Golf 7 Variant, opgradering af anlæg med sub mv men ikke i hjulbrønd?

Alt vedr. radioer, højtalere, forstærkere, antenner mv.
Besvar
DangerDane
Medlem
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 87 times
Been thanked: 75 times

Golf 7 Variant, opgradering af anlæg med sub mv men ikke i hjulbrønd?

Indlæg af DangerDane » 3. jun 2024, 20:10

Konen og jeg er ved at anskaffe os en Golf 7 Variant, men er noget utilfreds med lyd, bas osv i bilen og vil gerne have opgraderet bilens anlæg :D. Har siddet og kigget på de der P'n'P pakker, men såvidt jeg kan se så må jeg give afkald på reservehjulet hvis at det er den vej jeg vil gå. Men findes der ikke en tilsvarende løsning der IKKE kommer til at inddrage reservehjulet?.

Pt har jeg en 12" Sub i kasse stående i bagagerummet som tager ca 20% af pladsen deromme i vores nuværende bil og det har jeg som udgangspunkt det fint nok med hvis at det er det, der er konklusionen og så en forstærker til subben der er skruet fast op bagsiden af bagsædet. Jeg ville dog "elske" hvis at det kunne gøres lige så nemt som P'n'P løsningerne, så at man ikke kommer ud i at skulle trække strøm samt signalkabler hele vejen igennem bilen :lol:
Mvh Flemming Jacobsen
1996 Nissan Almera 1.6 SR - [SOLGT]
1993 Mitsubishi Lancer 1.6 GLXI - [SOLGT]
2001 Passat Variant 1.9 TDI - [SKROTTET]
2017 Golf Variant 1.4 TSI BMT - [Nuværende] Billede

VCDS Hex-Net Ubegrænset + OBD11

Nicklossi
Aktiv medlem
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 30 times
Been thanked: 556 times

Re: Golf 7 Variant, opgradering af anlæg med sub mv men ikke i hjulbrønd?

Indlæg af Nicklossi » 3. jun 2024, 20:24

DangerDane skrev:
3. jun 2024, 20:10
Konen og jeg er ved at anskaffe os en Golf 7 Variant, men er noget utilfreds med lyd, bas osv i bilen og vil gerne have opgraderet bilens anlæg :D. Har siddet og kigget på de der P'n'P pakker, men såvidt jeg kan se så må jeg give afkald på reservehjulet hvis at det er den vej jeg vil gå. Men findes der ikke en tilsvarende løsning der IKKE kommer til at inddrage reservehjulet?.

Pt har jeg en 12" Sub i kasse stående i bagagerummet som tager ca 20% af pladsen deromme i vores nuværende bil og det har jeg som udgangspunkt det fint nok med hvis at det er det, der er konklusionen og så en forstærker til subben der er skruet fast op bagsiden af bagsædet. Jeg ville dog "elske" hvis at det kunne gøres lige så nemt som P'n'P løsningerne, så at man ikke kommer ud i at skulle trække strøm samt signalkabler hele vejen igennem bilen :lol:
Har match/helix ikke lavet et system med et par 8” enheder der kan ligge i bagagerummet?

DangerDane
Medlem

Indlæg af DangerDane » 3. jun 2024, 20:52

Nicklossi skrev:
3. jun 2024, 20:24
Har match/helix ikke lavet et system med et par 8” enheder der kan ligge i bagagerummet?
Synes også jeg har set noget lignende, men når jeg søger nu her så er det kun hjulbrøndsløsningen jeg kan finde.
Mvh Flemming Jacobsen

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Geografisk region: Vestjylland
Has thanked: 340 times
Been thanked: 377 times

Indlæg af GranTurismo » 11. jun 2024, 11:55

Audiotec Fischer, som producerer Helix sub'en for VAG, laver også plug&play løsninger i deres Match serie. Der er flere forstærkere og subs at vælge mellem.

Jeg har selv deres 8-kanals forstærker og sub med to 10" basser. De laver subs med en enkelt 8" eller en 10". Det vil jeg klart anbefale frem for de versioner med 6,5". De går markant dybere.

Deres forstærkere på over 300W skal tilsluttes batteriet direkte. De har alle DSP, hvilket kan give et fantastisk løft i "attack" hvis DSP'en er justeret godt ind mht forsinkelse af kanaler.

Jeg har købt og fået installeret samt justeret mit ved Carsound.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

PhillOS
Medlem
Geografisk region: København
Has thanked: 162 times
Been thanked: 250 times

Indlæg af PhillOS » 13. jun 2024, 07:31

Jeg har netop monteret en Match 5.4DSP i min Golf 8 Variant, med en Match 8" subwoofer som står på baggagebunden (og altså ikke i brønden).

Det løftede lydoplevelsen flere niveauer. Standard anlægget i Golf 8 er ikke dårligt, der er fin bas fra kickbassen i dørene, og center højtaleren levere godt med stemmer. Men! med ekstern DSP og subwoofer spiller det overraskende lækkert! En 8" leverer rigeligt med bas til mig, men det er lækker "HiFi"-bas og ikke Randers-bas der får bagsmækken til at vibrere, så er du "advaret" :lol:

Jeg købte hele sættet hos CustomAudio (https://customaudio.dk), valgte selv at monterere, med efterfølgende justering hos dem så det hele er specielt tilpasset min kabine og bil.

Montering i en Golf 7 er pærelet sammenlignet med en Golf 8, da man slipper for at splitte hele instrumentbordet ad for at komme ind til radioen :roll:

Dele monteret:
Match PP 8E-Q 8" subwoofer (https://www.audiotec-fischer.de/en/matc ... rs/pp-8e-q)
Match 5.4DSP forstærker (https://www.audiotec-fischer.de/en/matc ... rs/m-54dsp)
Plug and Play kabel til Golf 8.
.

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem

Indlæg af GranTurismo » 13. jun 2024, 22:17

PhillOS skrev:
13. jun 2024, 07:31
Jeg har netop monteret en Match 5.4DSP i min Golf 8 Variant, med en Match 8" subwoofer som står på baggagebunden (og altså ikke i brønden).
Ja den er faktisk fin den 8". Der er også en version med en enkelt 10".
De imponerer måske ikke på lydtryk, da de har lidt højere impedans (=færre watt fra forstærkeren) og lavere følsomhed end den med to 6,5".Men de spiller bare markant dybere. Og så fylder de ikke nær så meget i højden som den med 6,5'ere.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

DangerDane
Medlem

Indlæg af DangerDane » 14. jun 2024, 21:30

PhillOS skrev:
13. jun 2024, 07:31
Det løftede lydoplevelsen flere niveauer. Standard anlægget i Golf 8 er ikke dårligt, der er fin bas fra kickbassen i dørene, og center højtaleren levere godt med stemmer. Men! med ekstern DSP og subwoofer spiller det overraskende lækkert! En 8" leverer rigeligt med bas til mig, men det er lækker "HiFi"-bas og ikke Randers-bas der får bagsmækken til at vibrere, så er du "advaret" :lol:
Jeg har en 12" nu og vil helst ikke gå ned på "bagsmæksvibreren" :D. Men min nuværende setup er komplet homebrew uden indstilling andet end af mig selv så det spiller nok ikke 100% optmalt. Men din setup virker som noget ala det jeg nok vælger at gå med, dog koblet med en større sub. Men tænker jeg tager fat i custom audio og tager dem med på råd i forhold til mine ønsker :)
Mvh Flemming Jacobsen

DangerDane
Medlem

Indlæg af DangerDane » 16. jun 2024, 19:55

MIn nuværende setup er:
- Alpine CDE-178BT Headunit
Hertz Energy ESK 165.5 - Højttalere i dørene

Excursion High Power HXA 2K monoblock som trækker en MDS Kevlar 12-XT400 12" subwoofer

Og er faktisk fint tilfreds med dybden og lydtrykket i den der 12" og vil "helst" ikke ned i noget mindre :). Medmindre mindre kan gøre det lige så godt i dag naturligvis. Mest for lige at give et indtryk af hvad jeg pt er vant til og også gerne vil have i min næste bil.
Mvh Flemming Jacobsen

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem

Indlæg af GranTurismo » 16. jun 2024, 22:05

DangerDane skrev:
16. jun 2024, 19:55
MIn nuværende setup er:
- Alpine CDE-178BT Headunit
Hertz Energy ESK 165.5 - Højttalere i dørene

Excursion High Power HXA 2K monoblock som trækker en MDS Kevlar 12-XT400 12" subwoofer

Og er faktisk fint tilfreds med dybden og lydtrykket i den der 12" og vil "helst" ikke ned i noget mindre :). Medmindre mindre kan gøre det lige så godt i dag naturligvis. Mest for lige at give et indtryk af hvad jeg pt er vant til og også gerne vil have i min næste bil.
Jeg synes de 10" Audiotec Fischer bruger i Match serien gør det godt.
Svjh spiller de ned omkring 36 Hz.

De "små" forstærkere bliver måske små nok til dig. Den store i Match serien har 9-kanalers DSP og kan derfor tilsluttes en ekstra monoblok, hvis de ca 500 W skulle vise sig at være i underkanten.
Vær opmærksom på at den skal tilsluttes batteriet i modsætning til de mindre, som kan nøjes med strøm fra head unit.

Jeg synes de originale højttalere i VW gør det overraskende godt med en godt justeret DSP. Så jeg ville starte med multikanals forstærker og sub og så se, om du sidenhen vil opgradere med højttalere og en monoblok. Husk afaptdrkabel.

DangerDane
Medlem

Indlæg af DangerDane » 16. jun 2024, 22:19

Min nuværende monoblok kan vel i princippet genbruges, hvis det kommer dertil?. Men den setup du foreslår kan vel ikke trække en 12" sub?. Tænker mere at det ville være lidt "øv" at gå in på et setup for at konstaterer at det måske ikke er helt i mål og så skal skifte sub ud for en større model hvis at man lige så godt kunne have sigtet efter noget større hvis at du er med?.

Min nuværende headunit er jo "kun" på 4x50 og umiddelbart gøre den ihvertfald jobbet tilfredsstillende med at holde dørhøjtalerne kørende samt smide signal videre til monoblokken som styrer subben.

Men tænker at jeg må give custom audio et ring og hører hvad de tænker om mine ønsker og hvad muligheder der lige er :)
These users thanked the author DangerDane for the post:
GranTurismo
Mvh Flemming Jacobsen

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem

Indlæg af GranTurismo » 17. jun 2024, 00:23

DangerDane skrev:
16. jun 2024, 22:19
Min nuværende monoblok kan vel i princippet genbruges, hvis det kommer dertil?. Men den setup du foreslår kan vel ikke trække en 12" sub?. Tænker mere at det ville være lidt "øv" at gå in på et setup for at konstaterer at det måske ikke er helt i mål og så skal skifte sub ud for en større model hvis at man lige så godt kunne have sigtet efter noget større hvis at du er med?.

Min nuværende headunit er jo "kun" på 4x50 og umiddelbart gøre den ihvertfald jobbet tilfredsstillende med at holde dørhøjtalerne kørende samt smide signal videre til monoblokken som styrer subben.

Men tænker at jeg må give custom audio et ring og hører hvad de tænker om mine ønsker og hvad muligheder der lige er :)
Ja din gamle monoblok kan genbruges, hvis du ikke synes de ca 500 W er nok. Og jo, den store Match forstærker kan godt trække en 12". Jeg trækker en Match sub med to 10" med den gamle udgave af den forstærker. Den trækker også dørene.

Jeg mangler ikke power. Det kan få bakspejlet til at vibrere, så det jeg ser deri bliver sløret. Bevares det vinder da ikke DM i lydtryk, men gør det rigtig godt til prisen. Det er nok til at visse frekvenser kan føles i tøjet og håret.

https://www.audiotec-fischer.de/en/matc ... 86dsp-mk2
8*55W @4 Ohm/8*70W @2 Ohm giver 4*55W til dørene, hvis det er 4 Ohm og 4*70W til en 2 Ohms sub.

DangerDane
Medlem

Indlæg af DangerDane » 17. jun 2024, 22:03

Spændende spændende. Kunne godt tænke mig at prøve at hører dit setup engang ved lejlighed :). Men hvordan kommer du frem til de 500 watt, er det alle 8 kanaler lagt sammen eller?. Men troede bare at hvis man "gav" de 4x70 til SUB så har den jo "kun" 280 watt og ikke 500?. Medmindre man ikke kan eller skal se så firkantet og låst på det.

Men så vidt jeg kunne se så var der ikke lavet modelspecifikke filer til den forstærker og kun til den der følger med "standard" sættet og tænker ikke jeg bare kan hente den og så smide den "i" forstærkeren når det ikke er samme model :P.

Men tænker vel også at 10" tommer næsten uanset hvad vil trumfe en solo 12" eller?
Mvh Flemming Jacobsen

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem

Indlæg af GranTurismo » 17. jun 2024, 22:44

DangerDane skrev:
17. jun 2024, 22:03
Spændende spændende. Kunne godt tænke mig at prøve at hører dit setup engang ved lejlighed :). Men hvordan kommer du frem til de 500 watt, er det alle 8 kanaler lagt sammen eller?. Men troede bare at hvis man "gav" de 4x70 til SUB så har den jo "kun" 280 watt og ikke 500?. Medmindre man ikke kan eller skal se så firkantet og låst på det.

Men så vidt jeg kunne se så var der ikke lavet modelspecifikke filer til den forstærker og kun til den der følger med "standard" sættet og tænker ikke jeg bare kan hente den og så smide den "i" forstærkeren når det ikke er samme model :P.

Men tænker vel også at 10" tommer næsten uanset hvad vil trumfe en solo 12" eller?
Der er 8 kanaler i forstærkeren. Typisk vil man bruge de 4 af dem til dørene, for at få fordelene ved DSP. Hvis det er 4 Ohms højttalere giver det 4*55W = 220W.

De sidste 4 kanaler bruges typisk til en sub. Ved en sub med impedans på 2 Ohm giver enhedernes 4*70W = 280W.

Sammenlagt giver det 500W til døre og sub. Det vil være andre værdier, hvis impedans er andet end hhv 4 og 2 Ohm.

Om to 10" overtrumfer en 12" kommer an på enhederne og kabinettet. Men typisk vil en 12" gå en smule dybere, hvorimod de to 10" typisk vil have en højere følsomhed og derfor spille højere ved en given effekt.

Den Match PP10E-D jeg har er udgået. Der er kun en Match med en 10". De laver dog stadig en med to 10" i deres Helix serie (som ikke må sammenlignes med "VW's Helix", der kun spiller ned omkring 65 Hz).
.
Hvis du er i nærheden af Esbjerg, giver jeg gerne en demonstration af mit. Det er imponerende hvor meget attack DSP'en giver.

DangerDane
Medlem

Indlæg af DangerDane » 17. jun 2024, 23:21

Så dit umiddelbare forslag er at få fat i en MATCH PP 86DSP MK2 og så måske få fat i en 2x10", 1x10" sub eller måske genbruge min nuværende 12". Og hvis der er så ikke er nok smæk på der til subben, så genbruge min monoblok og så koble den til subben. Men den der match forstærker du linker til skulle så kobles til strøm var det ikke korrekt.

Synes ihvertfald bare at samtlige de Golf'er jeg har været ude og prøvekører manglede noget bas i deres anlæg.
Mvh Flemming Jacobsen

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem

Indlæg af GranTurismo » 18. jun 2024, 00:47

Helt korrekt forstået, Flemming.

Man kan downloade en bil specifik lydfil, men en dygtig lydmand kan indstille DSP endnu bedre. Så sidstnævnte er min anbefaling.
Jeg har købt og fået installeret samt justeret DSP ved Carsound i Odense.

DangerDane
Medlem

Indlæg af DangerDane » 18. jun 2024, 19:44

GranTurismo skrev:
18. jun 2024, 00:47
Helt korrekt forstået, Flemming.

Man kan downloade en bil specifik lydfil, men en dygtig lydmand kan indstille DSP endnu bedre. Så sidstnævnte er min anbefaling.
Jeg har købt og fået installeret samt justeret DSP ved Carsound i Odense.
Synes kun den der modelspecifikke lydfil kan downloades til den der "standard" forstærker der er lavet i pakken. Prøver jeg at vælge en af de andre match forstækere inde på https://www.audiotec-fischer.de/ så kan jeg ikke vælge VW men enten intet, eller BMW eller mercedes :lol: . Men havde nu tænkt mig at få den programmeret ordentligt ind denne her gang, kontra selv at forsøge som jeg gjorde med min Alpine. Men må se om jeg kan få lavet et sæt eller så må jeg købe skidtet i enkelt dele og så leve med extra regningen, men ihvertfald tak for hjælpen indtil videre.
These users thanked the author DangerDane for the post:
GranTurismo
Mvh Flemming Jacobsen

Besvar

Tilbage til "ICE - Generelt"