022, 06:57
Flamiq skrev:Jeg har en Kamiq fra 2020 med standard Amundsen radio/infotaintment systemBillede
Den har jeg fået eftermonteret dette sæt bestående af forstærker under passagersædet og sub. i hjulbrønden fra Match
Hvad synes du om det? Var det et kæmpe løft i lyden, eller hvad synes du?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja, jeg er meget tilfreds med opgraderingen☺️
Iflg. der, hvor jeg fik monteret udstyret, så er Kamiqens “egne” højttalere hele vejen rundt, fint egnet til lydopgraderingen, hvilket jeg er enig i😇
These users thanked the author Flamiq for the post:
Jimmbo
Mvh.
Flemming
.........................................................................................................................................
2020 Skoda Kamiq Style 1.5 tsi act dsg
Konebil: 2001 VW Lupo 1.4 16V aut.
Svigersøn: 2020 Skoda Scala Style 1,5 tsi act dsg
Datter: (pt. gjort arveløs🤣): 2022 Kia Ceed Stationcar🤫

Brugeravatar
ClausP
Aktiv medlem
Indlæg: 3598
Tilmeldt: 20. jul 2008, 14:51
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 25 times

Re: Lydopgradering Skoda Karoq 2021

Indlæg af ClausP » 27. dec 2022, 11:34

Jimmbo skrev:
25. dec 2022, 14:20
Jeg synes lyden er lidt tam i min Skoda Karoq, så jeg kunne godt tænke mig at opgradere den.

Jeg synes at mindes at man i gamle dage altid kunne bruge "køb en Helix sub" som en tommelfingerregel,, når man skulle have mest bang for det buck.

Men er det stadig jeres go-to råd? Er det her jeg henter mest for fornuftige penge?
Det kommer jo an på hvad du mener med tam i lyden?

Hvis du som jeg, er lidt audiofil, og ikke bare synes at go’ lyd er en bas der buldre højt.
Så ville jeg helt klart starte med at udskifte de fire højtalere.
De originale højtalere er oftest papmembraner (og det er der som ikke så meget galt i) i et plastik chassis.
De har oftest et frekvensområde fra omkring 85-20000Hz, samt en ret ringe følsomhed måske 86-87db ved 1W, og der er kun anvendt en kondensator til at sortere de lave frekvenser fra diskanten, (midt) bassen skal så bare spille det hele.
Det i sig selv giver bare en halvtrist oplevelse.

Dvs at hvis du køber et sæt bare nogenlunde højtalere til et par tusinde, så får du typisk noget der kan spille fra 45-25000Hz og med en noget bedre følsomhed på typisk 90-91db ved 1W og et rigtigt delefilter.
Så får du ud over en meget bedre dynamik i hele området (mere klar gengivelse af instrumenter og stemme) også en højtaler der spiller højere med den samme forstærker effekt.

Sat på spidsen, du får højtalere der faktisk kan gengive og spille bas unde 100Hz i stedet for bare at blafre, og samtidigt får du foræret 4-5db i lydtryk.

Selvfølgelig får du med forstærkeren og en sub også en dybere bas, og aflaster bassen i dørene. Og kva forstærkeren kan du selvfølgelig også spille højere og DSP’en kan også i et mindre omfang kompensere lidt ved den knap så gode lyd i de originale højtalere, men kompenseringen er altid ved at skrue ned for noget og op for noget andet. Det får ikke højtalerne i sig selv til at spille bedre.

Istedet for at bruge 5000 på en basboks, ville jeg starte med at bruge det halve på 4 nye højtalere.
These users thanked the author ClausP for the post (total 3):
JimmboHansHakaup
Volkswagen ID.3 Pro - Vollausstattung

Jimmbo
Helt nyt medlem
Indlæg: 78
Tilmeldt: 17. maj 2019, 19:15
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 30 times
Been thanked: 5 times

Re: Lydopgradering Skoda Karoq 2021

Indlæg af Jimmbo » 27. dec 2022, 15:51

ClausP skrev:
27. dec 2022, 11:34
Jimmbo skrev:
25. dec 2022, 14:20
Jeg synes lyden er lidt tam i min Skoda Karoq, så jeg kunne godt tænke mig at opgradere den.

Jeg synes at mindes at man i gamle dage altid kunne bruge "køb en Helix sub" som en tommelfingerregel,, når man skulle have mest bang for det buck.

Men er det stadig jeres go-to råd? Er det her jeg henter mest for fornuftige penge?
Det kommer jo an på hvad du mener med tam i lyden?

Hvis du som jeg, er lidt audiofil, og ikke bare synes at go’ lyd er en bas der buldre højt.
Så ville jeg helt klart starte med at udskifte de fire højtalere.
De originale højtalere er oftest papmembraner (og det er der som ikke så meget galt i) i et plastik chassis.
De har oftest et frekvensområde fra omkring 85-20000Hz, samt en ret ringe følsomhed måske 86-87db ved 1W, og der er kun anvendt en kondensator til at sortere de lave frekvenser fra diskanten, (midt) bassen skal så bare spille det hele.
Det i sig selv giver bare en halvtrist oplevelse.

Dvs at hvis du køber et sæt bare nogenlunde højtalere til et par tusinde, så får du typisk noget der kan spille fra 45-25000Hz og med en noget bedre følsomhed på typisk 90-91db ved 1W og et rigtigt delefilter.
Så får du ud over en meget bedre dynamik i hele området (mere klar gengivelse af instrumenter og stemme) også en højtaler der spiller højere med den samme forstærker effekt.

Sat på spidsen, du får højtalere der faktisk kan gengive og spille bas unde 100Hz i stedet for bare at blafre, og samtidigt får du foræret 4-5db i lydtryk.

Selvfølgelig får du med forstærkeren og en sub også en dybere bas, og aflaster bassen i dørene. Og kva forstærkeren kan du selvfølgelig også spille højere og DSP’en kan også i et mindre omfang kompensere lidt ved den knap så gode lyd i de originale højtalere, men kompenseringen er altid ved at skrue ned for noget og op for noget andet. Det får ikke højtalerne i sig selv til at spille bedre.

Istedet for at bruge 5000 på en basboks, ville jeg starte med at bruge det halve på 4 nye højtalere.
Du har helt ret. Tam lyd er ret subjektivt.
Men med tam lyd mener jeg, at der mangler 'noget'. Det er lige meget om jeg sætter Armin van Buuren eller Slipnot på, så lyder det mest bare af en mobiltelefon er spiller. Der mangler helt sikkert en masse bund.

Men hvilke mærke bør jeg kigge efter, og hvor skal man købe dem? Jeg har ikke købt billyd i snart 20 år.
Jeg tænker umiddelbart at jeg ville købe nogle Pioneer eller Alpine højtaller. Er det stadig det man skal gå efter, eller er det noget bedre der ude til 2-3000 for et sæt?

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: Lydopgradering Skoda Karoq 2021

Indlæg af GranTurismo » 27. dec 2022, 16:21

Jimmbo skrev:
26. dec 2022, 19:22
Det lyder alligevel smart.

Men det er en familiebil jeg kører i, så jeg skal have en brøndsub. så den ikke tager hele bagerummet.

Men match brøndsubben er alligevel bedre end Helixen?
Jeg tror ikke der er den store forskel på de to subs. Ved et Match sæt, som svarer til Helix, er det forstærkeren der udgør den største forskel mht justerings- og tilslutningsmuligheder.

Men en hjulbrønd er et rigtig dårligt sted at placere en sub. Den er spærret inde med meget lidt luft at arbejde med. Så man skal ikke spille ret højt, før enhederne skal kæmpe mod det luft, de flytter.
Derudover tager dækkenet og skillepladen en del lydniveau.
Og sidst men ikke mindst spiller de to 6,,5" enheder ikke ret dybt. Det er jo samme størrelse som sidder i dørene. De spiller dog lidt dybere qua tungere membran og længere slaglængde. Men det kan slet ikke sammenlignes med, hvad man opnår med større enhed(er).

En sub behøves ikke fylde hele bagagerummet. Langt fra. I Match serien er der to "små" subs med hhv en 8" og en 10". De er så vidt jeg husker kun ca 9-11 cm høje.
Det er imo LANGT at foretrække. De har en anelse lavere følsomhed, men det opvejes af, at de ikke skal spille gennem bagagerumsdækken og bundplade.

Hvis DSP'en er godt indstillet i forstærkeren, spiller de originale højttalerenheder overraskende godt.

Jeg er selv stor HiFi nørd, men har betalt mig fra at få indstillet DSP.
These users thanked the author GranTurismo for the post (total 2):
JimmboHansH
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
ClausP
Aktiv medlem
Indlæg: 3598
Tilmeldt: 20. jul 2008, 14:51
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 25 times

Re: Lydopgradering Skoda Karoq 2021

Indlæg af ClausP » 27. dec 2022, 17:53

Jimmbo skrev:
27. dec 2022, 15:51
Men hvilke mærke bør jeg kigge efter, og hvor skal man købe dem? Jeg har ikke købt billyd i snart 20 år.
Jeg tænker umiddelbart at jeg ville købe nogle Pioneer eller Alpine højtaller. Er det stadig det man skal gå efter, eller er det noget bedre der ude til 2-3000 for et sæt?
Det må komme an på en personlig præference, og hvad man vil betale for det.

Jeg er sådan lidt OCD agtig med at blande.
Så da jeg fik forhandlet mig frem til at få min Golf leveret med Helix kassen da jeg købte den. Tænkte jeg at jeg hellere måtte sætte Helix i dørene også. Så de er sat deres E62C.2 sæt i, ikke noget vildt, men ca 50 gange bedre lyd end de originale.
Der skal såmænd ikke meget til.

Jeg gave de originale en chance, men der er bare ikke noget dynamik og finesse i lyden.
Husker tydeligt, da jeg efter at have monteret dem første gang fyrede op under “Earth Song” Hani’s Remix og for første gang mærkede dør bassen fik buksebenene til at blafre, og fik alle nuancerne i musikken med.

Gav faktisk kun 1818,- for to sæt ved Astina, samt lidt ved siden af til adaptere.
Vedhæftede filer
0D4E8B56-3507-411F-885C-38803837B8F4.jpeg
0D4E8B56-3507-411F-885C-38803837B8F4.jpeg (412.61 KiB) Vist 1516 gange
A432F68A-A9DD-4896-B850-4C7C9456EBE1.jpeg
A432F68A-A9DD-4896-B850-4C7C9456EBE1.jpeg (212.48 KiB) Vist 1516 gange
Senest rettet af ClausP 27. dec 2022, 18:09, rettet i alt 1 gang.
These users thanked the author ClausP for the post:
HansH
Volkswagen ID.3 Pro - Vollausstattung

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 181 times
Been thanked: 281 times

Re: Lydopgradering Skoda Karoq 2021

Indlæg af claussor » 27. dec 2022, 17:54

Prøv Helix først. Den spiller aldeles fremragende til prisen og hæver kvaliteten gevaldigt på et standard VAG anlæg.
Jimmbo skrev:
26. dec 2022, 19:22
GranTurismo skrev:
26. dec 2022, 18:00
Jimmbo skrev:
26. dec 2022, 16:04

Okay, jeg troede faktisk de var mere eller mindre det samme.

Men skal en Match også programmeres?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja men de fleste Match forstærkere har kortlæser i modsætning til Helix, hvor man skal bruge en dongle.

Der er flere forskellige forstærkere og subs at vælge mellem.
I Match forstærkerne kan man justere på alle mulige parametre i DSP'en. Så man kan lave sin egen lydprofil i stedet for at downloade en. Det foregår på en bærbar via USB. Programmet er gratis at downloade.

Man kan også tilslutte ekstraudstyr som f.eks et display, som har hukommelse til 12 lydprofiler.

Derudover kan man få adaptere til de fleste bilmærker, så man kan flytte det over i den næste bil, næsten uanset mærke og model.
Det lyder alligevel smart.

Men det er en familiebil jeg kører i, så jeg skal have en brøndsub. så den ikke tager hele bagerummet.

Men match brøndsubben er alligevel bedre end Helixen?

Jimmbo
Helt nyt medlem
Indlæg: 78
Tilmeldt: 17. maj 2019, 19:15
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 30 times
Been thanked: 5 times

Re: Lydopgradering Skoda Karoq 2021

Indlæg af Jimmbo » 27. dec 2022, 18:16

GranTurismo skrev:
27. dec 2022, 16:21
Jimmbo skrev:
26. dec 2022, 19:22
Det lyder alligevel smart.

Men det er en familiebil jeg kører i, så jeg skal have en brøndsub. så den ikke tager hele bagerummet.

Men match brøndsubben er alligevel bedre end Helixen?
Jeg tror ikke der er den store forskel på de to subs. Ved et Match sæt, som svarer til Helix, er det forstærkeren der udgør den største forskel mht justerings- og tilslutningsmuligheder.

Men en hjulbrønd er et rigtig dårligt sted at placere en sub. Den er spærret inde med meget lidt luft at arbejde med. Så man skal ikke spille ret højt, før enhederne skal kæmpe mod det luft, de flytter.
Derudover tager dækkenet og skillepladen en del lydniveau.
Og sidst men ikke mindst spiller de to 6,,5" enheder ikke ret dybt. Det er jo samme størrelse som sidder i dørene. De spiller dog lidt dybere qua tungere membran og længere slaglængde. Men det kan slet ikke sammenlignes med, hvad man opnår med større enhed(er).

En sub behøves ikke fylde hele bagagerummet. Langt fra. I Match serien er der to "små" subs med hhv en 8" og en 10". De er så vidt jeg husker kun ca 9-11 cm høje.
Det er imo LANGT at foretrække. De har en anelse lavere følsomhed, men det opvejes af, at de ikke skal spille gennem bagagerumsdækken og bundplade.

Hvis DSP'en er godt indstillet i forstærkeren, spiller de originale højttalerenheder overraskende godt.

Jeg er selv stor HiFi nørd, men har betalt mig fra at få indstillet DSP.
Er du ligesom Claus også fortaler for at skifte højtalerne ud, før man køber sub?

Eller hvor ville du give lyden et løft først?

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: Lydopgradering Skoda Karoq 2021

Indlæg af GranTurismo » 28. dec 2022, 01:43

Jimmbo skrev:
27. dec 2022, 18:16
Er du ligesom Claus også fortaler for at skifte højtalerne ud, før man køber sub?

Eller hvor ville du give lyden et løft først?
Nej. Jeg mener at en DSP (som både forstærker ii Helix og Match har) giver et kæmpe løft. Især tidsforskydning giver meget attack, fordi lyden fra de forskellige højttalere når øret samtidig.

Hvis du ikke er audiofil (HiFi nørd) og er fast besluttet på, at sub'en skal ligge i hjulbrønden, så vil jeg være enig med claussor i at Helixen er et fint valg. Match er trods alt noget dyrere.
De sparede penge kan du så bruge på at opgradere højttalere, hvis du ikke synes Helixen har givet helt nok.
Hvis bilen har samme højttalere som fx Golf 7 og min Polo 6C, så laver Audiotec Fischer et sæt i Match serien som passer i. Det vil imo være et godt valg.
Skal det være audiofilt, så laver Scandpeak nogle automotive sæt. Men så passesr diskanten i hvert fald ikke i A-stolpen.

De originale højttalere kan dog sagtens tåle de 4*35W som Helixen og de små Match har.

Men jeg synes stadig, at hjulbrønden er et meget uhensigtsmæssigt sted at placere en sub.
These users thanked the author GranTurismo for the post (total 2):
JimmboRIX
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Jimmbo
Helt nyt medlem
Indlæg: 78
Tilmeldt: 17. maj 2019, 19:15
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 30 times
Been thanked: 5 times

Re: Lydopgradering Skoda Karoq 2021

Indlæg af Jimmbo » 28. dec 2022, 07:43

GranTurismo skrev:
28. dec 2022, 01:43
Jimmbo skrev:
27. dec 2022, 18:16
Er du ligesom Claus også fortaler for at skifte højtalerne ud, før man køber sub?

Eller hvor ville du give lyden et løft først?
Nej. Jeg mener at en DSP (som både forstærker ii Helix og Match har) giver et kæmpe løft. Især tidsforskydning giver meget attack, fordi lyden fra de forskellige højttalere når øret samtidig.

Hvis du ikke er audiofil (HiFi nørd) og er fast besluttet på, at sub'en skal ligge i hjulbrønden, så vil jeg være enig med claussor i at Helixen er et fint valg. Match er trods alt noget dyrere.
De sparede penge kan du så bruge på at opgradere højttalere, hvis du ikke synes Helixen har givet helt nok.
Hvis bilen har samme højttalere som fx Golf 7 og min Polo 6C, så laver Audiotec Fischer et sæt i Match serien som passer i. Det vil imo være et godt valg.
Skal det være audiofilt, så laver Scandpeak nogle automotive sæt. Men så passesr diskanten i hvert fald ikke i A-stolpen.

De originale højttalere kan dog sagtens tåle de 4*35W som Helixen og de små Match har.

Men jeg synes stadig, at hjulbrønden er et meget uhensigtsmæssigt sted at placere en sub.
Tak for dine svar.

Jeg vil betegne mig selv som relativ audiofil. Men jeg ved også at en synlig sub aldrig vil blive accepteret af konen, så brøndsubben er kompromiset hun kan gå med til.

Men dit råd vil være, at jeg skal købe en sub og så evt. opgraderer med fx disse https://customaudio.dk/shop/helix-f-62c-4465p.html hvis subben ikke helt giver nok?

Avatar
Nyt medlem
Indlæg: 294
Tilmeldt: 18. aug 2020, 08:37
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 81 times

Re: Lydopgradering Skoda Karoq 2021

Indlæg af Avatar » 28. dec 2022, 09:22

Jimmbo skrev:
28. dec 2022, 07:43
Men dit råd vil være, at jeg skal købe en sub og så evt. opgraderer med fx disse https://customaudio.dk/shop/helix-f-62c-4465p.html hvis subben ikke helt giver nok?
Selvom det er et gammelt komponent-sæt, kan Pioneer TS-170Ci (~800kr) stadig anbefales. Techspec for dét sæt siger nedre -3dB frekvensrespons på blot 25Hz.

Nedre -3dB frekvensrespons for de linkede Helix (1200 kr.) gives til 55Hz.
These users thanked the author Avatar for the post:
Jimmbo

RIX
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6809
Tilmeldt: 18. jun 2008, 12:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: GALTEN
Has thanked: 211 times
Been thanked: 69 times

Re: Lydopgradering Skoda Karoq 2021

Indlæg af RIX » 28. dec 2022, 09:45

i skal bare huske og købe det rigtige ledningsnet ,hvis i går match vejen , det billige til 400kr er ikke plug and play og der er plus ledningen for tynd, det til cirka 900kr er det der er magen til helix,og er plug and play uden 2 sæt adaptere. 99% er super tilfreds "bare" med helix. i skal bare ikke købe den forprogrameret det kan diverse ebay sælgere alligevel ikke finde ud af. vi er flere der har donglen bla mig her i århus området.
og med henhold til højtalere hvis du ikke lige synes du er 100 meter mester i stereo ombygning, så glem pioneer m.m
bla focal laver et sæt med indbygget rammer som du skal bruge for at de ikke bare spiller inde i dørsiden, det der er lavet længere oppe ser pænt ud tvivler bare på hvorlænge det tynde plastic i dørsiden holder til at højtaleren nu er monteret der,når den døren den er meningen den skal skrues i.
der er 2-3 andre højtaler mærker der også laver specifikt til vw ,hvor der er indbygget rammer og stikhus er støbt direkte på højtaleren som ab fabrik.
mvh
These users thanked the author RIX for the post:
Jimmbo

Jimmbo
Helt nyt medlem
Indlæg: 78
Tilmeldt: 17. maj 2019, 19:15
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 30 times
Been thanked: 5 times

Re: Lydopgradering Skoda Karoq 2021

Indlæg af Jimmbo » 28. dec 2022, 10:12

RIX skrev:
28. dec 2022, 09:45
i skal bare huske og købe det rigtige ledningsnet ,hvis i går match vejen , det billige til 400kr er ikke plug and play og der er plus ledningen for tynd, det til cirka 900kr er det der er magen til helix,og er plug and play uden 2 sæt adaptere. 99% er super tilfreds "bare" med helix. i skal bare ikke købe den forprogrameret det kan diverse ebay sælgere alligevel ikke finde ud af. vi er flere der har donglen bla mig her i århus området.
og med henhold til højtalere hvis du ikke lige synes du er 100 meter mester i stereo ombygning, så glem pioneer m.m
bla focal laver et sæt med indbygget rammer som du skal bruge for at de ikke bare spiller inde i dørsiden, det der er lavet længere oppe ser pænt ud tvivler bare på hvorlænge det tynde plastic i dørsiden holder til at højtaleren nu er monteret der,når den døren den er meningen den skal skrues i.
der er 2-3 andre højtaler mærker der også laver specifikt til vw ,hvor der er indbygget rammer og stikhus er støbt direkte på højtaleren som ab fabrik.
mvh
Jeg kan se at man kan købe subben til 3600 kr. på Ebay https://www.ebay.de/itm/182630706500?ha ... R4T1n_-qYQ

Den billigste jeg kan finde i Danmark er 4500 kr. med montering, på DBA.

Men hvis jeg skal skifte højttalere i dørene, vil jeg helst have noget plug'n'play. Så er det Focal jeg så skal gå efter? Eller hvad kan du ellers anbefale til fornuftige penge?

RIX
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6809
Tilmeldt: 18. jun 2008, 12:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: GALTEN
Has thanked: 211 times
Been thanked: 69 times

Re: Lydopgradering Skoda Karoq 2021

Indlæg af RIX » 28. dec 2022, 10:59

https://www.ebay.de/itm/363686481989?ep ... R7rbiYKrYQ
går ud fra du har seperate diskanter i bagdørene?? hvis ja er det nok 2 sæt af disse ellers

1 sæt af disse
https://www.ebay.de/itm/165574906098?ha ... R7rbiYKrYQ

hvis du er så heldig at den kører som passat foran kan du have disse foran¨
https://www.ebay.de/itm/224464866323?ha ... R7zbiYKrYQ
min fabia kører med fuldtone bagi og seperat diskant foran, det kan høres i galten ved århus
jeg har den aflange helix da jeg har træk og reservehjul i min
VH:
These users thanked the author RIX for the post:
Jimmbo

RIX
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6809
Tilmeldt: 18. jun 2008, 12:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: GALTEN
Has thanked: 211 times
Been thanked: 69 times

Re: Lydopgradering Skoda Karoq 2021

Indlæg af RIX » 28. dec 2022, 11:01

eaton laver også et sæt,har dog ikke selv hørt dem ,men de plejer nu og virker fint
https://www.ebay.de/itm/354243020335?ha ... R4bO0IKrYQ
VH:

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: Lydopgradering Skoda Karoq 2021

Indlæg af GranTurismo » 28. dec 2022, 12:00

Jimmbo skrev:
28. dec 2022, 07:43
Men dit råd vil være, at jeg skal købe en sub og så evt. opgraderer med fx disse https://customaudio.dk/shop/helix-f-62c-4465p.html hvis subben ikke helt giver nok?
Det er dette Match sæt jeg tænker på. Jeg tror ikke diskanten i det Helix sæt kan være i A-stolpen.

https://www.audiotec-fischer.de/en/pro ... r=M122621

Hvor langt enheden går ned i frekvens skal du ikke tænke så meget på, når der er en subwoofer til at klare bunden. Hvis en enhed i den størrelse kan gå meget dybt, så opnås det vha tung membran og/eller øget slaglængde. Det gør faktisk enheden langsommere og dermed dårligere til mellemtone.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
ClausP
Aktiv medlem
Indlæg: 3598
Tilmeldt: 20. jul 2008, 14:51
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 25 times

Re: Lydopgradering Skoda Karoq 2021

Indlæg af ClausP » 28. dec 2022, 15:23

GranTurismo skrev:
28. dec 2022, 12:00
Jimmbo skrev:
28. dec 2022, 07:43
Men dit råd vil være, at jeg skal købe en sub og så evt. opgraderer med fx disse https://customaudio.dk/shop/helix-f-62c-4465p.html hvis subben ikke helt giver nok?
Det er dette Match sæt jeg tænker på. Jeg tror ikke diskanten i det Helix sæt kan være i A-stolpen.

https://www.audiotec-fischer.de/en/pro ... r=M122621
De kan sagtens være der, på billedet sidder de i en indbygningsholder, man klikker dem bare ud.
Vedhæftede filer
EF958D9D-0F31-4806-B8BC-2BC6CECEDB64.jpeg
EF958D9D-0F31-4806-B8BC-2BC6CECEDB64.jpeg (394.16 KiB) Vist 1394 gange
Volkswagen ID.3 Pro - Vollausstattung

Brugeravatar
ClausP
Aktiv medlem
Indlæg: 3598
Tilmeldt: 20. jul 2008, 14:51
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 25 times

Re: Lydopgradering Skoda Karoq 2021

Indlæg af ClausP » 28. dec 2022, 15:38

GranTurismo skrev:
28. dec 2022, 01:43
Jimmbo skrev:
27. dec 2022, 18:16
Er du ligesom Claus også fortaler for at skifte højtalerne ud, før man køber sub?

Eller hvor ville du give lyden et løft først?
1)
Nej. Jeg mener at en DSP (som både forstærker ii Helix og Match har) giver et kæmpe løft.

2)
De originale højttalere kan dog sagtens tåle de 4*35W som Helixen og de små Match har.

3)
Men jeg synes stadig, at hjulbrønden er et meget uhensigtsmæssigt sted at placere en sub.
1)
DSP’en kan hjælpe lidt, men langt fra nok.
Højtalerne bliver aldrig bedre end de er.
Jeg har en Touran som firmabil der dagligt minder mig om forskellen.

2)
Jeg har to skrattende diskanter i skuffen som siger nej, der gik lidt tid før jeg fik dem skiftet. Da jeg lige skulle lave noget ledningsnet til de nye. I mellemtiden fik jeg beskadiget min originale diskanter :(

3)
Det er et fint sted. Kan ikke se at de skulle give noget problen.
Som du selv nævner, så ordner DSP’en jo selv en evt faseforskydning.
Helix spiller rigtigt godt fra brønden.
Man kan fintune den med at lige åbne op og putte noget mere dæmpe materiale i, og evt som jeg har gjort pakke nogle bløde tæpper rundt omkring.

Har kørt med forskellige subs i brønden tidligere, også uden DSP, så har det nogen gange været nødvendigt at fasevende bassen.
Synes faktisk det giver bedre bas end en bagudvendt i baggagerummet, der nemt kommer til at boome.
Volkswagen ID.3 Pro - Vollausstattung

RIX
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6809
Tilmeldt: 18. jun 2008, 12:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: GALTEN
Has thanked: 211 times
Been thanked: 69 times

Re: Lydopgradering Skoda Karoq 2021

Indlæg af RIX » 28. dec 2022, 15:38

De fleste af de diskanter i komponent slttene kan godt være i standart hullerne i vag bilerne😉
Men som sagt /du skal være velkommen i galten ved Århus til en lytter, så ved du da om det jeg har i, er noget for dig😎😉
Mvh

Besvar

Tilbage til "ICE - Generelt"