Columbus navi vs. Android Auto

Alt vedr. MFD, Navi, DVD, TV, skærme mv.
Besvar
LKCHR
Helt nyt medlem
Indlæg: 79
Tilmeldt: 9. jul 2017, 21:13
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 12 times

Columbus navi vs. Android Auto

Indlæg af LKCHR » 18. jun 2021, 22:59

Hej
Er der mon nogen der på en længere tur har sammenlignet Skodas Columbus navi med Android Auto / Google maps?
Jeg tænker på nøjagtighed og evnen til at forudsige køer. Ikke brugergrænseflade, som jo til dels er et spørgsmål om smag og behag ;-)
These users thanked the author LKCHR for the post:
DanielPT
Skoda Octavia Combi iV+ 2020

Brugeravatar
fkm66
Nyt medlem
Indlæg: 160
Tilmeldt: 18. maj 2018, 10:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 28 times
Been thanked: 21 times

Re: Columbus navi vs. Android Auto

Indlæg af fkm66 » 19. jun 2021, 12:58

Nu har jeg en Kina radio med Android 9 og på den bruger jeg ofte Google Maps.

Jeg ved ikke om der bare er på min enhed, men Google er ikke altid lige hurtig til at opdatere placeringen, selvom GPSén godt ved hvor jeg er. På en tur hjem fra Odense til Næstved døde Google Maps, da jeg tog en lille genvej som den ikke kendte (som Tomtom tidligere har anbefalet og den virker) - måtte genstarte enheden, så opførte den sig pænt resten at turen. Den er ok med trafikmeldinger om kø.

Jeg har købt programmet Sygic til Android, umiddelbart også ok, kortet har det dog med at pixelerer, så er det ikke meget værd.

Min Tomtom Go 500 er stadig min foretrukne GPS, ved uheld på motorvejen læser den trafikmeldingen op når den kommer , er bare mega forudseende.
VW Golf GTE 2017
Tidligere: VW Golf 6 1,4 TSI 2011
Tidligere: VW Golf 5 1,6 FSI 2004
Tidligere: VW Polo 6n2 1,4 2001

LKCHR
Helt nyt medlem
Indlæg: 79
Tilmeldt: 9. jul 2017, 21:13
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 12 times

Re: Columbus navi vs. Android Auto

Indlæg af LKCHR » 23. jun 2021, 20:07

fkm66 skrev:
19. jun 2021, 12:58
Nu har jeg en Kina radio med Android 9 og på den bruger jeg ofte Google Maps.

Jeg ved ikke om der bare er på min enhed, men Google er ikke altid lige hurtig til at opdatere placeringen, selvom GPSén godt ved hvor jeg er. På en tur hjem fra Odense til Næstved døde Google Maps, da jeg tog en lille genvej som den ikke kendte (som Tomtom tidligere har anbefalet og den virker) - måtte genstarte enheden, så opførte den sig pænt resten at turen. Den er ok med trafikmeldinger om kø.

Jeg har købt programmet Sygic til Android, umiddelbart også ok, kortet har det dog med at pixelerer, så er det ikke meget værd.

Min Tomtom Go 500 er stadig min foretrukne GPS, ved uheld på motorvejen læser den trafikmeldingen op når den kommer , er bare mega forudseende.
Mon ikke problemet ligger i din radio? Jeg kører Android Auto fra telefon via kabel på Columbus'en i min Octavia, og der kører 99% stabilt. I min gamle Fabia kørte det også OK - dog med nogle få udfald.
Jeg synes egentlig også AA / Google maps er ret præcis til at forudse trafikkøer. Mht. rute kan den da godt slå en mindre skævert en gang imellem. Men det kunne min gamle Garmin GPS i endnu højere grad - og den var til gengæld latterlig dårlig til at forudsige køer.
Skoda Octavia Combi iV+ 2020

perw
Medlem
Indlæg: 1156
Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 224 times

Re: Columbus navi vs. Android Auto

Indlæg af perw » 24. jun 2021, 07:13

Jeg bruger kun min Amundsen og næsten aldrig Google Maps og på de ture jeg har været har Amundsen altid kunne angive, når der var kø. Men jeg har så også abonnement til Intertainment og min radio er forbundet med en dongle til nettet.
These users thanked the author perw for the post:
LKCHR

LKCHR
Helt nyt medlem
Indlæg: 79
Tilmeldt: 9. jul 2017, 21:13
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 12 times

Re: Columbus navi vs. Android Auto

Indlæg af LKCHR » 19. jul 2021, 22:02

Nu har vi så været en tur til Italien og hjem igen. Undervejs har vi kørt med både Columbus og Android Auto lidt på skift - dog mest det sidste.
Mht. præcision og ruteplanlægning og navigation, så klarede det det begge rimeligt godt. Dog med enkelte, graverende fejl. Begge systemer formåede på forskellige tidspunkter at sende os helt på vildspor i forbindelse med vejarbejde og omkørsel. Og begge systemer formåede at klokke gevaldigt i det, da vi bad dem finde nærmeste benzintank på et kritisk tidspunkt.
Men som sagt: alt i alt klarede de opgaven.
Så hvilken man foretrækker, må nok afhænge meste af andre ting. Til Columbus' forel taler, at den er integreret med den digitale instrumentering. Til gengæld synes jeg, at Android Autos visning af ruten er lidt mere detaljeret - f.eks. ved komplicerede rundkørsler. Og så er det en stor fordel ved AA, at man kan planlægge ruten i forvejen i ro og mag på sin mobil.
Skoda Octavia Combi iV+ 2020

perw
Medlem
Indlæg: 1156
Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 224 times

Re: Columbus navi vs. Android Auto

Indlæg af perw » 20. jul 2021, 08:47

LKCHR skrev:
19. jul 2021, 22:02
Og så er det en stor fordel ved AA, at man kan planlægge ruten i forvejen i ro og mag på sin mobil.
Det kan du vel også med Columbus.

Jeg sidder da med min mobil, når vi er på ferie og sender destinationer/router til min Amundsen.

LKCHR
Helt nyt medlem
Indlæg: 79
Tilmeldt: 9. jul 2017, 21:13
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 12 times

Re: Columbus navi vs. Android Auto

Indlæg af LKCHR » 20. jul 2021, 09:52

perw skrev:
20. jul 2021, 08:47
LKCHR skrev:
19. jul 2021, 22:02
Og så er det en stor fordel ved AA, at man kan planlægge ruten i forvejen i ro og mag på sin mobil.
Det kan du vel også med Columbus.

Jeg sidder da med min mobil, når vi er på ferie og sender destinationer/router til min Amundsen.
Hvordan gør du det? I min mySkoda app findes der en funktion, som hedder trip-planner. Men når jeg trykker på "naviger" åbner den bare google maps på min telefon. Det er ikke lykkedes. Mig at finde en måde at overføre en rute til bilens navigation.
Skoda Octavia Combi iV+ 2020

LKCHR
Helt nyt medlem
Indlæg: 79
Tilmeldt: 9. jul 2017, 21:13
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 12 times

Re: Columbus navi vs. Android Auto

Indlæg af LKCHR » 20. jul 2021, 09:57

Jeg glemte så lige en enkelt ting angående Columbus vs. Android Auto: Stemmestyring. I Android Auto fungerer det udmærket. I Columbus - glem det.....
Skoda Octavia Combi iV+ 2020

perw
Medlem
Indlæg: 1156
Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 224 times

Re: Columbus navi vs. Android Auto

Indlæg af perw » 20. jul 2021, 10:14

LKCHR skrev:
20. jul 2021, 09:52
perw skrev:
20. jul 2021, 08:47
LKCHR skrev:
19. jul 2021, 22:02
Og så er det en stor fordel ved AA, at man kan planlægge ruten i forvejen i ro og mag på sin mobil.
Det kan du vel også med Columbus.

Jeg sidder da med min mobil, når vi er på ferie og sender destinationer/router til min Amundsen.
Hvordan gør du det? I min mySkoda app findes der en funktion, som hedder trip-planner. Men når jeg trykker på "naviger" åbner den bare google maps på min telefon. Det er ikke lykkedes. Mig at finde en måde at overføre en rute til bilens navigation.
Jeg checkede lige du skal via deres hjemmeside. Så kan du lave en route, hvor du angiver flere viapunkter.

perw
Medlem
Indlæg: 1156
Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 224 times

Re: Columbus navi vs. Android Auto

Indlæg af perw » 20. jul 2021, 10:16

En fordel ved den indbyggede nav. er hvis du kører med trailer/cv, så tager beregningen højde for det. Det er lækkert at man kan regne bedre med ankomsttidspunktet.

heinejepsen
Nyt medlem
Indlæg: 151
Tilmeldt: 17. nov 2014, 14:55
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 19 times
Been thanked: 41 times

Re: Columbus navi vs. Android Auto

Indlæg af heinejepsen » 20. jul 2021, 10:49

perw skrev:
20. jul 2021, 10:16
En fordel ved den indbyggede nav. er hvis du kører med trailer/cv, så tager beregningen højde for det. Det er lækkert at man kan regne bedre med ankomsttidspunktet.
Og det virker på din? Min er fløjtende ligeglad med om jeg har CV bag på og det er sat i navi, ankomsttidspunktet er det samme.
TMY 2023 LR
Skoda Citigo 2014
Honda CBF 1000A, 2006
Canyon Spectral 2018 mtb, rugbrøds drevet

perw
Medlem
Indlæg: 1156
Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 224 times

Re: Columbus navi vs. Android Auto

Indlæg af perw » 20. jul 2021, 10:54

heinejepsen skrev:
20. jul 2021, 10:49
perw skrev:
20. jul 2021, 10:16
En fordel ved den indbyggede nav. er hvis du kører med trailer/cv, så tager beregningen højde for det. Det er lækkert at man kan regne bedre med ankomsttidspunktet.
Og det virker på din? Min er fløjtende ligeglad med om jeg har CV bag på og det er sat i navi, ankomsttidspunktet er det samme.
Ja, efter jeg fik sat ny forrude i med det store kamera og fik kodet LaneAssist og Skiltegenkendelse.

Skoda kunne til at starte med heller ikke få det til at virke på min. De opdateteret software, skiftede radio. Jeg tror de havde den inde 5 gange uden at de fandt ud af noget.

Jeg har en formodning om, at det kræver skiltegenkendelse. Men det står ikke i manaulen.

LKCHR
Helt nyt medlem
Indlæg: 79
Tilmeldt: 9. jul 2017, 21:13
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 12 times

Re: Columbus navi vs. Android Auto

Indlæg af LKCHR » 20. jul 2021, 11:44

perw skrev:
20. jul 2021, 10:14
LKCHR skrev:
20. jul 2021, 09:52
perw skrev:
20. jul 2021, 08:47


Det kan du vel også med Columbus.

Jeg sidder da med min mobil, når vi er på ferie og sender destinationer/router til min Amundsen.
Hvordan gør du det? I min mySkoda app findes der en funktion, som hedder trip-planner. Men når jeg trykker på "naviger" åbner den bare google maps på min telefon. Det er ikke lykkedes. Mig at finde en måde at overføre en rute til bilens navigation.
Jeg checkede lige du skal via deres hjemmeside. Så kan du lave en route, hvor du angiver flere viapunkter.
Desværre: fra "hjælpe"-teksten på Skoda Connect: "Hvorfor er det ikke muligt at sende destinationer til køretøjet?
Vi arbejder for øjeblikket på at introducere denne funktion. Vi beklager ulejligheden, og takker for din tålmodighed."
Skoda Octavia Combi iV+ 2020

LKCHR
Helt nyt medlem
Indlæg: 79
Tilmeldt: 9. jul 2017, 21:13
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 12 times

Re: Columbus navi vs. Android Auto

Indlæg af LKCHR » 20. jul 2021, 11:51

perw skrev:
20. jul 2021, 10:54

Skoda kunne til at starte med heller ikke få det til at virke på min. De opdateteret software, skiftede radio. Jeg tror de havde den inde 5 gange uden at de fandt ud af noget.
Ja, det er jo så lige det. Jeg har også en pæn lang liste over ting, der ikke virker i min Octavia iV. Heller ikke selv om den har været på værksted :-(
Men det er jo så nok et emne for en anden tråd.................
Skoda Octavia Combi iV+ 2020

perw
Medlem
Indlæg: 1156
Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 224 times

Re: Columbus navi vs. Android Auto

Indlæg af perw » 20. jul 2021, 11:52

LKCHR skrev:
20. jul 2021, 11:44
perw skrev:
20. jul 2021, 10:14
LKCHR skrev:
20. jul 2021, 09:52

Hvordan gør du det? I min mySkoda app findes der en funktion, som hedder trip-planner. Men når jeg trykker på "naviger" åbner den bare google maps på min telefon. Det er ikke lykkedes. Mig at finde en måde at overføre en rute til bilens navigation.
Jeg checkede lige du skal via deres hjemmeside. Så kan du lave en route, hvor du angiver flere viapunkter.
Desværre: fra "hjælpe"-teksten på Skoda Connect: "Hvorfor er det ikke muligt at sende destinationer til køretøjet?
Vi arbejder for øjeblikket på at introducere denne funktion. Vi beklager ulejligheden, og takker for din tålmodighed."
Jeg har ingen problemer med at sende adresser både fra App og https://www.skoda-connect.com/ til min Octavia. Jeg bruger det hele tiden. Det eneste jeg ikke har brugt i nogle år er ruter. For jeg lader bare GPS finde en rute til min destination eller angiver et via punkt.

perw
Medlem
Indlæg: 1156
Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 224 times

Re: Columbus navi vs. Android Auto

Indlæg af perw » 20. jul 2021, 11:57

LKCHR skrev:
20. jul 2021, 11:51
perw skrev:
20. jul 2021, 10:54

Skoda kunne til at starte med heller ikke få det til at virke på min. De opdateteret software, skiftede radio. Jeg tror de havde den inde 5 gange uden at de fandt ud af noget.
Ja, det er jo så lige det. Jeg har også en pæn lang liste over ting, der ikke virker i min Octavia iV. Heller ikke selv om den har været på værksted :-(
Men det er jo så nok et emne for en anden tråd.................
Min erfaring er at hver gang der er noget der ikke virker i IT delen, så er den danske support overbebyrdet og fatter ikke en bjælde af, hvad de har med at gøre.

Det seneste jeg fejlmeldte til dem var at jeg ikke kunne søge online og bruge danske bogstaver. Så får jeg en fejl på at der ikke er internetforbindelse.

Og deres løsning: Jeg skal opsøge et værksted og værkstedte gider heller ikke rigtig. De har ikke engang spurgt til version af software. Testet om det virker i deres opsætning. Nej tag på værksted for så holder man nok kæft.

Besvar

Tilbage til "Multimedie/Navi"