Forklaring på auto-funktion i Touran

Alt vedr. klima, aircondition o.lign
Besvar
kanten
Helt nyt medlem
Indlæg: 3
Tilmeldt: 8. aug 2019, 21:26
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Forklaring på auto-funktion i Touran

Indlæg af kanten » 8. aug 2019, 22:09

Hej.
Jeg har lige købt en Touran fra 2018. Har kørt Ford i mange år. Jeg er super glad for bilen, men klima-anlægget driller mig lidt. Når Auto er slået til, kommer der kun luft ud af de 4 spjæld i instrumentbrættet og IKKE også ved forruden eller ved fødderne for og bag. Er det normalt? I de forskellige Ford, jeg har kørt i, kom luften lige så stille ud alle steder i auto-funktion. I Touranen kommer der en del mere luft ud og det er så koldt for hænderne, at jeg må slå auto-funktionen fra og manuelt tilvælge både spjældene ved fødder, instrumentbræt og forrude.
Jeg ved godt, at jeg kan vælge “svag/mellem/høj” blæser-kraft.

peter w
Aktiv medlem
Indlæg: 1625
Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 143 times
Been thanked: 201 times

Re: Forklaring på auto-funktion i Touran

Indlæg af peter w » 9. aug 2019, 07:45

Når den står på "auto", så finder bilen selv ud af, hvor der er behov for luft og hvornår. Den justerer i forhold til temperaturen i kabinen og i forhold til hvor varm luften i blæsersystemet er.
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.

kanten
Helt nyt medlem
Indlæg: 3
Tilmeldt: 8. aug 2019, 21:26
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Forklaring på auto-funktion i Touran

Indlæg af kanten » 9. aug 2019, 07:46

Nå, jeg googlede videre i nat og læste lidt om grund-justering af klimaanlægget (trykke på AC + "midter-spjælds-knappen") og prøvede det her til morgen. Umiddelbart tror jeg, at det virker nu. Det er i hvert fald som om, at der nu både kommer luft forneden, i midten og foroven. Så må vi se, om det også spiller, når jeg kommer ud til en varm bil i eftermiddag;-)

kanten
Helt nyt medlem
Indlæg: 3
Tilmeldt: 8. aug 2019, 21:26
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Forklaring på auto-funktion i Touran

Indlæg af kanten » 9. aug 2019, 07:51

peter w skrev:
9. aug 2019, 07:45
Når den står på "auto", så finder bilen selv ud af, hvor der er behov for luft og hvornår. Den justerer i forhold til temperaturen i kabinen og i forhold til hvor varm luften i blæsersystemet er.
Det nævnte mekanikeren hos VW godt. Synes bare, det var mærkeligt, at der kun kom luft ud af de midterste dyser. Selv i 40 graders varme (= 50 grader i bilen) i Italien for 14 dage siden. Kan da ikke tro, at der da ikke har været behov for luft ved fødderne eller oppe ved foruden? Og det var som om, at når det kun var de midterste spjæld/dyser, der skulle klare hele jobbet, så var det bare sindsygt koldt for hænderne, det luft, der kom ud, selvom anlægget stod på fx. 23 grader. Og det samme gjaldt også herhjemme så sent som igår, hvor det ikke var 40 grader;-)

Brugeravatar
Passatg 3c
Medlem
Indlæg: 1398
Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:31
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 420 times
Been thanked: 250 times

Re: Forklaring på auto-funktion i Touran

Indlæg af Passatg 3c » 9. aug 2019, 07:52

Min erfaring fra flere forskellige biler er at når systemet står på 'Auto' og bilen skal køle, så kommer luften hovedsageligt ud i midten. Om vinteren, når den varmer, så kommer det ud ved fødderne.
VAGs i huset lige nu:
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)

JanVil
Nyt medlem
Indlæg: 246
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:50
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 19 times
Been thanked: 34 times

Re: Forklaring på auto-funktion i Touran

Indlæg af JanVil » 9. aug 2019, 07:55

I min bil kommer der også kun luft ud fra midterdyserne når den køler, men det synes jeg virker fint.

Peger dyserne direkte ned mod dine hænder siden de bliver kolde?
'21 iX3 Charged plus

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4947
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4435 times
Been thanked: 1956 times
Kontakt:

Re: Forklaring på auto-funktion i Touran

Indlæg af DanielB12 » 9. aug 2019, 08:01

Når bilen er meget varm, så er midterdyserne størst og mest effektive, også fordi, hvis den bruger de øverste, så vil meget af kulden blive brugt til, at køle ruden og loftet ned, og ved fødderne, så er det gulvtæppet der køles ned. Ved midterdyserne, er der ikke rigtig noget der spærre vejen, så den kolde luft kan komme rundt i hele bilen.

Om vinteren er det anderledes - der er det mere effektivt først at varme ruden op, pga dug og fødderne, fordi de nok er kolde og våde.

Sådan har jeg fået det at vide i hvert fald :-kr
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

peter w
Aktiv medlem
Indlæg: 1625
Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 143 times
Been thanked: 201 times

Re: Forklaring på auto-funktion i Touran

Indlæg af peter w » 9. aug 2019, 08:11

Om ikke andet kan du prøve et "nulstille" alle luftspjæld m.v.

Jeg kan ikke huske hvordan man gør - tryk på to knapper - men søg her på sitet, og du vil finde anvisning dertil.
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Forklaring på auto-funktion i Touran

Indlæg af i-s » 9. aug 2019, 10:16

kanten skrev:
9. aug 2019, 07:46
Nå, jeg googlede videre i nat og læste lidt om grund-justering af klimaanlægget (trykke på AC + "midter-spjælds-knappen") og prøvede det her til morgen. Umiddelbart tror jeg, at det virker nu. Det er i hvert fald som om, at der nu både kommer luft forneden, i midten og foroven. Så må vi se, om det også spiller, når jeg kommer ud til en varm bil i eftermiddag;-)
Det er da kun spjældnes yderpositioner du grundjusterer. Det ændrer ikke noget ved retningen.
/Søren.

peter w
Aktiv medlem
Indlæg: 1625
Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 143 times
Been thanked: 201 times

Re: Forklaring på auto-funktion i Touran

Indlæg af peter w » 9. aug 2019, 11:00

Ikke forstået i-s. Hvad er det du prøver at sige?
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: Forklaring på auto-funktion i Touran

Indlæg af HansH » 9. aug 2019, 11:26

peter w skrev:
9. aug 2019, 11:00
Ikke forstået i-s. Hvad er det du prøver at sige?
Jeg tror det i-s mener med sit indlæg er, at en grundjustering ikke ændrer ved klimaanlæggets logik for fordelingen af luftstrømmen bund/midt/top.

En grundjustering lærer blot spjældmotorerne i klimaanlægget hvor yderpositionerne på flaps er.
Præcis som når man "grundjusterer" elruderne ved at køre dem til top/bund. Så lærer dørelektronikken hvor yderpunkterne er.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Forklaring på auto-funktion i Touran

Indlæg af i-s » 9. aug 2019, 16:41

HansH skrev:
9. aug 2019, 11:26
peter w skrev:
9. aug 2019, 11:00
Ikke forstået i-s. Hvad er det du prøver at sige?
Jeg tror det i-s mener med sit indlæg er, at en grundjustering ikke ændrer ved klimaanlæggets logik for fordelingen af luftstrømmen bund/midt/top.

En grundjustering lærer blot spjældmotorerne i klimaanlægget hvor yderpositionerne på flaps er.
Præcis som når man "grundjusterer" elruderne ved at køre dem til top/bund. Så lærer dørelektronikken hvor yderpunkterne er.
Præcis. Tak til Hans for at formulere mit indlæg pædagogisk :D .
/Søren.

Besvar

Tilbage til "Klima/Aircon"