Side 1 af 1

Hjælp til part nr. og udsk. vejledning pakning til rør på kondensor (AC på Golf 7 utæt)

: 15. maj 2019, 17:54
af thg
Mit ac anlæg kølede dårligere og dårligere sidste sommer, så fik det opfyldt (kan ikke huske hvor meget kølemiddel der manglede, men en del). Det har fungerer rimelig godt siden, men jeg har da i en del mdr. kunne høre en susen fra anlægget i typisk de første par min. efter at jeg starter, men det har fungeret fint, men jeg vidste da godt hvor det bar hen. De sidste par dage syntes jeg dog at det har kølet dårligt de første 5 min. hvorefter kølingen blev fin igen.

Idag fik jeg så opfyldt anlægget. Total mængden på anlægget er 500 gram og der blev aftappet 245 gram, dvs. 255 gram manglede der og som der så er mistet siden i sommers.

Der kom også UV sporestof i anlægget i sommers, så mekanikeren søgte efter utætheder idag, men kunne umiddelbart ikke finde nogle utætheder. Han havde travlt og havde ikke tid til den store eftersøgning efter utætheder, men han nåede at undersøge med UV lampe på fronten af kondensoren (det som er synligt igennem forkofangerens gitter) og de umiddelbare synlige ac rør i motorrummet og der var intet at konstatere.

Nogen forslag - evt. kendte steder hvor der opstår utætheder på sådan en Golf 7?

Re: AC på Golf 7 utæt, men utætheden kan umiddelbart ikke findes - forslag?

: 15. maj 2019, 18:16
af CULT
De skal aftappe væsken igen og fylde anlægget med nitrogen og så gå alt igennem med lægkagesøger. Spormiddel kommer nogengange ikke til syne ved utætheder


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Re: AC på Golf 7 utæt, men utætheden kan umiddelbart ikke findes - forslag?

: 15. maj 2019, 18:18
af thg
Ok tak, det ved jeg ikke om de har, men jeg må undersøge det.

Men er der evt. nogen som kender til kendte steder hvor der opstår utætheder på sådan en Golf 7?

Re: AC på Golf 7 utæt, men utætheden kan umiddelbart ikke findes - forslag?

: 15. maj 2019, 20:35
af Senz
Man skal finde et værksted der har nitrogen med brint. og en sniffer. nitrogen alene er ikke altid nok. og med stor sikkerhed ikke nok til at kunne finde dit hul. Vi har fundet mange umulige huller med det. hvor nitrogen alene ikke var nogen hjælp :)

Re: AC på Golf 7 utæt, men utætheden kan umiddelbart ikke findes - forslag?

: 16. maj 2019, 19:40
af thg
Så ingen kendte komponenter, slanger, rør eller samlinger i AC anlægget som bliver utætte på en Golf 7?

Re: AC på Golf 7 utæt, men utætheden kan umiddelbart ikke findes - forslag?

: 16. maj 2019, 20:29
af G5KAV
Har bilen været adskilt pga skade eller reparation på et tidspunkt ?
Men det er højst sandsynligt en pakning eller kondenseren der har en utæthed.

Ole


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: AC på Golf 7 utæt, men utætheden kan umiddelbart ikke findes - forslag?

: 16. maj 2019, 21:26
af hoejfed
Senz skrev:
15. maj 2019, 20:35
Man skal finde et værksted der har nitrogen med brint. og en sniffer. nitrogen alene er ikke altid nok. og med stor sikkerhed ikke nok til at kunne finde dit hul. Vi har fundet mange umulige huller med det. hvor nitrogen alene ikke var nogen hjælp :)
det er formiergas (nitrogen-hydrogen 90/10 )

Re: AC på Golf 7 utæt, men utætheden kan umiddelbart ikke findes - forslag?

: 16. maj 2019, 21:34
af thg
Både køler og kondensor er udskiftet ifm. en frontskade for 2,5 år siden, så noget har jo været adskilt der...

Re: AC på Golf 7 utæt, men utætheden kan umiddelbart ikke findes - forslag?

: 16. maj 2019, 21:46
af G5KAV
Tænkte det nok

Der har du med næsten 100 % sikkerhed fejlen.
Fejl ved pakning på højtryks eller lavtryksside

Ole


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: AC på Golf 7 utæt, men utætheden kan umiddelbart ikke findes - forslag?

: 16. maj 2019, 21:48
af thg
Altså hvor rør/slange sidder fast i konsensoren?

Re: AC på Golf 7 utæt, men utætheden kan umiddelbart ikke findes - forslag?

: 16. maj 2019, 21:48
af G5KAV
Ja


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: AC på Golf 7 utæt, men utætheden kan umiddelbart ikke findes - forslag?

: 16. maj 2019, 21:51
af thg
Tak for det. Går der 1 højtryksslange/rør og 1 lavtryksslange/rør til konsensoren eller sidder der flere?

Re: AC på Golf 7 utæt, men utætheden kan umiddelbart ikke findes - forslag?

: 16. maj 2019, 21:54
af G5KAV
En af hver. Et Tyndt og et tykt rør


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: AC på Golf 7 utæt, men utætheden kan umiddelbart ikke findes - forslag?

: 17. maj 2019, 13:11
af Senz
det er formiergas (nitrogen-hydrogen 90/10 )
Som der står på FTZ. Det er hvad jeg går efter 8-)

Quick-Leak 5 Liter ombytningsflaske. Kvælstof (nitrogen) tilsat 5 % brint.

Speciel gasblanding udviklet til trykprøvning og lækagesøgning på A/C-anlæg.
Gassammensætningen med 95% nitorgen og 5% brint gør det muligt, at søge efter evt. gasudsivninger ved trykprøvning med en såkaldt "sniffer", som reagerer på brint.

Jeg synes det er meget fint at folk siger at det 100% er en pakning. Men nu siger jeg det lidt ondt. Det er total tåbeligt! at skifte pakningerne og fylde kølemild på også se om den forbliver tæt. R134A er bleven så dyrt at det er til at brække sig over.
Så det er ikke måden at teste på

Gør dig selv en tjeneste og få tjekket rigtig op på det, ellers ender det jo med det bliver for dyrt. :( Det kan godt være det er pakningerne. Hvilket man også skal håbe. Men det er utrolig nemt at teste hvis du har nitrogen system med brint og en sniffer.

Her ser man sådan et system. :P
https://www.youtube.com/watch?v=L80Nt0091wg

Re: AC på Golf 7 utæt, men utætheden kan umiddelbart ikke findes - forslag?

: 17. maj 2019, 13:31
af G5KAV
Selvfølgelig skal det da først tjekkes efter med en lækage tester inden en reparation.

Jeg har selv udstyret.
TS forventer jo at vi kan finde fejlen uden at fejlsøge.

Det er heller ikke noget TS bør gå igang med selv, med mindre han selv har alt udstyret.
Jeg ville få aftappet al kølemiddel snarest, da det som sagt er et dyrt og meget giftigt materiale som nu siver ud i luften.

Kølemiddelet skal aftappes med maskine, og kan ikke aftappes på anden måde, da det går fra gasart til væskeform.

Ole


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: AC på Golf 7 utæt, men utætheden kan umiddelbart ikke findes - forslag?

: 17. maj 2019, 17:13
af thg
Kan man ikke starte med at søge specifikt efter utæthed med UV lampe netop der hvor AC rørene går ind i konsensoren, for der er vel så stor chance for at det er der utætheden er?

Re: AC på Golf 7 utæt, men utætheden kan umiddelbart ikke findes - forslag?

: 3. jul 2019, 21:15
af thg
Det ser ud til at det netop er pakningen til det øverste rør på kondensoren, den er ihvertfald helt grøn rundt omkring lige der.

Nogen som kan være behjælpelig med res.delsnr. på denne pakning (sidder der evt. flere på det øverste rør ind i kondensoren?) og måske nogen også kan være behjælpelig med en vejledning til hvad der skal skilles ad, for at komme ordentlig ind til dette rør, så det måske kan lette arbejdet lidt for min mekaniker?

Reg.nr. BD 26. 967

Re: Hjælp til part nr. og udsk. vejledning pakning til rør på kondensor (AC på Golf 7 utæt)

: 9. jul 2019, 07:55
af thg
Ingen der kan være behjælpelige med en vejledning i udskiftning af kondensoren, eller ihvertfald bare hvilke dele der skal afmonteres for at komme til den?

Re: Hjælp til part nr. og udsk. vejledning pakning til rør på kondensor (AC på Golf 7 utæt)

: 9. jul 2019, 16:01
af GaSelle
Det er vitterligt ikke ikke for at lyde flabet, men hvorfor ikke bare køre til VW? De kender nummeret og hvordan den skiftes.

Re: Hjælp til part nr. og udsk. vejledning pakning til rør på kondensor (AC på Golf 7 utæt)

: 9. jul 2019, 16:31
af thg
Fordi jeg gerne vil bruge min lokale mekaniker, som så mange andre? Køber du også alt på dyreste måde?

Han kan helt sikkert også ordne der uden, men det ville nok være til hjælp hvis man kender den præcise procedure før man går i gang, så man ikke adskiller noget unødvendigt.

Re: Hjælp til part nr. og udsk. vejledning pakning til rør på kondensor (AC på Golf 7 utæt)

: 10. jul 2019, 07:47
af GaSelle
thg skrev:
9. jul 2019, 16:31
Fordi jeg gerne vil bruge min lokale mekaniker, som så mange andre? Køber du også alt på dyreste måde?

Han kan helt sikkert også ordne der uden, men det ville nok være til hjælp hvis man kender den præcise procedure før man går i gang, så man ikke adskiller noget unødvendigt.
Hvem siger, de er dyrest? Jeg fik skiftet kondensator på en Superb 3T på et aut. værksted. Det kostede 3500kr inkl. dele, montering og opfyldning. De lokale skulle have 1000-1500 mere. Nogle gange er det dyrere at bruge de lokale, fordi de mangler viden eller specialværktøj.

Re: Hjælp til part nr. og udsk. vejledning pakning til rør på kondensor (AC på Golf 7 utæt)

: 10. jul 2019, 08:10
af HHKP
thg skrev:
9. jul 2019, 16:31
Fordi jeg gerne vil bruge min lokale mekaniker, som så mange andre? Køber du også alt på dyreste måde?

Han kan helt sikkert også ordne der uden, men det ville nok være til hjælp hvis man kender den præcise procedure før man går i gang, så man ikke adskiller noget unødvendigt.
Hmm Hvis du skal komme med nr. på dele OG hvordan man skal skifte dem vil jeg nok blive lidt betænkelig på hans evner.....bare min mening.

Men nr. på de to o-ringe er "4D0 260 749 B" og "3D0 260 749 C"

Re: Hjælp til part nr. og udsk. vejledning pakning til rør på kondensor (AC på Golf 7 utæt)

: 10. jul 2019, 08:16
af thg
HHKP skrev:
10. jul 2019, 08:10
thg skrev:
9. jul 2019, 16:31
Fordi jeg gerne vil bruge min lokale mekaniker, som så mange andre? Køber du også alt på dyreste måde?

Han kan helt sikkert også ordne der uden, men det ville nok være til hjælp hvis man kender den præcise procedure før man går i gang, så man ikke adskiller noget unødvendigt.
Hmm Hvis du skal komme med nr. på dele OG hvordan man skal skifte dem vil jeg nok blive lidt betænkelig på hans evner.....bare min mening.

Det var nu kun for være behjælpelig.