Passat B8, anhængertræk knager - kilde?

Besvar
martinta
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Passat B8, anhængertræk knager - kilde?

Indlæg af martinta » 21. aug 2020, 12:07

Hej

Jeg har simpelthen et mega irriterende problem med vores Passat.

Bilen er monteret med aftageligt træk fra forhandleren, og trækket har sidder der siden Januar 2019 så det er ikke nyt længere.

På det seneste er trækket begyndt at larme som en sindsyg, og det er lige meget om traileren er tom eller fyldt, eller om det er en campingvogn der er bagpå (synes dog jeg hører det mest på traileren).

Jeg har forsøgt alle mulige og umulige måder at genskabe det når den står stille, men uden held (eller også er det kun meget meget sporadisk om det lykkedes).

Så håber der måske var nogen herinde der kunne genkende problemet ud fra lyd. Og endnu bedre, om nogen ved hvad jeg kan gøre ved det.

Det skal lige tilføjes, at det ikke er løst eller kan giver sig på nogen måder, det støjer bare når man kører.


Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Passat B8, anhængertræk knager - kilde?

Indlæg af i-s » 21. aug 2020, 21:32

martinta skrev:
21. aug 2020, 12:07
Hej

Jeg har simpelthen et mega irriterende problem med vores Passat.

Bilen er monteret med aftageligt træk fra forhandleren, og trækket har sidder der siden Januar 2019 så det er ikke nyt længere.

På det seneste er trækket begyndt at larme som en sindsyg, og det er lige meget om traileren er tom eller fyldt, eller om det er en campingvogn der er bagpå (synes dog jeg hører det mest på traileren).

Jeg har forsøgt alle mulige og umulige måder at genskabe det når den står stille, men uden held (eller også er det kun meget meget sporadisk om det lykkedes).

Så håber der måske var nogen herinde der kunne genkende problemet ud fra lyd. Og endnu bedre, om nogen ved hvad jeg kan gøre ved det.

Det skal lige tilføjes, at det ikke er løst eller kan giver sig på nogen måder, det støjer bare når man kører.

Lyder som den klassiske "Tør kugle" lyd.
Hvis din campingvogn og trailer er uden stabilisator, så smør fedt på kuglen.
Omvendt hvis du har stabilisator, så skal malingen på kuglen slibes af (stålbørste på skruemaskine f.eks) og klodserne i stabilisatoren være rene (rens med rensebenzin).
Lyden kommer tit med et nyt træk, hvor folk kører med campingvogn med stabilisator og så glemmer at slibe malingen af kuglen før første tur. Er du uheldig skal din stabilisator have nye klodser, hvis malingen har brændt sig fast i belægningen.
/Søren.

Tange
Nyt medlem
Indlæg: 192
Tilmeldt: 6. okt 2014, 16:04
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 20 times
Been thanked: 29 times

Re: Passat B8, anhængertræk knager - kilde?

Indlæg af Tange » 21. aug 2020, 21:51

Enig. Slib den lidt eller blot forsøg at giv kuglen noget fedt eller WD40.
Nuværende: BMW iX3 M-Sport Plus
Tidligere: 2018 Passat 2.0TDI 4motion Variant Highline DSG7 (mit alles)

martinta
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Passat B8, anhængertræk knager - kilde?

Indlæg af martinta » 22. aug 2020, 07:26

i-s skrev:
21. aug 2020, 21:32
Tange skrev:
21. aug 2020, 21:51
Tak for svaret i to :-)

"Glemmer at slibe det af" :D Tror nærmere det er uvidenhed end en forglemsel.

Men siden traileren kun er 2 måneder gammel tænker jeg ikke der er noget maling som er brændt på den, så er der campingvognen tilbage, men den må jeg tage når jeg kommer til det.

Men jeg skal lige forstå det korrekt, er det et spørgsmål om med en stålbørste bare at slibe det yderste lag af? Og er det bare på "toppen" af kuglen eller mere end det?

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10863
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1887 times

Re: Passat B8, anhængertræk knager - kilde?

Indlæg af GaSelle » 22. aug 2020, 07:31

Tange skrev:
21. aug 2020, 21:51
Enig. Slib den lidt eller blot forsøg at giv kuglen noget fedt eller WD40.
WD40 er ikke et smørremiddel, men en rustløsner ;)

Brugeravatar
preben76
Aktiv medlem
Indlæg: 1595
Tilmeldt: 3. apr 2012, 20:39
Geografisk region: Sverige - (syd)
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 79 times

Re: Passat B8, anhængertræk knager - kilde?

Indlæg af preben76 » 22. aug 2020, 07:42

Min stema trailer den knager også så det brager ind imellem. Det er boltene der sidder ved trækket der gnider imod metallet.
Den har fået en gang hhs2000 fra würth ved alle bolte og har været tyst siden.

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Passat B8, anhængertræk knager - kilde?

Indlæg af i-s » 22. aug 2020, 12:43

martinta skrev:
22. aug 2020, 07:26

Men jeg skal lige forstå det korrekt, er det et spørgsmål om med en stålbørste bare at slibe det yderste lag af? Og er det bare på "toppen" af kuglen eller mere end det?
Jeg plejer at sætte en stålbørste på en vinkelsliber og slibe hele kuglen helt blank.
/Søren.

martinta
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Passat B8, anhængertræk knager - kilde?

Indlæg af martinta » 29. aug 2020, 14:43

preben76 skrev:
22. aug 2020, 07:42
i-s skrev:
21. aug 2020, 21:32
Så fik jeg kigget lidt mere på det - for the rekord er det jævnt svært at bevæge traileren mens man finder ud af hvor lyden kommer fra.

Det virker umiddelbart som om den opstår på kuglen eller kuglekoblingen, men præcist om det er i den ene eller anden af dem lyden kommer er jeg i tvivl om, men det peger imod at det er kuglen (som flere af jer er inde på), da den ikke gør det på en anden bil og vi som nævnt også oplever det med campingvognen, dog i meget mere begrænset omfang.

Så tanken (og her må i meget gerne sige his det er forkert), er at jeg prøver med en stålbørste at slibe kuglen blank, og se om det giver nogen forskel, jeg kan se på selve låse mekanismen på trækket er det blevet sort, så forestiller mig at det er noget af malingen fra trækket som er slidt af.

Er der noget særligt jeg skal passe på når jeg gør det?

Brugeravatar
preben76
Aktiv medlem
Indlæg: 1595
Tilmeldt: 3. apr 2012, 20:39
Geografisk region: Sverige - (syd)
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 79 times

Re: Passat B8, anhængertræk knager - kilde?

Indlæg af preben76 » 29. aug 2020, 16:52

martinta skrev:
29. aug 2020, 14:43
preben76 skrev:
22. aug 2020, 07:42
i-s skrev:
21. aug 2020, 21:32
Så fik jeg kigget lidt mere på det - for the rekord er det jævnt svært at bevæge traileren mens man finder ud af hvor lyden kommer fra.

Det virker umiddelbart som om den opstår på kuglen eller kuglekoblingen, men præcist om det er i den ene eller anden af dem lyden kommer er jeg i tvivl om, men det peger imod at det er kuglen (som flere af jer er inde på), da den ikke gør det på en anden bil og vi som nævnt også oplever det med campingvognen, dog i meget mere begrænset omfang.

Så tanken (og her må i meget gerne sige his det er forkert), er at jeg prøver med en stålbørste at slibe kuglen blank, og se om det giver nogen forskel, jeg kan se på selve låse mekanismen på trækket er det blevet sort, så forestiller mig at det er noget af malingen fra trækket som er slidt af.

Er der noget særligt jeg skal passe på når jeg gør det?
Med en stålbørste kan du ikke gøre noget forkert.
Vil malingen ikke rigtig af så start med et stykke sandpapir kort 80 eller 120 og slib til det begynder at blive blankt.
Lav en bane på 3x30cm og slib med.

martinta
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Passat B8, anhængertræk knager - kilde?

Indlæg af martinta » 29. aug 2020, 17:55

Er blevet meget bedre :D

Jeg takker for hjælpen
These users thanked the author martinta for the post:
i-s

Besvar

Tilbage til "Karosseri"