Halløj Alle.
Fik monteret en ny kompressor på min gamle Touran 04 lige inden ferien. Super fedt at få det fikset. Har aldrig virket mens at jeg har haft bilen. Koblingen var simpelthen helt væk fra den gamle, så den blev erklæret død.
Nu er den nye også død . Har smækket koblingen Efter ca. 3400 km . og akslen sidder helt fast . ( dog uden at jeg har været under bilen endnu med værktøj )Det er den model som ligger på FTZ´s lager , som de har rigtig mange af. Tror at den er polsk. Den var fuldt monteret med Pag 46 olie tror jeg det hedder + at der blev efterfyldt noget mere . Mekanikeren snakkede med en guru som sagde at der skal lidt mere på end lige det der er i kompressoren.
Er der nogen herinde som kan fortælle mig evt. hvad der er sket.
Bonus info:
1. Der var umiddelbart ikke noget olie i den gamle kompressor da den blev demonteret.
2. Den var med ca. 300 gram væske inden den blev taget af. Og jeg har aldrig gjort noget.( så tænker at det er meget normalt at der fiser noget ud hen over årene når man ikke bruger den ).
3. Hele anlægget virkede perfekt da den nye kom på. ( fuld køling )
Er der nogen herinde som kan fortælle mig evt. hvad der er sket.
Ny kompressor død efter 3400 km på Touran 04
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 37
- Tilmeldt: 30. dec 2010, 21:59
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Ny kompressor død efter 3400 km på Touran 04
Halløj.
Nu har jeg fået svar på hvad der gik galt.
Min nye kompressor er død grundet at jeg har en ventil eller 2 som er døde jeg ikke kender navnet på endnu som har " ædt "
olien til kompressoreren. Gassen har kunnet løbe igennem ,men er så rendt varm. Slut -færdig.
Det skulle efter sigende kun være et VW problem. Alle andre fabrikater kan åbenbart finde ud af at lave climaanlæg.
Nå ,spøg til side .
Er der nogen der har en ide` om hvilken ventil jeg snakker om ?
Hvad hedder den og er den kun original.
Håber på svar nu.
Nu har jeg fået svar på hvad der gik galt.
Min nye kompressor er død grundet at jeg har en ventil eller 2 som er døde jeg ikke kender navnet på endnu som har " ædt "
olien til kompressoreren. Gassen har kunnet løbe igennem ,men er så rendt varm. Slut -færdig.
Det skulle efter sigende kun være et VW problem. Alle andre fabrikater kan åbenbart finde ud af at lave climaanlæg.
Nå ,spøg til side .
Er der nogen der har en ide` om hvilken ventil jeg snakker om ?
Hvad hedder den og er den kun original.
Håber på svar nu.
- Jettadriver
- Medlem
- Indlæg: 765
- Tilmeldt: 25. jun 2008, 18:23
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Roskilde området.
- Has thanked: 0
- Been thanked: 19 times
Re: Ny kompressor død efter 3400 km på Touran 04
Er resten af systemet blevet skyllet/renset ved skift af kompressoren?
Hvis den gamle kompressor har været mekanisk defekt kan der være sendt spåner osv. med rundt i kredsløbet.
Normalt skal man skylle med kølemiddel og skifte tørfilteret for at undgå at sende urenheder med rundt i systemet. For meget olie i systemet kan også overbelaste den nye kompressor.
Hvis den gamle kompressor har været mekanisk defekt kan der være sendt spåner osv. med rundt i kredsløbet.
Normalt skal man skylle med kølemiddel og skifte tørfilteret for at undgå at sende urenheder med rundt i systemet. For meget olie i systemet kan også overbelaste den nye kompressor.
Some people leave footprints behind
... others impressions!
Choose your own style!
... others impressions!
Choose your own style!
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1903
- Tilmeldt: 23. jul 2013, 16:42
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 178 times
Re: Ny kompressor død efter 3400 km på Touran 04
Den eneste ventil i anlægget er den termostatiske expansions ventil ( den laver trykfaldet og dermed fordampning af kølemiddel) hvis den fejler i åben tilstand vil kompressoren dø. Det er bare aldrig set , de fejler normalt og lukker i.
Der er også kompressor styring reg ventilen men den sidder i kompressoren så den må være skiftet ved ny kompressor .
Der er også kompressor styring reg ventilen men den sidder i kompressoren så den må være skiftet ved ny kompressor .
-
- Medlem
- Indlæg: 859
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 10:29
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 34 times
Re: Ny kompressor død efter 3400 km på Touran 04
Inden du sætter ny kompresser på, skal du ha fundet en med e flushing kit. Skylle også samle igen.
Ellers dør nr2 også
Mvh
D
Ellers dør nr2 også
Mvh
D
- So What Speed Shop! -
VW bobbel 1958 - Golf Cabriolet 1990(solgt)- Mercedes SLK R172 2013(totalt skadet) - Mercedes w205 Cab Solgt - Porsche Macan 2018
VW bobbel 1958 - Golf Cabriolet 1990(solgt)- Mercedes SLK R172 2013(totalt skadet) - Mercedes w205 Cab Solgt - Porsche Macan 2018
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 37
- Tilmeldt: 30. dec 2010, 21:59
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Ny kompressor død efter 3400 km på Touran 04
Tak.
Ja. der kommer ny kondensor på med ny tørrer.
Og nu hvor du skriver Vartaz, i for bindelse med fordamperen, ( det sagde min mekaniker også at den sad lige der)så tror jeg også at det er den . Men han sagde at det er et typisk vw problem.
Er det en original ting eller kan jeg også få den på Autodoc´cen ?
Hvilke mærke kondensor skal jeg investere i ?
Forhånd tak.
A
Ja. der kommer ny kondensor på med ny tørrer.
Og nu hvor du skriver Vartaz, i for bindelse med fordamperen, ( det sagde min mekaniker også at den sad lige der)så tror jeg også at det er den . Men han sagde at det er et typisk vw problem.
Er det en original ting eller kan jeg også få den på Autodoc´cen ?
Hvilke mærke kondensor skal jeg investere i ?
Forhånd tak.
A