ACC + Lane Assist vs. Travel Assist - hvad er egentlig forskellen?

Alt vedr. MFD, Navi, DVD, TV, skærme mv.
Besvar
Svenno
Helt nyt medlem
Indlæg: 7
Tilmeldt: 25. jan 2020, 17:11
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

ACC + Lane Assist vs. Travel Assist - hvad er egentlig forskellen?

Indlæg af Svenno » 27. maj 2020, 07:51

Hej,

Jeg er ny stolt ejer af en 2020 Passat GTE og jeg er lidt forvirret. Måske en eller flere herinde kan hjælpe mig med bedre forståelse.

Jeg kan læse mig frem til at Travel Assist kombinerer Predictive ACC og Lane Assist.
Mit spørgsmål er nu: Hvis jeg køre med ACC aktiveret og Lane Assistant ligeså, hvilken forskel gør det så om jeg trykker på Travel Assist knappen? Den kombinerer jo blot 2 systemer der allerede er i gang.
Jeg har selvfølgelig testet det, men kan simpelthen ikke rigtigt mærke mig frem til forskellen.

Med ACC og Lane assistant holder bilen den angivne fart, den bremser for langsommere kørende og den forudser vejens forløb og hastighedsangivelser. Lane Assist holder mig på sporet og korrigerer hvis jeg dribler ud over sidelinjen.
Trykker jeg på Travel Assist-knappen, ja... så synes jeg faktisk den gør præcis det samme!

Hvad er det lige jeg misser der?

Hjælp please:-)

Mvh Stig
Vedhæftede filer
20200526_174722.jpg
20200526_174722.jpg (148.56 KiB) Vist 6786 gange

GingerDahl
Helt nyt medlem
Indlæg: 54
Tilmeldt: 10. okt 2017, 17:18
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 9 times
Been thanked: 4 times

Re: ACC + Lane Assist vs. Travel Assist - hvad er egentlig forskellen?

Indlæg af GingerDahl » 27. maj 2020, 11:35

Som du selv skriver, så er Travel Assist kombinerer Lane Assist og Predictive ACC. I dit efterfølgende spørgsmål skriver du i stedet 'bare' ACC og ikke Predictive ACC, som jeg ser som netop forskellen.

Den almindelige ACC tilpasser kun farten i forhold til, hvad radaren registrerer af køretøjer foran bilen, mens Predictive ACC også tager højde for vejens forløb og hastighedsangivelser, men dette synes jeg godt at kunne uddrage af dit indlæg, at du er klar over.

Jeg tror forskellen ligger i de scenarier hvori du kan anvende de enkelte assistenter:
1) Hvis du anvender Travel Assist, så holder bilen selv farten og tilpasser denne til omkringværende forhold gennem Predictive ACC, samt den hjælper dig med at følge vognbanen gennem Lane Assist

2) Hvis du kun anvender Predictive ACC, så holder bilen kun farten og tilpasser denne til omkringværende forhold, men du skal til gengæld selv holde bilen i vognbanen.

3) Hvis du anvender ACC (bemærk ikke Predictive) og Lane Assist, så tilpasser bilen kun farten efter, om den kan registrere et køretøj foran og tager ikke højde for vejens forløb, samt bilen holder selv vognbanen.

Jeg håber, at det er lykkedes mig at beskrive min tankerække på en forståelig måde, samt at der er andre, der kan bakke mig op, eller rette mig, hvis jeg skulle tage fejl. :)


Med venlig hilsen
GingerDahl

Svenno
Helt nyt medlem
Indlæg: 7
Tilmeldt: 25. jan 2020, 17:11
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: ACC + Lane Assist vs. Travel Assist - hvad er egentlig forskellen?

Indlæg af Svenno » 27. maj 2020, 12:45

Hej GingerDahl,

Mange tak for dit svar. Jeg er helt med på hvad du skriver, også i skelnen mellem Predictive ACC og blot ACC. Jeg er også næsten sikker på at du har fuldstændig ret, men kæde hopper alligevel lidt af for mig når jeg ser på hvilken forskel det gør (eller rettere ikke gør) jeg trykker på knapperne på rattet for at aktivere henholdsvis Predictive ACC og Travel Assist. Jeg prøver lige at uddybe.

Betingelserne for den måde assistentsystemerne er sat op på i min bil er at:
- Lane Assist altid er aktiveret. Jeg har markeret i indstillinger i infotainmentsystemet at den skal være på hele tiden. Så den kræver med andre ord ikke at jeg skal trykke på nogen særlig knap.
- ACC er i infotainmentsystemet sat til at tilpasse hastigheden til de angivne fartgrænser samt vejens forløb. Disse Prediktive funktioner er altså altid tilstede og aktive hvis blot ACC-knappen er aktiveret på rattet.

Så med de indstillinger jeg har fast i min bil er Lane Assist altid aktiveret og fartpiloten altid Prediktiv.

Så situationerne du beskriver i punkt 2 og 3 er med min opsætning ikke rigtig mulige. Blot jeg aktiverer ACC-knappen på rattet, er alt aktiveret. Og dermed er jeg tilbage ved at jeg ikke rigtigt mærker nogen forskel når jeg så derefter trykker på Travel Assist-knappen (ud over at symbolerne for Lane Assist og ACC fusionere i et samlet symbol på skærmen foran mig:-). Giver det mening - jeg er efterhånden snart selv i tvivl - :lol:

Jeg tænker nu, at forskellen i virkeligheden mest handler om at Travel Assist aktiverer funktionerne fra Lane Assist allerede fra 0 km/t, hvorimod Lane Assist (uden Travel Assist) ellers først aktiveres ved hastigheder højere end 55 km/t.

Mvh Svenno

Brugeravatar
vw4ever
Aktiv medlem
Indlæg: 4072
Tilmeldt: 5. sep 2009, 20:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 339 times
Been thanked: 204 times

Re: ACC + Lane Assist vs. Travel Assist - hvad er egentlig forskellen?

Indlæg af vw4ever » 27. maj 2020, 13:42

Når man bruger travel assist i forbindelse med navi, så arbejder de også sammen således at den nedsætter farten hvor man skal svinge eller dreje.
Vw Polo GTI 2,0 2020
Vw Passat 1,5 2020
Vw Golf 2,0 2000 Cabriolet
Vw Corrado 2,9 1995

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1252
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1082 times
Been thanked: 483 times

Re: ACC + Lane Assist vs. Travel Assist - hvad er egentlig forskellen?

Indlæg af Target » 27. maj 2020, 15:33

Kan der ikke også være forskel på hvordan vejbaneassistenten virker? I min Superb med almindelig vejbaneasssistent (har ikke travel asssist) der reagerer den første når man er på vej ud af banen. Jeg ved ikke om den med travel assist aktivt holder bilen midt i vognbanen?

Edit: En del af travel assist er vel også den her funktion med, at bilen selv kan bremse ned og køre ind til siden, hvis man f.eks. mister bevidstheden?
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

Brugeravatar
vw4ever
Aktiv medlem
Indlæg: 4072
Tilmeldt: 5. sep 2009, 20:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 339 times
Been thanked: 204 times

Re: ACC + Lane Assist vs. Travel Assist - hvad er egentlig forskellen?

Indlæg af vw4ever » 27. maj 2020, 16:37

Korrekt !Travel assist holder bilen i kørebanen og følger vejens forløb, den korrigerer inden lane assist.
These users thanked the author vw4ever for the post:
Target
Vw Polo GTI 2,0 2020
Vw Passat 1,5 2020
Vw Golf 2,0 2000 Cabriolet
Vw Corrado 2,9 1995

TorbenKK
Helt nyt medlem
Indlæg: 1
Tilmeldt: 8. jan 2020, 15:07
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: ACC + Lane Assist vs. Travel Assist - hvad er egentlig forskellen?

Indlæg af TorbenKK » 29. maj 2020, 12:37

Hej Stig,

Dette er off-topic men er det en lager model du har købt eller har du ventet på at den kom hjem fra fabrikken?

Jeg spørger fordi jeg venter på en Passat GTE som er bestilt d. 29/2. Og jeg kunne godt tænke mig et hint om hvor langt produktionen er bagud pga. corona ;-)

Mvh
Torben

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4411 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: ACC + Lane Assist vs. Travel Assist - hvad er egentlig forskellen?

Indlæg af DanielB12 » 29. maj 2020, 14:29

Svenno skrev:
27. maj 2020, 12:45

Jeg tænker nu, at forskellen i virkeligheden mest handler om at Travel Assist aktiverer funktionerne fra Lane Assist allerede fra 0 km/t, hvorimod Lane Assist (uden Travel Assist) ellers først aktiveres ved hastigheder højere end 55 km/t.
giphy-26.gif
giphy-26.gif (2.41 MiB) Vist 6599 gange
vw4ever skrev:
27. maj 2020, 13:42
Når man bruger travel assist i forbindelse med navi, så arbejder de også sammen således at den nedsætter farten hvor man skal svinge eller dreje.
giphy-27.gif
giphy-27.gif (933.7 KiB) Vist 6599 gange
---

Travel Assist er primært en videreudvikling af Lane Assist, hvor Lane Assist 2.0 holder bilen kørerne mellem vejbanerne, og kan se vejstriber, og opmærket kantsten (under nogle vilkår), så kan den ikke kende forskel på dem.
Lane Assist 3.0 som er en del af TA (og muligvis kan fås uden TA, tror jeg dog ikke), der kan den se og genkende mange flere typer 'striber', også uopmærket kantsten, vejkanter, græskanter etc. Den kan også tage bedre højde for afkørsler og motorvejskryds, hvor 2 baner bliver til 3.
Derudover inderholder TA de her funktioner med at kunne bremse bilen helt ned i en sikkerhedssituation.
Lane Assist er ikke en del af predective ACC, men TA bruger funktionerne fra begge systemer og smelter dem sammen. Med TA får man så også et kapacitiv rat, så man ikke skal dreje på det, men blot holde hånden. Derudover virker alle funktioner op til bilens max-hastighed

Det er Predective ACC der er bruger navigationens data, sammen med kameraets vejskiltegenkendelse, til at forudsige sving, hastighedsnedsættelser etc. I Golf 8 bruger den så også Car-to-X, så den snakker sammen med lyskryds, vejspærringer etc, og i fremtiden også udrykningskøretøjer.

I en ny model der er på vej fra et andet VAG-mærke, der kommer der en Lane Assist 3.5, som også kender forskel på fuldt optrukne linjer og striblede linjer, så du f.eks. får en advarsel hvis du vil overhæle ved fuldt optrukne linjer.

Audi har pt. alle typer igang:
A1 kører med Linjevogter (der advarer den når du rammer stregen, men du skal selv holde bilen inden for stregerne)
A3 cab kører med Lane Assist 1 (der advarer den når du rammer stregen, og drejer væk fra stregen. Men du skal selv holde bilen i midten af stregerne)
A4 kører med Lane Assist 2 (Der holder den bilen selv inden for stregerne)
Q7 kører med Lane Assist 3 (som beskrevet ovenfor) og har også TA.

Sådan har jeg forstået forskellene, men må indrømme det er jo efterhånden lang tid siden jeg sad med al materialet.
These users thanked the author DanielB12 for the post:
HansH
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6575
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 550 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: ACC + Lane Assist vs. Travel Assist - hvad er egentlig forskellen?

Indlæg af i-s » 31. maj 2020, 22:27

Svenno skrev:
27. maj 2020, 12:45

Jeg tænker nu, at forskellen i virkeligheden mest handler om at Travel Assist aktiverer funktionerne fra Lane Assist allerede fra 0 km/t, hvorimod Lane Assist (uden Travel Assist) ellers først aktiveres ved hastigheder højere end 55 km/t.

Mvh Svenno
Er det fordi der ikke er kø-assistent i en 2020 ? eller er kø-assistenten afløst af travel assist ?
/Søren.

Brugeravatar
G6r-line
Nyt medlem
Indlæg: 163
Tilmeldt: 9. okt 2016, 07:17
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 48 times
Been thanked: 18 times

Re: ACC + Lane Assist vs. Travel Assist - hvad er egentlig forskellen?

Indlæg af G6r-line » 31. maj 2020, 22:43

Alle de fine assist systemer er jeg bestemt ikke fan af. De kører som en nervøs kælling der ikke er sikker i trafikken. Så længe at jeg selv kan se hvordan den forankørende trafik vil gøre. (Blink og køremåde) Tja... Jeg kører bedre end det lort der bremser uden grund for en der drejer motorvejen feks....
Det er ikke godt nok til mig....
Desværre må jeg så leve med middelmådig teknik som findes i min bil....
Drømmer om at det hele kunne kodes fra, og bare blive fartpilot som i “gamle dage”


Sent from my iPhone using Tapatalk
These users thanked the author G6r-line for the post:
Target

Svenno
Helt nyt medlem
Indlæg: 7
Tilmeldt: 25. jan 2020, 17:11
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: ACC + Lane Assist vs. Travel Assist - hvad er egentlig forskellen?

Indlæg af Svenno » 2. jun 2020, 19:18

Svar til Torben

Hej Torben. Du spurgte off the topic🙂. Jeg bestilte min Passat GTE fra fabrikken 5. Februar. De blev ved med at rykke dato for levering og så gik der Corona i den. Så jeg afbestilte og købte i stedet en lager model, som selvfølgelig var dyrere🙄.

Mvh Svenno

Svenno
Helt nyt medlem
Indlæg: 7
Tilmeldt: 25. jan 2020, 17:11
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: ACC + Lane Assist vs. Travel Assist - hvad er egentlig forskellen?

Indlæg af Svenno » 2. jun 2020, 19:24

Til Danielb12

Tusind tak for din super uddybende forklaring.
Jeg er fan og oplyst🙂

Mvh Svenno

Svenno
Helt nyt medlem
Indlæg: 7
Tilmeldt: 25. jan 2020, 17:11
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: ACC + Lane Assist vs. Travel Assist - hvad er egentlig forskellen?

Indlæg af Svenno » 2. jun 2020, 19:27

Til I-s

Siden jeg oprettede tråden har jeg "opdaget" at køassistenten også aktiveres med travelassistenten. Så svaret må vel være et ja🙂.

Mvh Stig

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6575
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 550 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: ACC + Lane Assist vs. Travel Assist - hvad er egentlig forskellen?

Indlæg af i-s » 4. jun 2020, 12:07

Svenno skrev:
2. jun 2020, 19:27
Til I-s

Siden jeg oprettede tråden har jeg "opdaget" at køassistenten også aktiveres med travelassistenten. Så svaret må vel være et ja🙂.

Mvh Stig
Ok, det giver måske god mening.
/Søren.

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10849
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: ACC + Lane Assist vs. Travel Assist - hvad er egentlig forskellen?

Indlæg af GaSelle » 21. jan 2021, 19:35

Jeg tager lige denne tråd op igen. Jeg har bestilt en ID.3, der som standard har Lane Assist og Predictive ACC. På en prøvetur synes jeg, at den kunne kende forskel på hvilken type striber det var. De dyrere modeller har også Travel Assist. Hvad søren er forskellen så? Som jeg læser det her, aktiverer den bare ACC og LA samtidigt.

Trafic Jam Assist er, at LA virker ned til stilstand, det er jeg med på - men Travel Assist kan jeg ikke forstå hvad er.
Vedhæftede filer
ID.JPG
ID.JPG (131.46 KiB) Vist 6064 gange

Brugeravatar
Madmax
Medlem
Indlæg: 1096
Tilmeldt: 6. apr 2017, 17:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 102 times
Been thanked: 465 times

ACC + Lane Assist vs. Travel Assist - hvad er egentlig forskellen?

Indlæg af Madmax » 21. jan 2021, 20:00

Travel Assist kan også følge vejindsnævringer bl.a.


Huke
Nyt medlem
Indlæg: 237
Tilmeldt: 25. jun 2019, 09:47
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 55 times
Been thanked: 27 times

Re: ACC + Lane Assist vs. Travel Assist - hvad er egentlig forskellen?

Indlæg af Huke » 4. feb 2022, 20:30

Hej Alle
En oplysende tråd, som også er lidt morsom. På vej til det helt selvkørende automobil introduceres så mange sikkerheds- og komfortsystemer, at brugerne er på nippet til at blive usikre og ukomfortable.

Besvar

Tilbage til "Multimedie/Navi"