Skuffet over nyt kort til Seat Leon
-
- Nyt medlem
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Skuffet over nyt kort til Seat Leon
Jeg syntes det var på tide at få et nyt Navi kort V19 ( 24/25) (6PO / MIB2 ) til min Seat Leon, hvis kort var fra 2017 (V4). (det oprindelige) . V19 skulle være det seneste kort .
Efter at have købt det og taget det i brug er jeg noget overrasket og meget skuffet over det. Før det første mangler der nu nogle større søer i mit nærområde , som var på det gamle kort. Men det værste er at der nu også mangler en hel masse af de vejskilte, der viser hastighedsbegrænsingen på den vej man kører på - især på landeveje men også i landsbyerne. De var på det gamle kort , men mange havde i tidens løb ændret sig - f.eks fra 80 til 60 og havde håbet at de var blevet opdateret - istedet er de nu helt væk !!!
Har også bemærket at en del veje som før var farvet gule nu pludselig er hvide som små veje - måske derfor mangler farttavlerne også ?
Kun på de helt store landeveje synes at have farttavlerne med.
Hvad sker der lige ? mener det har en betydning når den beregner en rute fra A til B - og vil forsøge at undgå veje, der ikke vises med farttavler ?
Selv vejkryds og rundkørsler, som er blevet ændret ca 3 år tilbage er heller ikke blevet opdateret. Det er lige før jeg sætter mit gamle 2017 kort i igen da jeg føler det er et tilbageskridt.
Vil høre om det er normalt at de piller farttavlerne ud på må og få og fjerner søer, som var der før ?
Efter at have købt det og taget det i brug er jeg noget overrasket og meget skuffet over det. Før det første mangler der nu nogle større søer i mit nærområde , som var på det gamle kort. Men det værste er at der nu også mangler en hel masse af de vejskilte, der viser hastighedsbegrænsingen på den vej man kører på - især på landeveje men også i landsbyerne. De var på det gamle kort , men mange havde i tidens løb ændret sig - f.eks fra 80 til 60 og havde håbet at de var blevet opdateret - istedet er de nu helt væk !!!
Har også bemærket at en del veje som før var farvet gule nu pludselig er hvide som små veje - måske derfor mangler farttavlerne også ?
Kun på de helt store landeveje synes at have farttavlerne med.
Hvad sker der lige ? mener det har en betydning når den beregner en rute fra A til B - og vil forsøge at undgå veje, der ikke vises med farttavler ?
Selv vejkryds og rundkørsler, som er blevet ændret ca 3 år tilbage er heller ikke blevet opdateret. Det er lige før jeg sætter mit gamle 2017 kort i igen da jeg føler det er et tilbageskridt.
Vil høre om det er normalt at de piller farttavlerne ud på må og få og fjerner søer, som var der før ?
- Vedhæftede filer
-
- Seat_kortV19_alt.jpg.png (141.36 KiB) Vist 1450 gange
-
- Nyt medlem
Re: Skuffet over nyt kort til Seat Leon
Har nu sat det gamle 2014 kort i,
Det fungerer meget bedre for mig. Optimale ruteberegninger og visning af hastighedstavler vægter højere end nogle få veje der mangler.
Det fungerer meget bedre for mig. Optimale ruteberegninger og visning af hastighedstavler vægter højere end nogle få veje der mangler.
-
- Medlem
- Has thanked: 174 times
- Been thanked: 127 times
Hvis det er baseret på Garmin kortmateriale falder det fint i tråd med mine dårlige erfaringer.
Brugerrettelser inkorporeres efter et par år, hvorefter de “opdaterer” med forældede/fejlfortolkede data fra myndighederne, og man må starte forfra med at melde fejl. TomTom havde Gørløse Omfartsvej med fra dag 1, Garmin efter halvandet år
Brugerrettelser inkorporeres efter et par år, hvorefter de “opdaterer” med forældede/fejlfortolkede data fra myndighederne, og man må starte forfra med at melde fejl. TomTom havde Gørløse Omfartsvej med fra dag 1, Garmin efter halvandet år
-
- Nyt medlem
Tænker at der må være mange fejl på det nye V19 kort. Udover at der mangler store søer kan den heller ikke finde byggemarked "Bauhaus". Den finder blot en by i Tyskland . (har scrollet længere ned for at checke )
Intet problem med det gamle V4 kort. Det er simpelthen ikke i orden.
Er der andre her med V19 kortet der kan søge / finde Bauhaus ?
Er der andre her med V19 kortet der kan søge / finde Bauhaus ?
-
- Nyt medlem
- Geografisk region: Sønderjylland
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 114 times
Jeg kan ikke besvare det spørgsmål, men..Kjeld Hansen skrev: ↑12. aug 2024, 15:31Tænker at der må være mange fejl på det nye V19 kort. Udover at der mangler store søer kan den heller ikke finde byggemarked "Bauhaus". Den finder blot en by i Tyskland . (har scrollet længere ned for at checke )
Jeg ville blive dybt forundret hvis kortdata fra Garmin også indeholder virksomhedsadresser. Eller for den sags skyld alle europæiske privatpersoners adresser. Det er jo _kortdata der er installeret i bilen, ikke en telefonbog.
Adressen for virksomheden Bauhaus må været kommet andet steds fra i tidligere kortvariant.
Mht. manglende søer og andet..
Jeg tror mere det er systemopsætning på navigationssystemet end manglende kortdata.
-
- Nyt medlem
Selvfølgelig skal man kunne fremsøge indkøbscentre som Bauhaus. Det nye kort har heller ikke problemer med at fremsøge f.eks Jemogfix . Det er en POi (point of interrest )
Indtil videre har jeg kun fundet en stor sø (i mit nærområde) der er taget ud af det nye kort. Det er ikke noget man kan sætte op. Det er bare underligt og en fejl at nogle søer pludselig mangler.
Indtil videre har jeg kun fundet en stor sø (i mit nærområde) der er taget ud af det nye kort. Det er ikke noget man kan sætte op. Det er bare underligt og en fejl at nogle søer pludselig mangler.
-
- Aktiv medlem
- Geografisk region: Østjylland
- Has thanked: 45 times
- Been thanked: 209 times
Er det mon ikke Here der leverer kortmaterialet nu til VW
Kørte i en ID4 her i sidste uge og den ville i hvert fald af præcis de samme 2 veje der har været lukket i hvert fald de sidste 3 år som fruens nye Toyota med cloud navigation der bruger Here Maps.
Kan kun sige hurra for carplay og Google Maps, for det lorte kortmateriale fra Here er da tæt på ubrugeligt.
Kørte i en ID4 her i sidste uge og den ville i hvert fald af præcis de samme 2 veje der har været lukket i hvert fald de sidste 3 år som fruens nye Toyota med cloud navigation der bruger Here Maps.
Kan kun sige hurra for carplay og Google Maps, for det lorte kortmateriale fra Here er da tæt på ubrugeligt.
-
- Nyt medlem
Sjovt nok for hvis jeg går ind på
Maps.here.com
Så ser det korrekt ud. Dvs den store sø er med og vejene i mit område ser ud til at være korrekt klassificeret - og så laver den korrekte (optimale) ruter - iligesom mit gamle kort uden omveje over smalle markveje , som det nye v19 kort vil have mig ud i.
Så hvis det kommer fra Here burde de kunne finde ud af det..
Maps.here.com
Så ser det korrekt ud. Dvs den store sø er med og vejene i mit område ser ud til at være korrekt klassificeret - og så laver den korrekte (optimale) ruter - iligesom mit gamle kort uden omveje over smalle markveje , som det nye v19 kort vil have mig ud i.
Så hvis det kommer fra Here burde de kunne finde ud af det..
-
- Helt nyt medlem
- Geografisk region: Nordjylland
- Been thanked: 3 times
Nu ved jeg ikke, hvor du har købt det henne, men kunne du ikke bare downloade kort, fra Seats hjemmeside og så ligge det på SD kort, har kun erfaring med VW.
2019 T-ROC 1.5 TSi Sport DSG
-
- Nyt medlem
Har faktisk overvejet dette, men kortet man kan downloade på Seat hjemmeside er stadig det 'gamle' V18 kort - kan være at de ved at der er fejl på på V19 kortet og derfor ikke har lagt det ud ??
En anden ting jeg har tænkt på er om de nyere kort også kræver en nye firmware på Infotainmentsystemet for at det kan fungere korrekt ??? Har aldrig fået opdateret firmware (er fra 2017) .
Hvis jeg giver mig kast med at downloade et andet Seat kort (V18) og lægge det på SD kortet efter at have taget en backup først , kan vel altid kopiere backup'en tilbage , hvis det ikke virker ?
Og er det ikke noget med at man skal kopiere en bestemt fil fra det gamle kort over på det nye for at det virker ?
En anden ting jeg har tænkt på er om de nyere kort også kræver en nye firmware på Infotainmentsystemet for at det kan fungere korrekt ??? Har aldrig fået opdateret firmware (er fra 2017) .
Hvis jeg giver mig kast med at downloade et andet Seat kort (V18) og lægge det på SD kortet efter at have taget en backup først , kan vel altid kopiere backup'en tilbage , hvis det ikke virker ?
Og er det ikke noget med at man skal kopiere en bestemt fil fra det gamle kort over på det nye for at det virker ?
-
- Medlem
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Fredericia
- Has thanked: 87 times
- Been thanked: 75 times
Og hvordan finder man ud af om der er en opdatering til ens infotainment system?
-
- Helt nyt medlem
[/quote]
Ved VW kan du hente V19.
Her er lidt info viewtopic.php?f=86&t=151215&p=1703532&h ... t#p1703532
[/quote]
Ved VW kan du hente V19.
Her er lidt info viewtopic.php?f=86&t=151215&p=1703532&h ... t#p1703532
-
- Nyt medlem
Tak, nu har jeg jo købt et SD kort med V19 kort , men er ikke tilfreds med det.
Hvis jeg fremover vil opdatere mit nye Seat 32GB SD kort med nye kort downloadet , skal jeg så stadig benytte workarround med filen OVERALL.NDS . ? Med det nye kort i sat vises der ikke længere 6P0 som version.
Men hvis workarround fortsat skal benyttes med det nye SD kort, skal man så kopiere filen OVERALL.NDS fra det originale gamle SD kort (V4 2017) eller fra mit nye SD kort ?
Hvis jeg fremover vil opdatere mit nye Seat 32GB SD kort med nye kort downloadet , skal jeg så stadig benytte workarround med filen OVERALL.NDS . ? Med det nye kort i sat vises der ikke længere 6P0 som version.
Men hvis workarround fortsat skal benyttes med det nye SD kort, skal man så kopiere filen OVERALL.NDS fra det originale gamle SD kort (V4 2017) eller fra mit nye SD kort ?
-
- Helt nyt medlem
Så lav en backup af det nye kort, hent V18 ved Seat og prøv det, på det nye SD kort.
-
- Medlem
- Geografisk region: København
- Has thanked: 63 times
- Been thanked: 227 times
Der hvor jeg især synes kortene halter er ved hastigangivelserne på vejene, især inde i byerne.
Når jeg søger så laver jeg altid onlibe POI search
Når jeg søger så laver jeg altid onlibe POI search
-
- Nyt medlem
Her et eksempel på et område hvor nogle veje har mistet den gule farve på V19 kortet, hvilket også medfører mistet farttavle.
- Vedhæftede filer
-
- gammel V4 kort
- Lystrup_V4.jpg (152.6 KiB) Vist 861 gange
-
- Nyeste kort
- Lystrup_v19.jpg (191.28 KiB) Vist 861 gange
-
- Nyt medlem
- Geografisk region: Sønderjylland
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 114 times
På det øverste billede - det med manglende veje - er 'zoom-rate' 500m
På det nederste 300m
Kan det have indflydelse på detaljevisning?
På det nederste 300m
Kan det have indflydelse på detaljevisning?
-
- Nyt medlem
Nej det har ingen betydning. Og hvis det havde skulle farttavlen vises.
Har på et andet forum læst at TomTom har overtaget efter HERE siden 2021 - måske det har noget at sige ?
Har på et andet forum læst at TomTom har overtaget efter HERE siden 2021 - måske det har noget at sige ?
- fkm66
- Nyt medlem
- Geografisk region: Sydsjælland
- Has thanked: 28 times
- Been thanked: 21 times
Har den udfordring at VW's originale navigation,TomTom og Google alle 3 viser 60 km/t fra rundkørslen på Ring Øst til Mogenstrup - det er en 80 km/t strækning
VW Golf GTE 2017
Tidligere: VW Golf 6 1,4 TSI 2011
Tidligere: VW Golf 5 1,6 FSI 2004
Tidligere: VW Polo 6n2 1,4 2001
Tidligere: VW Golf 6 1,4 TSI 2011
Tidligere: VW Golf 5 1,6 FSI 2004
Tidligere: VW Polo 6n2 1,4 2001
- Mikkel G
- Medlem
- Geografisk region: Sydsjælland
- Has thanked: 105 times
- Been thanked: 116 times
Lidt off topic.
Min kammerat som bor i Mogenstrup, den anden dag sendte han et billede af den var begyndt og vise 80 km/t.
Den har altid vist 60 km/t i hans Model S og nu Model Y.
Så måske det er rettet For Telsa i hvert fald.
Skoda Fabia 6Y 1.2 12V vinterracer 2023-? Rundet 322.000 km.
Baguette-racer: Renault Megane 3 RS Coupé 2023-?
Audi A3 8P 2.0 TFSI Quattro 2015-2023 Solgt
Audi A4 B6 Avant 1.8T Airride 2013-2015 Solgt
Audi A4 B5 1.8T Quattro 2012-2013 Solgt
Baguette-racer: Renault Megane 3 RS Coupé 2023-?
Audi A3 8P 2.0 TFSI Quattro 2015-2023 Solgt
Audi A4 B6 Avant 1.8T Airride 2013-2015 Solgt
Audi A4 B5 1.8T Quattro 2012-2013 Solgt