Fabia 2 Greenline 2012 Blæser Kører Ikke

Alt vedr. klima, aircondition o.lign
Besvar
Peterolie
Helt nyt medlem
Indlæg: 1
Tilmeldt: 11. dec 2016, 20:28
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Fabia 2 Greenline 2012 Blæser Kører Ikke

Indlæg af Peterolie » 11. dec 2016, 20:41

Blæseren i varmeapparater virker pludselig ikke på min fabia med klimaanlæg. Alt andet virker og der er ikke sprunget nogen sikringer der har forbindelse til blæser/klimaanlæg. Den viser på displayet hvad styrke blæseren burde køre med men det eneste der sker er mere og mere dug på ruderne og jeg har lyst til jakke og hue når jeg kører.
Nogen der har en ide?

Brugeravatar
Blackfinger
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9159
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 46 times
Been thanked: 393 times

Re: Fabia 2 Greenline 2012 Blæser Kører Ikke

Indlæg af Blackfinger » 11. dec 2016, 22:01

Næsten sikkert at det er blæseren der er defekt. Min brors 2011 Polo havde samme problem.

Heino hansen
Helt nyt medlem
Indlæg: 2
Tilmeldt: 3. aug 2019, 12:16
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Fabia 2 Greenline 2012 Blæser Kører Ikke

Indlæg af Heino hansen » 3. aug 2019, 12:24

Hejsa jeg står i samme problem. Jeg er lidt nysgerrig på hvad du fandt ud af på din ? Vh heino

cnp-vag
Nyt medlem
Indlæg: 300
Tilmeldt: 12. apr 2009, 18:38
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 43 times

Re: Fabia 2 Greenline 2012 Blæser Kører Ikke

Indlæg af cnp-vag » 3. aug 2019, 18:18

Peterolie skrev:
11. dec 2016, 20:41
Blæseren i varmeapparater virker pludselig ikke på min fabia med klimaanlæg. Alt andet virker og der er ikke sprunget nogen sikringer der har forbindelse til blæser/klimaanlæg. Den viser på displayet hvad styrke blæseren burde køre med men det eneste der sker er mere og mere dug på ruderne og jeg har lyst til jakke og hue når jeg kører.
Nogen der har en ide?
Typisk sker der det at selve blæsermotoren bliver slidt og kommer til at køre trægt. Efterhånden som den bliver mere og mere træg begynder den at trække mere og mere strøm for at kunne køre.

Når det sker ved modeller med manuel airconditionog og med helt traditionel fire trins blæser smelter en termosikring på blæsermodstanden. På modeller med automatisk aircondition sidder der som regel en elektronisk regulering, som hvis den er konstrueret godt, blot afbryder når der trækkes for meget strøm og når den er konstrueret dårligt så dør den. (Jeg har ingen erfaring med den elektroniske regulering som sidder på en Fabia 2 men baseret på min erfaring med Fabia 2, gætter jeg på at den bare dør og skal skiftes).

Vær opmærksom på at det er IKKE en løsning blot at skifte blæsermodtstanden eller den elektroniske regulering for med den samme gamle slidte blæsermotor vil det samme ske igen efter kort tid. Kabineblæseren skal også skiftes.

Det er faktisk ikke mere end to uger siden jeg skiftede blæsermotoren på fruens Fabia 2, så jeg kan måske glæde jer med at den ikke behøver koste mere end DKK 400 for original kvalitet fra Hella.

Til gengæld kan jeg bedrøve jer med at netop en Fabia 2 er konstrueret af folk som ikke forudså at bilerne bliver så gamle at nogen kan finde på at skifte kabineblæseren.

Blæsermotoren sidder inde bag handskerummet men da handskerummet er svejst samme med resten af instrumentbordet, er den oficielle måde at skifte blæseren på ved at afmontere hele instrumentbordet.

Hvis man har prøvet det før kan man nok nå at afmontere det, skifte blæseren og samle det hele igen på en hel arbejdsdag. Har man ikke prøvet det bliver den en rigtig lang dag.

Jeg brugte selv 6 timer på projektet og det kun fordi det lykkedes mig at løsne instrumentbordet så meget at jeg kunne vippe den gamle blæser ud og den nye ind på plads bagefter. Til gengæld brugte jeg efterfølgende mere end en time på at få den nye blæser til at sidde rigtigt og montere de fire små skruer som holder den fast.

Hvis det er en bil med diselmotor mener jeg at have set at der sidder ekstra lyddæmpning limet på blæsermotoren og så tror jeg ikke det kan lade sig gøre at lirke den ud uden at afmontere instrumentbordet.

Mage til lortekonstruktion skal man godt nok lede længe efter.

Selve blæsermodstanden kan skiftes ved at afmontere det øverste handskerum og airbag'en og så ellers med tålmodighed og en ekstra albue på armen sno hånden ned for at dreje den fri og sætte den nye i.

Inden I kaster jer over projektet så brug noget tid på at finde diverse videoer på Youtube. De vil give jer en idé om projektets omfang og en god idé om hvor I skal finde de mange skruer som skal afmonteres.

Mvh
cnp-vag

Oleslothnielsen
Helt nyt medlem
Indlæg: 1
Tilmeldt: 23. feb 2020, 23:34
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Fabia 2 Greenline 2012 Blæser Kører Ikke

Indlæg af Oleslothnielsen » 23. feb 2020, 23:45

Nu står jeg så med helt det samme problem med min fabia, hvad fandt i andre ud af, var det blæsermotoren der var dårlig og måtte skiftes.
Mvh Ole

Markhh
Medlem
Indlæg: 625
Tilmeldt: 11. jun 2013, 16:48
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Mannerup, 4320 lejre
Has thanked: 0
Been thanked: 32 times

Re: Fabia 2 Greenline 2012 Blæser Kører Ikke

Indlæg af Markhh » 26. feb 2020, 10:37

Altså hvis man er hurtig køre den efter 21/2 så det er ikke et stort projekt men tager længere tid hvis man ikke har prøvet det før

Besvar

Tilbage til "Klima/Aircon"