Undskyld på forhånd hvis jeg spørger dumt. Jeg er ret ny og helt blank.
Jeg var lidt for ivrig efter at komme i gang med at skifte olie selv for første gang. Olieskiftet gik godt , men desværre har jeg lavet to kæmpe bommerter med min nye donkraft:
Bilen er en Citigo årgang 2014 med PAVA undervognsbehandling.
Der ser ikke ud til at være nogen, der er bulet, bøjet eller knækket, men lakken og undervognsbehandlingen har fået en hård medfart. Det samme har gummiproppen. På første billede kan man ane, at lakket er skallet af, og der er et stort stykke, der kan pilles af med fingrene. Inden under er der bart stål, så vidt jeg kan se.
- Er det noget, jeg selv kan lave? I så fald hvordan?
- Skal jeg have mekanikeren til det? Eller PAVA? Og hvad skal jeg regne med, at det koster?
- Skal jeg spraye den med Dinitrol el.lign.? Og i så fald hvilken slags?
- Hvordan gør jeg næste gang for at undgå den samme fejl? Et bræt under donkraften, så den kan trille? En pude/tæppe mellem donkraft og bil? Eller de flade gummibeskyttere fra THansen? Bruger et andet løftepunkt?
Forklaringer:
- Først løftede jeg i løftekanten (jf. instruktionsbogen), hvor jeg før har haft succes med at løfte med nøddonkraften ifm. hjulskift. Jeg brugte den medfølgende gummibeskytter og troede, at løftekanten passede i revnen på gummibeskytteren, men revnen var for smal og dyb, og materialet for hårdt, og den skrællede lakken af.
- Derefter løftede jeg i et andet punkt (som vist i denne video https://youtu.be/-s6Ifo1RRuI?t=46), og det resulterede i den anden skade. Måske var det et forkert sted at løfte. Måske var fejlen den, at underlaget var en gammel, ujævn asfaltvej, så donkraften ikke kunne køre frit. I hvert fald smuttede donkraften og skrabede både lak og undervogsbeskyttelse af og ødelagde gummiproppen.
PS. Sådan her ser det ud i den anden side, hvor den ikke er beskadiget.